aktualności

Wiedźmin 3: Dziki Gon – gra większa, lepsza i ładniejsza od poprzednich części?

30
29 listopada 2013, 15:14 Bartosz Woldański

Wiedźmin 3: Dziki Gon będzie prawdziwym cRPG-iem nowej generacji? Polskie studio CD Projekt RED robi wszystko, by stworzyć może nie przełomową, ale rozbudowaną, zróżnicowaną i wnoszącą choćby niewielki powiew świeżości do gatunku sandboksów grę. Czy uda się tego dokonać?

Wiedźmin 3 zadebiutuje 30 września 2014 roku?

Wiedźmin 3: Dziki Gon najbardziej oczekiwaną grą? Nominacje Spike VGX 2013

O Wiedźminie 3 wiemy już stosunkowo dużo, nawet jeśli „dużo” to w dużej mierze ogólniki. Trudno oczekiwać zagłębiania się w szczegóły na tak wczesnym etapie produkcji. Produkcji, która postępuje i nie wszystko jest jasne, „co będzie” i „jak będzie”. Zgodnie z infografiką udostępnioną z okazji szóstej rocznicy istnienia gry Wiedźmin, liczba linijek kodu i dialogów nadal rośnie i rosnąć będzie jeszcze długo.

Tymczasem kolejne interesujące wieści z obozu CD Projekt RED przyniósł rozbudowany artykuł opublikowany w brytyjskim serwisie Eurogamer. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się więcej na temat wizji twórców, w jakim kierunku podążają i czego nie zamierzają robić. Zastanawialiście się, dlaczego Polacy zrezygnowali z konsol obecnej generacji na rzecz PlayStation 4 i Xboksa One? Odpowiedź Marcina Iwińskiego, współzałożyciela studia, jest prosta: „to nie byłaby ta sama gra” i zamiast prawowitej „trójki”, otrzymaliśmy coś na miarę Wiedźmina 2.5. Można łatwo domyślić się, że PlayStation 3 czy Xbox 360 nie pozwoliłyby na uzyskanie takich efektów (np. w kwestii wielkości i detali świata), jakie autorzy gry chcą uzyskać. Co jest dość oczywiste, biorąc pod uwagę, jak wiekowe są konsole siódmej generacji.

Gracze, którzy mieli przyjemność obcować z poprzednimi tytułami z wiedźmińskiego cyklu, dobrze wiedzą, jak wyglądała mimika twarzy. Recenzenci (i nie tylko) narzekali na ten element, chociaż nie miał on przełożenia na grywalność, ale za to miał wpływ, nawet jeśli niewielki, na odbiór gry. W Wiedźminie 3 pojawi się zupełnie nowy system odpowiadający za animacje twarzy, który pozwoli twórcom na przekazywanie większych emocji. Czy uda się zbliżyć poziomem do L.A. Noire, które należy do ścisłej czołówki pod tym względem? Musimy czekać na pierwszy pokaz zastosowanego systemu. W każdym razie postaci nie będą miały tylko bardziej realistycznego wyglądu, ale również ich zachowanie ma być przekonujące. Jest to o tyle ważne, że Wiedźmin 3 do krótkich gier należeć nie będzie, a w ciągu całej rozgrywki zdążymy zżyć się z niektórymi towarzyszami. Nie zabraknie również wzruszających scen – twórcom nie zależy wyłącznie na zwiększeniu (o circa 30%) liczby wielokątów czy rozdzielczości tekstur, gdyż byli zadowoleni z rezultatów już w części drugiej.

CD Projekt RED poczynił za to znacznie większe postępy w systemie odpowiedzialnym za poruszanie się ubrań i części wyposażenia, nawet tak nieznaczących, jak medalion w kształcie głowy wilka. Już w drugim Wiedźminie mogliśmy zaobserwować zmiany w tym kierunku, ale to jedynie przedsmak tego, co nas czeka w ostatniej części trylogii o Geralcie z Rivii. Twórcy odnoszą się również do obiektów i elementów otoczenia, które mają być tym razem „żywsze” i bardziej „fizyczne”. Na przykład roślinność ma reagować na podmuch wiatru i reagować w odpowiedni sposób w zależności od tego, z której strony wieje ten wiatr. „Renderowanie oparte na fizyce obiektów” odegra kluczową rolą i sprawi, że świat oglądany na ekranie monitora lub telewizora będzie spójniejszy i bardziej realistyczny. Krok naprzód poczyniono podobno również w kwestii zachowania NPC-ów, które nie mają być dłużej kukłami. Poprzednie Wiedźminy pokazały, że sterowane przez sztuczną inteligencję postacie reagowały na Geralta i jego zachowanie. W bardzo ograniczonym stopniu, ale jednak – twórcy zamierzają poświęcić jeszcze większą uwagę pozornie mało znaczącym elementom, ale elementom, które urzeczywistniają wirtualny świat.  

Czy konsole nowej generacji pozwolą na uzyskanie wszystkich planowanych efektów? Jak podkreślono w artykule, CD Projekt RED na razie skupia się na realizowaniu gry, włącznie ze wszystkimi wodotryskami, a później przyjdzie czas na odpowiednią optymalizację (i zapewne ewentualne „cięcia”, jeśli moc konsol okaże się nie wystarczająca). Wiedźmin 3 w wersji na Xboksa One wykorzysta możliwości Kinecta, a na PlayStation 4 – kontrolera DualShock 4, ale na szczegóły zbyt wcześnie.

A co z posiadaczami PC? Nie może zabraknąć obsługi rozdzielczości 4K, ale Adam Badowski, producent gry, zdradza, że na tę chwilę są problemy z poprawnym działaniem interfejsu użytkownika.

Twórcy chcą wyciągnąć również wnioski z innych decyzji podjętych przy produkcji Wiedźmina 2. Jednym z przykładów jest system walki, który był bardzo zręcznościowy, co było błędem. Dużo użytkowników narzekało również na wysoki stopień trudności, zwłaszcza w początkowych etapach – do tego nie dojdzie w kolejnej części. Gra na „normalu” ma być prostsza, a gracze oczekujący większego wyzwania po prostu włączą wysoki poziom trudności. Do tej pory to jeden z nielicznych elementów rozgrywki, który przeszedł w "dwójce" - względem pierwowzoru - drastyczne zmiany. Zmiany, które nie wszystkim przypadły do gustu. Wygląda na to, że w "trójce" starcia z przeciwnikami będą wyglądały inaczej, na pewno w jakimś stopniu mniej "zręcznościowo", ale trudno przewidzieć, jak duże będą różnice pomiędzy ostatnią a nadchodzącą odsłoną. Na początku grudnia pojawi się nowy zwiastun Dzikiego Gonu, który może odsłoni nieco więcej tego, co już udało się RED-om wstępnie stworzyć.

Wiedźmin 3 ma być dojrzałą i odpowiednio brutalną produkcją, o wątku głównym poświęconym Geraltowi, a nie tematom politycznym, które zejdą na dalszy plan. Będą nawiązania do poprzednich gier i książek Andrzeja Sapkowskiego, ale gra jest opracowywana również tak, żeby gracze niezaznajomieni z nimi mogli cieszyć się rozgrywką równie mocno. Będą dalekosiężne konsekwencje naszych poczynań i wyborów, a dodatkowo twórcy chcą odejść od schematyczności i w świecie Dzikiego Gonu będzie więcej losowości, więcej przypadku. A co po Wiedźminie 3? Plany zakładają ewentualnie darmowe DLC, a jeśli będzie jakiś płatny dodatek, to tylko oferujący dużą zawartość. Trybu wieloosobowego nie zobaczymy na pewno, ale możliwe jest rozwinięcie eksperymentu na miarę Areny znanej z Wiedźmina 2, ale to wciąż stoi pod znakiem zapytania. Nadchodząca gra jest często porównywana do Skyrima, ale CD Projekt RED idzie jednak odrębną ścieżką. O tym, jak bardzo odrębną, przekonamy się najwcześniej w drugiej połowie 2014 roku na PC, PlayStation 4 lub Xboksie One.

Wiedźmin 3: Dziki Gon bez DRM – ostatecznie

Wiedźmin 3: Dziki Gon z technicznej strony

Źródło: Eurogamer
piteriouZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
piteriou2013.11.29, 15:24
27#1
po prostu nie mogę się doczekać
czekam z niecierpliwością
SheriffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sheriff2013.11.29, 15:29
-59#2
Jak dla mnie zapowiada się niezłe 'kupsko'. :E
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2013.11.29, 15:33
29#3
up

Jak dla mnie to skocz na klopa i poczytać coś mądrego zanim zaczniesz się wypowiadać miedzy ludźmi.
DjangoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Django2013.11.29, 15:34
-8#4
Oby do premierytej gry sprzedało się jak najwięcej konsol nowej gen, bo inaczej może być problem ze sprzedażą.
ropsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rops2013.11.29, 15:55
-12#5
Wg mnie system walki powinien być zręcznościowy, tyle że dobry, a ten w W2 był po prostu słaby. Ponoć celowali wtedy w dark soul, ale im nie wyszło :/
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2013.11.29, 15:56
19#6
Liczę na chłopaków z CDPR, będzie kawał dobrej gry na najwyższym światowym poziomie.
karotenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
karoten2013.11.29, 15:59
-23#7
Nigdy nie grałem w Wiedźmina, ani nie czytałem książek. Ten Trailer 3 części bardzo mi się spodobał, ale dlaczego na każdym screenie w internecie Wiedźmin trzyma głowę jakiegoś pie.....go jelenia?! Co to jest, Deer hunter?
GutkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gutko2013.11.29, 15:59
-7#8
o ile marketing mówi prawdę - co jest ogólnie określeniem wewnętrznie sprzecznym - i nie szykuje nam jakiegoś kotleta jak ostatni COD to zacieram łapki z niecierpliwością
GobliZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gobli2013.11.29, 16:01
17#9
karoten @ 2013.11.29 15:59  Post: 705637
Nigdy nie grałem w Wiedźmina, ani nie czytałem książek. Ten Trailer 3 części bardzo mi się spodobał, ale dlaczego na każdym screenie w internecie Wiedźmin trzyma głowę jakiegoś pie.....go jelenia?! Co to jest, Deer hunter?

Wiedźmin jest łowcą potworów. Niektóre potwory mają poroża :)
Master HuskyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Master Husky2013.11.29, 16:04
-6#10
niezła beka przy filmiku z la noire (kichanie xD)
Zaloguj się, by móc komentować
1