aktualności

Nvidia przypomina o technologii HairWorks

12 23 czerwca 2014, 16:35 Bartosz Woldański

Firma Nvidia przedstawiła na oficjalnym materiale wideo technologię HairWorks, którą można było zobaczyć w Call of Duty: Ghosts. Podobnie jak konkurencyjny TressFX, tak i to rozwiązanie jest obecne wyłącznie w jednej produkcji (odświeżonego Tomb Raidera nie liczymy). Zarówno „Zieloni”, jak i „Czerwoni” na razie zachęcają deweloperów do wykorzystania narzędzi służących do realistycznej symulacji i wyrenderowania zarówno sierści zwierząt, jak i włosów postaci (jednak kosztem liczby klatek). Jak dobrze wiemy, kolejną grą w kolejce do obsługi Nvidia HairWorks jest polski Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Nvidia HairWorks, czyli technologia na miarę AMD TressFX 2.0

Choć technologia została po raz pierwszy pokazana na imprezie GDC w 2008 roku (demo technologiczne), to dopiero w zeszłym roku doczekaliśmy się pierwszego tytułu wykorzystującego jej dobrodziejstwa. Co więcej, Call of Duty: Ghosts, bo o nim mowa, wzbogacił się o dynamiczne futro w przypadku psiego towarzysza oraz o poprawioną sierść u wilków, co widać na opublikowanym w miniony weekend filmiku, po wydaniu gry dzięki stosownej aktualizacji. To jednak tylko początek – już w ubiegłym roku dowiedzieliśmy się, że firma Nvidia współpracuje z rodzimym studiem CD Projekt RED przy Wiedźminie 3. Na poniższych materiałach wideo zaprezentowano (wreszcie w dobrej jakości!) zachowanie i wygląd futra wybranych zwierząt, które znajdą się w przygodach Geralta z Rivii. Nawet sam bohater może liczyć na "nowe" włosy. :)

Każdy wilk ma mieć około dwieście tysięcy pasm włosów, co pozwoli na wykreowanie realistycznego, reagującego na ruch futra. Co ciekawe, wcześniej programista fizyki w firmie Nvidia, w odniesieniu do Call of Duty: Ghosts, mówił o nawet czterystu lub pięciuset tysiącach pasm. W przypadku konia deweloperzy musieli pójść nawet krok dalej, gdyż grzywa i ogon nie tylko wchodzą częściej i w większym stopniu w interakcję, choćby mowa o „obijaniu się" o skórę (mamy nadzieję, że nie będzie one tak przenikać jak włosy przez twarz Lary Croft po włączeniu TressFX), ale także są bardziej podatne na ruch. Falujące futerko zobaczymy również na przykładzie wielu potworów, z jakimi Geralt będzie musiał się zmierzyć (w końcu taki fach wiedźminów), a wśród nich jest nie tylko zaprezentowana na nagraniu kreatura (wcześniej mieliśmy ją przyjemność obejrzeć w filmiku o znacznie niższej jakości), ale także między innymi gryf przedstawiony na materiale z E3 czy wilkołak.

Przypomnijmy, że dzięki użyciu API DirectCompute technologię ujrzą w grach nie tylko posiadacze GeForce’ów, ale również Radeonów. W obu przypadkach należy liczyć na znacznie mniejszą liczbę klatek – tak było przynajmniej w Call of Duty: Ghosts. Poruszenie tematu wymagań sprzętowych Wiedźmina 3 i wpływu Nvidia HairWorks na wydajność jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie. Jedna rzecz jest pewna - nie obejdzie się bez mocnego peceta, jeśli zechcemy podziwiać grę w pełnej krasie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon – demonstracja technologii Nvidia HairWorks na GDC 2014

 Oficjalne materiały poradnikowe Nvidii na przykładzie monstrum z Wiedźmina 3:

Źródło: Nvidia
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.06.23, 16:48
10#1
Szarik z wiedźmina zjada szarika z CoD-a na śniadanie....

Trochę nietypowy tytuł news-a z tutkami. W sumie należy podziękować AMD, bo gdyby nie to, że pomogli Crystal Dynamics to dziś może HairWorks ograniczyłoby się do CUDA.... a 'tressfx' wyłącznie do gier Crystal Dynamics (można ściągnąć kod TressFX-a i zaimplementować w swoim silniku)
golyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
goly2014.06.23, 17:17
-7#2
czekam, aż nvida w końcu zrobi jakąś grę pokazując moc pc
może kiedyś, bo nie powinno być to dla nich problemem

BlutuszZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Blutusz2014.06.23, 17:24
goly @ 2014.06.23 17:17  Post: 760643
czekam, aż nvida w końcu zrobi jakąś grę pokazując moc pc
może kiedyś, bo nie powinno być to dla nich problemem


Taką grą był pierwszy Crysis
KunnorinnoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kunnorinno2014.06.23, 17:33
W sumie nie czaje czemu tego tressfx czy tressfx od nvidia firmy nie wdrażają. Cry Engine 3 na ten przykład. Zamiast włosów dać słynną trawę i mieli byśmy opad szczen (i ofc klatek na gpu)
cOijNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cOijN2014.06.23, 19:11
13#5


tyle wodotryskow, a gry coraz slabsze...
MarucinsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Marucins2014.06.23, 19:45
-1#6
No tak Wiedźmin zabójca wilków, koni i psów!

A może okaże się że gryf będzie miał długie futro... więc dlatego kazali nam czekać dodatkowy rok... aaaaa. Fantastycznie.

Absurd. Skupiają się na g*wnie.
Dawać mi tu DX12 i niskopoziomowe programowanie!
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2014.06.23, 19:49
Zrobią bobra w grach i będzie jama się cieszyć, ale tak powybrzydzam, gdzie jest fizyka wybuchów, destrukcja fizyczna obiektów, normalnie proponują jakieś zamienniki tanie i nudne.
Pawelek6Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pawelek62014.06.23, 20:18
motiff @ 2014.06.23 19:49  Post: 760711
gdzie jest fizyka wybuchów, destrukcja fizyczna obiektów, normalnie proponują jakieś zamienniki tanie i nudne.


Spoko, ale żaden dostępny procesor na rynku nie dałby rady z tak szeroko zaimplementowaną fizyką. Karty graficzne mimo wszystko jednak co chwile mamy szybsze, a procesory stoją prawie w miejscu.

2011 vs. 2013
GTX 580 vs. GTX 780
i5 SB vs. i5 HW
Gdzie jest większa różnica łatwo się domyślić.
gregory003Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
gregory0032014.06.23, 20:45
SunTzu @ 2014.06.23 16:48  Post: 760627
Szarik z wiedźmina zjada szarika z CoD-a na śniadanie....

Trochę nietypowy tytuł news-a z tutkami. W sumie należy podziękować AMD, bo gdyby nie to, że pomogli Crystal Dynamics to dziś może HairWorks ograniczyłoby się do CUDA.... a 'tressfx' wyłącznie do gier Crystal Dynamics (można ściągnąć kod TressFX-a i zaimplementować w swoim silniku)

Tylko że na GeForce'ach i tak będzie działać wydajniej, dzięki wykorzystaniu CUDA zamiast DC.
skorpienZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skorpien2014.06.23, 20:53
goly @ 2014.06.23 17:17  Post: 760643
czekam, aż nvida w końcu zrobi jakąś grę pokazując moc pc
może kiedyś, bo nie powinno być to dla nich problemem


Nvidia nie robi gier
Zaloguj się, by móc komentować
1