aktualności

Nvidia we Wrocławiu o grach, konsoli Shield, tablecie Tegra Note i nie tylko

10
25 listopada 2013, 15:56 Piotr Gontarczyk

W ubiegłym tygodniu, we Wrocławiu firma Nvidia zorganizowała specjalną konferencję, w trakcie której przedstawiła ważne produkty oraz rozwiązania programowe i sprzętowe. Prowadzącymi poszczególne części spotkania byli Luciano Alibrandi (kierownik działu korporacyjnego marketingu dla regionu EMEA), Benjamin Berraondo (menedżer działu PR dla regionu EMEA) oraz Igor Stanek (menedżer działu PR zajmującego się produktami dla notebooków oraz seriąTegra dla - regionu EMEA).

Najwięcej uwagi Nvidia skupiła oczywiście na kwestiach związanych z grami komputerowymi. Z przyczyn chyba dość oczywistych firma starała się wykazać, że komputery osobiste są lepszą platformą sprzętową do gier aniżeli konsole. Jako firma oferująca procesory grafiki (GeForce) dość słusznie wskazywała, że moc obliczeniowa GPU w "pecetach" stale rośnie, podczas gdy w konsolach (użyto przykładu PlayStation 4) skoki następują co kilka lat, a pomiędzy nimi w tej kwestii następuje długotrwały zastój. Na jednym ze slajdów prezentacji można było zobaczyć wykres pokazujący to, jak Nvidia widzi zmiany w mocy obliczeniowej GPU. O ile jeszcze rok temu GeForce GTX 680 zapewniał ponad 13-krotnie większą moc aniżeli GPU w konsolach poprzedniej generacji, o tyle nawet zastosowanie mocniejszych GPU w nowej generacji nie pozwala konsolom dogonić kart graficznych z wyższej półki. Nvidia wskazuje, że moc obliczeniowa karty GeForce GTX Titan jest o dwa i pół raza wyższa niż w konsoli PlayStation 4.

Nvidia starała się wzmocnić przekaz innymi statystykami. Opierając się na danych pochodzących z firm zewnętrznych firma wykazywała, że na świecie jest 600 milionów graczy, którzy korzystają z platformy "PC". Pokazano też pewne zestawienia rentowności. Przykładowo seria filmów o agencie Jamesie Bondzie przyniosła od 1963 roku 6,2 miliarda dolarów zysku, podczas gdy znacznie młodsza seria gier Call of Duty zarobiła 8 miliardów. Zyski z rozgrywek NHL w ubiegłym roku wyniosły 9,5 miliarda dolarów, a ze sprzedażi dóbr wirtualnych w grach aż 15 miliardów. Pokazując te i inne zestawienia Nvidia przekonywała, że "pecetowy" rynek gier ma się świetnie i wciąż rozwija. Według analityków z DFC w 2015 roku zyski z branży gier dla komputerów osobistych osiągną 20 miliardów dolarów, podczas gdy w przypadku platform PlayStation i Xbox wyniosą one odpowiednio około 10 i 5 miliardów.

W trakcie konferencji pokazywano też zeestaw komputerowy z najnowszą i najszybszą, jednoprocesorową kartą graficzną, jaką jest oczywiście GeForce GTX 780i. Nvidia promowała też małe komputery typu SFF (Small-form Factor), które według niej są idealnym kompanem telewizora, w każdym domu, w którym liczy się nowoczesna technika. Firma w Polsce nawiązała w tej kwestii współpracę m.in. z firmą Komputronik, która oferuje specjalnie przygotowane zestawy komputerowe, zamknięte w mniejszych obudowach i wyposażone w karty graficzne GeForce GTX 660, 780 Ti czy GTX 760.

W dalszej kolejności mieliśmy przejście do troszkę głębiej zaszytych spraw - między innymi oprogramowania. Tu zwrócono uwagę na aplikację GeForce Experience, która ma znacząco ułatwiać uzyskiwanie możliwie jak najlepszych ustawień grafiki w grach, dopasowanych do różnych konfiguracji sprzętowych. Aplikacja ta została wzbogacona nawet o możliwość udostępniania swoich profili oraz głosowania na najlepsze, które potem są najbardziej polecane innym użytkownikom. GeForce Experience niedawno rozbudowano także o funkcję ShadowPlay, dzięki której w bardzo prosty sposób można rejestrować rozgrywkę, a za pomocą odpowiedniej kombinacji klawiszy potwierdzić zapisanie materiału. W ten sposób nie musimy rejestrować filmu na stałe, jeśli wiemy, że nie ma na nim niczego, co chcielibyśmy zachować.

Po prezentacjach związanych stricte z "pecetami" przyszedł czas na przenośną konsolę do gier - Nvidia Shield. Produkt ten nadal nie zawojował świata, ale być może świetlana przyszłość jest dopiero przed nim lub jego następnymi generacjami. Tak czy inaczej Shield był przez Igora Stanka zachwalany - przede wszystkim jego zdaniem w kwestii wydajności i możliwości, a przede wszystkim funkcji GameStream, która pozwala Shieldowi komunikować się z komputerem stacjonarnym i służyć chociażby jako przenośne rozszerzenie (ekran oraz kontrolery). Jako że Shield oparty jest na systemie operacyjnym Google Android, to urządzenie według Nvidii świetnie nadaje się do tego aby wykorzystać ogromną bazę gier mobilnych, dostępnych w sklepie Google Play. Tu Nvidia zaznacza, że co prawda duża większość tych gier została stworzona z myślą o obsłudze za pośrednictwem ekranu dotykowego, ale oprogramowanie Shielda pozwala wszelkie problemy rozwiązać, poprzez system mapowania przycisków wirtualnych (ekranowych) na fizyczne, znajdujące się na obudowie urządzenia. Igor Stanek zwracał też uwagę na to, że do Shielda bezprzewodowo (za pośrednictwem interfejsu Bluetooth) podłączać można zewnętrzne kontrolery. Na pierwszy rzut oka takie połączenie może wydawać się dziwne (przenośna konsola i bezprzewodowy kontroler?!), ale przedstawiciel Nvidii przekonywał, że dzięki obecności portu micro HDMI i możliwości wyprowadzania obrazu w rozdzielczości 1080p, Shield może służyć także jako konsola trochę stacjonarna, po podłączeniu jej do telewizora. To może być jakieś udogonienie, gdy chcemy zagrać na dużym ekranie, z dala od komputera. Shield służyłby w takiej konfiguracji jako łącznik pomiędzy komputerem a telewizorem.

