Choć jeszcze nie ochłonęliśmy po niezłym październiku, to w listopadzie również nie będzie na to czasu. To właśnie w bieżącym miesiącu szykuje się prawdziwa ofensywa gier klasy AAA, wśród których dominują produkcje sygnowane logiem francuskiej firmy Ubisoft. Tradycyjnie, jak co roku, listopad jest miesiącem nowych odsłon Call of Duty i Assassin’s Creed, ale ponadto na rynek zawitają Dragon Age: Inquisition, Far Cry 4, World of Warcraft: Warlords of Draenor czy odświeżone wydanie GTA V na PlayStation 4 i Xboksa One (pecetowcy poczekają do stycznia). Oj, chyba każdemu graczowi przydałaby się dłuższa doba.
Najbardziej oczekiwane gry 2014 roku na forum.pclab.pl
Aż strach pomyśleć, co by było, gdyby wszystkie zapowiedziane pierwotnie na listopad 2014 roku tytuły wyszły w terminie. Mielibyśmy na liście niezdrowy „ścisk”, a to tylko utrudniłoby wybór gier, nie mówiąc już o większych wydatkach i ograniczonej ilości czasu. O obsuwach znacznej części gier usłyszeliśmy z wyprzedzeniem, ale nie zabrakło takich, które krótko przed planowaną premierą zaliczyły poślizg. Jedną z takich jest wielce oczekiwane Project CARS, które nadjedzie dopiero w marcu 2015 roku. Tego bardzo nie lubimy. Dobrze, że chociaż pecetowa wersja Assassin’s Creed: Unity nie poszła w ślady poprzednich odsłon.
W to miejsce pojawiło się Raven’s Cry, czyli cRPG w pirackim klimacie od polskiego studia Reality Pump (seria Earth i Two Worlds). Grę omawialiśmy w ubiegłym miesiącu, ale w ostatniej chwili przełożono debiut z 14 października na 27 listopada, więc nie będziemy się powtarzać. Bez zbędnego przedłużania – oto, co ma do zaoferowania listopad 2014 roku:
Call of Duty: Advanced Warfare
Producent: Sledgehammer Games
Wydawca: Activision
Polski dystrybutor: LEM
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 4 listopada
Gatunek: FPS
Platformy sprzętowe: PC, PS3, PS4, X360, XOne
Call of Duty: Advanced Warfare to pierwsza gra z serii, która była tworzona przez co najmniej trzy lata. Studio Sledgehammer Games, któremu zlecono przygotowanie najnowszej odsłony wojennego FPS-a, miało więc czas nie tylko na zrealizowanie nieco bardziej rozbudowanej kampanii fabularnej (jej „twarzą” jest Kevin Spacey!), ale też na wprowadzenie licznych modyfikacji w samym silniku (kolejna iteracja IW Engine, chociaż według twórców został on opracowany praktycznie od zera). Zmiany są zauważalne gołym okiem, ale to wciąż „stare” Call of Duty z wysypem skryptów, do bólu liniową rozgrywką, klaustrofobicznymi, prowadzącymi gracza wręcz po sznurku lokacjami. W grze, podobnie jak w Black Ops II, poznamy futurystyczną wizję konfliktu zbrojnego, co przekłada się na „zabawki przyszłości” pokroju egzoszkieletów (vide Crysis) czy dronów. Call of Duty: Advanced Warfare z pewnością znajdzie wielu zwolenników, chociaż część z nich już jest znudzonych praktycznie niezmienną od lat formułą rozgrywki. Activision, może wreszcie czas na wielkie zmiany? Z drugiej strony po co zmieniać coś, co sprzedaje się w wielomilionowym nakładzie, rok w rok…
- Call of Duty: Advanced Warfare – pierwsze informacje i zwiastuny
- Call of Duty: Advanced Warfare zbiera bardzo dobre oceny
- Call of Duty: Advanced Warfare – minimalne wymagania sprzętowe
- Call of Duty: Advanced Warfare – rekomendowane wymagania sprzętowe
- Call of Duty: Advanced Warfare – gameplay z trybu multiplayer
- Call of Duty: Advanced Warfare – wywiad z twórcami gry
World of Warcraft: Warlods of Draenor
Producent: Blizzard
Wydawca: Activision
Polski dystrybutor: CDP.pl
Wersja językowa: angielska
Data premiery: 13 listopada
Gatunek: MMORPG
Platformy sprzętowe: PC
Firma Blizzard porzuciła we wrześniu bieżącego roku obiecującą grę MMO znaną pod nazwą roboczą Project Titan. To z kolei oznacza, że marka World of Warcraft będzie rozwijana jeszcze przez bardzo, ale to bardzo długi czas, a co za tym idzie – na dodatku Warlords of Draenor się nie skończy. Trudno się dziwić temu, skoro produkcja cieszy się ogromnym zainteresowaniem i – mimo (drobnych) upadków – każde kolejne rozszerzenie przynosi wzloty. Konkurencja gaśnie, mimo poważnych prób ze strony Bethesdy (The Elder Scrolls Online) czy Electronic Arts (Star Wars The Old Republic), a World of Warcraft nadal błyszczy wśród MMORPG-ów opartych na abonamentowym modelu biznesowym. Warlords of Draenor to już piąty dodatek, który co prawda nie wniesie do rozgrywki nowych ras, ale poszerzy m.in. listę lokacji, questów, talentów, zwiększy maksymalny poziom doświadczenia do 100 oraz umożliwi zbudowanie własnej fortecy. Drobne zmiany zajdą też w oprawie wizualnej.
- World of Warcraft: Warlords of Draenor – filmowy zwiastun
- World of Warcraft: Warlords of Draenor – ponad million zamówionych pre-orderów
- World of Warcraft: Warlords of Draenor – edycja kolekcjonerska
- World of Warcraft: Warlords of Draenor – lepsze modele postaci
Assassin’s Creed: Rogue
Producent: Ubisoft
Wydawca: Ubisoft
Polski dystrybutor: Ubisoft Polska
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 13 listopada
Gatunek: gry akcji TPP
Platformy sprzętowe: PS3, X360 i PC (ostatnia wersja na początku 2015 roku)
Wszyscy gracze, którzy są zawiedzeni brakiem zapowiedzi Assassin’s Creed: Unity na konsole starej generacji, otrzymają od Ubisoftu formę pocieszenia: po prostu inną, pełnoprawną część serii, która trafi wyłącznie na PlayStation 3, Xboksa 360 i w późniejszym czasie także na PC (przypuszczamy, że wersja na „next-geny” nie jest wcale wykluczona). Mowa o Assassin’s Creed: Rogue, które ma być najmroczniejszą opowieścią w całym cyklu. Głównym bohaterem będzie niejaki Shay Patrick Cormac, który został zdradzony przez swoich pobratymców, a następnie przeszedł do obozu wroga – Templariuszy. W ten sposób poznamy historię rozgrywającą się po „czwórce” z punktu widzenia tych „złych”.
