aktualności

Assassin’s Creed: Unity – pierwsze oceny oraz porównanie grafiki i wydajności

87
12 listopada 2014, 15:24 Bartosz Woldański

Assassin’s Creed: Unity zadebiutowało wczoraj w USA i jeszcze tego samego dnia otrzymało dużą aktualizację i na jednej się nie skończy, gdyż opinie graczy i recenzje są dość zgodne: gra jest daleka od doskonałości. Strona techniczna nowego produktu Ubisoftu pozostawia wiele do życzenia – zarzuca mu się nie tylko błędy, ale także marną optymalizację, która jest nieadekwatna do jakości oprawy wizualnej, co możecie ocenić na udostępnionych materiałach wideo i screenach porównujących wersje konsolowe oraz poszczególne ustawienia graficzne na PC. Okazuje się, że również rozgrywka i część merytoryczna nie stoją na tak wysokim poziomie, jak tego oczekiwano. 

Assassin’s Creed: Unity – wymagania sprzętowe

Assassin’s Creed: Unity – recenzja gry

Assassin’s Creed: Unity jest pierwszą częścią serii, która ominęła starą generację konsol, a co za tym idzie – wielu graczy spodziewało się, że sandbox Ubisoftu będzie wręcz rewolucją, zwłaszcza pod względem oprawy wizualnej. Mimo że zmiany (na plus) są widoczne gołym okiem, zwłaszcza na najmocniejszych pecetach, to o rewolucji oczywiście mowy nie ma. Ogólnie opinie o grze, nie tylko o szacie graficznej, są dość sprzeczne – recenzenci, którzy testowali głównie wersje konsolowe, chwalą świetnie wyglądający Paryż z czasów rewolucji, tętniące życiem miasto, większy nacisk w misjach na skradanie, bardziej rozbudowane zadania poboczne czy nieco zwiększony poziom trudności walk. Wielu jest jednak rozczarowanych niezbyt porywającą fabułą, która jednak nigdy nie była najmocniejszą stroną serii, słabo zrealizowanym wątkiem współczesnym (jest go tym razem mniej) czy skalą wydarzeń, która jest skromniejsza od tego, co oferowały poprzednie odsłony Assassin’s Creed. To jednak nic – Ubisoft największe cięgi, głównie od użytkowników, zbiera za liczne błędy (m.in. graficzne) oraz przede wszystkim za niską wydajność zarówno na konsolach, jak i na PC z wysokiej półki. W sumie średnia ocen według serwisu Metacritic kształtuje się obecnie na poziomie 76% (wersja na Xboksa One). Żeby było ciekawie, to wydany w tym samym czasie Assassin’s Creed: Rogue, który jest raczej poboczną odsłoną serii przeznaczoną na PlayStation 3 i Xboksa 360, został przyjęty przez krytyków nieco cieplej (przynajmniej po kilku recenzjach).

Jeszcze przed premierą wiedzieliśmy, że Assassin’s Creed: Unity będzie działać na obu konsolach w natywnej rozdzielczości 900p (1600 x 900 pikseli) oraz w 30 klatkach na sekundę, ponieważ twórcy są ograniczeni przez procesor, który jest po prostu zbyt słaby do wygenerowania bardzo dużej liczby NPC-ów na ekranie. To właśnie pod tym względem nowa odsłona znacząco odbiega od poprzedniczek i co niestety wpływa negatywnie na wydajność gry, co obrazują materiały wideo przygotowane przez zespół Digital Foundry z brytyjskiego serwisu Eurogamer.

