aktualności

Assassin’s Creed IV: Black Flag wymagającą sprzętowo grą? Ubisoft zaprzecza, że „optymalizacja na PC nie jest istotna”

30
25 listopada 2013, 15:37 Bartosz Woldański

Niedawno burzę w internecie rozpętały słowa producenta wydanej kilka dni temu na PC gry Assassin’s Creed IV: Black Flag, który bez ogródek zdradził, że „optymalizacja na PC nie jest istotna”. Słowa te, z których francuski koncern w mgnieniu oka się tłumaczył, okazały się wyrwane z kontekstu i nie mają pokrycia w rzeczywistości, ale czy na pewno?

Assassin's Creed IV: Black Flag – recenzja najnowszej części kultowej gry zręcznościowej

Na łamach brytyjskiego magazynu EDGE Sylvain Trottier, przedstawiciel studia Ubisoft Montreal, ujawnił, że „rezultat tego, jak gra wygląda i działa na określonym sprzęcie, jest zawsze kwestią kompromisu. Na PC zazwyczaj nie dbasz o wydajność, ponieważ jeśli dany tytuł nie chodzi wystarczająco szybko, kupujesz mocniejszą kartę graficzną. Mając konsolę, nie masz tej możliwości”. Nie trzeba było długo czekać na oburzenie graczy.

Swoją wypowiedź sprostował Trottier, stwierdzając jasno, że powyżej zacytowane zdania zostały wyrwane z kontekstu. Producent odnosił się bowiem do wczesnego etapu produkcyjnego Assassin’s Creed IV: Black Flag (faza R&D, czyli ang. Research and Development), na którym optymalizacja nie ma jeszcze większego znaczenia, a w trakcie którego sprawdza się potencjał technologii, to, co można osiągnąć w warstwie wizualnej na określonym sprzęcie. Krótko po tym do akcji musiał wkroczyć koncern Ubisoft, dodając, że „optymalizacja na PC jest kluczowym procesem w naszych grach i Black Flag nie jest wyjątkiem”. Wręcz zapewnia, że optymalizacją zajęto się najpierw na komputerach osobistych, do których PlayStation 4 i Xbox One są zbliżone jak jeszcze nigdy w przypadku konsol. „Gdyby nam nie zależało na optymalizacji na tej platformie, nie mielibyśmy tak dużego zespołu w Kijowie” – kontynuował Ubisoft.

Ukraiński oddział firmy w całości skupił się na wersji pecetowej kolejnej odsłony Asasynów, o czym wiedzieliśmy jeszcze przed premierą i mieliśmy obawy, czy to dobry ruch ze strony Francuzów. Dlaczego? Assassin’s Creed III zdecydowanie nie był najlepszym przykładem udanej optymalizacji, szczególnie wątpliwa była wydajność na kartach graficznych AMD Radeon, które pozostawały w tyle nawet względem GeForce’ów z niższej półki. Po szczegóły zapraszamy do naszej publikacji: Assassin's Creed III – test kart graficznych i procesorów.

Czy w „czwórce” jest lepiej? Zarówno na zagranicznym, jak i naszym forum, jest wielu graczy uskarżających się na działanie gry, mimo mocnych konfiguracji sprzętowych. A to duże spadki wydajności, a to brak większych zmian w wydajności pomiędzy różnymi ustawieniami graficznymi. Co prawda, doniesienia wskazują, że poprawa względem „trójki” jest, ale to chyba nie tak miało wyglądać i nie do końca pokrywa się z komunikatem firmy Ubisoft. W recenzji Assassin’s Creed IV: Black Flag już wspomnieliśmy, że realne wymagania sprzętowe są dość wysokie, ale więcej dowiecie się z naszego testu, który powinien pojawić się na dniach.  

