Aktualność
Bartosz Woldański, Niedziela, 23 marca 2014, 21:33

Technologia Nvidia HairWorks, znana wcześniej jako Nvidia Fur, została w tym tygodniu zaprezentowana na przykładzie gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, nadchodzącego cRPG-a polskiego studia CD Projekt RED. W ubiegłym roku podziwialiśmy na materiałach wideo futerko wilków, a podczas tegorocznej edycji GDC 2014 twórcy odsłonili nieco więcej. Dzięki redakcji PC Games Hardware, która opublikowała nagranie prezentujące sierść przykładowego potwora oraz nieodłącznego przyjaciela Geralta, konia Płotki, możemy podziwiać bardzo miły dla oka efekt graficzny. Zarówno „statycznie”, jak i w ruchu.

Wiedźmin 3: Dziki Gon na etapie „szlifowania”

Wiedźmin 3: Dziki Gon opóźniony

Na imprezie Game Developers Conference w San Francisco pojawiła się firma CD Projekt RED, która omówiła technologię Nvidia HairWorks na przykładzie właśnie swojego największego projektu – Wiedźmina 3. Niestety, materiał wideo nie jest najlepszej jakości, niemniej jednak widać na nim wystarczająco dużo. Możemy bowiem przyjrzeć się realistycznie falującemu futerku jednego z potworów oraz konia, który będzie służył nam w grze jako wierzchowiec. Jak pisaliśmy wcześniej, omawiając wygląd sierści wilków w cRPG-u polskiej ekipy, do aktywowania tego efektu nie obejdzie się bez mocnych podzespołów komputera, zwłaszcza odpowiednio wydajnej karty graficznej. CD Projekt RED obecnie pracuje nad dopieszczaniem zawartości Wiedźmina 3, a także nad optymalizacją silnika RED Engine 3, więc do tematu tej technologii jeszcze powrócimy nieraz przed premierą gry i po jej premierze.

Z dobrodziejstw Nvidia HairWorks – podobnie jak w przypadku AMD TressFX 2.0 – skorzystają nie tylko posiadacze GeForce’ów, ale także Radeonów. Bardzo możliwe, że jednak większy spadek wydajności ujrzymy na tych drugich kartach graficznych, ale to tylko nasze przypuszczenia. Warto wspomnieć w tym miejscu, że technologia to nie tylko realistyczne futro, ale także lepiej wykonane i zachowujące się włosy (Geralta oraz NPC-ów) czy roślinność reagująca np. na podmuch wiatru, ruch zwierzęcia czy kierowanej przez nas postaci. Tego w prezentacji na GDC 2014 nie zobaczyliśmy. Cieszące oko efekty graficzne być może pojawią się też w jakiejś, zapewne ograniczonej, formie w wersji na PlayStation 4 i Xboksa One.

Wiedźmin 3: Dziki Gon będzie kolejną, po wydanym w ubiegłym roku Call of Duty: Ghosts, grą wykorzystującą Nvidia HairWorks. Jednakże, w przeciwieństwie do ostatniej części wojennej serii strzelanin wydawanych pod egidą Activision, polski cRPG będzie wykorzystywał nową technologię w większym stopniu. Niestety, o tym przekonamy się dopiero na początku przyszłego roku, a nie pod koniec bieżącego, jak zakładał pierwotny plan wydawniczy polskiej spółki. CD Projekt RED nie chce na razie ujawniać konkretów na temat wymagań sprzętowych swojej produkcji, bo po prostu jest na to za wcześnie. Za wcześnie jest też, by wyrokować, jak bardzo "zabójcze" dla naszych kart graficznych okaże się uruchomienie efektów realistycznego futra czy włosów, chociaż większość graczy, jeśli chce je podziwiać na ekranie swojego monitora przy zachowaniu płynności obrazu, może już teraz zacząć zbierać pieniądze na modernizację sprzętu. Tego jesteśmy wręcz pewni, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z tego typu technologiami.

Wiedźmin 3: Dziki Gon sprawi, że bez modernizacji PC się nie obejdzie

Wiedźmin 3: Dziki Gon – zwiastun z VGX 2013

Źródło: DSOGaming
Ocena aktualności:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
BlackAlbum (2014.03.23, 21:50)
Ocena: 18

0%
Pokazaliby jakiś gameplay, a nie takie pierdółki pokroju nVidia HairWorks :P
SunTzu (2014.03.23, 21:51)
Ocena: -1

0%
Gdyby tylko developerzy wykorzystywali do tego iGPU, a nie dGPU hairworks nie miałby wpływu na dGPU. Więc nie wiadomo czy będzie trzeba modernizować sprzęt.

seriusly? nikt nie napisze dlaczego minusuje.
motiff (2014.03.23, 22:30)
Ocena: -1

0%
Te smaczki odnośnie owłosienia liczonego z gpu świadczą o tym jak daleko jeszcze do fotorealizmu i raytracingu, chyba nie będzie to możliwe nawet w czipach na bazie 7 nano, czyli tak z 80 razy tyle mocy co Kepler.
wuzetkowiec (2014.03.23, 22:46)
Ocena: -3

0%
HairWorks na przykładzie owłosienia ''ptaka''... ;)
TheMr. (2014.03.23, 22:48)
Ocena: 8

0%
Niech się zajmują takimi smaczkami, tekstury są już w naprawdę dobrej jakości, otoczenie również, kolory i gra świateł ruszają do przodu, więc główne rzeczy które kojarzą się z grafiką idą do przodu, a te szczególiki powinny być rozwijane, w końcu pojawi się moc która to obsłuży. Jeśli nie jutro, czy za rok to na bank się przyda ta praca za kilkanaście lat. Ruch włosów, ruch wody, mimika twarzy, ust, za kilkanaście lat będziecie dostawać ekstazy za takimi smaczkami.
GunarDAN (2014.03.23, 22:49)
Ocena: 0

0%
BlackAlbum @ 2014.03.23 21:50  Post: 734481
Pokazaliby jakiś gameplay, a nie takie pierdółki pokroju nVidia HairWorks :P


Spokojnie, gameplay będzie na E3. Do czerwca przeżyjesz:)
LeacH (2014.03.24, 01:07)
Ocena: -4

0%
SunTzu @ 2014.03.23 21:51  Post: 734482
Gdyby tylko developerzy wykorzystywali do tego iGPU, a nie dGPU hairworks nie miałby wpływu na dGPU. Więc nie wiadomo czy będzie trzeba modernizować sprzęt.

to byłby sens kupowania topwego Maxwella do grania z tymi bajerami skoro bez problemu dałoby to radę na dobrej integrze (nie mówie tutaj o IRIS Pro) plus GTX 680 zrobić?
Zresztą jak dla mnie to pieprzenie głupot - jeżeli gra będzie zoptymalizowana to przytuli min 6 wątków i będzie korzystać z wszystkiego co jest możliwe - łącznie z dodatkowymi iGP, które de facto są w 95% nowokupowanych komputerów (tylko AMD FX i Athlony nie mają grafiki w sobie) - wtedy takie pierdoły, które wymagają niedużego nakładu w sensie transferów z RAMu mogą być ładnie wykorzystywane i w końcu poprawić jakość wizualną gier - a nie jak np w Batmanie gazety, szmatki itp i fps w dół o min. 50%.
HΛЯPΛGŌN (2014.03.24, 02:51)
Ocena: 8

0%
Jakim się będzie chciało, to zoptymalizują pod 6 rdzeni, IGP i inne cuda, ale wątpię, aby aż tak mocno zaangazowali się w optymalizację tej gry. W obecnych czasach chętniej inwestuje się w marketing niż sam produkt.
Orgiusz (2014.03.24, 06:54)
Ocena: 1

0%
Ale to jest marketing. Tyle że Nv. I tak pewnie zagram dopiero na następnej grafice.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Dla wielu osób wyniki badań mogą być zaskakujące.  22
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Forum
Facebook
Ostatnio komentowane