aktualności

John Carmack odszedł z id Software, bo ZeniMax nie podzielało jego wizji

37
6 lutego 2014, 14:59 Bartosz Woldański

Wizji związanej z okularami wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift, z którymi John Carmack wiąże duże nadzieje właściwie od chwili ich ogłoszenia. Współzałożyciel zespołu deweloperskiego id Software wspierał je od samego początku, a w sierpniu ubiegłego roku postanowił dołączyć do zespołu z Oculus VR, zajmując stanowisko dyrektora działu technologicznego. Przez kilka miesięcy programista dzielił czas między pracę w legendarnym studiu i pracę nad Oculus Rift, ale w listopadzie powiedział „dość”. Brak czasu, a może jednak co innego? John Carmack ujawnia przyczynę swojego odejścia z id Software.

John Carmack w firmie Oculus VR

John Carmack odszedł z id Software

Producent był od przeszło 20 lat związany ze studiem odpowiedzialnym za tak kultowe gry, jak Doom, Quake czy Wolfenstein. Co więcej, był jednym z czterech, obok Johna Romero, Toma Halla i Adriana Carmacka, założycieli, a jedynym, który przetrwał w id Software tak długo. Na tyle długo, że zespół był bardzo często kojarzony albo ze wspomnianymi grami, albo z jego nazwiskiem. Pod koniec listopada 2013 roku świat obiegła wieść o tym, że Carmack jednak rezygnuje z pracy w id Software, żeby w pełni skupić się na „przyszłości”, czyli wirtualnej rzeczywistości.

Teraz, kilka miesięcy później, John Carmack wyjawia przyczynę swojego odejścia. Firma ZeniMax, właściciel spółki id Software, nie podzielała jego wizji i pasji związanej z wirtualną rzeczywistością. Krótko mówiąc, nie była ona zainteresowana nawiązaniem współpracy z Oculus VR, która miała obejmować kompatybilność Dooma 4 czy strzelaniny Wolfenstein: The New Order z okularami wirtualnej rzeczywistości. Możliwe, że koncern po prostu nie chciał ryzykować i inwestować w coś, co niekoniecznie mu się opłaci. Carmack podobno zaproponował porozumienie, zanim dołączył do spółki zajmującej się goglami VR. Kiedy stało się jasne, że deweloper nie będzie miał żadnej szansy na zajmowanie się tematem wirtualnej rzeczywistości w id Software, postanowił nie przedłużać umowy ze studiem. To było głównym powodem takiej, a nie innej decyzji Johna Carmacka, który od listopada pracuje w Oculus VR na pełnym etacie.

Nie da się ukryć, że w Oculus Rift drzemie spory potencjał i trudno winić Carmacka za to, że chce być częścią tego przyszłościowego projektu. Projektu, nad którym nadal trwają prace. Okulary wirtualnej rzeczywistości są bowiem ciągle w fazie prototypowej i jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie, zanim do sprzedaży trafi wersja konsumencka, odpowiednio poprawiona. Niemniej jednak efekty już teraz robią wrażenie i jest to technologia, którą warto wypatrywać. John Carmack obecnie zajmuje się także kilkoma innymi projektami ściśle powiązanymi z Oculus Riftem, w tym prawdopodobnie m.in. grami tworzonymi od podstaw pod hełm wirtualnej rzeczywistości, pod skrzydłami firmy Oculus VR.

Oculus Rift w cenie poniżej 500 dolarów

Oculus Rift – Developer Kit 2 i rozdzielczość 4K w planach

Źródło: Onet
SupermanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Superman2014.02.06, 15:14
-1#1
Niestety, google vr to kiepski pomysł do grania. Po kilku godzinach kręcenia głową każdy będzie maił dość.
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2014.02.06, 15:18
Z całym szacunkiem dla Carmacka, bo zmienił rozrywkę grania na PC na zupełnie inny poziom, ale akurat w tym względzie nie musi mieć racji. Facet jest wizjonerem, ale mamy trochę inne czasy. Trudno aby ID Software jako spora korporacja, miała przez niepewny pomysł wystawić swój budżet na szwank.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.02.06, 15:26
10#3
HΛЯPΛGŌN @ 2014.02.06 15:18  Post: 722702
Z całym szacunkiem dla Carmacka, bo zmienił rozrywkę grania na PC na zupełnie inny poziom, ale akurat w tym względzie nie musi mieć racji. Facet jest wizjonerem, ale mamy trochę inne czasy. Trudno aby ID Software jako spora korporacja, miała przez niepewny pomysł wystawić swój budżet na szwank.