Assassin's Creed IV: Black Flag – porównanie grafiki i wydajności oraz premiera na PC

Assassin’s Creed IV: Black Flag – wymagania sprzętowe gry

ropsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rops2013.11.25, 15:54
32#1
Tak jest, twórcy zamiast jakoś wzbogacić świat (np. dodając lepsze tekstury, bardzie złożone środowisko, więcej npc itp.) po prostu dodali efekty za których dodanie zapłaciła im nVidia i sprawa z głowy, a że te efekty są wymagające sprzętowo to też na rękę nVidii - trzeba kartę nową kupić i tyle :/

I tak dobrze, że bohater nie ma żadnej małpki, bo technologia FUR zarżnęła by nawet Titana ;)
w_s2013.11.25, 15:55
-2#2
no proszę, tak się kosi kasę na PCtowcach
AtionxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ationx2013.11.25, 15:56
Osobiście uważam, że optymalizacja AC IV jest bez porównania lepsza niż AC III. Co prawda dotarłem dopiero do wyspy Nassau, ale gra chodzi jak trzeba. Na Athlonie II X4 i GTX560TI praktycznie nie zdarzają się spadki poniżej 30FPS, a ustawienia graficzne mam zdecydowanie wyższe niż w AC III, który i tak w niektórych miejscach nawet na najmocniejszych konfiguracjach potrafił spadać do ~20FPS bez względu na ustawienia. Wykorzystanie GPU jest o wiele lepsze, tutaj praktycznie cały czas karta graficzna jest wykorzystywana w pełni, a nie tak jak w AC III-czasem było 70% wykorzystania karty, a gra się przycinała bo nie potrafiła bardziej wykorzystać całej jej mocy. No i przede wszystkim 30FPS jest tutaj w pełni grywalne, dawno nie grałem w grę, która przy 30FPS nie sprawiałaby wrażenia w postaci szarpania obrazu.
_QuaTTrO_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
_QuaTTrO_2013.11.25, 16:01
Ubishit.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.11.25, 16:06
Dobre 'tłumaczenie', ale przez przypadek powiedział to co wiedział... ale widać, że mieli/mają uwalony pipeline w ostatniej części i to raziło. Zarówno NV jak i AMD mogli tu narzekać, bo na obu kartach gra nie działała tak jak powinna.

Prawda taka, że konsolarz nie zmieni detali, nie poprawi wydajności i jak będzie drop do 15FPSów to nic nie poradzą, a PCiarz będzie miał Dropa do 30 i nawet nie zauważy. Dlatego muszę się przykładać do 'optymalizacji', by grafika za ładnie nie wyglądała, przyciąć cienie, rozdzielczość itd... i tak są dropy. Nikt nie przykłada się tak w PC, bo po co gdy gdy dziś 'średni' segment oferuje wszystko na dzień dzisiejszy wystarczające.

Ationx @ 2013.11.25 15:56  Post: 704074
Osobiście uważam, że optymalizacja AC IV jest bez porównania lepsza niż AC III. Co prawda dotarłem dopiero do wyspy Nassau, ale gra chodzi jak trzeba. Na Athlonie II X4 i GTX560TI praktycznie nie zdarzają się spadki poniżej 30FPS, a ustawienia graficzne mam zdecydowanie wyższe niż w AC III, który i tak w niektórych miejscach nawet na najmocniejszych konfiguracjach potrafił spadać do ~20FPS bez względu na ustawienia. Wykorzystanie GPU jest o wiele lepsze, tutaj praktycznie cały czas karta graficzna jest wykorzystywana w pełni, a nie tak jak w AC III-czasem było 70% wykorzystania karty, a gra się przycinała bo nie potrafiła bardziej wykorzystać całej jej mocy. No i przede wszystkim 30FPS jest tutaj w pełni grywalne, dawno nie grałem w grę, która przy 30FPS nie sprawiałaby wrażenia w postaci szarpania obrazu.


