Aktualność
Bartosz Woldański, Wtorek, 30 września 2014, 16:12

Dzisiaj do sprzedaży trafiła edycja pecetowa Middle-earth: Shadow of Mordor, nowej gry studia Monolith. Posiadacze konsol będą musieli uzbroić się nieco w cierpliwość, gdyż premiera na PlayStation 4 i Xboksa One odbędzie się za kilka dni, a na PlayStation 3 i Xboksa 360 – dopiero w drugiej połowie listopada 2014 roku. Wygląda jednak, że jest na co czekać, gdyż gra zebrała bardzo wysokie oceny. Ale nie tylko z tego powodu jest o niej głośno – szum wokół slashera w uniwersum Władcy Pierścieni zrobił się również dlatego, że twórcy do jakości tekstur na „Ultra” zalecają aż… 6 GB VRAM-u.

Middle-earth: Shadow of Mordor – zapowiedź gry

Middle-earth: Shadow of Mordor – wymagania sprzętowe

Middle-earth: Shadow of Mordor zadebiutowało na razie tylko na PC, ale nabywcy konsol obecnej generacji też zagrają niebawem, bo już 3 października. Z kolei użytkownicy PlayStation 3 i Xboksa 360 poczekają do 21 listopada tego roku. Po studiu Monolith (Blood, Shogo, NOLF, Aliens vs Predator 2, F.E.A.R) można było spodziewać się dobrej gry, ale po dotychczasowych materiałach raczej mało kto spodziewał się, że aż tak dobrej. Chociaż opinie na temat Middle-earth: Shadow of Mordor są różne, bo trafiają się oceny zarówno na poziomie 6/10, jak i powyżej 9/10, ale ogólnie średnia nie przekracza w chwili pisania aktualności 85% (według serwisu Metacritic). Przede wszystkim likwidowanie orków sprawia wiele przyjemności, więc fani slasherów powinni być usatysfakcjonowani. Tytuł Warner Bros. pod wieloma względami przypomina serie Assassin’s Creed i Batman: Arkham i podobnie jak one, tak i Middle-earth: Shadow of Mordor nie zalicza się do gier krótkich (20 godzin na ukończenie wątku fabularnego i części zadań pobocznych). Chwali się również dość otwartą strukturę świata i hucznie zapowiadany system Nemesis.

Wersja pecetowa standardowo może pochwalić się wyższą rozdzielczością czy lepszymi teksturami. W tym przypadku producent postanowił nawet pójść nieco dalej i udostępnił graczom paczkę tekstur (do pobrania osobno na platformie Steam) odblokowujących poziom „Ultra”. Zmiany w grafice są zauważalne, ale do tej opcji rekomendowane jest 6 GB pamięci na karcie graficznej… co może wydawać się "trochę" na wyrost, patrząc na to, jak Middle-earth: Shadow of Mordor wygląda. W rzeczywistości, jak donoszą użytkownicy z forum Steama, nie jest wcale tak źle z wydajnością po włączeniu jakości tekstur "Ultra" i można grać nawet na słabszym GPU z 2 lub 3 GB RAM-u. Pytanie tylko, czy po dłuższej sesji komfort gry znacząco się nie obniży, gdyż według niemieckiego serwisu PC Games Hardware zużycie VRAM-u sięga nawet 5,8 GB, ale w rozdzielczości 4K. Przykładowe porównanie grafiki możecie zobaczyć poniżej (więcej tutaj):

Jakość "High"

Jakość "Ultra"

Przypominamy, że Middle-earth: Shadow of Mordor pozwala wcielić się graczom w niejakiego Taliona, obdarzonego nadludzkimi zdolnościami łowcę, który próbuje zemścić się za śmierć bliskich. W tym celu bohater wyrusza do Mordoru, by zabić wszystkich, którzy mu staną na drodze i którzy przyczynili się do jego nieszczęśliwego losu (Talion też zginął, ale narodził się ponownie dzięki mocom Ducha Zemsty). Struktura rozgrywki wydaje się dość mocno nawiązywać do wspomnianych wcześniej cyklów Ubisoftu i Warner Bros. – to może być bardzo udana gra w świecie Władcy Pierścieni od bardzo długiego czasu (nie wzięliśmy pod uwagę podserii LEGO).