- Assassin’s Creed: Rogue – pierwsze szczegóły o grze
- Assassin’s Creed: Rogue – zapowiedź wersji PC
- Assassin’s Creed: Rogue – zwiastun fabularny
- Assassin’s Creed: Rogue vs Assassin’s Creed: Unity
Assassin’s Creed: Unity
Producent: Ubisoft
Wydawca: Ubisoft
Polski dystrybutor: Ubisoft Polska
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 13 listopada
Gatunek: gry akcji TPP
Platformy sprzętowe: PC, PS4, XOne
Assassin’s Creed: Unity ma być prawowitą “piątką”, ale Ubisoft ujawnił bowiem jakiś czas temu, że porzuca w tej serii numerację. Przy takim tempie tworzenia kolejnych części (i spin-offów) wydaje się to zrozumiałe, tym bardziej że mogą je produkować w nieskończoność, zachowując jednocześnie uzasadnienie fabularne. W nowej części czeka nas nowe miasto, Paryż w czasach rewolucji francuskiej (Ubisoft jednak szykuje też niespodziankę, którą nie jest już niespodzianką, gdyż przedwcześnie została zdradzona w jednym ze zwiastunów), oraz nowy bohater – Arno Dorian. Gra zaoferuje nieco zmieniony system walki, która ma sprawiać wrażenie trudniejszej, płynniejsze animacje (tak podczas starć, jak i wspinania się), nowego rodzaju zadania poboczne (większy nacisk na historię) czy tryb kooperacji dla czterech graczy. Assassin’s Creed: Unity będzie też pierwszą odsłoną serii stworzoną z myślą tylko o PC i konsolach obecnej generacji, co ma przełożyć się między innymi na bardziej szczegółowe otoczenie, bardziej dopracowane modele postaci z realistycznym odwzorowaniem mimiki twarzy czy sporą liczbę NPC-ów wyświetlanych w jednym momencie. Mimo że seria trochę się już nam przejadła, to czekamy z niecierpliwością.
- Assassin’s Creed: Unity – prezentacja technologii Nvidia GameWorks
- Assassin’s Creed: Unity – horrendalnie wysokie wymagania sprzętowe
- Assassin’s Creed: Unity – procesor w konsolach za słaby do gry
- Assassin’s Creed: Unity – informacje o grze i zwiastuny
- Assassin’s Creed: Unity – pierwszy gameplay
- Assassin’s Creed: Unity – wyciekły screeny z wersji PS4
This War of Mine
Producent: 11 bit studios
Wydawca: 11 bit studios
Polski dystrybutor: brak
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 14 listopada
Gatunek: survival
Platformy sprzętowe: PC
Bieżący rok trzeba uznać za całkiem udany dla polskiej branży gier wideo. Co prawda obsuwę zaliczyły najbardziej obiecujące (z wyjątkiem Lords of the Fallen) produkcje: Dying Light, Hellraid i Wiedźmin 3: Dziki Gon, to na koniec przygotowano Raven’s Cry autorstwa Reality Pump oraz niezależne This War of Mine od cieszącego się uznaniem studia 11 bit (seria Anomaly). Ten ostatni to „mała” gra należąca do jakże popularnego obecnie gatunku survivalu. Co ciekawe, akcję, która rozegra się w oblężonym przez wojsko mieście, przyjdzie nam obserwować z boku, jak w klasycznych platformówkach 2D. Postacie, którymi będzie kierować, to jednak nie żołnierze, lecz cywile, którzy muszą przetrwać w trudnych warunkach. 11 bit studios udowodniło, że potrafi stworzyć coś nietuzinkowego i dobrze przemyślanego – wierzymy, że tym razem będzie podobnie.
- This War of Mine – podstawowe informacje
- This War of Mine – wymagania sprzętowe
- This War of Mine – już graliśmy
GTA V
Producent: Rockstar
Wydawca: Take-Two
Polski dystrybutor: Cenega
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 18 listopada
Gatunek: gry akcji TPP, sandbox
Platformy sprzętowe: PS4, XOne (na PC w styczniu 2015 roku)
Jak dobrze wiemy, GTA V miało już swoją premierę, a to „tylko” odświeżenie. Jednak takich „odświeżeń” chcielibyśmy więcej. Rockstar zadbał oto, by stara-nowa „piątka” była czymś więcej niż zwykłym portem. Wersje na PlayStation 4, Xboksa One i PC zostaną poprawione pod wieloma względami. Usprawniony model zniszczeń, bogatsza ścieżka dźwiękowa, większy zasięg widzenia i ruch uliczny oraz znacznie ładniejsza oprawa wizualna, którą na konsolach wyświetlimy w rozdzielczości 1080p i 30 klatkach na sekundę (przynajmniej na PlayStation 4). Czego chcieć więcej? GTA V już na PlayStation 3 i Xboksie 360 udowodniło, że jest świetną grą i jednym z najlepszych sandboksów w historii gier wideo.
- GTA V na PlayStation 4 w 1080p
- GTA V z widokiem FPP!
- GTA V – Rockstar tłumaczy się z obsuwy wersji PC
- GTA V z bogatszą ścieżką dźwiękową
- GTA V – 34 mln sprzedanych egzemplarzy
- GTA V – zapowiedź wersji odświeżonej
- GTA V – porównanie grafiki
Far Cry 4
Producent: Ubisoft
Wydawca: Ubisoft
Polski dystrybutor: Ubisoft Polska
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 20 listopada
Gatunek: FPS, sandbox
Platformy sprzętowe: PC, PS3, PS4, X360 i XOne
Sukces Far Cry 3 sprawił, że Ubisoft nie zwlekał tak długo z wydaniem kontynuacji. I oto dwa lata później mamy „czwórkę”, która wydaje się powielać niektóre schematy z poprzedniej odsłony. Ale mamy tylko nadzieję, że Far Cry 4 nie będzie powtórką z rozgrywki, tylko w nieco odmienionym klimacie. Przypomnijmy, że akcja rozegra się nie na tropikalnej wyspie, lecz w Himalajach, ale górskie, ośnieżone tereny to nie wszystko, co ma mieć do zaoferowania gra. Trudno spodziewać się tutaj rewolucji – to po prostu rozwinięcie pomysłów z „trójki” i do niczego innego Far Cry 4 nie aspiruje.
- Far Cry 4 – nowe informacje i fragmenty rozgrywki
- Far Cry 4 – materiały wideo z E3 2014
- Far Cry 4 – pierwsze szczegóły o grze
- Far Cry 4 – edycja kolekcjonerska
- Far Cry 4 w złocie – Ubisoft liczy na rekord sprzedaży
- Far Cry 4 - wymagania sprzętowe wersji PC
Dragon Age: Inquisition
Producent: BioWare
Wydawca: Electronic Arts
Polski dystrybutor: EA Polska
Wersja językowa: polskie napisy
Data premiery: 20 listopada
Gatunek: cRPG
Platformy sprzętowe: PC, PS3, PS4, X360 i XOne
Dragon Age: Inquisition ma zmazać winy po „wpadce”, jaką była druga część serii BioWare’u. Wszystko wskazuje na to, że chyba się uda i będziemy zadowoleni, jeśli twórcy przybliżą się do jakości prezentowanej przez Dragon Age: Origins. Bardzo długa kampania fabularna, która rozwinie i prawdopodobnie zakończy wątek starcia tytułowej Inkwizycji z Plagą nękającą ziemie Thedas, drużynowa, taktyczna rozgrywka, wybory moralne, różne rozwiązania zadań (oby nie tylko siłowe!) czy wreszcie znacząco odmieniona szata graficzna, co jest zasługą silnika Frostbite 3 – tak w skrócie wyglądają atuty produkcji. Obecne BioWare nie jest BioWare, które znaliśmy kiedyś, ale liczymy, że gra Dragon Age: Inquisition spełni chociaż część pokładanych w niej nadziei i okaże się co najmniej dobrym cRPG-iem.
- Dragon Age: Inquisition – wymagania sprzętowe, obsługa Mantle i rozdzielczość na konsolach
- Dragon Age: Inquisition – gameplay z wersji PC
- Dragon Age: Inquisition z trybem kooperacji
- Dragon Age: Inquisition starczy nawet na 200 godzin rozgrywki
- Dragon Age: Inquisition – nowe screeny
Nie tylko wrzesień i październik to miesiące dla graczy lubiących uczestniczyć (wirtualnie) w sportowych zmaganiach. Za nami premiery m.in. NHL 15, FIF-y 15, NBA 2K15, WWE 2K15, ale fani piłki nożnej wciąż czekają na Pro Evolution Soccer 2015 (13 listopada) oraz Football Manager 2015 (7 listopada).
