aktualności

DirectX 12 zapowiedziany na GDC 2014

222
20 marca 2014, 22:14 Bartosz Woldański

Odpowiedź na technologię AMD Mantle już oficjalnie! Zgodnie z zapowiedzią sprzed kilkunastu dni, firma Microsoft przygotowała na imprezę Game Developer Conference specjalną prezentację, na której ogłoszono DirectX 12. Biblioteki mają być obsługiwane przez liczne, nie tylko najnowsze, karty graficzne kompatybilne z DirectX 11! Co więcej, z dobrodziejstw nadchodzącego API skorzystają nie tylko posiadacze komputerów osobistych, ale także tabletów, smartfonów czy konsol Xbox One.

AMD Mantle w Battlefield 4

AMD Mantle w Thief

Na GDC 2014 zademonstrowano międzyplatformową naturę nadchodzących bibliotek na przykładzie piątej części Forza Motorsport, która ukazała się w dniu premiery konsoli Xbox One. Na potrzeby prezentacji DirectX 12 opracowano specjalne, działające w 60 klatkach na sekundę demo technologiczne, które zostało uruchomione na PC wyposażonym w kartę graficzną Nvidia GeForce Titan Black. Czterech członków studia Turn 10, twórców najnowszej Forzy, potrzebowało czterech miesięcy na przeportowanie gry z DX 11 na DX 12.

Nie bez kozery wspominamy o „międzyplatformowej naturze” DirectX-a 12, ponieważ nowe API Microsoftu ma być obsługiwane nie tylko przez komputery osobiste z systemem operacyjnym Windows, ale także, jak zaznaczyliśmy we wstępie, przez konsole Xbox One, tablety, a nawet smartfony! Na pewno wielu z Was zastanawia się, na jakich kartach graficznych i na których „okienkach” giganta z Redmond wykorzystamy dobrodziejstwa DirectX 12. Okazuje się, że nowiny są bardziej pozytywne, niż początkowo sądziliśmy, bowiem w przypadku znaczącej ilości użytkowników, przynajmniej tych będących w miarę na bieżąco z podzespołami swoich pecetów, obejdzie się bez modernizacji. Wsparciem sprzętowym zajęła się firma Nvidia, która ujawniła, że DirectX 12 ma być kompatybilny z kartami graficznymi obsługującymi DirectX 11, a więc wykorzystującymi architekturę Fermi, Kepler i Maxwell. Jakby tego było mało, API będzie również wspierane przez procesor Intel Haswell czwartej generacji ze zintegrowanymi układami graficznymi Iris. Wśród firm, które pojawiły się na prezentacji, nie zabrakło AMD (wszystkie Radeony oparte na architekturze GCN mają obsługiwać DX 12!) i Qualcomm. Zapowiedziane API nie będzie ograniczać się tylko do sprzętu jednego producenta, co nas bardzo cieszy.

Nowe narzędzia pozwolą deweloperom na zmniejszenie narzutu na procesor, lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, wielordzeniowych układów, większą kontrolę nad nimi. W skrócie oznacza to dla graczy wyższą wydajność w grach, właśnie na podobieństwo technologii Mantle firmy AMD. Microsoft pochwalił się, że w przypadku benchmarka 3DMark można liczyć przede wszystkim na lepsze spożytkowanie procesora (nawet o 50%). W przypadku gier wartość ta będzie bardziej zmienna w zależności od tytułu i wyświetlonego "scenariusza" na ekranie. Nowe API powinno przełożyć się również na łatwiejsze portowanie gier z konsoli/urządzeń mobilnych na PC lub na odwrót.

Mimo że DirectX 12 kreowane jest na odpowiedź na jeszcze bardzo młodą, nadal rozwijaną technologię Mantle, to firma Nvidia ujawniła, że współpraca z Microsoftem nad nadchodzącym API trwa już od przeszło czterech lat. Przeczy to trochę doniesieniom firmy AMD, której przedstawiciel zdradził ponad rok temu, że nie było DirectX-a 12 na mapie drogowej Microsoftu. „Trochę”, gdyż jak wynika ze źródła pierwsze rozmowy były jedynie wstępem do współpracy, która zacieśniła się i nabrała tempa właśnie rok temu. Nvidia już przekazała stosowne sterowniki i narzędzia programistyczne DirectX 12 do wybranych firm tworzących gry wideo.

