aktualności

Mantle w Cryengine. Crytek rozszerza współpracę z AMD

58
19 marca 2014, 21:00 Redakcja

Mantle trafi do silnika graficznego Cryengine! Technologia AMD będzie natywnie wspierana przez rozwiązanie serwowane przez studio Crytek odpowiedzialne choćby za przełomowego Crysisa.

Mantle to nowy kierunek obrany przez AMD, dzięki któremu w wybranych grach i przy wykorzystaniu kart graficznych bazujących na architekturze GCN, można wycisnąć ze sprzętu maksimum możliwości. Mówimy tu bowiem o niskopoziomowym interfejsie, dzięki któremu znacząco zmniejsza się narzut na procesor. Nasze testy w grach Batllefield 4 oraz Thief, jedynych obecnie wykorzystujących nowe API AMD, pokazały, że to rozwiązanie sprawdza się nad wyraz dobrze. Ubolewać można było jedynie nad tym, że pierwsze implementacje Mantle nie pojawiły się w dniu wydania wyżej wymienionych gier. Wygląda jednak na to, że na tym polu będzie już tylko lepiej. Natywna obsługa API AMD w Cryengine przełoży się zapewne na automatyczne zaoferowanie tego rozwiązania w przypadku nowych gier wykorzystujących silnik studia Crytek. Może jeszcze nie w najbliższych miesiącach, ale im dany tytuł zadebiutuje później, tym jest to bardziej prawdopodobne.

W oficjalnej informacji prasowej możemy przeczytać: "AMD jest zachwycone możliwością zapewnienia obsługi Mantle ogromnej grupie graczy i twórców gier, którzy wykorzystują Cryengine studia Crytek" – powiedział Ritche Corpus, Director w dziale ISV Gaming and Alliance w firmie AMD. – "AMD i Crytek wspólnie przecierają nowy szlak dla branży graficznej, ażeby API komunikujące się bezpośrednio z architekturą sprzętu lepiej wykorzystało możliwości zaawansowanych kart graficznych AMD znajdujących się w komputerach graczy."

Nie zabrakło także wypowiedzi drugiej strony: "Crytek szczyci się z zapewnienia silnikowi Cryengine najnowszych i najbardziej imponujących możliwości renderingu" – powiedział Cevat Yerli, założyciel, CEO oraz President w studiu Crytek. – "Poprzez zaadaptowanie technologii Mantle silnik Cryengine otrzyma niskopoziomowy dostęp do sprzętu, co umożliwi uzyskanie niezwykłej efektywności, wydajności i kontroli nad nim."

Niewątpliwie kolejne generacje silników Cryengine, a w zasadzie gry z serii Crysis, na nich oparte były i wciąż są wyznacznikiem wydajności nowoczesnych komputerów. Pierwszy Crysis wydany w 2007 roku wciąż dobrze wygląda, a zeszłoroczny Crysis 3 wciąż wymaga komputera z najwyższej półki. Już wiemy, że Mantle znacząco obniża obciążenie procesora - potwierdziły to testy w Battlefield 4 i Thief. Czy w przypadku serii Crysis jest to potrzebne? Zdecydowanie! Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres:

Na pełną płynność możemy liczyć dopiero w przypadku procesorów za kilkaset złotych. Mantle z całą pewnością znacząco poprawiłby rezultaty.

Niestety póki co silniki Cryteka nie cieszyły się taką popularnością jak konkurencyjne rozwiązania, np. od EA DICE lub Epic. A w przypadku części gier (np. o Sniper: Ghost Warrior 2) niemieccy deweloperzy woleliby zapomnieć. Pozostaje mieć nadzieję, że dodanie obsługi Mantle zdecydowanie poprawi konkurencyjność Cryteka na tym polu.

Jeszcze w 2014 roku mają pojawić się kolejne tytuły na Cryengine 3. Niestety, nie wiadomo czy będą obsługiwały Mantle, możemy jedynie pogdybać. Z dotychczasowych pewniaków jest finansowany przez graczy symulator kosmiczny Star Citizen, ale jego premiera została zaplanowana najwcześniej na 2015 rok, a realnie można założyć, że wyjdzie dopiero w 2016 roku. O tym, że technologia AMD zostanie zaimplementowana w ambitnej produkcji studia Cloud Imperium Games, wiemy już od kilku miesięcy. Twórcy mają więc dużo czasu na wykorzystanie atutów tej technologii i być może odbiorcy zobaczą więcej korzyści niż w pierwszych tytułach obsługujących Mantle, czyli Battlefieldzie 4 i Thiefie. Zgodnie z dzisiejszym komunikatem, do Kingdom Come: Deliverance, czyli czeskiej odpowiedzi na Wiedźmina 3, również zawita Mantle. Na rezultat jednak sobie poczekamy przynajmniej do końca 2015 roku, więc warto zastanowić, w jakich tytułach opartych na silniku Cryengine 3 jest szansa na wykorzystanie niskopoziomowego API w najbliższym czasie?

Można chyba śmiało założyć, że do już wydanych gier, np. przytoczonego Crysisa 3, żadnych aktualizacji nie ujrzymy, ale na horyzoncie jest kilka produkcji, które mogą zyskać dzięki obsłudze AMD Mantle. Latem pojawi się polskie Enemy Front (oby nie było powtórki ze Sniper: Ghost Warrior 2!) oraz Lichdom: Battlemage, nad którym studio Xaviant już współpracuje z AMD, więc Mantle w przypadku ciekawie zapowiadającego się action-cRPG-a w klimatach fantasy jest - podobnie jak w Star Citizen - pewne. Zresztą inna technologia, TrueAudio, została zaprezentowana na przykładzie tego tytułu, więc ma ktoś jakieś wątpliwości? Co dalej? Jesienią zawita na rynek Evolve, sieciowa strzelanina twórców Left 4 Dead. No i nie zapominajmy o Homefroncie 2, nad którym pracuje jeden z oddziałów Cryteku, ale premiera wojennej strzelaniny pewnie się odwlecze.