Mówią, że to ja krytkiem jestem... racja Nie mógł wywozić gotówki do innej firmy, zwłaszcza, że id software od paru lat praktycznie nie zrobiło nowej gry.
2012 doom 3 HD, 'classic' to takie dość poboczne tytuły.
Tak się zastanawiam co takiego stało się po Q3, że ID software tak zwolniło, wcześniej non stop się działo, potem pauza-> DOOM3 i znowu pauza...aż 2009 rok i właśnie Zenimax
DominiqueLVZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DominiqueLV2014.02.06, 15:41
-5#4
całkiem zabawne jest czytać tego samego newsa który od 2 dni wisi u konkurencji. Coś kiepsko z waszymi źródłami skoro macie takie opóźnienie :D
marcin_kgZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
marcin_kg2014.02.06, 15:46
-14#5
Carmack odejdź już dinozaurze i daj się wykazać lepszym od siebie.
DisconnecTZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DisconnecT2014.02.06, 15:47
SunTzu @ 2014.02.06 15:26  Post: 722704
HΛЯPΛGŌN @ 2014.02.06 15:18  Post: 722702
Z całym szacunkiem dla Carmacka, bo zmienił rozrywkę grania na PC na zupełnie inny poziom, ale akurat w tym względzie nie musi mieć racji. Facet jest wizjonerem, ale mamy trochę inne czasy. Trudno aby ID Software jako spora korporacja, miała przez niepewny pomysł wystawić swój budżet na szwank.

Mówią, że to ja krytkiem jestem... racja Nie mógł wywozić gotówki do innej firmy, zwłaszcza, że id software od paru lat praktycznie nie zrobiło nowej gry.
2012 doom 3 HD, 'classic' to takie dość poboczne tytuły.
Tak się zastanawiam co takiego stało się po Q3, że ID software tak zwolniło, wcześniej non stop się działo, potem pauza-> DOOM3 i znowu pauza...aż 2009 rok i właśnie Zenimax


Jeszcze po Doom3 wyszedł Quake 4 i w sumie na tym poprzestali..
kwahooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwahoo2014.02.06, 15:54
12#7
HΛЯPΛGŌN @ 2014.02.06 15:18  Post: 722702
Trudno aby ID Software jako spora korporacja, miała przez niepewny pomysł wystawić swój budżet na szwank.


200 ludzi (i to najwyższej klasy programistów i artystów) bez jakiejkolwiek wizji na przyszłość. Ich jedyny projekt, czyli Doom 4 wydaje się już martwy. Na id Tech 5 już też nie zarobią kokosów. O jakim budżecie mówimy, skoro nie mają jakiegokolwiek produktu?

Od przejęcia id przez Zenimax/Bethesdę studio zamknęło się też całkowicie na społeczność. Pozostało tylko zgasić światło w id...

BTW Carmack nie jest jedynym pracownikiem id, który przeszedł do Oculus VR.
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2014.02.06, 16:02
Przecież to jest jakaś ściema, nie chcieli dodać obsługi Rifta i odszedł, przecież to jest normalne api, jest sdk i w grze nie trzeba nic zmieniać z modelami, teksturami itp.

Więc na pewno nie poszło o koszty, Carmack się po prostu uparł albo zorientował, że jest nikim w tej firmie i użył to jako idealnego pretekstu do ucieczki, bo wiadomo, nawet jak odchodzisz, to rób to dobrze, bo nigdy nic nie wiadomo jak będzie w przyszłości, a po co sobie palić mosty.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.02.06, 16:06
11#9
DisconnecT @ 2014.02.06 15:47  Post: 722713
SunTzu @ 2014.02.06 15:26  Post: 722704
(...)

Mówią, że to ja krytkiem jestem... racja Nie mógł wywozić gotówki do innej firmy, zwłaszcza, że id software od paru lat praktycznie nie zrobiło nowej gry.
2012 doom 3 HD, 'classic' to takie dość poboczne tytuły.
Tak się zastanawiam co takiego stało się po Q3, że ID software tak zwolniło, wcześniej non stop się działo, potem pauza-> DOOM3 i znowu pauza...aż 2009 rok i właśnie Zenimax


Jeszcze po Doom3 wyszedł Quake 4 i w sumie na tym poprzestali..

Quake 4 zrobił Raven Software, podobnie Wolfenstein
LJ19Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
LJ192014.02.06, 16:19
10#10
kwahoo @ 2014.02.06 15:54  Post: 722715

200 ludzi (i to najwyższej klasy programistów i artystów) bez jakiejkolwiek wizji na przyszłość.


Piszesz o programistach i ARTYSTACH najwyższej klasy, którzy od dłuższego czasu nie potrafią zrobić sensownej gry...jakoś mi to nie idzie w parze. Albo nie są najwyżej klasy, albo istnieje jakiś inny, niezwykle poważny powód ich niemocy twórczej...pytanie, czy rzeczywiście istnieje?
Zaloguj się, by móc komentować
1