aktualności

GeForce GTX 980M i GTX 970M - premiera najwydajniejszych mobilnych procesorów graficznych

26
7 października 2014, 15:02 Arkadiusz Piasek

Nvidia GeForce GTX 970M oraz GTX 980M, które właśnie zostały zaprezentowane, to najnowsze i jednocześnie najszybsze procesory graficzne przeznaczone do montażu w komputerach przenośnych. Obydwa układy bazują na architekturze Maxwell (28 nm), która, według zapewnień producenta, ma zminimalizować lukę wydajnościową pomiędzy mobilnymi a desktopowymi układami graficznymi. Patrząc na specyfikację: udało się.

Aby zilustrować to ostatnie stwierdzenie, Nvidia przytoczyła porównanie wydajności mobilnych i desktopowych procesorów graficznych wykorzystujących architekturę Fermi, Kepler i nową - Maxwell. I tak: oparte na Fermi GTX 480M mogły się pochwalić ok. 40% wydajności biurkowych GTX 480 a zbudowane w architekturze Kepler GTX-y 680M pozwalały na uzyskanie ok. 60% wydajności „pełnego” GTX 680. Według zapewnień producenta, osiągi GTX 980M mają sięgać nawet 80% wydajności desktopowych kart z procesorem GTX 980.

To jednak wszystko tylko teoria. Nvidia chwali się również nieco bardziej „namacalnymi” zaletami nowych układów, w postaci ok. dwukrotnego zwiększenia wydajności w najnowszych i najpopularniejszych grach, przy czym większość z nich ma być całkowicie grywalna (powyżej 30 kl./s) w rozdzielczości 2560 x 1440 i ultrawysokich ustawieniach szczegółowości grafiki i efektów specjalnych. Oczywiście już wkrótce postaramy się zweryfikować te zapowiedzi własnoręcznie w testach.

GeForce GTX 980M i GTX 970M to jednak nie tylko zwiększona, „czysta” wydajność. W nowych układach zaimplementowano również kilka znanych już z desktopowych kart graficznych rozwiązań mających pozwalać m.in. na naturalne odwzorowanie oświetlenia w grach (VXGI), zmniejszenie obciążenia procesorów graficznych przez algorytmy wygładzania krawędzi (MFAA), czy „zwyczajne” zwiększenie jakości generowanego obrazu (DSR).

VXGI (Voxel Global Illumination) to technologia odpowiedzialna za realistyczne renderowanie oświetlenia nawet w scenach zawierających światła odbite i rozproszone. Do tej pory, aby zasymulować tego rodzaju oświetlenie, deweloperzy musieli stosować różnego rodzaju „sztuczki” programistyczne, które negatywnie wpływały nie tylko na realizm obrazu, ale również w znacznym stopniu obciążały procesor graficzny dodatkowymi obliczeniami.

MFAA (Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing) to z kolei technologia wygładzania krawędzi obiektów w grach, pozwalająca na osiągnięcie najlepszej jakości obrazu przy utracie wydajności znacznie niższej od tej, której do zapewnienia takiej samej jakości wymaga technologia MSAA. Według zapewnień Nvidii MFAA może dawać podobną jakość obrazu jak 8xMSAA przy utracie wydajności na poziomie 4xMSAA lub jakość 4xMSAA przy narzucie ok. 2xMSAA. W rezultacie zyskujemy więc lepszy obraz mniejszym kosztem.

DSR (Dynamic Super Resolution) to rozwiązanie, które w największym skrócie można opisać jako renderowanie obrazu w rozdzielczości 4K (lub innej, wyższej niż natywna rozdzielczość wykorzystywanego wyświetlacza) i skalowanie jej w dół, do rozdzielczości ekranu, z jednoczesnym zastosowaniem zaawansowanych algorytmów filtrowania Gaussa w celu uzyskania lepszej jakości obrazu (dotyczy to głównie krawędzi obiektów i powstawania artefaktów).

Kolejna ważna z punktu widzenia użytkowników laptopów cecha, to znacznie poprawiona technologia Battery Boost. Była już ona obecna w poprzedniej generacji kart graficznych Nvidii: serii 800M, ale tym razem ma być jeszcze lepiej. Dzięki wykorzystaniu bardziej energooszczędnej architektury Maxwell oraz usprawnieniu sterowników, notebooki z nowymi kartami powinny pozwolić nawet na 50% dłuższą rozgrywkę bez dostępu do gniazdka elektrycznego, przy wzroście wydajności rzędu 800% (względem 680M).