Na koniec pozostawiono tablet Tegra Note, którego dostępność na razie zaplanowana została dla rynku Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Wielkiej Brytanii. Nvidia potwierdziła najwcześniejsze doniesienia na temat tego urządzenia. Konkretnie chodzi o to, że Tegra Note jako platforma dostępny będzie pod markami innych producentów. O urządzeniu tym już trochę pisaliśmy. W trakcie konferencji skupiono się przede wszystkim na jego zaawansowanym rysiku DirectStylus, a więc konstrukcji pasywnej z możliwością rejestrowania cienkich i grubych lini oraz wyposażonej w element działający jak gumka w zwykłym ołówku. Inną ważną cechą Tegra Note ma być technika Nvidia PureAudio, która ma gwarantować wysokiej jakości dźwięk, a więc m.in. rzekomo najszersze pasmo przenoszenia, jakie można zaobserwować w tabletach. Nvidia swój tablet zaprojektowała tak, aby oba głośniki znajdowały się z przodu. Odpowiednia konstrukcja zawiera też tzw. Bass-reflex, który ma zapewniać lepszą głębię dźwięku. Tegra Note pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego Android, w czystej postaci - wzbogaconej głównie o rozwiązania związane z rysikiem DirectStylus. Na koniec prezentacji zapowiedziano też nowy procesor grafiki, który ma obsługiwać interfejsy programowania OpenGL ES 3.0, OpenGL 4.4, DirectX 11 i CUDA 5.0, a także technikę teselacji. Według Nvidii będzie to najbardziej zaawansowany GPU dla urządzeń mobilnych i będzie on częścią Tegry nowej generacji, o nazwie kodowej Logan.

Źródło: opracowanie własne
DravicZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dravic2013.11.25, 16:04
Tegra Note 7 w wersji od Nvidii wyposażono w matrycę IPS (In-plane Switching) o przekątnej 7 cali i rozdzielczości 1280 x 800 pikseli, procesor Nvidia Tegra 4 z czterema rdzeniami Cortex-A15 i 72 rdzeniami GPU GeForce ULP.

To znaczy że w środku jest Tegra 4.

A więc sugerowanie że to GPU obsługuje OpenGL 4.4 albo CUDA 5.0/teselację jest głupie bo z tego co wiem Tegra 4 tego nie ma. Będzie to mieć mobilny Kepler którego na rynku NIE MA i w Tegra Note TEŻ nie będzie.

Ten slajd jest z dupy wzięty a wasz artykuł - błędny!

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/vega/2013...topad/nv_22.jpg
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2013.11.25, 16:12
@Dravic. Masz rację. Mamy błąd, już poprawiamy.
DravicZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dravic2013.11.25, 16:13
Focus zawsze spoko. =)

Mój ulubiony redaktor od rzetelnych testów ;p
ropsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rops2013.11.25, 16:50
-2#4
Super wykresy, czyli jednak PC nie umiera, prezentacja mnie przekonała :) Dajcie posta o cenach gier na polskim PSN, to się pośmiejemy bardziej, albo jakie DLC można do AC4 ściągnąć, po prostu żal. Shielda spieprzyli, mam nadzieję , że nowa wersja nie będzie taką krową.
Michael86Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Michael862013.11.25, 17:45
Proponuje by Hashi i Yoshi75 by zapoznali się z lekturą...
Początek końca nowej generacji konsol - a miało być odwrotnie z PC. :D
wuzetkowiecZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wuzetkowiec2013.11.25, 19:31
-7#7
Michael86 @ 2013.11.25 17:45  Post: 704127
Proponuje by Hashi i Yoshi75 by zapoznali się z lekturą...
Początek końca nowej generacji konsol - a miało być odwrotnie z PC. :D

Kilka obrazków, trochę marketingowego bełkotu i gimbusy mają mokro w majtach. Nie dalej jak 3 lata temu, ta sama nVidia twierdziła, że PC to przeżytek. http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet...-przezytek.aspx
F_AlonsoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
F_Alonso2013.11.25, 20:23
-3#8
A czy ktoś się orientuje kiedy Tegra Note 7 pojawi się w Polsce?
*Konto usunięte*2013.11.25, 21:06
GameStream coś co powinno być już od dawna w każdym PC dostępne (jako, że mamy sprzętowe kodery/dekodery), a widać tylko NV zrobiła to...
... no i jak zwykle soft powiązany ze sprzetem.


NIe potrafię odczytać tego wykresu... Czyli on zakłada, że PC w cały czas przynosił większe zyski niż jakakolwiek konsola?
Operator KoparkiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Operator Koparki2013.11.25, 23:23
-2#10
zal im dupe sciska ze zadny producent konsol nie chcial shitu od nich :D
Zaloguj się, by móc komentować
1