aktualności

Prima aprilis: Xbox One Slim wykorzysta NVLink?

20
1 kwietnia 2014, 07:51 Mateusz Skrycki

Najnowsza konsola Microsoftu nie ma lekkiego życia. Niektórzy twierdzą, że wygląda jak magnetowid, jest droższa i większa niż konkurencyjny PlayStation 4, gorzej się sprzedaje, a na domiar wszystkiego zapewnia słabszą wydajność i wiele gier działa w rozdzielczości 900p zamiast 1080p (np. Thief). Na ten moment producent nie może nic w tej kwestii zrobić. Konsola trafiła do sprzedaży kilka miesięcy temu, ludzie dzięki odpowiedniej kampanii promocyjnej (i sile marki) i tak ją kupują, więc Microsoft może tylko robić dobrą minę do złej gry.

Poprzednik czyli Xbox 360 w początkowej fazie produkcji także nie był idealny. Użytkownicy często skarżyli się na RROD (Red Ring of Death)

Red Ring of Death

który był związany m.in z przegrzewaniem się konsoli. Problem został wyeliminowany wraz ze zmniejszeniem wymiaru technologicznego, oraz wprowadzeniu wersji Slim, dzięki czemu Xbox zaczął wydzielać mniejsze ilości ciepła. Najlepiej to widać na zdjęciach porównawczych płyt głównych i układów chłodzenia poniżej.

Xbox 360 w wersji pierwotnej

Xbox 360 Slim

Nie trzeba było długo czekać, aby dotarły do nas pierwsze plotki odnośnie Xboxe One Slim. O ile miniaturyzacja jest czymś oczywistym, to Microsoft zamierza podjąć bardziej radykalne kroki, aby zyskać koronę konsolowego króla wydajności i chce zrezygnować z APU produkowanego przez AMD oraz wykorzystać rozwiązanie konkurencji czyli NVlink, o którym pisaliśmy niedawno i zostało przedstawione przez Nvidię w trakcie konferencji GTC. Jest to o tyle niespodziewana informacja, ponieważ trudno wyobrazić sobię zmianę architektury w ramach jednego produktu, który mimo wszystko musi zapewniać kompatybilność z grami wydanymi wcześniej. Jednak po dłuższym zastanowieniu taki plan działania może mieć sens, ponieważ rozwiązanie stworzone przez AMD wprowadziło nowatorski (albo przynajmniej odświeżony) system zintegrowanej pamięci - hUMA. Polega on na udostępnieniu wspólnej przestrzeni adresowej dla karty graficznej i procesora, co ma przyspieszyć obliczenia oraz ułatwić tworzenie gier przez deweloperów.

NVlink ma działać bardzo podobnie. Do komunikacji między procesorem i grafiką miałaby zostać użyta nowa magistrala, która eliminowałaby problem wąskiego gardła czyli PCI Express. W efekcie transfery znacząco by wzrosły co przełożyłoby się na poprawę wydajności. Obecnie różnica w stosunku do PS4 nie jest duża, więc można śmiało zakładać, że NVlink pozwoli wyprzedzić konkurenta na polu wydajności.

Największą niewiadomą jednak jest producent procesora. Nvidia nie posiada licencji x86 (i chyba w najbliższym czasie się nic nie zmieni) więc, aby NVlink miało sens Intel lub AMD muszą zapewnić wsparcie dla tej technologii. Intel wydaje się bardziej prawdopodobnym kandydatem, ponieważ na ten moment nie posiada technologii zintegrowanej pamięci (jak hUMA w przypadku AMD). Jednak z drugiej strony gdyby AMD zdecydowało się na implementację rozwiązania, mogłoby nadal dostarczać swoje procesory do Xboxów, tyle że z kartami Nvidii. Przy odpowiednio dużym zamówieniu ze strony tak znaczącego gracza jak Microsoft taki scenariusz mógłby mieć miejsce, nawet kosztem poświęcenia własnych układów graficznych. Jak wiadomo, dochód ze sprzedaży podzespołów do konsol najnowszej generacji stanowi spory udział w zyskach AMD, więc trudno przypuszczać, że firma podda się bez walki.

Na chwilę obecną nie wiemy dokładnie jakie będą losy Xboxa One Slim i jego wnętrzności więc pozostaje nam tylko uzbrojenie się w cierpliwość i oczekiwanie.

Źródło: The Verge
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2014.03.30, 21:39
-1#1
1 kwietnia jeszcze nie dzisiaj.

The Verge nie ma żadnego artykułu związanego z Xbox One Slim, nVidia konsolami nie jest zainteresowana, przerzucenie się na nVidię z AMD w przypadku konsoli (gdzie programuje się pod sprzęt) to strzał w stopę.
przemekanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
przemekan2014.04.01, 07:56
12#2
Ciekawe artykuł z 1 IV, a komentarz z 30.03. Prima Aprilisowy falstart.
AtimaniacZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Atimaniac2014.04.01, 08:00
Tak nierealne że nadaję się na Prima Aprilis : >
KameleonnZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kameleonn2014.04.01, 08:06
Yep, AMD i NV to dwie rozne architekury, wiec obecne gry i przyszle musialy by byc tworzone na te dwie architektury. Nawet w najczarniejszym scenariuszu - nie realne.
Oczywiscie zadaje sobie sprawe ze dzis 1 kwietnia. ;]
fotoryba.chrysZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
fotoryba.chrys2014.04.01, 08:07
-2#5
Może na VIVA procku wreszcie przegonią samych siebie?
Mat48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiMat482014.04.01, 08:07
przemekan @ 2014.04.01 07:56  Post: 736625
Ciekawe artykuł z 1 IV, a komentarz z 30.03. Prima Aprilisowy falstart.
PCLab.pl zagina czasoprzestrzeń.
WTFurdoinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
WTFurdoin2014.04.01, 08:13
Nie bede podawal nazwy portalu, ale czytalem w ostatnich dniach prawie identycznego newsa.
inisideZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
iniside2014.04.01, 08:15
A świstak siedzi i zawija je w te sreberka 0_o.
SmiechZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Smiech2014.04.01, 08:30
-2#9
I tu widać słabość konsol - od momentu premiery nic już w niej nie może być ulepszone sprzętowo.
Zaleta - jedna konfiguracja i producenci mogą łatwo optymalizować kod - teraz MS może jedynie przyspieszyć swoją konsolę sztuczkami programowymi.
mbe2014.04.01, 08:39
-2#10
Gut dżołk
Zaloguj się, by móc komentować
1