aktualności

Better Reality szykuje technologiczne rewolucje – skanowanie 3D w Get Even i konkurencja dla Oculus Rift

14 15 stycznia 2014, 18:29 Bartosz Woldański

Krakowska firma Better Reality, której próbkę pracy mogliśmy już ujrzeć na pierwszych demach technologicznych, ma ambitne plany, które mogą wznieść jakość grafiki w grach wideo na zupełnie nowy poziom. Get Even, nadchodząca produkcja rodzimego studia The Farm 51, jako pierwsza wykorzysta rewolucyjną technologię skanowania 3D, która już teraz wzbudza spore zainteresowanie graczy, ale też  firm chętnych do współpracy z Better Reality. To jednak nie wszystko, co skrywają Polacy - co powiecie na konkurencję dla Oculus Rift?

Get Even z fotorealistyczną grafiką – zapowiedź, screeny i demo technologiczne

Get Even – polska gra na pierwszym zwiastunie

O tym intrygującym rozwiązaniu opracowywanym przez polską firmę usłyszeliśmy w ubiegłym roku. Na minionych targach PGA w Poznaniu – podczas prezentacji Wojciecha Pazdura, współzałożyciela The Farm 51 – ujawniono, że Get Even, kolejny projekt wspomnianego zespołu deweloperskiego, powstaje we współpracy z zewnętrznymi firmami i wykorzysta technologię skanowania m.in. twarzy. Wtedy nie padło jednak zbyt wiele konkretów, a pokazano jedynie próbkę w postaci grafiki prezentującej model twarzy samego Wojciecha Pazdura. Niespełna dwa miesiące później poznaliśmy pierwsze szczegóły na temat Get Even, gry mającej charakteryzować się fotorealistyczną oprawą wizualną. Możliwość zeskanowania pomieszczeń, osób czy niewielkich elementów i przeniesienie ich do cyfrowej rzeczywistości ma być właśnie środkiem do osiągnięcia tego celu. Dzięki opublikowanemu w zaprzyjaźnionym serwisie gry.onet wywiadowi z Krzysztofem Płonką, szefem krakowskiego Better Reality, dowiedzieliśmy się, co w tej technologii piszczy.

0
1
0

Technologia InfoMatrix3D

Prezentacja Thorskan oraz pierwszy zwiastun Get Even wywołały spore emocje. Demo technologiczne, w którym obecne są tekstury w rozdzielczości 16K, pochodzi sprzed roku, a więc nie jest najświeższe. To, co już zaprezentowano, nie pokazuje pełnego potencjału tkwiącego w tej technologii. Krzysztof Płonka zdradził, że już teraz można pójść krok dalej, ale póki co nie ma takiej potrzeby. Niemniej jednak niebawem ujrzymy coś nowszego, mającego robić jeszcze lepsze wrażenie (już nie Thorskan, lecz InfoMatrix3D). Obecna, dopieszczana przez trzy okrągłe lata technologia pozwala bowiem na zeskanowanie budynków z pomieszczeniami i korytarzami liczonymi w setkach (na marginesie dodajmy, że twórcy mają zeskanowane nawet całe ulice). I co ważne – z wyświetleniem radzą sobie nie tylko mocne pecety, ale także konsole. Szef Better Reality dodał, że choć priorytetem jest teraz fotorealizm, to już testowana była technologia odpowiadająca za realistyczne zniszczenia, ale to na razie temat przyszłości.

Jak już wspomnieliśmy, skanowanie obejmuje nie tylko budynki, ale też osoby, które mają być przeniesione do wirtualnego świata z bardzo dużą dokładnością, większą niż to, co udało się osiągnąć chociażby w ubiegłorocznym tytule na PlayStation 3 - Beyond: Two Souls. „Niedługo uruchamiamy system 360 do skanowania w ułamku sekund całej postaci.” – ujawnił Krzysztof Płonka, po czym dodał: „W fotorealistycznej rzeczywistości będą się poruszali fotorealistyczni ludzie”.

Trójwymiarowy skan twarzy Krzysztofa Płonki

Co prawda, Get Even, strzelanina FPP z elementami horroru, ma być pierwszą grą wykorzystującą tę rewolucyjną technologię, to już zainteresowany jest japoński koncern Sony, który nieśmiało zapytał krakowską firmę, czy PlayStation 4 da sobie z tym radę. Chociaż „obliczenia są prowadzone u nas na superkomputerze po to, żeby efekt był zoptymalizowany”, to Krzysztof Płonka uspokoił, że nawet „na zwykłym laptopie chodzi to bardzo dobrze”.

Technologia Thorskan to już przeszłość – przyszłością jest InfoMatrix3D. Taką nazwę wybrano nie bez powodu, gdyż „ma się kojarzyć z Matriksem. Mnie się wydaje, że ta technologia umożliwi doznania jak z tego filmu” – podsumował szef Better Reality. Prezentację "Matriksa" ujrzymy już wkrótce… Niebawem również zobaczymy ich inną, równie autorską technologię, podobno już teraz bardziej zaawansowaną niż Oculus Rift. Krzysztof Płonka, który został zapytany o wykorzystanie okularów wirtualnej rzeczywistości pasujących wręcz idealnie do grafiki, jaką ma zaoferować Get Even, uchylił rąbka tajemnicy. Stwierdził ku naszemu zaskoczeniu, że jego firma ma jeszcze jednego asa w rękawie, a konkretnie mają „technologię obrazowania w 4D”, która wywołuje efekt „przeniesienia się do innego miejsca, prawdziwa teleportacja”, o znacznie większym polu widzenia niż to, co oferują dotychczasowe rozwiązania tego typu. Przyszłością dla prezesa Better Reality jest 4D w 4K, a jest to przyszłość, na którą krakowska firma jest już technologicznie przygotowana. Urządzenie, które zapowiada się na mocną konkurencją dla Oculus Rifta, zostanie zaprezentowane wkrótce, ale nie wiemy, kiedy dokładnie. Trzeba przyznać, że brzmi to bardzo przyszłościowo, wręcz za bardzo - mamy nadzieję, że nie skończy się na samych obietnicach i rzeczywiście będziemy mieli do czynienia z "technologicznymi rewolucjami".

Przeczytaj wywiad z Krzysztofem Płonką, prezesem firmy Better Reality, i obejrzyj galerię obrazków

Get Even - pierwsza gra wykorzystująca technologię skanowania 3D Better Reality

Źródło: Onet
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2014.01.15, 18:41
Ładne skany to jedno, a wprowadzenie do tego podstawowych zasad fizyki i interakcji to drugie.
cichy45Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cichy452014.01.15, 18:46
HΛЯPΛGŌN @ 2014.01.15 18:41  Post: 716205
Ładne skany to jedno, a wprowadzenie do tego podstawowych zasad fizyki i interakcji to drugie.

Zawsze jak masz gotowe modele 3D + ewentualne tekstury, to pozostaje więcej czasu na inne elementy, być może również niższe koszty tworzenia gry.
WibowitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wibowit2014.01.15, 19:03
Animacje postaci w grach robi się przez motion capture, a więc też skanowanie. Dlatego czasem w grach widać że ktoś np 'kopie ścianę', bo przez jakiś wybuch lub przeszkodę postać się przesunęła, a dalej jest odtwarzana standardowa animacja. Prawdopodobnie tutaj będzie tak samo. A skoro mają super technologię skanowania to można oczekiwać, że motion capture też będzie odpowiednio precyzyjne.
HashiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hashi2014.01.15, 19:29
-5#4
Dla mnie liczy się głównie oświetlenie (animacje na drugim miejscu) i Technologia Thorskan naprawdę daje radę. Dla gimbazy rozmyte tło to ograniczenie GPU, a ja jak sobie jadę czasem autem w Krk do pracy z rana i widzę mgłę nad miastem to myślę jak to ładnie niektóre silniki potrafią pokazać.
Oświetlenie (lekcja dla gimby) to takze światło które się załamuje w cząsteczkach wody (czytaj chmura/mgła).
om3gaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
om3ga2014.01.15, 19:50
Jest jakies demo otwartej przestrzeni z duzym polem widzenia ?
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2014.01.15, 20:34
-3#6
Czekam. Oczywiście mam zamiar zobaczyć grę tylko i wyłącznie w 3D i najlepiej na urządzeniu, które jest tu opisywane :)
el_darkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
el_darko2014.01.15, 21:07
wnętrza prezentują się super, gorzej ze światem na zewnątrz, okna i drzewa to też tekstura :/ oczywiście, że to poprawią , ale jak to jest prezentacja możliwości to taki rzecz nie powinna już mieć miejsca
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2014.01.15, 21:46
-2#8
Najbardziej podoba mi się fakt, że to najlepszy gatunek gier na tego typu urządzenie i next genową grafikę :)
WDK2014.01.15, 23:26
Trzymam za nich kciuki.
Super8Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Super82014.01.16, 08:16
HΛЯPΛGŌN @ 2014.01.15 18:41  Post: 716205
Ładne skany to jedno, a wprowadzenie do tego podstawowych zasad fizyki i interakcji to drugie.


Gadanie o tym, co zrobimy a wdrożenie tego w rzeczywistość to 2 strony medalu. ;)
Już widzę na konsolach tak wielką rozdzielczość tekstur. ;) Może za 6-8 lat, jak wprowadzą kolejnego next gena.
Zaloguj się, by móc komentować
1