Już dziś do sprzedaży mają trafić laptopy z nowymi układami. Są wśród nich Asus G751, MSI GT72, GS60 oraz GS70, Clevo P150 oraz P650, a także Gigabyte Aorus X7 i P35. Inne modele mają się pojawiać na rynku w najbliższych tygodniach.

Źródło: inf. prasowa, inf. własna
DarkenersZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Darkeners2014.10.07, 15:06
12#1
Nie cierpie tego marketingu, dawania danych od 50% byleby dać wrażenie, że przyrost jest 200% dla nieznajacych cyfer amerykanow.
johny_94Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
johny_942014.10.07, 15:08
Jakim cudem GRID 2 na baterii z grafiką 680M ma 13fps? Ja posiadam GTX770M i jak gram w Grida 2 na ultra w full hd to jest wszystko płynnie.
Super8Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Super82014.10.07, 15:20
W trybie oszczędzania energii... owszem, może tyle mieć, ale wtedy CPU jest taktowane zegarem 800 MHz. :)
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2014.10.07, 15:50
Darkeners @ 2014.10.07 15:06  Post: 790883
Nie cierpie tego marketingu, dawania danych od 50% byleby dać wrażenie, że przyrost jest 200% dla nieznajacych cyfer amerykanow.

Wyższe słupki, a nie mogą przecież dać swoim produktom 0, bo tępi pomyśleliby, że dawniej robili kupy.
VendeurZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 33%
Vendeur2014.10.07, 15:57
Darkeners @ 2014.10.07 15:06  Post: 790883
Nie cierpie tego marketingu, dawania danych od 50% byleby dać wrażenie, że przyrost jest 200% dla nieznajacych cyfer amerykanow.


To jest dla bystrzaków, którzy umieją czytać wykresy i zmienne na nich opisane, a nie dla tych, co tylko słupki widzą...
Stefan999Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stefan9992014.10.07, 16:29
Jeżeli 980M okaże się GTX960 to będzie nie tylko miazga z AMD, ale i z konsol
EnfeebleZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Enfeeble2014.10.07, 16:37
-3#7
Naprawdę chcę to kupić... tylko mi nie dają :)
Na amazonie znalazłem GT72 z 980M za ~7k
W polsce nigdzie na razie nie ma... tyle że mam wrażenie że jak już będzie to od 9k zacznie się rozmowa bo jeszcze nie poschodziły 880M :/

A poza tym, to dokładnie tego było trzeba DTR'om - niech to tylko będzie choćby trochę chłodniejsze od 880M.
mikilysZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mikilys2014.10.07, 17:00
-8#8
1) Cena?
2) TDP?
3) Taktowania?
4) Realne testy?
Ładne obrazki i nic więcej... Poczekamy, zobaczymy.
Z resztą żałosne jest w wykonaniu NVIDA porównywanie do pierwszego Keplera jakim jest 680M! Zapomnieli o 680MX :]
No ale wtedy przecież granica się zamaże, bo 680MX jest właśnie te 15-25% szybszy od 680M :lol2:

No tak... TDP nieznane... 1664 shaderów, 64 ROPy i 104 jednostki teksturujące. Taktowania w okolicach 1GHz. 256 bitowa szyna... 980M ratuje tylko to, że będzie chłodnym Maxwellem... Przy 880M specyfikacja nie wygląda superowo: 1536 shaderów, 32 ROPy i 144 jednostki teksturujące; taktowania ~950MHz.
I z ciepłem będzie kiepsko... Chip jest o ponad 30% większy niż Kepler!
SNC2014.10.07, 17:01
Stefan999 @ 2014.10.07 16:29  Post: 790930
Jeżeli 980M okaże się GTX960 to będzie nie tylko miazga z AMD, ale i z konsol

Jest lepiej bo to lekko okrojony 970.
Jacek1991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Jacek19912014.10.07, 17:45
jesli to co na wykresach jest prawda, oraz ceny nie beda z kosmosu, to kupno lapa do grania wreszcie bedzie mialo jakikolwiek sens :O
Zaloguj się, by móc komentować
1