aktualności

AMD Mantle i korzyści, jakie da w Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

99
9 maja 2014, 21:06 Bartosz Woldański

O tym, że Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth będzie obsługiwać niskopoziomowe API, dowiedzieliśmy się w ubiegłym miesiącu. Dzięki najnowszemu wpisowi na blogu studia Firaxis Games poznaliśmy pierwsze szczegóły na temat korzyści, jakie przyniesie AMD Mantle w duchowym następcy Alpha Centauri.

AMD Mantle w Thief – test

AMD Mantle w Battlefieldzie 4 – test

Josh Barczak i John Kloetzli ze studia Firaxis Games ujawnili w swoim artykule zalety niskopoziomowego API firmy AMD, które skutecznie zachęciły twórców do wsparcia tej rozwijającej się technologii w swojej niedawno zapowiedzianej grze strategicznej, tradycyjnie sygnowanej nazwiskiem Sid Meiera. Civilization: Beyond Earth, bo o niej mowa, będzie wykorzystywać nie tylko dobrodziejstwa bibliotek DirectX 11, technologii AMD Eyefinity (obsługa kilku monitorów), ale także – a może zwłaszcza – AMD Mantle.

Cel studia Firaxis Games, jak i innych studiów deweloperskich, jest prosty: osiągnąć jak najwięcej przy jak najmniejszych kosztach. Czy Mantle na to pozwala? Niekoniecznie, gdyż na początku wiąże się to z inwestycją, a co za tym idzie – wydatki na produkcję są wyższe niż normalnie. Jednakże Barczak i Kloetzli podkreślili, że jest to inwestycja, która powinna się w przyszłości opłacić, a koszty związane z kolejnymi projektami powinny stać się odczuwalnie niższe. O korzyściach dla graczy, nawet jeśli tylko tych wybranych, powtarzać nie trzeba, gdyż nasze testy Mantle w Battlefieldzie 4 i ostatnim Thiefie rozwiały przynajmniej część wątpliwości co do technologii AMD. Jednak dopiero omawiana gra może pokazać w większym stopniu potencjał, jaki tkwi w tym niskopoziomowym interfejsie. Przynajmniej na to liczymy i tak zdaje się sugerować wpis blogowy producentów ze studia Firaxis Games.

Deweloperzy pracujący nad Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth wypowiadają się pochlebnie o tym zaawansowanym API, chwaląc jego niższy narzut na CPU, co z kolei przekłada się na więcej możliwości z punktu widzenia projektanta gry. W przypadku Mantle za znaczną część pracy odpowiada – w przeciwieństwie do DirectX 11 i OpenGL – silnik, który jest wspierany przez niewielki, nieskomplikowany, a co za tym idzie – szybszy sterownik. Silnik, który ma znacznie więcej informacji, „doskonale wie, co, kiedy i jak ma zostać wykonane” – może więc pozwolić sobie na więcej niż sterownik. Wygenerowanie grafiki w Civilization: Beyond Earth, a konkretnie widoku świata z „lotu ptaka”, przy którym widać na ekranie wiele elementów, jest bardzo wymagającym procesem. Obsługa Mantle może w takim przypadku przynieść znaczące korzyści, gdyż niskopoziomowy sterownik nie tylko „jest wydajniejszy w podziale na rdzenie”, ale także do obliczeń w postaci równoległego przetwarzania rozkazów rysowania (ang. draw submissions) może posłużyć tylko jeden rdzeń procesora. Jako że nadchodząca strategia wymaga zaskakująco dużo tego typu „pracy”, użycie nowego API może okazać się wręcz zbawienne nie tylko w ograniczonej ilości sytuacji, ale w wielu konkretnych "zdarzeniach" w grze.

Mniejszy narzut na procesor jest czymś pożądanym w produkcjach z tego gatunku, w których zazwyczaj właśnie ten podzespół ma kluczowe znaczenie w wydajności. Wstępnie AMD pokazało to na przykładzie benchmarka Star Swarm wyświetlającego jednocześnie ogromne ilości jednostek kosmicznych, które nie są jednak jednostkami "pustymi", gdyż każda z nich została obdarzona sztuczną inteligencją. Ale do tych obliczeń jest wymagany nie tylko wydajny procesor, ale też stosunkowo dobra karta graficzna. Niemniej jednak (chociażby częściowa) likwidacja tzw. wąskiego gardła w przypadku Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth może zwiększyć zauważalnie płynność animacji na komputerach wyposażonych w słabsze CPU, a w przypadku odstającego od reszty układu graficznego – zmniejszyć chociaż pobór prądu, co z pewnością docenią posiadacze laptopów i tabletów. W podobnym kierunku zmierza kolejna wersja wspomnianych bibliotek – DirectX 12, ale na pierwsze gry jeszcze sobie poczekamy, więc Mantle, dla którego lista poprawek powinna stopniowo kurczyć się, pozostanie osamotnione przez jeszcze długi okres. To jednak nie jest nic, o czym nie wiedzieliśmy wcześniej w tym temacie, ale cieszy, że na horyzoncie jawią się produkcje, w których użycie technologii AMD może okazać się bardziej opłacalne niż np. w skradance Thief. W związku z tym nie sposób nie spodziewać się lepszych rezultatów niż w dotychczasowych tytułach z Mantle.

Studio Firaxis Games nie chce jednak w żadnym stopniu dyskryminować pozostałych graczy, którzy nie mają kart graficznych Radeon opartych na architekturze Graphics Core Next (GCN). Autorzy zamierzają stworzyć taką grę, która będzie wykorzystywać tak bardzo, jak tylko może, pokłady mocy tkwiące w różnych konfiguracjach sprzętowych. Odbiorcy z innymi kartami graficznymi nie zauważą w Civilization: Beyond Earth żadnych różnic w wyświetlanym obrazie, ale nie da się ukryć, że posiadacze Radeonów mogą liczyć na więcej przede wszystkim w kwestii wydajności. Tak będzie prawdopodobnie do czasu wydania DirectX-a 12, ale Nvidia, nie czekając z założonymi rękami, już teraz podjęła pewne działania, by zniwelować te różnice, czego przykładem są niniejsze sterowniki.

