aktualności

Nvidia, Intel i AMD łączą siły, aby zwiększyć wydajność OpenGL

47
21 marca 2014, 16:49 Adrian Kotowski

Choć wszystkie trzy firmy ostro ze sobą konkurują na rynku, to są sytuacje, w których zdarza im się ze sobą współpracować, by stworzyć wspólnie rozwiązanie, na którym skorzystają wszystkie strony. Tak było niedawno w przypadku konferencji Microsoftu i prezentacji DirectX 12, tak jest i z OpenGL.

AMD, Intel i Nvidia zaprezentowały na wspólnie prowadzonym panelu na GDC 2014 rozwiązania, które mają rozpropagować OpenGL wśród twórców gier. Choć jest to jeden z dominujących standardów, w ostatnich latach został wręcz całkowicie wyparty z rynku wysokobudżetowych gier AAA – tam niepodzielnie rządzi DirectX. Duże produkcje na OpenGL pojawiają się naprawdę bardzo rzadko.

Dynamic Streaming

Nvidia, Intel i AMD chcą to zmienić. Siłą OpenGL ma być jego otwartość i dostępność na właściwie każdej z platform. Developer może bez problemu stworzyć swoją grę na Windows, Linux i Mac OS X, bez konieczności uciążliwego portowania swojej produkcji. Aby zachęcić twórców, firmy chcą zdecydowanie zwiększyć wydajność tego API. Narzut sterownika ma zostać zmniejszony aż 10x, a ogólna wydajność powinna bez większych modyfikacji wzrosnąć 1,3x.

Texture Quads

Firmy zaznaczają jednak, że tuning API i różnego rodzaju modyfikacje mogą ostatnią z wartości zwiększyć nawet od 7 do 15 razy, co byłoby już naprawdę ogromnym skokiem. Warto pamiętać, że takie ulepszenie nie wpływałoby tylko na ilość wyświetlanych klatek na sekundę. W urządzeniach mobilnych od wydajności sprzętu współpracującego z konkretnym API zależy chociażby żywotność baterii. To także ma zostać usprawnione.  

OpenGL będzie prawdopodobnie coraz częściej obecne w dużych produkcjach. Już teraz zapowiedziano kilka hitów, w tym m.in. Project CARS czy Wolfenstein: The New Order. A liczba ta będzie się zwiększać, bo już niedługo na rynku pojawi się SteamOS. Nie powinniśmy co prawda liczyć na realne zagrożenie hegemonii DirectX, ale zwiększenie wydajności i obniżenie narzutu w przypadku OpenGL mogą być dobrym wabikiem dla developerów tworzących produkcje multiplatformowe.

DirectX 12 zapowiedziany na GDC 2014

Źródło: Softpedia, Blog Nvidia
MAR89TUMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MAR89TUM2014.03.21, 17:29
40#1
Mantle, DX12, łączenie sił przy OPEN GL, piękny wzrost wydajności nam się szykuje.
SNC2014.03.21, 17:37
23#2
news w nagrode dla Skotiego :)
*Konto usunięte*2014.03.21, 17:40
11#3
Może kiedyś dojdziemy do normalności - tzn. gracz będzie decydował czy w opcjach wybrać DirectX, czy OpenGL :+)
SzwarcuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Szwarcu2014.03.21, 17:46
Virtus* @ 2014.03.21 17:40  Post: 734028
Może kiedyś dojdziemy do normalności - tzn. gracz będzie decydował czy w opcjach wybrać DirectX, czy OpenGL :+)

Pamiętam jak każdy w CSie na OpenGL przełączał dla gładkich tekstur :E
Fajnie by było jakby każdy mógł znów decydować sam ;)
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482014.03.21, 17:47
MAR89TUM @ 2014.03.21 17:29  Post: 734023
łączenie sił przy OPEN GL

To łączenie sił to nie po to, aby poprawić OpenGL (tzn też, bo Khronos Group składa się m.in. z tych firm http://www.khronos.org/members/promoters ), ale o to, że już nie promuje sama Nvidia, a teraz i pracownicy Intela i AMD zajmują się promowaniem tego API (bo to o czym tu była mowa jest w sterownikach u AMD/Nvidia/Intel od kilku lat).
kumodoushinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kumodoushin2014.03.21, 17:48
Virtus* @ 2014.03.21 17:40  Post: 734028
Może kiedyś dojdziemy do normalności - tzn. gracz będzie decydował czy w opcjach wybrać DirectX, czy OpenGL :+)

Pamiętam czasy jak było można tego typu rzeczy wybrać w ustawieniach gier, w Quake 2 chyba było można :D
raximusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raximus2014.03.21, 18:16
-25#7
Posłużę się argumentem przeciwników DX: chcą OpenGL przyśpieszyć 10x? Tu musi to być okropnie napisane teraz...
Gdyby nie DX12, nigdy by nie przyśpieszyli tego wolnego OpenGLa ;)
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2014.03.21, 18:48
Może wrócą czasy ja za Unreala 1, mogłeś wybrać jak chcesz grać, OGL, czy D3D. :)
konkuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
konku2014.03.21, 19:01
kumodoushin @ 2014.03.21 17:48  Post: 734031

Pamiętam czasy jak było można tego typu rzeczy wybrać w ustawieniach gier, w Quake 2 chyba było można :D

Q2 nie miał trybu DX.
ProVisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ProVis2014.03.21, 19:03
GLIDE / OpenGL
Zaloguj się, by móc komentować
1