DirectX 12 to jednak przyszłość, na którą sobie jeszcze poczekamy. Microsoft przewiduje, że pierwsze produkcje, które będą obsługiwać nowe API, pojawią się dopiero pod koniec 2015 roku. Wersja Preview, dla deweloperów, ma być dostępna jeszcze w tym roku. Niebawem, wzorem AMD, powinniśmy spodziewać się odrębnych komunikatów potwierdzających wsparcie DirectX 12 przez sprzętowych partnerów Microsoftu. Zastanawiamy się tylko, dla jakich systemów operacyjnych będą zarezerwowane nadchodzące biblioteki, bo ta wątpliwość nie została rozwiana. Jeszcze.

bad-wolfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bad-wolf2014.03.20, 22:32
26#1
Już wiem co będzie najbezpieczniejszą inwestycją do przyszłych gier: Nvidia Maxwell i DrectX 12
mozilla007Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mozilla0072014.03.20, 22:34
-20#2
Jak chcą konkurować z Mantle, to by musieli udostępnić DX12 nie tylko na najnowsze systemy. Akurat to nie zachęci ludzi do kupienia nowego systemu.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.03.20, 22:34
14#3
No to teraz ci co psioczyli na Pana, który z fanatyzmem twierdził, że może na fermi i jego 450? działać niech przeproszą ....
Najlepsze jest to, że wyszchodzi, że DX12 nie będzie działał na VLIW-ach jedynie. To GPU, które by mogły? obsłużyć. Jak historia pokazała te karty nie zawsze są tak złe (o TitanFall)... choć DX12 może by pokazał jak złe są na tle GCNów.
Czterech członków studia Turn 10, twórców najnowszej Forzy, potrzebowało czterech miesięcy na przeportowanie gry z DX 11 na DX 12.

Dobrze, by ta Forza działała na PC... zaraz, podczas prezentacji 'xbox one' (wróć PC z GFem), działała
jaskólZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jaskól2014.03.20, 22:35
34#4
Forza na PC? Chcę :E
edek20Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
edek202014.03.20, 22:37
21#5
mozilla007 @ 2014.03.20 22:34  Post: 733687
Jak chcą konkurować z Mantle, to by musieli udostępnić DX12 nie tylko na najnowsze systemy. Akurat to nie zachęci ludzi do kupienia nowego systemu.

Mantle jest tylko na Radeony i to tylko te GCN. Nawet jeśli trzeba będzie Windows 9? I co z tego? Nikt za Win8 płakać nie będzie. DirectX 12 jest dla wszystkich
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872014.03.20, 22:38
Pozostaje czekać ^^
wuzetkowiecZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wuzetkowiec2014.03.20, 22:38
-17#7
Ło matko, ile w tym marketingowego bełkotu. Konsole od dawna korzystają z niskopoziomowego API i przy dennym CPU dupa blada. Nie twierdzę, że DX 12 jest do niczego, ale jak ktoś myśli, że na słabych 2 rdzeniach będzie grał w wypasione graficznie gry na max detalach, to niech się wyzbędzie złudzeń.,
WildFire2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
WildFire22014.03.20, 22:39
35#8
To chyba oznacza że Mantle długo nie pożyje. Niemniej cieszę się, że AMD wystosowało kopniaka w d... M$
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.03.20, 22:40
20#9
wuzetkowiec @ 2014.03.20 22:38  Post: 733692
Ło mato, ile w tym marketingowego bełkotu. Konsole od dawna korzystają z niskopoziomowego API i przy dennym CPU dupa blada. Nie twierdzę, że DX 12 jest do niczego, ale jak ktoś myśli, że na słabych 2 rdzeniach będzie grał w wypasione graficznie gry na max detalach, to niech się wyzbędzie złudzeń.,

taa, tylko te dwa rdzenie mogą być mocniejsze od tych 8 w PS4. Różnica zmaleje? (bardzo słabych) zwiększy się? (i3) PC/Konsole, a na układach 3-4 rdzeniowych będzie już dużo wydajniej niż konsolach.
bad-wolfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bad-wolf2014.03.20, 22:41
16#10
wuzetkowiec @ 2014.03.20 22:38  Post: 733692
Ło matko, ile w tym marketingowego bełkotu. Konsole od dawna korzystają z niskopoziomowego API i przy dennym CPU dupa blada. Nie twierdzę, że DX 12 jest do niczego, ale jak ktoś myśli, że na słabych 2 rdzeniach będzie grał w wypasione graficznie gry na max detalach, to niech się wyzbędzie złudzeń.,

Nikt na to nie liczy. Ja liczę na to że nie trzeba będzie kręconego i5 do sensownego grania i myślę że się doczekam
Zaloguj się, by móc komentować
1