aktualności

Samsung Exynos 7 Octa - 64-bitowy procesor

13
17 października 2014, 09:42 Adam Szymański

Wczoraj odbyła się nie tylko prezentacja nowego iMaka, ale również ośmiordzeniowego procesora Samsunga, który chciał odwrócić uwagę mediów od wydarzenia konkurenta. Jest to pierwszy układ Koreańczyków wspierający 64-bitowe instrukcje, a tym samym Apple straciło monopol na montowanie tego typu rozwiązań w swoich urządzeniach mobilnych. Nowy SoC został nazwany Samsung Exynos 7 Octa i już niedługo powinien pojawić się w najwydajniejszych smartfonach tego producenta.

Układ ewidentnie bazuje na swoim poprzedniku - Exynos 5433, a główną różnicą względem tego modelu jest dodanie wsparcia dla 64-bitowych instrukcji. Całość została wykonana w 20-nanometrowym procesie HKMG i oferuje cztery wydajne rdzenie Cortex-A57 o taktowaniu 1,9 GHz oraz cztery energooszczędne Cortex-A53 taktowane zegarem 1,3 GHz. Dzięki takiemu rozwiązaniu, smartfon może wydajniej zarządzać baterią, ponieważ mocniejsze rdzenie zostają uruchomione tylko gdy jest to potrzebne, a w spoczynku działają jedynie mniej prądożerne jednostki.

Za przetwarzanie obrazu odpowiada zintegrowany procesor graficzny Mali T-760, który jest taktowany zegarem 700 MHz. Według Samsunga, wspiera on rozdzielczości WQHD i WQXGA i kodeki MFC i H.265 (HEVC) oraz może jednocześnie nagrywać wideo z dwóch aparatów w maksymalnej rozdzielczości 16 i 5 MP, przy zachowaniu 30 FPS. Według danych producenta, Exynos 7 Octa jest o 57% wydajniejszy od modelu Exynos 5 Octa, a przy tym cechuje się mniejszym użyciem energii. Ponadto, w grach 3D ma on być o 74% lepszy od układu T628MP6 znanego ze smartfona Samsung Galaxy Alpha. Należy jednak pamiętać, że w praktyce te wyniki będą prawdopodobnie wyglądać zupełnie inaczej.

Na razie pokazano sam procesor, bez urządzenia, które by go wykorzystywało, ale przedstawiciele Samsunga zapowiedzieli, że już niedługo pierwsze smartfony z układem Exynos 7 Octa trafią na rynek. Ponadto, Koreańczycy planują niebawem zaprezentować kolejne 64-bitowe procesory, a to oznacza, że mogą one szybko zostać spopularyzowane. Dzięki temu, możliwe, że w końcu doczekamy się wersji Androida, która mogłaby w pełni wykorzystać tę technologię.

ext2014.10.17, 10:11
19#1
Ach ten marketing... 64-bit w ARM dla smartfonów ;) Gdyby ten efort i 'kesz' zainwestowali w technologie materiałowe w celu szybszego odprowadzania ciepła z urządzenia efekt (wydajność) byłby nieporównywalnie większy. No ale nie oszukujmy się - zegary, rdzenie i 64-bity sprzedadzą się lepiej niż 'kawałek jakiejś blachy'.
Mr. BieluZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mr. Bielu2014.10.17, 10:36
13#2
No Apple, trzeba było opatentować 64 bity :facepalm:
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2014.10.17, 11:10
Noo te 64bity i tak mnie nie rusza, tutaj poruszą słupki wydajności, tylko nie zdziwcie się, że to niewiele ma wspólnego z waszym modelem, bo testom poddaje się niewygrzane i dobrze wyselekcjonowane modele.
t800mmZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
t800mm2014.10.17, 11:56
Super... Tylko powiedzcie mi proszę w co grać na Androidzie żeby wykorzystać mocny GPU? Jedynie TegraZone oferuje poprawione graficznie gry, które w większym stopniu wykorzystują nowe układy. I nie chodzi mi o rozdzielczość typu 4k i Angry Birds.. Bo FHD na małych ekranach jest optymalne.
Super8Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Super82014.10.17, 14:20
Dobre pytanie T800mm. Mamy coraz to lepszy hardware w komórkach, lecz są to puste, niezagospodarowane MIPSy niestety. I co z tego, że GPU w komórkach jest już na poziomie GeForce 8800 GTX jak nie ma co z tego skorzystać. :) Bo kto się odważy zrobić grę, która będzie słabo chodziła na zeszłorocznym high endzie?
Mr. BieluZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mr. Bielu2014.10.17, 19:16
t800mm @ 2014.10.17 11:56  Post: 794156
Super... Tylko powiedzcie mi proszę w co grać na Androidzie żeby wykorzystać mocny GPU? Jedynie TegraZone oferuje poprawione graficznie gry, które w większym stopniu wykorzystują nowe układy. I nie chodzi mi o rozdzielczość typu 4k i Angry Birds.. Bo FHD na małych ekranach jest optymalne.

Taaa mocne gpu i proc, a po 5 minutach masz piekarnik ze smarta
Mr. BieluZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mr. Bielu2014.10.17, 19:19
-2#7
Super8 @ 2014.10.17 14:20  Post: 794204
Dobre pytanie T800mm. Mamy coraz to lepszy hardware w komórkach, lecz są to puste, niezagospodarowane MIPSy niestety. I co z tego, że GPU w komórkach jest już na poziomie GeForce 8800 GTX jak nie ma co z tego skorzystać. :) Bo kto się odważy zrobić grę, która będzie słabo chodziła na zeszłorocznym high endzie?

Ohoho. Za bardzo popłynąłeś. Za 5 lat i tak taki geforce będzie wydajniejszy niż jakiekolwiek gpu w smartach
mrutkowskiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mrutkowski2014.10.17, 22:19
Mr. Bielu @ 2014.10.17 19:19  Post: 794311

Ohoho. Za bardzo popłynąłeś. Za 5 lat i tak taki geforce będzie wydajniejszy niż jakiekolwiek gpu w smartach

[...]
http://www.tomshardware.com/reviews/tegra-...ver,3718-4.html
http://www.anandtech.com/show/7622/nvidia-tegra-k1/3
Hunter3000Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hunter30002014.10.18, 00:01
-2#9
Mnie zastanawia po co robienie procesorów 64 bit (prócz marketingu) skoro żaden system mobilny nie jest tworzony pod 64 bity. Ani to nie dodadzą więcej niż '3'GB RAMu ani to też aż takiej wydajności w tych urządzeniach nie zobaczymy, w moim telefonie Krait 400 już potrafi grzać jak piec przy mocniejszych tytułach.
GraveZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Grave2014.10.19, 16:43
Bez sensu. Mnożą te rdzenie tak że nawet w 20nm wyjdzie im piekarnik zbijający taktowanie pół minuty od uruchomienia systemu.

Żeby jeszcze te rdzenie coś dawały, ale oprogramowanie przeważnie i tak nie potrafi skorzystać optymalnie choćby z 4 rdzeni o 8 nie wspominając....

Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1