aktualności

PlayStation 4 i Xbox One - oto jak wyglądają rdzenie ich procesorów

95
28 listopada 2013, 17:12 Piotr Gontarczyk

Niezależny ekspert z firmy analitycznej Chipworks zdołał zdobyć zdjęcia rdzeni układów SoC (System-on-a-Chip) z najnowszych konsol do gier Sony Computer Entertainment Division oraz Microsoftu, a także przeprowadził analizę ich budowy. Oba układy pod wieloma względami są do siebie podobne, gdyż oparte są na tych samych architekturach i produkowane z wykorzystaniem tych samych procesów. Wykonane pod mikroskopami zdjęcia pokazują jednak, że nie są identyczne.

W firmie Chipworks rozebrano układy SoC konsoli PlayStation 4 oraz Xbox One oraz z wykorzystaniem mikroskopu wykonano dwa wysokiej jakości zdjęcia ich rdzeni. Oba rdzenie są do siebie bardzo podobne, w kwestii wielkości. SoC konsoli PlayStation 4 ma powierzchnię 348 mm2, podczas gdy ten z Xboksa One jest tylko nieznacznie większy, zajmując obszar 363 mm2. Biorąc pod uwagę podobieństwa częstotliwości pracy ich pobory energii powinny być też bardzo zbliżone.

Na zdjęciach widać przede wszystkim dwa czterordzeniowe moduły x86 AMD Jaguar, a także inne współdzielone komponenty w każdym układzie. Na podstawie analizy zdjęć trudno stwierdzić, czy na potrzeby Sony czy Microsoftu architektury modułów Jaguar zostały jakoś zmienione, choć generalne wyglądają bardzo podobnie. W obrębie samych modułów występują pewne różnice, ale nie da się, w oparciu o zdjęcia, stwierdzić z czym mamy do czynienia.

Koszt produkcji konsoli Microsoft Xbox One

Układ SoC konsoli Microsoft Xbox One

Jak można było się spodziewać, na zdjęciach wyraźnie widać różnice w liczbie jednostek przetwarzania AMD Radeon GCN. W układzie SoC konsoli Microsoft Xbox One jest ich 14, co łącznie daje 896 procesorów strumieniowych. W przypadku układu SoC konsoli Sony PlayStation 4 mamy już 20 jednostek przetwarzania, w których łącznie znajduje się 1280 procesorów strumieniowych. Warto zauważyć, że w każdej jednostce GCN znajdują się 64 procesory strumieniowe. Ponadto w każdym układzie dwie jednostki GCN są nieaktywne - efektywnie więc 12 działa w Xboksie i 18 w PlayStation 4.

Z jednej strony Xbox One ma mniej zaawansowany procesor grafiki, z mniejszą liczbą procesorów strumieniowych dla obliczeń związanych z grafiką, fizyką czy równoległych, ale z drugiej ma w rdzeniu 32 MB pamięci podręcznej SRAM dla GPU oraz 15 MB dla CPU i innych jednostek. Pamięć SRAM w układzie konsoli Microsoftu zajmuje całkiem sporo miejsca. Według szacunków Chipworks, produkcja układów SoC konsol PlayStation 4 oraz Xbox One powinna kosztować mniej więcej tyle samo. Warto jednak zauważyć przy okazji, że SoC konsoli firmy Sony ma bardziej skomplikowany i rozbudowany kontroler współdzielonej pamięci RAM typu GDDR5, podczas gdy w Xboksie One zastosowano mniej skomplikowany kontroler wielokanałowej pamięci RAM typu DDR3.

Koszt produkcji konsoli Sony PlayStation 4

Układ SoC konsoli Sony PlayStation 4

W obu przypadkach sporą część powierzchni rdzeni zajmują niejednolite jednostki. To wskazuje, że oba mają dużo autorskich rozwiązań oraz interfejsów, które mają na celu usprawnienie i przyspieszenie komunikacji oraz zwiększenie ogólnej wydajności obliczeniowej, a także uproszczenie dostępu do niej dla programistów. Pierwsza analiza na pierwszy rzut oka podobnych układów SoC wskazuje, że konstrukcja Sony ma więcej mocy pod maską. Analiza jednak nie może dokładnie wskazać funkcji nierozpoznanych elementów, które obecne są w obu procesorach.

Źródło: Chipworks, Xbit Labs
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.11.28, 17:22
-15#1
Gdzie logo AMD ? WTF?
Ważniejsze diffused in Taiwan? Może AMD faktycznie wszystko sprzedało już grosza nie zobaczą.... Żal by było, bo 2mln sprzedanych SoC to spory kawałek chleba.

Znowu dzieci minusują heh
Raphael1Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Raphael12013.11.28, 17:25
27#2
SunTzu @ 2013.11.28 17:22  Post: 705236
Gdzie logo AMD ? WTF?
Ważniejsze diffused in Taiwan?


W obu przypadkach to ZMODYFIKOWANE układy bazujące na APU AMD.
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2013.11.28, 17:31
11#3
SunTzu, tak się często robi, zakrywa logo producenta chipu własnym logo.
sesefZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sesef2013.11.28, 17:42
-14#4
SunTzu @ 2013.11.28 17:22  Post: 705236
Gdzie logo AMD ? WTF?
Ważniejsze diffused in Taiwan? Może AMD faktycznie wszystko sprzedało już grosza nie zobaczą.... Żal by było, bo 2mln sprzedanych SoC to spory kawałek chleba.


To logo SONY/MS wygląda na jakąś nalepkę, więc pod spodem na IHS pewnie jest zwyczajne logo AMD i numer seryjny tak jak na każdym CPU AMD.
PlisskenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Plissken2013.11.28, 17:44
-17#5
głowna róznica taka że na box'ie są 3 pola gdzie srają
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.11.28, 18:05
Raphael1 @ 2013.11.28 17:25  Post: 705238
SunTzu @ 2013.11.28 17:22  Post: 705236
Gdzie logo AMD ? WTF?
Ważniejsze diffused in Taiwan?


W obu przypadkach to ZMODYFIKOWANE układy bazujące na APU AMD.

Zmodyfikowane przez AMD :P


sesef @ 2013.11.28 17:42  Post: 705247
SunTzu @ 2013.11.28 17:22  Post: 705236
Gdzie logo AMD ? WTF?
Ważniejsze diffused in Taiwan? Może AMD faktycznie wszystko sprzedało już grosza nie zobaczą.... Żal by było, bo 2mln sprzedanych SoC to spory kawałek chleba.


To logo SONY/MS wygląda na jakąś nalepkę, więc pod spodem na IHS pewnie jest zwyczajne logo AMD i numer seryjny tak jak na każdym CPU AMD.


Zdaję się tylko AMD tak potraktowali. Marvella, Samsuna, Hynixa niet, mają swoje loga, podpisy na wierzchu. Nawet sony nie ukrył panasonica:P
Luk4sZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Luk4s2013.11.28, 18:26
12#7
SunTzu, przecież to normalka - w PS3 czy X360 też miałeś loga Sony i MS a nie loga IBM, NV i ATi. AMD dostarczyło projekt APU wykonany na zlecenie Sony i MS. Produkcją tych układów 'zajmują' się już producenci konsol.
ropsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rops2013.11.28, 18:58
14#8
Warto dodać, że Sony ma 2x więcej ROPów (32) od Xone(16). Źródło Aandtech.
mobil85Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mobil852013.11.28, 19:11
Luk4s @ 2013.11.28 18:26  Post: 705263
SunTzu, przecież to normalka - w PS3 czy X360 też miałeś loga Sony i MS a nie loga IBM, NV i ATi. AMD dostarczyło projekt APU wykonany na zlecenie Sony i MS. Produkcją tych układów 'zajmują' się już producenci konsol.


W PS3 miałeś logo Sony bo nad procesorem Cell wspólnie pracowali inżynierowie z Sony,Toshiba i IBM
lukasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lukas2013.11.28, 19:22
-1#10
Luk4s @ 2013.11.28 18:26  Post: 705263
SunTzu, przecież to normalka - w PS3 czy X360 też miałeś loga Sony i MS a nie loga IBM, NV i ATi. AMD dostarczyło projekt APU wykonany na zlecenie Sony i MS. Produkcją tych układów 'zajmują' się już producenci konsol.

Czyli co, AMD dostało tylko jednorazową kasę?
Zaloguj się, by móc komentować
1