Dokłądnie o tym pisałem. Uprzedziłeś mnie :) Cieszy mnie, że poprawili, bo to byłaby dopiero bryndza. Trochę chłopakom zajęło, ciekawe co było uwalone
H^RDyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
H^RDy2013.11.25, 16:07
Ubisoft wyraźnie mówi, że ma PCtowców gdzieś gdzie słońce nie dochodzi, ale oni kupują Blackflag na steamie na potęgę.
To jak mają zmienić postępowanie jak ciągle im kasa dopływa do koryta?
Zrozumcie, że jedynym językiem, jaki korporacje rozumieją jest $.
TrakotitekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trakotitek2013.11.25, 16:48
16#7
Najlepsze jest to, że Ubisraczka nie potrafi zaimplementować poprawnej obsługi rozdzielczości 1920X1200 (16:10), przez co jestem zmuszony grać w 1920X1080, bo przy natywnej rozdzielczości mam dwa zajebiste czarne paski na górze i dole ekranu. :(
gambitingZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
gambiting2013.11.25, 16:52
-21#8
Trakotitek @ 2013.11.25 16:48  Post: 704097
Najlepsze jest to, że Ubisraczka nie potrafi zaimplementować poprawnej obsługi rozdzielczości 1920X1200 (16:10), przez co jestem zmuszony grać w 1920X1080, bo przy natywnej rozdzielczości mam dwa zajebiste czarne paski na górze i dole ekranu. :(

Osób używających tej rozdzielczości jest ~3%[1], więc statystycznie, nie warto tracić czasu programistów na dopasowanie gry do tych proporcji ekranu. Czas to pieniądz,a czas programisty to wyjątkowo cenny czas.

[1]http://www.w3schools.com/browsers/browsers...tion_higher.asp
TrakotitekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trakotitek2013.11.25, 16:53
Ationx @ 2013.11.25 15:56  Post: 704074
Osobiście uważam, że optymalizacja AC IV jest bez porównania lepsza niż AC III. Co prawda dotarłem dopiero do wyspy Nassau, ale gra chodzi jak trzeba. Na Athlonie II X4 i GTX560TI praktycznie nie zdarzają się spadki poniżej 30FPS, a ustawienia graficzne mam zdecydowanie wyższe niż w AC III, który i tak w niektórych miejscach nawet na najmocniejszych konfiguracjach potrafił spadać do ~20FPS bez względu na ustawienia. Wykorzystanie GPU jest o wiele lepsze, tutaj praktycznie cały czas karta graficzna jest wykorzystywana w pełni, a nie tak jak w AC III-czasem było 70% wykorzystania karty, a gra się przycinała bo nie potrafiła bardziej wykorzystać całej jej mocy. No i przede wszystkim 30FPS jest tutaj w pełni grywalne, dawno nie grałem w grę, która przy 30FPS nie sprawiałaby wrażenia w postaci szarpania obrazu.


Optymalizacja? Hehehe. Tak jak w wersji na PS3 tak i na najwyższych ustawieniach na PC NP-ce potrafią znikać i materializować się na naszych oczach, więc o czym mówimy? To, że nie ma 'sztucznej mgły', czyli ograniczenia wyświetlania horyzontu jak w pierwszym Turoku z 1998 roku i że łaskawie twórcy pozwoli na płynne działanie gry w FHD na 780-tce to nie oznacza jeszcze optymalizacji. Poprzednie części skończyłem na PS3 a w BF gram na PC bo dostałem go za darmo od Nvidii i widzę, że na PC jest dokładnie taka sama nędza jak na siedmioletnich konsolach!!!! Jedyna różnica to 'lepsze' tekstury.
TrakotitekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trakotitek2013.11.25, 16:54
14#10
gambiting @ 2013.11.25 16:52  Post: 704099
Trakotitek @ 2013.11.25 16:48  Post: 704097
Najlepsze jest to, że Ubisraczka nie potrafi zaimplementować poprawnej obsługi rozdzielczości 1920X1200 (16:10), przez co jestem zmuszony grać w 1920X1080, bo przy natywnej rozdzielczości mam dwa zajebiste czarne paski na górze i dole ekranu. :(

Osób używających tej rozdzielczości jest ~3%[1], więc statystycznie, nie warto tracić czasu programistów na dopasowanie gry do tych proporcji ekranu. Czas to pieniądz,a czas programisty to wyjątkowo cenny czas.

[1]http://www.w3schools.com/browsers/browsers...tion_higher.asp
Czekaj tylko na upowszechnienie monitorów 21:9 i czasu aż jakiś księgowy uzna, że dla ciebie nie opłaca się już tworzyć gry, bo masz niemodny już monitor 16:9 i albo se kupisz 21:9, albo będziesz grał z pasami na ekranie. Hehehe :)
Zaloguj się, by móc komentować
1