Jeśli chodzi o powroty serii, to nie zapomnieliśmy o Emergency 5, czyli strategicznej produkcji sygnowanej logiem Deep Silver. Funkcję dowódcy służb ratunkowych przyjdzie przejąć graczom 14 listopada. W katalogu wydawniczym tej firmy znajduje się również kolejne Dead Island, ale już nie od polskiego Techlandu, tylko od Fatshark (studia odpowiedzialnego za War of the Roses czy Krater). Escape Dead Island nie zapowiada się zbyt obiecująco, ale ma być pomostem fabularnym między pierwszą a drugą, zaplanowaną na przyszły rok częścią. Zrezygnowano też z poważnej oprawy wizualnej na rzecz cel-shadingu i zdecydowano się na konwencję TPP (widok zza pleców postaci). Rezultat poznamy 21 listopada na trzech platformach sprzętowych: PC, PlayStation 3 i Xboksie 360.
Mimo że konsole obecnej generacji znacząco poszerzyły przez ostatni rok grono odbiorców (czego potwierdzeniem jest ponad 13 milionów sprzedanych egzemplarzy PlayStation 4), to wciąż czekamy na więcej gier stworzonych z myślą wyłącznie o nowych urządzeniach Microsoftu i Sony. W listopadzie uwagę przykuwają dwa tytuły: Halo The Master Chief Collection (zestaw czterech odświeżonych części) na Xboksa One oraz platformówka LittleBigPlanet 3 na PlayStation 4 (ale też PlayStation 3!). Pierwsza gra wyjdzie 11 listopada, natomiast druga 26 listopada.
Grudzień już tak dobrze wyglądać nie będzie, ale ma to też dobre strony: wreszcie odpoczynek lub – jeśli ktoś będzie miał mało – sięgnięcie po zaległości. Większość listopadowych gier do krótkich nie należy, więc pewnie znaczna część graczy będzie je nadrabiać nawet za kilka miesięcy.
Najciekawsze gry miesiąca:
- Styczeń 2014 – m.in. Metal Gear Rising: Revengeance, The Banner Saga, Assassin’s Creed: Liberation HD
- Luty 2014– m.in. Banished, Castlevania: Lords of Shadow 2, Thief
- Marzec 2014– m.in. South Park: The Stick of Truth, Titanfall, Diablo III: Reaper of Souls
- Kwiecień 2014 – m.in. Goat Simulator, The Elder Scrolls Online, Child of Light
- Maj 2014 – m.in. Wolfenstein: The New Order, Watch_Dogs
- Czerwiec 2014 – m.in. Divinity: Original Sin, GRID: Autosport, Sniper Elite III: Afrika
- Lipiec i sierpień 2014 – m.in. The Last of Us: Remastered, Risen 3: Titan Lords, Metro Redux
- Wrzesień 2014 – m.in. Wasteland 2, Destiny, The Vanishing of Ethan Carter, Śródziemie: Cień Mordoru
- Październik 2014 – m.in. Alien: Isolation, The Evil Within, Lords of the Fallen
Jeszcze GTA V to pół biedy, ale nie liczy się bo nie ma na PC... Tak więc z niewielkim wyjątkiem 'najciekawsze' w tym miesiącu są kolejne zaparzenia tej samej dawno wymiętej torebki herbaty, szóste wody po kisielu, zeschłe skórki pomarańczowe wrzucone do sokowirówki, zużyte gumy do żucia zapakowane w nowe papierki, innymi słowy bleeeeh...
Aaaaa, czyli Rockstar nie jest chciwy? Który właśnie wydaje San Andreas na X360, które jest kopią WERSJI MOBILNEJ? Do tego radzę poczytać komentarze i wywiady, jak Rockstar wywierał presję i wręcz katował Team Bondi gdy robili LA Noire.