aktualności

Wiedźmin 3: Dziki Gon wygląda obecnie na konsolach tak, jak wersja PC na minimalnych ustawieniach?

65
11 kwietnia 2014, 18:45 Bartosz Woldański

Od zeszłego roku wiemy, że studio CD Projekt RED celuje w 30 kl./s na konsolach obecnej generacji – a jak z rozdzielczością? Co z PC? Jaką kartę graficzną będziemy potrzebować do maksymalnych detali w Wiedźminie 3? Do odpowiedzi na te pytania dotarł rosyjski serwis Gametech i… mogą się one wydać nieco niepokojące. Czy mamy podstawy do obaw?

Aktualizacja: Marcin Momot z CD Projekt RED potwierdził, że informacje poruszające temat optymalizacji silnika i jakości grafiki, czy to na PC, czy konsolach, są spekulacjami, niczym więcej. Ich nieoficjalny charakter zresztą podkreślaliśmy w końcowej części naszej publikacji. Nawet jeśli byłaby to prawda, to przecież przypominamy, że do premiery pozostało jeszcze bardzo dużo czasu. Aktualnie studio dokłada wszelkich starań, by Wiedźmin 3 wyglądał możliwie jak najlepiej i przy tym chodził z zadowalającą płynnością - niezależnie od platformy sprzętowej.

Wiedźmin 3: Dziki Gon – demonstracja technologii Nvidia HairWorks na GDC 2014

Wiedźmin 3: Dziki Gon w 2015 roku

Wyjdźmy może od wersji gry, która interesuje nas najbardziej, czyli komputerowej. Wiedźmin 3: Dziki Gon w obecnej postaci do maksymalnych detali (z MSAA x8) w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli potrzebuje rzekomo pojedynczej karty GeForce GTX 780 Ti. Pozwala ona uzyskać płynność animacji na poziomie 35-45 klatek na sekundę, a więc po wyłączeniu wygładzania krawędzi pewnie udałoby się osiągnąć nawet 60 FPS. Niestety, nie znamy pozostałych podzespołów kryjących się w obudowie peceta, na którym uruchomiono grę, choć można śmiało założyć, że konfiguracja sprzętowa była – podobnie jak układ graficzny – z górnej półki. Dotychczas przedstawiciele CD Projekt RED twierdzili, że do przyzwoitego grania wystarczy roczny lub dwuletni komputer, w dodatku o wcale nie najlepszych, jak na tamten okres, podzespołach – tak pisaliśmy w styczniu bieżącego roku. Zatem nieoficjalne doniesienia nie nastawiają negatywnie do optymalizacji, która przecież ciągle trwa. Do efektu końcowego jeszcze daleka droga.

Materiał wideo z edytora gry (GDC 2014):

Inaczej sprawa ma się w przypadku konsol. Skoro według polskiego dewelopera – przynajmniej na tę chwilę – nie uda się raczej uzyskać 60 klatek na sekundę (co zresztą częste na PlayStation 4 i Xboksie One nie jest), to założyliśmy, że może uda się „poszaleć” z rozdzielczością. Ta jednak stała – i nadal stoi, nawet w obliczu najnowszych informacji – pod znakiem zapytania. Balázs Török ze studia CD Projekt RED ujawnił kilka miesięcy temu, że celem jest zaoferowanie gry ładnej na tyle, na ile pozwolą to „bebechy” nowych konsol. I w tym przypadku jakość 1080p nie jest tak częstym wyborem na Xboksie One – pod tym względem PlayStation 4 nieco góruje nad konkurencyjnym sprzętem. I wygląda na to, że na razie Wiedźmin 3: Dziki Gon nie odmieni tego, bo według źródła dotychczasowa wersja na konsolę Sony działa w 900p w 30 klatkach na sekundę, natomiast na platformę Microsoftu – „tylko” w 720p przy utrzymaniu takiej samej płynności animacji. Co bardziej interesujące, pod względem oprawy wizualnej wypadają one porównywalnie do… Wiedźmina 2, który wyszedł w 2011 roku! Zdaniem informatora konsolowe wersje Wiedźmina 3 prezentują się w obecnej fazie produkcji tak samo, jak edycja PC na minimalnych ustawieniach graficznych. To nie znaczy jednak, że tak będzie w 2015 roku.

Choć powyższe szczegóły mogą wywołać drobny niepokój, to należy stłumić obawy co do wyglądu i wydajności gry na poszczególnych platformach sprzętowych. Po pierwsze, ujawnione informacje są nieoficjalne. A po drugie, nawet jeśli mają one wiele wspólnego ze stanem faktycznym, to Wiedźmin 3: Dziki Gon znajduje się obecnie na etapie „szlifowania” i optymalizacji silnika, co za tym idzie – do czasu premiery, a do niej pozostał prawie rok, dużo się jeszcze zmieni, na lepsze, bo tak naprawdę sami twórcy, jak często podkreślali w wywiadach, nie są w stanie określić, jak gra będzie wyglądać i jak będzie działać zarówno na PC, jak i konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Dlatego nie pozostaje nic innego, tylko odebrać ten raport jako zwykłą ciekawostkę. Przynajmniej będzie okazja do oceny tego, jaką drogę przeszedł Wiedźmin 3 na "ostatniej prostej", o ile oczywiście założymy, że opisany stan jest prawdziwy, a wcale nie musi.