Jednakże nawet jeśli uda się wprowadzić obsługę Mantle w tegorocznych grach, to być może nie będą one oferować jej od samego początku, wzorem Battlefielda 4 i Thiefa. Przypuszczamy, że dopiero w bardziej odległych produkcjach to się zmieni, chociaż może nasze rokowania się nie sprawdzą. Oby. Nie pozostaje nic innego, tylko czekać na zapowiedzi kolejnych producentów, którzy po ogłoszeniu AMD ujawnią, w jakich grach opartych na Cryengine 3 należy spodziewać się Mantle i ewentualnie TrueAudio.

Źródło: Informacja prasowa
KazubinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kazubin2014.03.19, 21:06
19#1
Już wiemy, że Mantle znacząco obniża obciążenie procesora - potwierdziły to testy w Battlefield 4
-dalej czekamy na porównanie renderowanej grafiki :)
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.03.19, 21:18
Kazubin @ 2014.03.19 21:06  Post: 733309
Już wiemy, że Mantle znacząco obniża obciążenie procesora - potwierdziły to testy w Battlefield 4
-dalej czekamy na porównanie renderowanej grafiki :)

Thierf też nie otrzymałeś, więc pora przełknąć gorzką pigułkę...

Jednak jestem pod wrażaniem co do jakości portów mantle, patrząc po grach portowanych na OGL-a, niby podobna ilość roboty, a jednak Metro to jakaś kaszana tutaj. Jakby nie patrzeć mamy dwa skrajne podejścia, OGL umożliwia bardzo mały narzut na CPU, ale generalnie działamy na jednym wątku (da się wielowątkowo, ale tego ja nie widuję), a Mantle najlepsze wykorzystanie wszystkich wątków CPU.
3dmarkZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
3dmark2014.03.19, 21:19
-7#3
Crytek to podobnie jak twórcy SeriousSam producent dem technologicznych na nowych silnikach. Gier na tych silnikach nie ma....... no chyba że w kiosku na półce gier po 9,99
raf3dZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raf3d2014.03.19, 21:22
17#4
Oby tym razem było wszystko jak należy, bez opóźnień i z sensownym zestawem gier. Może i Cryengine wyjdzie poza ramy pokazówki Cryteca. Trzymam kciuki
WaltherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Walther2014.03.19, 21:23
Mantle to już nie jest tylko 'ficzer'.....
Za dużo silnych graczy chce z korzystać z tego API.....


Zawsze popierałem opengl jednak trzeba spojrzeć wprawdzie w oczy : opengl od dawna jest ciężkim nie zoptymalizowanym karłem :( Tam gdzie nie ma odpowiedniej kasy nie będzie rozwoju....
raf3dZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raf3d2014.03.19, 21:26
11#6
Walther @ 2014.03.19 21:23  Post: 733315
Mantle to już nie jest tylko 'ficzer'.....
Za dużo silnych graczy chce z korzystać z tego API.....


Zawsze popierałem opengl jednak trzeba spojrzeć wprawdzie w oczy : opengl od dawna jest ciężkim nie zoptymalizowanym karłem :( Tam gdzie nie ma odpowiedniej kasy nie będzie rozwoju....

Nie przesadzałbym. Silni gracze to Ubisoft, Epic, Valve, Dice. Z tym ostatnim udało się ale to tylko jedna gra z mantle choć chyba najważniejsza
CortexM3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CortexM32014.03.19, 21:27
-2#7
Ciekawe co na to Zieloni, optymalizują w pocie czoła Physy'x ?
ObsesionZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Obsesion2014.03.19, 21:28
16#8
Niech zrobią Mantle w GTA V i kupie Radeona :E
core_i7Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
core_i72014.03.19, 21:32
Obsesion @ 2014.03.19 21:28  Post: 733318
Niech zrobią Mantle w GTA V i kupie Radeona :E

+100 :E
Jestem za bo w GTA IV na nvidii jest dużo dużo dużo lepiej niż na Radeonie. Sprawdziłem jedno i drugie. Boję się że 2600K będzie za słaby do GTA V
WaltherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Walther2014.03.19, 21:33
raf3d @ 2014.03.19 21:26  Post: 733316
Walther @ 2014.03.19 21:23  Post: 733315
Mantle to już nie jest tylko 'ficzer'.....
Za dużo silnych graczy chce z korzystać z tego API.....


Zawsze popierałem opengl jednak trzeba spojrzeć wprawdzie w oczy : opengl od dawna jest ciężkim nie zoptymalizowanym karłem :( Tam gdzie nie ma odpowiedniej kasy nie będzie rozwoju....

Nie przesadzałbym. Silni gracze to Ubisoft, Epic, Valve, Dice. Z tym ostatnim udało się ale to tylko jedna gra z mantle choć chyba najważniejsza



Zobacz jakie silniki wspierają/zaczynają wspierać...
Najważniejsze jednak jest to jakie profity Mantle rzeczywiście daje i to na takim etapie rozwoju.
Zaloguj się, by móc komentować
1