aktualności

AMD Catalyst 14.1 Beta z obsługą Mantle i TrueAudio – już niebawem

28 13 stycznia 2014, 18:15 Piotr Gontarczyk

W trakcie spotkania z przedstawicielami mediów, które zorganizowano w ramach targów CES 2014, firma AMD ujawniła kilka szczegółów dotyczących mającego w przyszłości pojawić się pakietu sterowników Catalyst Software Suite. Przede wszystkim nowy pakiet ma być zunifikowany, a więc zawierać sterowniki graficzne oraz systemowe dla dedykowanych kart graficznych Radeon, zintegrowanych procesorów grafiki (np. w układach AMD serii A) oraz układów logiki (chipsetów z różnymi kontrolerami).

Na spotkaniu Terry Makedon, kierownik działu marketingu oprogramowania Fusion powiedział, że wraz z pakietem Catalyst 14.1 Beta firma AMD po raz pierwszy udostępni pierwsze środowiska uruchomieniowe Mantle oraz TrueAudio. Sterowniki te mają pojawić się przed końcem pierwszego kwartału bieżącego roku (niewykluczone, że jeszcze w styczniu). AMD Mantle to niskopoziomowy interfejs programowania aplikacji, który ma rywalizować z uniwersalnymi DirectX oraz OpenGL. Mantle opracowano z myślą o architekturze AMD GCN (Graphics CoreNext). TrueAudio to rozwiązanie dźwiękowe, mające według AMD zapewnić więcej realizmu w grach i filmach.

Mantle ma natomiast zapewnić "doskonałe" ulepszenie działania w grze Battlefield 4, ale warto wspomnieć, że obsługa Mantle (TrueAudio także) pojawić się ma także w grze Thief. Obsługa Mantle miała zostać dodana do gry, w formie aktualizacji, mniej więcej teraz, ale plany DICE zostały zmienione po tym, jak firma Electronic Arts (wydawca) wyrażała swoje niezadowolenie z tego, że Battlefield 4 został ukończony mimo, że zawierał wiele błędów. DICE najpewniej musi najpierw naprawić najpoważniejsze błędy w rynkowej wersji gry (DirectX 11.1), zanim Electronic Arts wyda zgodę na to by zająć się aktualizacjami dodającymi nowe, eksperymentalne interfejsy programowania (API). Nie należy też zapominać o tym, że DICE musi też pracować nad dodatkami treści do gry.

Radeon R9 290X - zobacz test

Jednocześnie pojawiła się informacja o tym, że pakiet sterowników Catalyst 14.1 Beta zawierać będzie kolejne rozwiązania mające eliminować problemy z synchronizacją klatek obrazu, które w formie poprawek mają dotyczyć także wyświetlaczy Ultra HD 4K czy konfiguracje Eyefinity, w przypadku kart graficznych z procesorami, które nie wykorzystują XDMA (modele niższe i starsze niż Radeony R9 290).

Źródło: Zol.com.cn za TechPowerUp
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2014.01.13, 18:29
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.
GutkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gutko2014.01.13, 18:45
szefons @ 2014.01.13 18:29  Post: 715499
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.


za to wsparcie we frostbite amd prawdopodobnie zapłaciło gdzie trzeba bo to za szybko i za głośno na nową technologię. a margines opengl zawdzieczamy temu że MS udało się stworzyć monopol z DX też 'promując' odpowiednio żeby soft był tylko na dx. a szkoda bo opengl jest szybszy, mniej obciąża sprzęt od dx i technologicznie też nie odstaje. tak czy inaczej pozostaje czekać z nadzieją że wyjdzie z tego coś dobrego też dla linuxa ale historia uczy że im więcej 'standardów' tym większy bałagan
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.01.13, 18:54
@up
Oficjalnie twórcy DICE powiedzieli, że nikt za to im nie zapłacił... tylko dziwne jest to, że nikt wielki nie robi gier na OGL-a opórcz ID software, a ci wpakowali się w mantle. Wątpię by przepisanie wszystkiego na mantle było łatwiejsze niż OGL.

Teoretycznie jedno broni twórców, że nia ma potrzeby przepisywania na OGL-a, a dzięki DX skraca się developing, więc możemy szybciej otrzymać grę. Gry są projektowane na 30FPSów i każdy CPU teoretycznie zapewnia taką wydajność....
... ale dziwne to, że dedyki na PC nie są robione pod OGL-a, np. Shogun/Rome TW powinny dostać sporego kopa w mantle/ogl
LeacHZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
LeacH2014.01.13, 18:58
Gutko @ 2014.01.13 18:45  Post: 715501
szefons @ 2014.01.13 18:29  Post: 715499
Oby w styczniu, dopóki się nie pojawią to do bf4 nie wyjdzie łatka z mantle.

I jaka konkurencja w postaci openGL, żadna, Dx tylko, openGL jest takim marginesem, że ledwo AMD ogłosiło Mantle, jeszcze nie wyszło, a już ogłoszono wsparcie w frostbite 3 wbudowane (a więc każda gra na tym silniku) + wiele innych wydawców/studiów zadeklarowało implementację, o takim czymś openGL może pomarzyć niestety.


za to wsparcie we frostbite amd prawdopodobnie posmarowało gdzie trzeba bo to za szybko i za głośno na nową technologię. a margines opengl zawdzieczamy temu że MS udało się stworzyć monopol z DX też 'promując' odpowiednio żeby soft był tylko na dx. a szkoda bo opengl jest szybszy, mniej obciąża sprzęt od dx i technologicznie też nie odstaje

a MS nie smarowało na początek gdy OGL był realną konkurencją? Wszystko odbywa się w tej mechanice - na początek trzeba wchodzić z promocją - w tym przypadku płacić. Jeżeli to będzie działać to prędzej czy później sami przyjdą twórcy i będą chcieli to wykorzystywać.
A że tytułem startowym jest BF4 to działa na niekorzyść - bo to jest pre-alpha BF 3.5 a nie pełnoprawny produkt (zresztą pozew przeciwko zarządowi EA przez akcjonariuszy jest najlepszym przykładem jaki to świetny produkt) - więc to może pogrążyć to ciekawie wyglądające API.
pzdr
WibowitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wibowit2014.01.13, 19:13
-4#5
Ktoś ma dowód na to, że OpenGL jest szybszy niż DirectX? Moim zdaniem jeśli już jakieś różnice mogą być to raczej na korzyść DX10+, który podobno został dość mocno przeprojektowany. Ponadto OpenGL dalej jest jedną wielką skomplikowaną maszyną stanów, co utrudnia jego używanie.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL#Longs_...3.0_controversy
No chyba, że mówicie o jakiś ekstra rozszerzeniach OpenGL, które obchodzą w dużej mierze tę OpenGLową maszynę stanów.
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2014.01.13, 19:28
-5#6
Dawać, dawać i niech wintel polegnie w testach i grach, może wreszcie pojawi się też alternatywa dla fenoma, która nie śmierdzi bulldozerem.
AvitrZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Avitr2014.01.13, 20:03
Gutko @ 2014.01.13 18:45  Post: 715501
historia uczy że im więcej 'standardów' tym większy bałagan

Half-Life miał 3 renderery (DX, OpenGL, Software), Unreal aż 5.
ghetto.pimpZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ghetto.pimp2014.01.13, 20:05
Opera mydlana pod tytułem 'AMD zapowiada', odcinek 12$#T%*- ty. Aha i nie hejtuje, po prostu tak to widzę na przestrzeni paru ostatnich miesięcy (lat?) Mam nadzieje że coś im się w końcu uda.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.01.13, 20:05
Wibowit @ 2014.01.13 19:13  Post: 715506
Ktoś ma dowód na to, że OpenGL jest szybszy niż DirectX? Moim zdaniem jeśli już jakieś różnice mogą być to raczej na korzyść DX10+, który podobno został dość mocno przeprojektowany. Ponadto OpenGL dalej jest jedną wielką skomplikowaną maszyną stanów, co utrudnia jego używanie.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL#Longs_...3.0_controversy
No chyba, że mówicie o jakiś ekstra rozszerzeniach OpenGL, które obchodzą w dużej mierze tę OpenGLową maszynę stanów.

Odpal sobie silnik, który ma wersje na OGL-a i DX-a, dodawaj obiekty i patrz jak użycie CPU rośnie.
nadro-linuxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
nadro-linux2014.01.13, 21:39
-1#10
Obecne wersje OpenGL umożliwiają bardzo efektywne wykorzystanie sprzętu, więc Mantle nie wspominając już o DX są zbędne. Osobiście mam nadzieję, że w wersji 14.1 pojawi się trochę poprawek dla Linuksa.
Zaloguj się, by móc komentować
1