Na weryfikację tych słów jeszcze przyjdzie nam długo poczekać - jeśli nie do premiery, którą ustalono na luty 2015 roku, to choćby do pierwszych zapisów rozgrywki z poszczególnych wersji (przynajmniej jeśli chodzi o grafikę). Spodziewamy się nowych materiałów wideo, w tym pełnoprawnego gameplayu, na czerwcowych targach E3 w Los Angeles.

Wiedźmin 3: Dziki Gon na etapie „szlifowania”

Wiedźmin 3: Dziki Gon – zwiastun z VGX 2013

Źródło: DSOGaming
legorasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
legoras2014.04.11, 19:02
-36#1
Najpotężniejsza karta na rynku 780Ti (nie licząc podwójnych i idiotyzmów typu titan black w generacji już chyba '30' za 4000zł), aby uzyskać marne 35 fps na full ustawieniach. Nie trzeba być średnio sprytnym aby wiedzieć że twórcy wiedzmina nie znaja słowa optymalizacja.
Irek-StalkerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Irek-Stalker2014.04.11, 19:08
-34#2
Za rok będą potrzebowałć GTX 880Ti? by pośmigać przynajmniej 50fps. A konsole ? konsole to nextgemy śmigają jak brzytwa :))
szpicZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szpic2014.04.11, 19:08
19#3
legoras @ 2014.04.11 19:02  Post: 739808
Najpotężniejsza karta na rynku 780Ti (nie licząc podwójnych i idiotyzmów typu titan black w generacji już chyba '30' za 4000zł), aby uzyskać marne 35 fps na full ustawieniach. Nie trzeba być średnio sprytnym aby wiedzieć że twórcy wiedzmina nie znaja słowa optymalizacja.

a) mają rok na optymaizację
b) to wynik przy AAx8. Nie dziwi mnie, że potrzeba 780ti.
c) za rok jak wyjdzie wiedzmin 780ti będzie już w sensownej cenie
kwahooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwahoo2014.04.11, 19:18
41#4
legoras @ 2014.04.11 19:02  Post: 739808
Najpotężniejsza karta na rynku 780Ti (nie licząc podwójnych i idiotyzmów typu titan black w generacji już chyba '30' za 4000zł), aby uzyskać marne 35 fps na full ustawieniach. Nie trzeba być średnio sprytnym aby wiedzieć że twórcy wiedzmina nie znaja słowa optymalizacja.


Full ustawienia powinny nie być grywalne na żadnym sprzęcie w chwili wychodzenia gry, a być tylko rozwiązaniem przyszłościowym.

Quake 3 miał w 1999 roku w menu do wyboru rozdzielczość 2048x1536. Wtedy nie istniała żadna karta konsumencka zapewniająca w niej wystarczającą wydajność.
To samo było z Crysisem w 2007, gdzie Very High nie był grywalny praktycznie na niczym, a pierwsza gra DX10 czyli Call of Juarez działała w 2 (słownie: w dwóch) klatkach na sekundę na ówczesnym Geforce 8600 w trybie DX10.

Za to dziś każdą z tych gier możemy odpalić na maksymalnych detalach...
KaczkofanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kaczkofan2014.04.11, 19:20
16#5
Zastanawiam się tylko czy sformułowanie 'maksymalne detale' dotyczy też Physx i futerka;) Jeśli tak, to wymagania co do grafiki nie są wg mnie aż takie duże.
Reza29Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Reza292014.04.11, 19:35
-8#6
Czyli na gtx 650 ti nie pójdzie
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.04.11, 19:38
25#7
Irek-Stalker @ 2014.04.11 19:08  Post: 739809
Za rok będą potrzebowałć GTX 880Ti? by pośmigać przynajmniej 50fps. A konsole ? konsole to nextgemy śmigają jak brzytwa :))


konsolowe wersje Wiedźmina 3 prezentują się w obecnej fazie produkcji tak samo, jak edycja PC na minimalnych ustawieniach graficznych.

Mleczko skomentowałby to tak:
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2014.04.11, 19:42
Ostatnio macie same nieoficjalne i niepotwierdzone informacje
hmm..ok..Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hmm..ok..2014.04.11, 19:52
15#9
SunTzu @ 2014.04.11 19:38  Post: 739825
Irek-Stalker @ 2014.04.11 19:08  Post: 739809
Za rok będą potrzebowałć GTX 880Ti? by pośmigać przynajmniej 50fps. A konsole ? konsole to nextgemy śmigają jak brzytwa :))


konsolowe wersje Wiedźmina 3 prezentują się w obecnej fazie produkcji tak samo, jak edycja PC na minimalnych ustawieniach graficznych.

Mleczko skomentowałby to tak:


Żyrafa chyba faktycznie wydaje się czuć trochę bez sensu, ale nosorożec chyba się nieźle bawi.
kwietasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwietas2014.04.11, 20:08
-9#10
kwahoo @ 2014.04.11 19:18  Post: 739812

To samo było z Crysisem w 2007, gdzie Very High nie był grywalny praktycznie na niczym

Za to nie ma rozdziałki 1080p w opcjach...
Zaloguj się, by móc komentować
1