Aktualność
Bartosz Woldański, Piątek, 28 lutego 2014, 13:20

Zaledwie wczoraj poruszyliśmy temat bibliotek DirectX i OpenGL, które mają przynieść zmiany porównywalne do technologii AMD Mantle, a teraz swoje stanowisko wystosowała firma AMD. Rozwiązanie „Czerwonych” przełożyło się, ogólnie rzecz ujmując, na wzrost wydajności w grach, a konkretnie na razie tylko w Battlefieldzie 4. Czy DirectX 12 (oznaczenie jest tylko przypuszczeniem), które umożliwi dostęp do niskopoziomowego interfejsu, stanie się początkiem rewolucji?

DirectX oraz OpenGL jak AMD Mantle

Hurraoptymizm raczej nie jest wskazany, bo, po pierwsze, na razie doczekaliśmy się – nawet jeśli obiecującej – zapowiedzi paneli tematycznych w ramach imprezy GDC 2014 w San Francisco, a po drugie – wizja konkurowania nowych wersji DirectX i OpenGL z Mantle to wizja przyszłości, raczej dalszej niż bliższej. Sama technologia AMD dopiero raczkuje i koncern nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Niemniej jednak ogłoszenie tych zmian, które odczuliby de facto nie tylko posiadacze określonych APU i GPU ze stajni „Czerwonych”, napawa mimo wszystko umiarkowanym optymizmem.

Napawa nie bez powodu, bowiem AMD Mantle pozwala na komunikację pomiędzy daną aplikacją (grą) a układami opartymi wyłącznie na architekturze Graphics Core Next (GCN), natomiast w przypadku DirectX i OpenGL wyglądałoby to zgoła inaczej, gdyż w rachubę weszłyby inne karty graficzne, także Intela i Nvidii. To mogłoby poważnie zagrozić technologii AMD – koncern jednak uważa, że technologię czeka świetlana przyszłość. Przedstawiciel firmy ujawnił w oficjalnym komunikacie, że mimo planów odciążenia CPU oraz rozszerzenia DirectX i OpenGL o funkcjonalność zbliżoną do Mantle producent „popiera i cieszy się z kierunku rozwoju gier, który jest zgodny z wizją niskopoziomowego dostępu AMD”. Chociaż jeszcze przed pojawieniem się technologii „Czerwonych” nie brakowało użytkowników, którzy podchodzili do tej wizji bardzo sceptycznie, to testy Mantle w Battlefieldzie 4 i odnotowany w wielu przypadkach wzrost wydajności (nawet jeśli niewielki) bez potrzeby wymieniania podzespołów sprawił, że zaczęto bardziej wierzyć w tę technikę. Na razie jednak poza strzelaniną studia EA DICE mamy same zapowiedzi - obsługa nowego API miała być wprowadzona na premierę Thiefa, ale niestety doszło do opóźnienia. Niemniej jednak AMD podkreśla, że deweloperzy mogą już teraz wykorzystać nowe API i z pewnością koncern spróbuje przekonać kolejne studia deweloperskie do użycia Mantle. Więcej o przyszłości obiecującej technologii dowiemy się na wydarzeniu GDC 2014.

Microsoft jeszcze rok temu nie miał w swoim rozkładzie jazdy nowej wersji DirectX (12), ale prawdopodobnie stanowisko firmy zmieniło się po tym, co AMD pokazało w przypadku Mantle. Serwis Extreme Tech rozmawiał z kilkoma anonimowymi osobami, według których gigant z Redmond poczynił już pierwsze kroki w tym kierunku, co zresztą potwierdza zapowiedź przytoczonych już sesji tematycznych. Krótko mówiąc, w planach jest stworzenie możliwości porównywalnych do Mantle, ale nie takich samych. Mają to być zupełnie różne API, ale rezultat będzie taki sam: mniejszy narzut na procesor i lepsze skalowanie w najnowszych grach. Same korzyści dla graczy, szczególnie dla tych, u których CPU ogranicza wydajność. Zalety podobnego rozwiązania, czyli Mantle, zostały zresztą zaprezentowane wstępnie w Battlefieldzie 4.

Niemniej jednak plany, które zostaną ujawnione na panelach w ramach GDC 2014, nie oznaczają, że konkurencja dla technologii AMD pojawi się lada dzień. Co to, to nie. Jak łatwo się domyślić, DirectX 12 (obstawia się, że właśnie tak będzie oznaczona nowa wersja bibliotek) to stosunkowo odległa przyszłość (nawet 12-18 miesięcy oczekiwania według źródła) i z pewnością będzie zarezerwowany dla określonego systemu operacyjnego. Przykładowo DirectX 11.1 jest dostępny tylko na Windows 8, natomiast 11.2 na Windows 8.1. To z kolei może oznaczać, że DirectX 12 będzie przygotowany pod Windowsa 9, o którym już się pisze i o którym zapewne usłyszymy więcej w kwietniu na konferencji BUILD. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego.

