Aktualność
Piotr Gontarczyk, Poniedziałek, 13 stycznia 2014, 18:15

W trakcie spotkania z przedstawicielami mediów, które zorganizowano w ramach targów CES 2014, firma AMD ujawniła kilka szczegółów dotyczących mającego w przyszłości pojawić się pakietu sterowników Catalyst Software Suite. Przede wszystkim nowy pakiet ma być zunifikowany, a więc zawierać sterowniki graficzne oraz systemowe dla dedykowanych kart graficznych Radeon, zintegrowanych procesorów grafiki (np. w układach AMD serii A) oraz układów logiki (chipsetów z różnymi kontrolerami).

Na spotkaniu Terry Makedon, kierownik działu marketingu oprogramowania Fusion powiedział, że wraz z pakietem Catalyst 14.1 Beta firma AMD po raz pierwszy udostępni pierwsze środowiska uruchomieniowe Mantle oraz TrueAudio. Sterowniki te mają pojawić się przed końcem pierwszego kwartału bieżącego roku (niewykluczone, że jeszcze w styczniu). AMD Mantle to niskopoziomowy interfejs programowania aplikacji, który ma rywalizować z uniwersalnymi DirectX oraz OpenGL. Mantle opracowano z myślą o architekturze AMD GCN (Graphics CoreNext). TrueAudio to rozwiązanie dźwiękowe, mające według AMD zapewnić więcej realizmu w grach i filmach.

Mantle ma natomiast zapewnić "doskonałe" ulepszenie działania w grze Battlefield 4, ale warto wspomnieć, że obsługa Mantle (TrueAudio także) pojawić się ma także w grze Thief. Obsługa Mantle miała zostać dodana do gry, w formie aktualizacji, mniej więcej teraz, ale plany DICE zostały zmienione po tym, jak firma Electronic Arts (wydawca) wyrażała swoje niezadowolenie z tego, że Battlefield 4 został ukończony mimo, że zawierał wiele błędów. DICE najpewniej musi najpierw naprawić najpoważniejsze błędy w rynkowej wersji gry (DirectX 11.1), zanim Electronic Arts wyda zgodę na to by zająć się aktualizacjami dodającymi nowe, eksperymentalne interfejsy programowania (API). Nie należy też zapominać o tym, że DICE musi też pracować nad dodatkami treści do gry.

Radeon R9 290X - zobacz test

Jednocześnie pojawiła się informacja o tym, że pakiet sterowników Catalyst 14.1 Beta zawierać będzie kolejne rozwiązania mające eliminować problemy z synchronizacją klatek obrazu, które w formie poprawek mają dotyczyć także wyświetlaczy Ultra HD 4K czy konfiguracje Eyefinity, w przypadku kart graficznych z procesorami, które nie wykorzystują XDMA (modele niższe i starsze niż Radeony R9 290).

Źródło: Zol.com.cn za TechPowerUp
Ocena aktualności:
Ocen: 3
Zaloguj się, by móc oceniać
szefons (2014.01.13, 18:29)
Ocena: 0

0%
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.
Gutko (2014.01.13, 18:45)
Ocena: 7

0%
szefons @ 2014.01.13 18:29  Post: 715499
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.


za to wsparcie we frostbite amd prawdopodobnie zapłaciło gdzie trzeba bo to za szybko i za głośno na nową technologię. a margines opengl zawdzieczamy temu że MS udało się stworzyć monopol z DX też 'promując' odpowiednio żeby soft był tylko na dx. a szkoda bo opengl jest szybszy, mniej obciąża sprzęt od dx i technologicznie też nie odstaje. tak czy inaczej pozostaje czekać z nadzieją że wyjdzie z tego coś dobrego też dla linuxa ale historia uczy że im więcej 'standardów' tym większy bałagan
SunTzu (2014.01.13, 18:54)
Ocena: 6

0%
@up
Oficjalnie twórcy DICE powiedzieli, że nikt za to im nie zapłacił... tylko dziwne jest to, że nikt wielki nie robi gier na OGL-a opórcz ID software, a ci wpakowali się w mantle. Wątpię by przepisanie wszystkiego na mantle było łatwiejsze niż OGL.

Teoretycznie jedno broni twórców, że nia ma potrzeby przepisywania na OGL-a, a dzięki DX skraca się developing, więc możemy szybciej otrzymać grę. Gry są projektowane na 30FPSów i każdy CPU teoretycznie zapewnia taką wydajność....
... ale dziwne to, że dedyki na PC nie są robione pod OGL-a, np. Shogun/Rome TW powinny dostać sporego kopa w mantle/ogl
LeacH (2014.01.13, 18:58)
Ocena: 2

0%
Gutko @ 2014.01.13 18:45  Post: 715501
szefons @ 2014.01.13 18:29  Post: 715499
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.


za to wsparcie we frostbite amd prawdopodobnie posmarowało gdzie trzeba bo to za szybko i za głośno na nową technologię. a margines opengl zawdzieczamy temu że MS udało się stworzyć monopol z DX też 'promując' odpowiednio żeby soft był tylko na dx. a szkoda bo opengl jest szybszy, mniej obciąża sprzęt od dx i technologicznie też nie odstaje

a MS nie smarowało na początek gdy OGL był realną konkurencją? Wszystko odbywa się w tej mechanice - na początek trzeba wchodzić z promocją - w tym przypadku płacić. Jeżeli to będzie działać to prędzej czy później sami przyjdą twórcy i będą chcieli to wykorzystywać.
A że tytułem startowym jest BF4 to działa na niekorzyść - bo to jest pre-alpha BF 3.5 a nie pełnoprawny produkt (zresztą pozew przeciwko zarządowi EA przez akcjonariuszy jest najlepszym przykładem jaki to świetny produkt) - więc to może pogrążyć to ciekawie wyglądające API.
pzdr
Wibowit (2014.01.13, 19:13)
Ocena: -4

0%
Ktoś ma dowód na to, że OpenGL jest szybszy niż DirectX? Moim zdaniem jeśli już jakieś różnice mogą być to raczej na korzyść DX10+, który podobno został dość mocno przeprojektowany. Ponadto OpenGL dalej jest jedną wielką skomplikowaną maszyną stanów, co utrudnia jego używanie.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL#Longs_...3.0_controversy
No chyba, że mówicie o jakiś ekstra rozszerzeniach OpenGL, które obchodzą w dużej mierze tę OpenGLową maszynę stanów.
Avitr (2014.01.13, 20:03)
Ocena: 8

0%
Gutko @ 2014.01.13 18:45  Post: 715501
historia uczy że im więcej 'standardów' tym większy bałagan

Half-Life miał 3 renderery (DX, OpenGL, Software), Unreal aż 5.
ghetto.pimp (2014.01.13, 20:05)
Ocena: 0

0%
Opera mydlana pod tytułem 'AMD zapowiada', odcinek 12$#T%*- ty. Aha i nie hejtuje, po prostu tak to widzę na przestrzeni paru ostatnich miesięcy (lat?) Mam nadzieje że coś im się w końcu uda.
SunTzu (2014.01.13, 20:05)
Ocena: 5

0%
Wibowit @ 2014.01.13 19:13  Post: 715506
Ktoś ma dowód na to, że OpenGL jest szybszy niż DirectX? Moim zdaniem jeśli już jakieś różnice mogą być to raczej na korzyść DX10+, który podobno został dość mocno przeprojektowany. Ponadto OpenGL dalej jest jedną wielką skomplikowaną maszyną stanów, co utrudnia jego używanie.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL#Longs_...3.0_controversy
No chyba, że mówicie o jakiś ekstra rozszerzeniach OpenGL, które obchodzą w dużej mierze tę OpenGLową maszynę stanów.

Odpal sobie silnik, który ma wersje na OGL-a i DX-a, dodawaj obiekty i patrz jak użycie CPU rośnie.
nadro-linux (2014.01.13, 21:39)
Ocena: -1

0%
Obecne wersje OpenGL umożliwiają bardzo efektywne wykorzystanie sprzętu, więc Mantle nie wspominając już o DX są zbędne. Osobiście mam nadzieję, że w wersji 14.1 pojawi się trochę poprawek dla Linuksa.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 39
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 39
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane