aktualności

Wasteland 2 – kontynuacja protoplasty serii Fallout

10 13 grudnia 2013, 17:29 Bartosz Woldański

Jest to kolejny powrót do przeszłości, powrót do klasycznych cRPG-ów. Studio inXile Entertainment, podobnie jak chociażby Obsidian, poprosiło o wsparcie finansowe na platformie Kickstarter i po długich miesiącach oczekiwania pierwsi użytkownicy, którzy wpłacili m.in. podczas kampanii crowdfundingowej określoną kwotę na Wasteland 2, otrzymali dostęp do wersji bety. Reszta graczy musi jeszcze uzbroić się w cierpliwość, ale już niedługo przekonamy się, ile warta jest kontynuacja postapokaliptycznego cRPG-a sprzed 25 lat.

Zapowiedź gry Wasteland 2

Recenzja The Bard’s Tale – gra studia inXile

0
1
0

Na wstępie zaznaczmy, że nie będziemy musieli czekać do wydania pełnej wersji, żeby zagrać w Wasteland 2. Mimo że beta jest na razie dostępna tylko dla wybranych, to wkrótce niedokończony jeszcze produkt pojawi się na platformie firmy Valve w ramach usługi wczesny dostęp (tzw. Steam Early Access). Dokładnego terminu nie znamy, ale wygląda na to, że po kilku obsuwach prace nad grą mają się ku końcowi. Finalna wersja Wasteland 2 powinna trafić w ręce graczy na początku 2014 roku, chyba że beta-testerzy zasypią twórców zgłoszeniami dotyczącymi błędów i problemów technicznych.

Przy okazji warto nadmienić, że udostępniono zalecane wymagania sprzętowe… i robią wrażenie, a nawet więcej - wydają się kompletnie nieuzasadnione (grafika troszkę niedzisiejsza). Producent jednak uspokaja, że nie są one ostateczne i do czasu wydania pełnej wersji gra zostanie odpowiednio zoptymalizowana. Poza tym to tylko teoria – w praktyce Wasteland 2 podobno nie działa tak źle.

Rekomendowane wymagania sprzętowe wersji beta:

  • System operacyjny: Windows 7 lub 8
  • Procesor: Intel Core i5 3,0 GHz
  • Pamięć operacyjna: 8 GB
  • Karta graficzna: 1 GB pamięci, kompatybilna z DirectX 9.0c
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
  • Dysk twardy: 20 GB wolnej przestrzeni

Co do zawartości bety - oczywiście, nie odzwierciedla ona ostatecznego kształtu, a udostępniony fragment jest podobno znacznie bardziej liniowy niż dalsze przygody w Wasteland 2. Pierwsze opinie sugerują, że jest na co czekać i nie jest to ani klon Fallouta (pierwsze części do zgarnięcia za darmo) ani też pełnoprawny następca oryginału wydanego przed 1990 rokiem. W grze jednak nie brakuje elementów charakterystycznych dla obu wymienionych gier, w tym specyficznego humoru, który był jednym ze znaków rozpoznawczych Wasteland.

Tak wygląda protoplasta Falloutów - Wasteland (1988)

Kontynuacja Wasteland, która jest tworzona przez Briana Fargo oraz jego zespół inXile odpowiedzialny za ostatnią część The Bard’s Tale czy Hunted: The Demon’s Forge, będzie rasowym cRPG-iem w klimatach postapokaliptycznych z turowym systemem walki. Gracz otrzyma ponadto stosunkowo dużą swobodę w działaniu, dzięki czemu wiele zadań będzie dało się rozwiązać na różne sposoby. Położono nacisk nie tylko na starcia z przeciwnikami, ale również na dialogi oraz konsekwencje naszych wyborów i poczynań. Historia opowie o losach członków grupy Desert Rangers, których zadaniem jest opanowanie sytuacji panującej na tytułowych pustkowiach. Sytuacji po wojnie nuklearnej, która doprowadziła do spustoszenia Ziemi.

Wasteland 2 można podziwiać nie tylko na obrazkach, ale również na zapisach rozgrywki, w tym zupełnie nowych (vide filmik nagrany przez redakcję brytyjskiego serwisu Eurogamer). Gra powstaje na silniku Unity, podobnie jak Pillars of Eternity. Tytuł wizualnie odstaje od dzisiejszych standardów, ale dla Briana Fargo oraz jego zespołu szata graficzna nie jest najważniejszym aspektem. Ze względu na ograniczony budżet (na samym Kickstarterze uzbierano prawie 3 miliony dolarów), nie można mieć wszystkiego. W końcu gracze zaufali twórcom i zapłacili z góry za grę, w której przede wszystkim to, co najważniejsze w gatunku RPG, ma stać na odpowiednio wysokim poziomie.

O tym, czy ponad 20-godzinna kampania (sam główny wątek!) spełni oczekiwania, przekonamy się w 2014 roku na komputerach PC i Mac. Gra pojawi się nie tylko w wersji dystrybuowanej cyfrowo, ale za sprawą porozumienia z firmą Deep Silver - także w edycji pudełkowej. Tytuł zostanie udostępniony w polskiej kinowej wersji językowej (napisy).

Pillars of Eternity – inny kickstarterowy cRPG

Źródło: własne, inXile, Eurogamer
losiuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
losiu2013.12.13, 17:46
30#1
This, Project Eternity, remake Carmageddon, Star Citizen.... kickstarter (i podobne) to platforma do tworzenia raju dla każdego oldschoolowca takiego jak ja. Gry tworzone z pasją są warte więcej dla mnie niż całe serie CODów, BFów itp. Zapowiada się piękny 2014 rok jeśli chodzi o gry dla PCtowców.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2013.12.13, 17:50
-4#2
Te wymagania to jakiś smiech na sali. Niech lepiej wezmą się za optymalizację tej bety.
MAR89TUMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MAR89TUM2013.12.13, 19:30
losiu @ 2013.12.13 17:46  Post: 708970
This, Project Eternity, remake Carmageddon, Star Citizen.... kickstarter (i podobne) to platforma do tworzenia raju dla każdego oldschoolowca takiego jak ja. Gry tworzone z pasją są warte więcej dla mnie niż całe serie CODów, BFów itp. Zapowiada się piękny 2014 rok jeśli chodzi o gry dla PCtowców.


W pełni się zgadzam. Gry dla graczy od graczy to najlepsze w co można grać.
KrisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kris2013.12.13, 20:13
Amitoza @ 2013.12.13 17:50  Post: 708973
Te wymagania to jakiś smiech na sali. Niech lepiej wezmą się za optymalizację tej bety.


Min. dlatego to się zwie 'beta' - bo ma prawo mieć JESZCZE techniczne niedoróbki panie mądry.

I wymogi są wersji BETA, nie final buildu.
vibovitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
vibovit2013.12.13, 21:38
Sukcesy i miliony dolarów które idą bezpośrednio do developera, są z pewnością solą w oku niejednego wydawcy. No ale trudno skoro wielcy olali pewne typowo pctowe gatunki, to widać nie chcą naszych pieniędzy. Ważniejsze są kolejne lemingi cod-bf.

Nie zapominajcie jeszcze o nowym tormencie i planetary anihilation.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2013.12.13, 22:47
-5#6
Kris @ 2013.12.13 20:13  Post: 709028
Amitoza @ 2013.12.13 17:50  Post: 708973
Te wymagania to jakiś smiech na sali. Niech lepiej wezmą się za optymalizację tej bety.


Min. dlatego to się zwie 'beta' - bo ma prawo mieć JESZCZE techniczne niedoróbki panie mądry.

I wymogi są wersji BETA, nie final buildu.

panie spostrzegawczy, napisałem BETA. Dlatego też napisałem, że powinni wziąć się za optymalizację, bo jak na razie to śmiech na sali (nawet jak na betę).

Tym bardziej, że grafika nie jest na poziomie roku 2013, tylko dobre kilka lat wstecz.
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2013.12.14, 00:02
-3#7
Unity3d robi swoje z optymalizacją.
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2013.12.14, 18:09
Podoba mi się oświetlenie, invetory itd, grafika jest spoko, ale poczekam do wersji finalnej, mam nadzieje że będzie tak długa jak Fallout 2.
PodejrzanyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Podejrzany2013.12.14, 19:56
-1#9
A po czym poznajecie, że te wymagania są przesadzone? Gra ma posiadać turowy system walki, więc może być całkiem skomplikowaną grą taktyczną i w tym wypadku jeśli inteligencja przeciwników będzie sobą coś reprezentować, to może się okazać, że ten zalecany procesor, i być może pamięć, pozwalają po prostu na miłą rozgrywkę, bez denerwującego oczekiwania na zakończenie tury przeciwnika...
OldSkullZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
OldSkull2014.04.17, 14:30
@up: no bez przesady. Świat quasi-2D, stosunkowo niewielka ilość przeciwników równocześnie zaangażowanych w walkę na raz. Co oni robią, przegląd zupełny wszystkich możliwości wykonania akcji dla każdej postaci? Poza tym turówki mają to do siebie, że przy walce z AI i tak >90-95% czasu gracz spędza w swojej turze, nawet jak większość ruchów wroga widzi. Prędzej maja do zoptymalizowania jeszcze dużo systemów typu kolizja, planowanie ścieżki (ale to działało online we wszelkich Baldurach, a przy ustawionej bardzo dużej wartości postaci się nei blokowały - i to na kilkuset MHz) itp.
Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.
1