Warto podkreślić jeszcze, że celem długoterminowym AMD było zachęcenie Microsoftu i Khronos Group, twórców OpenGL, do wykorzystania architektury zbliżonej do Mantle. Wygląda na to, że udało im się „sprowokować” do podjęcia działań i wyboru „lepszego standardu”. My powinniśmy się z tego obrotu spraw tylko cieszyć.

Pierwsze konkretne informacje na temat DirectX i OpenGL z niskopoziomowym dostępem do sprzętu poznamy 20 marca na trzech sesjach tematycznych w ramach tegorocznej edycji Game Developer Conference. Czy będzie to DirectX 12? To jedynie spekulacje – nie pozostaje nam nic innego, tylko zaznaczyć wspomnianą wyżej datę w kalendarzu i czekać na rozwój wydarzeń.

AMD Mantle w Battlefield 4

Mantle – sposób na pełne wykorzystanie sprzętu w grach?

Źródło: Extreme Tech
Ocena aktualności:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
micuuś77 (2014.02.28, 13:23)
Ocena: 15

0%
Niech grozi, jeszcz Nvidia sie kiedyś dołączy i wszyscy na tym skorzystamy
goly (2014.02.28, 13:26)
Ocena: 13

0%
trochę dużo czasu do W9, więc możliwe że M$ zrobi krok do przodu już w W8.1
tylko kto wie, bo nowe konsole mogą ograniczać 'już' rozwój
ale dobrze że namieszało Mantle, coś się rusza
hawk-pl (2014.02.28, 13:46)
Ocena: 15

0%
To jest już wielki globalny biznes. Liczą się tylko statystyki i wykresy zysków, oraz budowa i dojenie konsumentów planami długoterminowymi z minimalizacją postępu.

Sama idea tworzenia czegoś nowego i rozwoju, jak było to jeszcze jakiś czas temu minęła. Gdzieś w tym wyścigu umknęła pasja.
Marucins (2014.02.28, 13:46)
Ocena: 16

0%
'Microsoft jeszcze rok temu nie miał w swoim rozkładzie jazdy nowej wersji DirectX (12), ale prawdopodobnie stanowisko firmy zmieniło się po tym, co AMD pokazało w przypadku Mantle.'

I to jest najbardziej żałosne.
Dziad 'stary' siedział z założonymi rękoma gdy zauważył że po drugiej stronie ulicy sprzedają świeże pieczywo postanowił zrobić coś ze swoim.

Ciekaw jestem jak będzie wyglądało wprowadzenie takiego niskopoziomowego dostępu dla DX12.

W przypadku AMD i Mantle, 'kopa' dostały karty stare. A samo Mantle nie wymusiło zakupu najnowszej karty. W przypadku DX będzie wiązało się to z zakupem nowej karty.
'Parta zielonych' pewnie nie będzie udoskonalała tego co jest teraz.
Shamoth (2014.02.28, 14:10)
Ocena: 14

0%
Nawet jak zrobią nowego DX'a i OGL'a to tylko nowe tytuły na tym skorzystają...
Wolał bym zobaczyć wrapera/recompilera który pozwoli by starszym i nadchodzącym aplikacjom używać odwołań niskopoziomowych...
Może jakaś reinkarnacja Glide'a ;]
wuzetkowiec (2014.02.28, 14:13)
Ocena: 16

0%
Heh, wczoraj wspominałem, żeby dać spokój z niezdrową podnietą, bo to melodia przyszłości. Znając ''pośpiech'' MS w wprowadzaniu nowych directów, moim zdaniem minimum 2 lata.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
To może być jeden z ciekawszych flagowców tego roku. 3
Firma odsłania karty. Nintendo podzieliło się właśnie swoimi planami na najbliższe kilka tygodni. 2
Niech najbliższy miesiąc minie jak najszybciej. 12
Tańszy, ale niewiele gorszy niż Nitro+. 11
Nadchodzi kolejny ośmiordzeniowiec Intela. 32
Przynajmniej tak utrzymuje branżowa prasa. 12
Sprzęt bardziej obcięty, niż sądziliśmy. 26
Masa CPU z zablokowanym mnożnikiem. Przy okazji prezentacji procesorów Core 9. 31
Tanio nie będzie. OnePlus przygotowuje się do premiery swojego nowego, flagowego smartfona. 14
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane