aktualności

Nvidia Tegra K1 – 64-bitowy procesor ze 192 rdzeniowym GPU Kepler

43
6 stycznia 2014, 14:54 Piotr Gontarczyk

Tegra K1 i moc obliczeniowa powyżej poziomu konsol PlayStation 3 i Xbox 360. Nvidia zapowiedziała dziś nowy procesor mobilny Tegra K1, wzbogacony o tę samą architekturę Nvidia Kepler, która wykorzystywana jest m.in. w kartach graficznych GeForce GTX 780 Ti. Według Nvidii po raz pierwszy w historii rozrywka komputerowa nowej generacji ma być dostępna na platformach mobilnych. Procesor Tegra K1 wyznaczać ma nowe standardy w świecie urządzeń przenośnych, poprzez obsługę najnowszych technik znanych dotąd z komputerów osobistych (PC), umożliwiając uruchomienie zaawansowanych silników do gier, takich jak Unreal Engine 4 firmy Epic Games. Procesor zapewnia zaawansowane funkcje obliczeniowe, przyspieszające rozwój aplikacji do rozpoznawania obrazów i mowy.

Procesor Tegra K1 jest oferowany w dwóch wersjach, mających identyczną liczbę wyprowadzeń. Pierwsza korzysta z 32-bitowego, czterordzeniowego (technologia 4-Plus-1) procesora centralnego ARM Cortex A15. Druga wersja wykorzystuje 64-bitowy, dwurdzeniowy procesor centralny. Jednostka ta (o nazwie kodowej Denver) zapewnia rzekomo bardzo dużą wydajność aplikacji jedno- i wielowątkowych. Jest ona oparta na architekturze ARMv8, która wprowadza energooszczędność techniki procesorowej do obliczeń 64-bitowych. Obie wersje procesora Tegra K1 oferują możliwości graficzne, o które dba 192-rdzeniowy procesor graficzny Nvidia Kepler.

Procesor Tegra K1 zapewnia pełne wsparcie dla najnowszych rozwiązań w dziedzinie programowania, w tym DirectX 11, OpenGL 4.4, a także techniki teselacji. Funkcje te umożliwią programistom tworzącym gry na komputery i konsole, zaprezentowanie swoich wspaniałych i bogatych wizualnie tytułów na urządzeniach mobilnych. Powyższe cechy pozwalają urządzeniom z procesorem Tegra K1 obsłużyć najbardziej zaawansowany silnik do gier jakim jest Unreal Engine 4,, wykorzystywany w setkach gier na komputery PC i konsole. Nvidia zapewnia, że Tegra K1 to również pierwszy mobilny procesor posiadający te same funkcje graficzne co konsole nowej generacji (PlayStation 4 oraz Xbox One) oraz wyższą wydajność niż konsole obecnej generacji (PlayStation 3 oraz Xbox 360). Tegra K1 to także rzekomo przełomowa sprawność energetyczna. Procesor graficzny Kepler, będący sercem Tegra K1, jest 1,5 raza wydajniejszy energetycznie niż inne mobilne GPU.

Pierwszych urządzeń przenośnych, wyposażonych w wersję 32-bitową Tegry K1 należy spodziewać się w ciągu sześciu najbliższych miesięcy, natomiast wersja 64-bitowa pojawi się w drugiej połowie tego roku. Więcej szczegółów na temat procesora Tegra K1 można znaleźć pod adresem www.nvidia.com/object/tegra-k1-processor.html.

Warto dodać, że inżynierowie z firmy Nvidia już kilka dni temu uczcili prezentację procesora Tegra K1 w nieszablonowy sposób – poprzez stworzenie skomplikowanego i szczegółowego wzoru piktogramu zbożowego, którego znaczenie ujawniono dopiero w trakcie ostatniej konferencji prasowej. Na polach Salinas Valley w Kalifornii (USA) przygotowano wizerunek układu scalonego Tegra K1, w którego wnętrzu ukryto wiadomość zapisaną w języku Brailla. Treść wiadomości to liczba 192, odnosząca się do liczy rdzeni CUDA w procesorze grafiki Tegry K1.

Źródło: Nvidia
Xava2011Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Xava20112014.01.06, 14:59
potfur :O
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.01.06, 15:18
Fajnie...
Tylko jak wiemy NV robi prezentację, a do gotowego telefonu mijają miesiące-> pisze, że 6m, czyli perspektywa nieokreślona. Apple w tym czasie może wprowadzić coś co pozamiata tą Tegrę i będzie to gotowy produkt.
W tym czasie pojawi się też S5. Tak, więc gotowe produkty konkurencji już będą.

Robi wrażenie to GPU... ale te dema są trochę naciągane, bo demo z UE4, które wymagało 4x680 raczej nie przejdzie na tej tegrze... EPIC zapowiedział, że na mobilne platformy dalej ma być UE3.
kwahooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwahoo2014.01.06, 15:52
SunTzu @ 2014.01.06 15:18  Post: 713833
EPIC zapowiedział, że na mobilne platformy dalej ma być UE3.


Ja bym zinterpretował to tak 'platformy używające OpenGL ES mają dalej być na UE3'. Jeśli twórcy układów przejdą na GL 4.x, a to chyba jest możliwe przy K1 i PowerVR 6, to i UE4 zobaczymy...
santroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
santro2014.01.06, 15:54
Te demo UE4 to pokazówka. Pokaz możliwości K1 zaczyna się chyba w 1 minucie :P
dracoxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dracox2014.01.06, 15:56
czyli najwczesniej gdzies w 2015 dostepnosc szczatkowa, w praktyce wyjdzie jak kazda poprzednia tegra..czyli duzo pradu duzo ciepla i wcale nie tak wydajnie jak sie odgrazali (t1,t2,t3 etc) i konkurencja bedzie juz maiala wydajniejsze i lepsze chipy na rynku kilka mcy wczesniej (qualcomm, marvel,ti samsung czy apple)...i znow nv bedzie probowala upychac te tegry do wlasnych wynalazkow typu nV shield ktorego nikt kijem nie ruszy nawet.
kwahooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwahoo2014.01.06, 16:15
dracox @ 2014.01.06 15:56  Post: 713838
czyli najwczesniej gdzies w 2015 dostepnosc szczatkowa,.


Dostępność może szczątkowa, ale K1 z A15 jest zapowiedziane na pierwszą połowę 2014, a z Denver na drugą połowę.
szalony kefirZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szalony kefir2014.01.06, 16:22
11#8
Wiele razy czytałem o Tegrze, która miała pozamiatać i tyle samo razy okazywało się to łabędzim śpiewem. Początkowo wielu dało się nabrać, ale teraz przejrzeli na oczy wypinając tyłek. Tegry 4 ze świecą szukać w produktach czołowych producentów sprzętu mobilnego, dlatego nV postanowiła tworzyć własne konsolowo - tabletowe wynalazki. Na dzień dzisiejszy, nikt tego nie łyka.
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2014.01.06, 16:25
I kto niby będzie robił gry na możliwości tego układu, gdy użytkowników jego będzie jakiś promil, no kto wyda kasę na to, w błoto właściwie, a zrobi grę na normalny typowy sprzęt 2 w miarę rdzenie i quad mali400 i dziesiątki milionów z perspektywą na setki ma dostęp do tego day one, tymczasem k1 ma garstka i włożony większy trud w grafikę się nie zwróci.
HashiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hashi2014.01.06, 16:36
-10#10
Czyli poziom Killzone Mercenary na PSVITA, bo jak wiadomo gra wygląda jak coś pomiędzy KZ2 i KZ3 i śmiga na tym samym silniku co na PS3. Pełny Deferred Rendering. Nv goń Toshibę goń.
Zaloguj się, by móc komentować
1