aktualności

Oculus Rift w cenie poniżej 500 dolarów – premiera wersji konsumenckiej latem 2014 roku

11
13 stycznia 2014, 17:00 Bartosz Woldański

Pierwsza wersja konsumencka miałaby kosztować 499 dolarów i zadebiutować nie wcześniej niż latem 2014 roku. Tak sugerują słowa Briana Shustera, prezesa firmy Virtual World Web odpowiedzialnej za gadżet Virtuix Omni, który będzie sprzedawany razem z Oculus Riftem. Termin premiery jest dość optymistyczny, ale zgadza się z ostatnimi doniesieniami, natomiast cena to tylko przypuszczenia, ale wcale niebezpodstawne przypuszczenia.

Oculus Rift – Developer Kit 2 i rozdzielczość 4K w planach. Wrażenia z użytkowania

Firmy Oculus VR, w której na pełnym etacie pracuje John Carmack, jeden z założycieli studia id Software, nie mogło zabraknąć na tegorocznej edycji targów CES w Las Vegas. Zaprezentowano tam odświeżoną wersję autorskich okularów wirtualnej rzeczywistości - o nazwie kodowej Crystal Cove. Zrezygnowano w niej z wyświetlaczy LED na rzecz droższego, ale też poprawiającego doznania OLED (ostrzejszy obraz czy mniejszy efekt rozmycia), oraz dodano zewnętrzną kamerę wykrywającą położenie naszej głowy i śledzącą ruchy ciała. To nie wszystkie nowości, ponieważ urządzenie usprawniono tak, żeby, nawet krótkotrwałe, korzystanie z niego nie skutkowało nudnościami czy zawrotami głowy. Działania niepożądane mają teraz występować rzadziej, chociaż zapewne nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa w tym temacie. Ponadto zmniejszono opóźnienie sygnału, a więc prototyp z każdym kolejnym miesiącem staje się bardziej dopracowany, a co za tym idzie - coraz bliżej do premiery finalnej wersji.

0
1
0

Skąd znamy cenę edycji konsumenckiej Oculus Rift? Jak podaje źródło, zestaw, na który składają się wspomniane okulary oraz specjalna bieżnia Virtuix Omni (działanie zademonstrowano na poniższym materiale wideo), wyceniono na 999 dolarów. Jako że już wcześniej poznaliśmy koszt, jaki będzie wiązać się z zakupem dodatkowego gadżetu (499 dolarów), to łatwo domyślić się, że w podobnej kwocie będzie sprzedawany Oculus Rift. W pakiecie urządzenia będą zapewne tańsze, więc raczej mało prawdopodobne, żeby finalna wersja okularów wirtualnej rzeczywistości kosztowała 400 zamiast 500 dolarów, a różnica raczej nie będzie dużo wyższa niż 100 dolarów. Ujawniony zestaw, ochrzczony mianem Holodeck, ma ukazać się na półkach sklepowych właśnie latem bieżącego roku. Ups, Brian Shuster, szef Virtual World Web, chyba niechcący zdradził termin premiery Oculus Rift. Oczywiście może dojść do ewentualnych opóźnień, więc ustalony termin niekoniecznie musi się sprawdzić.

Virtuix Omni na filmiku:

Warto jeszcze wspomnieć, że niedawno Brenden Iribe odniósł się do tworzenia gier z myślą o okularach wirtualnej rzeczywistości. Co prawda, nie brakuje zarówno dużych tytułów, w które już można grać z użyciem wspomnianych gogli, jak i rozmaitych mini-gier, ale firma Oculus VR zdradziła na targach CES 2014, że chciałaby się zająć realizowaniem własnych produkcji. Mają już odpowiedni zespół, w którym są byli pracownicy id Software (ojcowie Wolfensteina czy Dooma), na czele z Johnem Carmackiem, a na tym zapewne się nie skończy. Prawdopodobnie prezes Oculus VR nie miał na myśli wysokobudżetowych gier, lecz mniejsze, od początku tworzone z myślą o okularach wirtualnej rzeczywistości tytuły, w których wykorzystalibyśmy potencjał tego technologicznego gadżetu. Pożyjemy, zobaczymy.

Obecna wersja okularów wirtualnej rzeczywistości firmy Oculus VR, czyli prototyp Development Kit, kosztuje 300 dolarów amerykańskich, a więc mniej niż konsumenckie, ale mające zaoferować więcej wydanie. Przed nami premiera Development Kit 2, która może pojawi się jeszcze w bieżącym kwartale albo na wiosnę. Wersja konsumencka miała rzekomo pojawić się circa rok po wydaniu DK2. To by stawiało pod znakiem zapytania tegoroczną premierę, a już na pewno przekreślałoby „lato 2014”, o którym wspominamy. Po pozytywnych odczuciach osób testujących okulary Oculus Rift Crystal Cove na targach CES 2014 można wysnuć wniosek, że te słowa nie są już aktualne i faktycznie gogle zadebiutują na rynku konsumenckim w trzecim kwartale 2014 roku, co by się zgadzało z najnowszymi doniesieniami pochodzącymi z serwisów Forbes oraz Road to VR.

John Carmack w firmie Oculus VR

John Carmack odszedł z firmy id Software

Nowa wersja prototypu Oculus Rift, którą pokazano na CES 2014

losdamianosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
losdamianos2014.01.13, 17:17
taniej niz eyefinity a i efekt lepszy :D
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2014.01.13, 18:29
-6#2
Mam nadzieję, że wystarczy, że dokupię same soczewki. Co do Oculusa:
Będę szczery - mam i Sony HMZ i Oculusa i .... Oculus w obecnej wersji jest technikaliami daleko za Sonym. Co z tego, że tam jesteśmy w samym centrum gry i obracamy głową jak:
1) 3D nie umywa się do HMZ'ta
2) By wytrzymać więcej niż pół H (tyle to wytrzymuję tylko ja ze wszystkich znanych osób, które testowały, a sporo ich na razie było). Na HMZ'cie wytrzymuję na start kilka godzin.
3) Rozdzielczość za bardzo szpeci. W HMZcie mamy rzekomo, 1280x720, ale to jest rozdziałka na jedno oko, co razem teoretycznie daje 1440p. Teoretycznie bo praktycznie to nadal 720p, ale tutaj wygląda to tak jakby to na prawdę było 1440p (no dobra 1440p to przesada, ale 1080p jak najbardziej. Różnicę mam na podstawie projektora z 3D Vision). W grach w ogóle nie widać ząbków i to w takich, w których nie można włączyć AA, np NfS HP 2010 czy GTA 4.
4) Możliwość konfiguracji w Sonym. Sharpnessa brakowało mi w 3D Vision jak mało czego.
5) W Oculusie każdy tytuł trzeba osobno nastrajać, a do gier z DX11 wymagany jest drogi VorpX, który w dodatku nadal jest w wersji beta. W HMZcie nie dość, że każda gra działa lepiej, to jeszcze 3D nawet jak jest średnio dostosowane do gry, np Deadfall Adventurers tak o ile w 3D Vision miałem denerwujące poświaty tak tutaj one fakt, są nadal są, ale kompletnie nie przeszkadzają, bo obraz jest mega czysty i jasny. Zupełnie jak w 2D (kompletnie nie ma różnicy w jasności między 2D a 3D)
6) Im dłużej w Sonym gramy, tym ekran robi się większy i to zaróno w grach jak i w filmach. Po godzinie jest wręcz gigantyczny !! W Oclusie nawet nie da się oglądać filmów :P
7) W grach nie mających oficjalnego wsparcia to widać bardziej piksele, dostroić darmowymi programami graniczy z cudem, np Skyrima poprzez VIreio dostosowywałem ponad godzinę. Tak, nie przewidzieliście się. Miałem dokładną instrukcję co i jak a i tak nie działa albo pad, albo headtracking, musimy sobie wybrać. W dodatku przez Vireio widać bardziej piksele i to aż do tego stopnia, że możemy je policzyć. Poza tym cholernie ciężko ustawić właściwy fov, tak by było widać napisy, które by widzieć wyraźnie w grach to też musimy trochę czasu spędzić w konfiguracji, ale z tym fovem jest taki problem, że albo utniemy boki, albo widzimy ramki. Najlepiej działa HL2. Ze wszystkich gier to ta gra robi u mnie furrorę. Poza nią to wszyscy głównie kolejka, domek w Toscani i podwodny akwen. Te 3 rzeczy są najczęściej grane. Szkoda tylko, że są to darmowe rzeczy najlepiej przystosowane do urządzenia :P
8) Zarówno monitor, telewizor, projektor (ten trzeci to już w ogóle) nie dawał mi idealnego odcięcia od świata bo widać było jasność pochodzącą z ekranu. Tutaj mam kompletną imersję. Na Oculusie z kolei też poza grą nic nie widać, ale tam szybko chcemy ściągnąć urządzenie gdyż mamy zbyt duże odrealnienie i .... boli głowa po dłuższej grze, chyba, że jesteście odporni na 3D tak jak ja i umiecie grać na stojąco więcej niż pół godziny :P
Nie twierdze, że Oculus jest zły, wręcz przeciwnie, jest zajebisty, szczególnie gry do niego dostosowane i kolejka górska, ale niestety - nie boli głowa po dłuższym graniu tylko wtedy, kiedy gramy na stojąco, (więc o wygodnym leżeniu w łóżku z padem zapomnijcie), a gra najlepiej jak by miała oficjalne wsparcie. Dlatego to takie gry jak HL2 robią na nim najlepsze wrażenie. W Sonym nie dość, że obraz jest mega zajebisty (jakość 3D z kina Imax może mu co najwyżej buty lizać), jesteś w stanie wytrzymać w nim wieeele godzin, to w dodatku działa z pecetami, konsolami (xbox 360, One, PS3,4) i telefonami z Androidem. Teraz co do konfiguracji Sonego. Powiem wprost - jak czytam te wszystkie fora, portale i widzę ile czasu ludziom zajęła konfiguracja i jakie ludzie mają problemy z tym urządzeniem, to widzę, że bez kitu - ludzie się nie znają na 3D. Nie dziwota, że tyle jest krytykantów :P Mi dopasowanie urządzenia do siebie tak, by nie uwierało w nos (a mam HMZ-T1 czyli najcięższą wersję), by widzieć idealnie obraz, dopasować zbieżność i wyrazistość po bokach i na środku na raz (a tu widzę, że 99% ludzi ma jakieś dziwne problemy) zajęło .... 10 minut ? Jakoś tak. Jedno jest pewne - wcale się nie dziwię, że większość nie lubi 3D jak nie umie konfigurować urządzeń związanych z 3D :E Ja po obu końcach tam, gdzie rzekomo jest największa niewyrazistość mam mikro delikatne poświaciki i w dodatku rzucają się w oczy tylko wtedy, kiedy patrzymy na pulpit windowsa. W grach kompletnie nie mamy jak na to zwracać uwagi, chyba, że się wpatrzymy to rzeczywiście widać, ale są one bez kitu tak małe, że kompletnie nie robią różnicy. Wystarczy, że jedno oko ma urządzenie z 2 mm wyżej niż drugie i ustawię zbieżność pół suwaczka od maxa. To samo z blokerami światła. Wszyscy mają z nimi taki problem, że wypadają. Ja je delikatnie przykleiłem superglutem, ale nie jakoś tak by nie dało się ich odczepić, tylko tak, by po prostu nie odpadały w czasie ściagania i zakłądania hełmu, a wierzcie lub nie, zrobiłem teścik taki, by w czasie grania popijać piwo. Jak tak bym zakłądał i ściągał to większości pewnie by one spadły 10 razy z urządzenia. Po delikatnym ich doklejeniu nie miałem z nimi żadnego problemu. Za każdym łykiem piwa podnosiłem hełm do góry.
Podsumowując - do tej pory prym u mnie wiódł projektor z 3D Vision. Dziś on może Sonemu lizać buty. Jakby ocenić wszystkie 3 rzeczy to:

Oculus Rift - 6+/10 - pomysł super, ale jeszcze trzeba nad nim popracować

Projektor z 3D Vision - 8/10 - wielki ekran w 3D, które wytrzymujemy wiele godzin, ale mamy jasność pochodzącą z ekranu, 0 imersji względem chociażby Oculusa. Poza tym 3D jest najciemniejsze z całej trójki. Chociaż ogólnie zabawa przednia i wolę na nim grać 10x bardziej niż na monitorze/tv, na którym mam 1080p bez skalowania.

Sony HMZ - 9+/10. Gdyby inni nie mieli takich problemów jak ja, może dał bym 10, ale bądź co bądź poświata występuje, gumki mimo wszystko trzeba przyczepić, a ekran jest gigantyczny na tyle ile byśmy chcieli dopiero po czasie.
Mimo wszystko wcale się nie dziwię, że ten trzeci jest z nich najdroższy.
KunnorinnoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kunnorinno2014.01.13, 19:17
-4#3
Dafq? Miało być nie więcej niż 250USD :/
Dominiko_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dominiko_2014.01.13, 19:46
Kunnorinno @ 2014.01.13 19:17  Post: 715507
Dafq? Miało być nie więcej niż 250USD :/

No cóż, teoretycznie 'nie więcej niż 250' i 'mniej niż 500' sobie nie przeczą :E
*Konto usunięte*2014.01.13, 20:10
-2#5
Czemu nie RAGE... wygląda genialnie brawo!
Cena nawet nie taka zła jak na wrażenie jakie prezentuje.
duda007Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
duda0072014.01.13, 20:14
Dominiko_ @ 2014.01.13 19:46  Post: 715513
Kunnorinno @ 2014.01.13 19:17  Post: 715507
Dafq? Miało być nie więcej niż 250USD :/

No cóż, teoretycznie 'nie więcej niż 250' i 'mniej niż 500' sobie nie przeczą :E

owszem przeczą :D 'nie więcej niż' = 'mniej niż' ;) nie będą sobie przeczyły tylko wtedy jak cena będzie poniżej 250zł ;) wszystko pomiędzy 250 a 500 będzie zaprzeczeniem pierwszego założenia ;)
yarekuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
yareku2014.01.14, 10:36
-2#7
Na hełm czekam ale bieżnia to nieporozumienie.
kaczy99Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kaczy992014.01.14, 11:31
W wywiadzie udzielonym podczas CES 2014 Nate Mitchell twierdzi że celują w przedział cenowy pomiędzy 200 a 400$. Osobiście wątpię, by się uwinęli do lata. Nie mają jeszcze wersji końcowej, sami tak twierdzą i gdyby mieli i chcieli sprzedawać go już tego lata to raczej by się pochwalili tą wersją. Produkcja, projektowanie, dystrybucja, to wszystko zajmuje moim zdaniem za dużo czasu by mogli wypuścić produkt w tak krótkim czasie, o często obecnych z różnych powodów opóźnieniach nie wspominając. Mam nadzieję że jeszcze nad nim popracują. Zastanawiam się dlaczego nie robią trackingu samymi akcelerometrami i wykorzystują kamerę. Nieco szpeci to urządzenie co może mieć jakieś znaczenie w sprzedaży, poza tym łatwo można przypadkowo przysłonić te diody podczas gry, akcelerometry w odpowiedniej ilości teoretycznie powinny sobie poradzić z tym samym zadaniem jakie obecnie pełni kamera. Ponadto było by świetnie by wersja finalna była wyposażona w ekran OLED o rozdzielczości 2560x1440, co było by moim zdaniem najbardziej optymalnym obecnie kompromisem pomiędzy jakością obrazu a wydajnością obecnych kart graficznych, 720p to tragedia, 2160p to zdecydowanie za dużo dla obecnego sprzętu a 1080p to może być mimo wszystko za mało jeżeli chodzi o jakość obrazu przy tak szerokim kącie widzenia wynoszącym 90-110*. Wzrok człowieka nie jest w stanie jednorazowo ogarnąć nawet 15*. To tak jakby mieć 23' ekran full hd jakieś 20cm od twarzy. Niestety nadal wyraźnie widać piksele.
plmnbZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
plmnb2014.01.14, 14:12
Dobra ... Bieżnia z okularami 900$
ja myślę ,że kwota będzie w granicy.:
900 za pakiet
600 za samą bieżnie
200 za buty
300 za oculus
jak będzie to zobaczymy :P
TrakotitekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trakotitek2014.01.14, 18:53
-1#10
Czuję, że to coś napędzi klientów okulistom i neurologom. A przy dobrym wietrze psychiatrzy też będą mieli co robić.......
Zaloguj się, by móc komentować
1