Porównanie wydajności i grafiki (PlayStation 4 vs Xbox One) - gameplay:

Porównanie wydajności i grafiki (PlayStation 4 vs Xbox One) – przerywniki filmowe:

O ile szata graficzna Assassin’s Creed: Unity jest porównywalna na obu konsolach, o tyle płynność animacji jest nieco wyższa i bardziej stała na Xboksie One. Przez znaczną część rozgrywki udaje się utrzymać 25-30 klatek na sekundę, ale niestety dość często zdarzają się na PlayStation 4 spadki do 20 FPS (a nawet mniej) – w przypadku konkurencyjnej konsoli wydajność nie obniża się tak drastycznie. Można to uchwycić zwłaszcza w scenach, w których bohater gry, Arno Dorian, znajduje się w zatłoczonych miejscach i na otwartej przestrzeni (a takich przecież w grze nie brakuje). Stabilnie jest za to podczas starć i tu, co ciekawe, nieco lepiej sprawuje się wersja na konsolę Sony, podobnie jak podczas wyświetlania przerywników filmowych.

Jeśli wierzyć doniesieniom zachodnich graczy, jeszcze więcej do życzenia pozostawia optymalizacja na PC. Czego zresztą można było się spodziewać, biorąc pod uwagę bardzo wysokie wymagania sprzętowe, według których absolutne minimum to i5-2500K oraz GeForce GTX 680. Patrząc na powyższą tabelkę udostępnioną przez Nvidię, wymieniona karta graficzna pozwala jedynie na ustawienie… najniższych detali. Dopiero od GTX 780 wzwyż można pokusić się o włączenie tekstur, cieni i jakości otoczenia na „ultra wysokie” lub „wysokie” oraz na aktywowanie dodatkowych efektów graficznych, takich jak HBAO+. W rzeczywistości gracze mają problemy z uzyskaniem więcej niż 30 klatek na sekundę na GTX-ie 970 na maksymalnych detalach w Full HD, a z drugiej strony – nawet 40 klatek (chociaż z obecnymi spadkami płynności) można podobno uzyskać na GTX-ie 660 po włączeniu „tylko” wysokich, a zatem nie najwyższych ustawień. Wybrane portale również miały okazję przetestować edycję na komputery osobiste. Przykładowo PC Gamer donosi się, że konfiguracja sprzętowa składająca się z Core i5-4670K, 8 GB RAM-u i nieco podkręconego GeForce'a GTX 970 osiąga średnio 55 FPS w 1920 x 1080 pikseli przy ustawieniach Ultra oraz MSAA x2, natomiast serwis IGN na dość zbliżonym pececie, ale z GeForce’em GTX 780 na pokładzie uzyskał w maksymalnych detalach około 30 klatek ze spadkami do 20 w największym tłumie. Dopiero obniżenie jakości cieni oraz oświetlenia podwyższyło wydajność do średnio 40-50 klatek. Z kolei użytkownicy słabszych i starszych kart graficznych oraz procesorów narzekają na to, że różnice w wydajności pomiędzy najniższymi a wysokimi detalami są wręcz znikome, co by tłumaczyło minimalne wymagania sprzętowe podane przez Ubisoft. 

Wygląda na to, że najwyższa jakość oprawy wizualnej jest zarezerwowana tylko dla nielicznych, ale Assassin's Creed: Unity prezentuje się bardzo dobrze nawet na "high" i po wyłączeniu niektórych dodatkowych opcji. Różnice pomiędzy poszczególnymi ustawieniami możecie zobaczyć na poniższych screenach porównawczych (więcej znajdziecie pod tym adresem).

Okluzja otoczenia: wyłączenie vs HBAO+  

Wyłączona teselacja

Włączona teselacja

 Najniższa jakość cieni

Najwyższa jakość cieni (Nvidia PCSS)

Jakość tekstur na "wysokie"

Jakość tekstur na "ultra wysokie"

Jakość tekstur na "niskie"

Jakość tekstur na "ultra wysokie"

Assassin’s Creed: Unity ukaże się w Polsce już jutro (na Steamie gra zostanie odblokowana o pierwszej w nocy). Na wszystkich platformach sprzętowych (PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One) będzie dostępna polska wersja językowa (napisy). Przypominamy, że tytuł dodawany jest przy zakupie kart graficznych GeForce 970 i 980 oraz GTX 780 i 780 Ti oraz laptopów z mobilnymi odpowiednikami najnowszych układów Nvidia Maxwell. Po szczegóły promocji odsyłamy do niniejszej aktualności.

Assassin’s Creed: Unity – technologie Nvidii w grze

JoKeR230Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JoKeR2302014.11.12, 15:31
17#1
Ubisoft zamiast pracować chyba kawke tylko popija.Szkoda ,że era gier dla gracza nie dla kasy sie skończyła
raf3dZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raf3d2014.11.12, 15:34
19#2
JoKeR230 @ 2014.11.12 15:31  Post: 802344
Ubisoft zamiast pracować chyba kawke tylko popija.Szkoda ,że era gier dla gracza nie dla kasy sie skończyła

Ominąłem coś? Kiedy była taka era?
KamcioGFZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KamcioGF2014.11.12, 15:37
33#3
to żeby pograć na low trzeba mieć 2-letniego 'haj enda' to dla kogo przepraszam jest ta gra ? Żeby pograć na low potrzeba wydać 700-800zł na używaną w dodatku kartę ?
JoKeR230Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JoKeR2302014.11.12, 15:39
17#4
Nie ominęłeś.Dawniej gdy wychodziły gry pokroju NFS Underground 2 , Gta VC , SA , Fear, czy Far Cry itd itd.Wtedy gry byly robione po to by dawać frajde a jakimś wtedy cudem ten co mial karte 128 czy 512 odpalil gierkę i jakimś cudem wszystko każdemu chodzilo.
JoKeR230Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JoKeR2302014.11.12, 15:41
33#5
A tymczasem ja mając gtx 680 mogę zapomnieć o komfortowym graniu i to tylko dlatego ,że wzieło sie za to studio ,które już raz zepsulo sprawe z trzecią częścią .
smilehunterZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
smilehunter2014.11.12, 15:49
22#6
Przeca GTX770 to nic innego, jak delikatnie podkręcony GTX680. No ale jakoś trzeba wypozycjonować produkt nowszy.

Optymalizacja na konsolach śmiechu warta. No ale przynajmniej gra sprawia wrażenie wyglądającej przyzwoicie.
JoKeR230Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JoKeR2302014.11.12, 15:50
10#7
Jedna rada. Poczekać .Nie wiem ile nie wiem naprawdę.Załatają to i może sie pogra.Konsoli nie warto kupować dla jednej gry.
maxpowerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
maxpower2014.11.12, 15:54
-9#8
Epicka grafika na tych obrazkach
FraggyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Fraggy2014.11.12, 15:55
Przetestowałem na ULTRA i na MID, szczerze ? to na MID idzie grać na 40-60fps, jeśli mamy tłumy to jest ok 30FPS, co jest troszke slabe. Inna sprawa, ze na ULTRA to biegajac po miescice klatki lataja miedzy 20-40fps, a kiedy sa tlumy spada nizej. Rozdzielczosc to akurat 2560x1080, takze rozumiem, ze to je nieco obniza wzgledem FHD... ale sprzet to:

I5-4690K @ 4.5Ghz
GTX 970 G1 Gaming lekko podkrecony.

...to z tych glownych podzespolow. Nie oczekuje ULTRA i 60fps, ale fajnie byloby na HIGH miec ok 60fps. Bo jednakze, szkoda jest wydawac pieniadze na druga karte graficzna, ktora pewnie nie wiele pomoze w przypadku kiedy sa tlumy dookola.
JoKeR230Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JoKeR2302014.11.12, 15:57
13#10
Jprdl .Z taką kartą wyciągać tyle FPS .Na miejscu Ubisoftu bym dosłownie się wstydził.Ale z drugiej strony na jaki **** powierzać taką grę ludziom ,którym chyba na dobrym robieniu gier nie zaleźy
Zaloguj się, by móc komentować
1