Podsumowując, za wcześnie na to, by powiedzieć, jak dokładnie przełoży się to na wzrost wydajności w nadchodzącej grze, ale wydaje się, że twórcy wiedzą, jak spożytkować do tej pory niezagospodarowaną moc, która może zostać odblokowana właśnie dzięki Mantle. Z tytułem studia Firaxis Games wiążemy duże nadzieje – właśnie także ze względu na obsługę niskopoziomowego API. Strategia ta wydaje się jedną z najodpowiedniejszych dla tej technologii gier – przynajmniej tych mających ukazać się w najbliższej przyszłości, bo nie mamy na myśli chociażby symulatora Star Citizen, który będzie powstawać jeszcze wiele, wiele miesięcy i bardzo możliwe, że prędzej ujrzymy DirectX 12 w pierwszych produkcjach.

Civilization: Beyond Earth zadebiutuje na rynku jesienią 2014 roku na komputerach PC. Dokładna data premiery nie została jeszcze ujawniona, ale październik lub listopad wydają się najbardziej prawdopodobnym terminem do wydania kolejnej odsłony kultowej serii strategicznej, której, jeśli wierzyć hucznym zapowiedziom, szczególnie wypatrywać powinni miłośnicy Alpha Centauri. Być może więcej szczegółów na jej temat poznamy na czerwcowych targach E3 w Los Angeles.

DirectX 12 – odpowiedź na Mantle

AMD Mantle - portal i SDK udostępnione dla deweloperów

Źródło: Firaxis, AMD
SebZMCZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SebZMC2014.05.09, 21:36
-37#1
Szkoda kasy AMD na płacenie producentom.. Mantle przecież okazało się porażką.
ParanormalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Paranormal2014.05.09, 21:39
35#2
SebZMC @ 2014.05.09 21:36  Post: 746867
Szkoda kasy AMD na płacenie producentom.. Mantle przecież okazało się porażką.

Porażką jest bardziej Twój komentarz. Mantle według mnie zostało stworzone dla osób, które nie zamierzają wydawać kolosalnych pieniędzy na części komputerowe najwyższej klasy.
szalony kefirZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szalony kefir2014.05.09, 21:41
27#3
^^^ Na chuy karmisz trolla?
SebZMCZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SebZMC2014.05.09, 21:41
-43#4
Paranormal @ 2014.05.09 21:39  Post: 746868
SebZMC @ 2014.05.09 21:36  Post: 746867
Szkoda kasy AMD na płacenie producentom.. Mantle przecież okazało się porażką.

Porażką jest bardziej Twój komentarz. Mantle według mnie zostało stworzone dla osób, które nie zamierzają wydawać kolosalnych pieniędzy na części komputerowe najwyższej klasy.

Ale o czym ty teraz mówisz? Ostatni test na pclabie wyraźnie pokazał, że to całe Mantle o kant d.. rozbić.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2014.05.09, 21:45
36#5
SebZMC @ 2014.05.09 21:41  Post: 746870
Paranormal @ 2014.05.09 21:39  Post: 746868
(...)

Porażką jest bardziej Twój komentarz. Mantle według mnie zostało stworzone dla osób, które nie zamierzają wydawać kolosalnych pieniędzy na części komputerowe najwyższej klasy.

Ale o czym ty teraz mówisz? Ostatni test na pclabie wyraźnie pokazał, że to całe Mantle o kant d.. rozbić.

pokazały, że daje bardzo dużo jak na rozwiązanie nazwijmy to 'programowe'. Bez zmiany hardwareu na prawdę spore wzrosty wydajności.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842014.05.09, 21:45
16#6
Ale o czym ty teraz mówisz? Ostatni test na pclabie wyraźnie pokazał, że to całe Mantle o kant d.. rozbić.

Doprawdy?
.sizeerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
.sizeer2014.05.09, 21:54
-34#7
Moderator 'focus' to fanboj AMD. Wystarczy zobaczyć na moje procenty.
KunnorinnoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kunnorinno2014.05.09, 22:10
27#8
Masz %%% bo jesteś fanbojem nv i to widać słychać i czuć. Redaktor jest/musi być w PRACY obiektywny
cyferluuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cyferluu2014.05.09, 22:16
-9#9
Kunnorinno @ 2014.05.09 22:10  Post: 746878
Masz %%% bo jesteś fanbojem nv i to widać słychać i czuć. Redaktor jest/musi być w PRACY obiektywny


LOL masz tyle samo % co ci od butów :) ale tylko fanboj wyłapie fanboja. BTW. być fanbojem jest OK wiec proszę nie myl z trolem. nic do ciebie nie mam :)
raximusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raximus2014.05.09, 22:17
19#10
.sizeer @ 2014.05.09 21:54  Post: 746874
Moderator 'focus' to fanboj AMD. Wystarczy zobaczyć na moje procenty.

'Posiadaczom AMD śmierdzi z ust' uważasz to za normę? Może w kręgach, w których się obracasz...
Focus z reguły bardzo dobrze wykonuje swoje obowiązki, wlepia słuszne procenty, szkoda tylko że na niektórych nie robi to wrażenia i nie zmienia ich zachowania.
Jedynie w przypadku użytkownika motiff, który łamie regulamin praktycznie codziennie, focus jest zbyt łagodny.
Zaloguj się, by móc komentować
1