W Polsce wydawcą jest firma Cenega, która zadbała o to, żeby każda wersja Middle-earth: Shadow of Mordor była dwujęzyczna (polskie napisy i pełna angielska do wyboru). Warto przy okazji wspomnieć, że edycja na komputery osobiste wymaga platformy Steam do uruchomienia. Cena sugerowana została ustalona na poziomie 139,99 zł (PC), 199,99 zł (stare konsole) oraz 279,99 zł (nowe konsole), a jak to bywa przy każdej większej premierze, gracze mogą również zdecydować się na tzw. przepustkę sezonową, która gwarantuje dostęp do wszystkich planowanych DLC. Season Pass został wyceniony na 24,99 euro (ok. 105 zł).

Middle-earth: Shadow of Mordor – pierwszy gameplay

Middle-earth: Shadow of Mordor – pierwsze szczegóły na temat fabuły i rozgrywki 

Źródło: własne
Ocena aktualności:
Ocen: 2
Zaloguj się, by móc oceniać
Karkatos (2014.09.30, 16:25)
Ocena: 10

0%
Tyko czemu miedzy jakością High' i 'Ultra' jet różnica koloru ??
Chyba chodzi o większa liczbę polygonów cienie ect a nie o inny kolor :)
A co do gry chętnie zagram, magiczny AC w Middle-earth bardzo ciekawe.
azgan (2014.09.30, 17:00)
Ocena: 0

0%
Kupiłem grę w pudełku i w opcjach Steam -> wyświetl dostępne DLC nie pojawia mi się HD Content i tu pytanie jak pobrać mam ten Ultra-HD-Texture-Pack ?
szefons (2014.09.30, 17:59)
Ocena: 1

0%
To mają być tektury high? Żenada, ultra wygląda jak prawie high z gier gdzie to robią dobrze...
szefons (2014.09.30, 18:05)
Ocena: 2

0%
Aargh @ 2014.09.30 16:57  Post: 788997
Zużycie VRAMu dla 4K wynosi 5,8GB, ale dla FullHD nadal jest wysokie - 5,3GB (z tego samego artykułu).

Czy zużycie jest adekwatne do jakości tekstur to inna sprawa...

Czy ty gościu nie rozumiesz, że gra NIE ZWALNIA vramu jak tylko zmienisz opcję, może też ładować na zapas do vramu, o ile go masz, multum ludzi już potwierdziło, że ultra działa bez problemu w FHD na 2gb vram, ale tak ponad 5gb zżera przy 4K.

To, że dana gra zapełni ci vram mało świadczy, jedynym wyznacznikiem jest ilość vram przy której gra zaczyna ciąć, bo jest go za mało, w wypadku innym niż wymuszenie na grze 'ściśnięcia' zasobów w vram test test bezsensu, nie da się go więc przeprowadzić na gpu który ma więcej ram niż trzeba np. 6gb.

Tylko no właśnie, jakość, według mnie tragiczna jak na wymagania.
halflife2004 (2014.09.30, 18:23)
Ocena: -2

0%
bez problemu widoczne są różnice, jeszcze bardziej będzie to widać w 4K (gra mi się jeszcze pobiera na steam), ale to tylko detal, fajnie że jest (mam się z czego cieszyć), jakby nie było (nikt i tak by nie płakał)
motiff (2014.09.30, 18:34)
Ocena: 1

0%
tolkien przewraca się w mordorze czy valinorze jak widzi jaką jakość gry śródziemia prezentują.
Wyczek (2014.09.30, 18:44)
Ocena: 5

0%
Obejrzałem te dwa zrzuty ekranu i stwierdzam że jakość grafiki w porównaniu do wymagań podanych przez producenta to gorzej niż kpina.
Na 'Ultra' tekstury są kiepskie a geometria żałosna.
Luk4s (2014.09.30, 19:02)
Ocena: -1

0%
Jak ktoś nie zagląda na forum to qjin podrzucił tam zrzuty z sweetfx + ultra tekstury:
https://www.flickr.com/photos/128056889@N0...in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/128056889@N0...in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/128056889@N0...in/photostream/
Wygląda to całkiem nieźle :)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Dla wielu osób wyniki badań mogą być zaskakujące.  22
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane