aktualności

Radeon R9 290X w trybie Uber i testy CrossFire!

18
21 października 2013, 22:42 Piotr Gontarczyk

Najmocniejsi przedstawiciele nowej serii kart graficznych AMD Radeon wciąż przed nami, ale na szczęście dla przeciętnego internauty, nikt nie jest skazany na całkowitą niewiedzę w ich kwestii. Czeski serwis PC Tuning opublikował sporo wyników testów mających pojawić się niebawem kart Radeon R9 290X.

Interesujące w tym jest to, że są to wyniki testów przeprowadzonych na dwóch kartach tego typu, pracujących w systemie CrossFire, w tzw. trybie "Uber", w którym karty wykorzystują drugie BIOS-y, podkręcające GPU i prawdopodobnie także układy pamięci RAM.

Wyniki testów rzekomo pochodzą z oficjalnej dokumentacji firmy AMD, w których zawarte są wskazówki i zalecenia dla recenzentów o tym, jak należy testować nowe karty graficzne Radeon. Z jednej strony pochodzenie tych wyników od AMD dodaje im wiarygodności, ale z drugiej zawsze trzeba mieć na uwadze to, że mogą one przedstawiać dane uzyskane w bardzo specyficznych warunkach, które mają ukazać produkt w lepszym świetle. Jest to praktyka wśród wielu producentów (z różnych branż) raczej standardowa.

Radeon R9 280X i 270X kontra GeForce GTX 770, 760, 660 Ti i 660

Z wykresu wynika, że dorzucenie drugiej karty Radeon R9 290X daje niemal proporcjonalny wzrost liczby klatek na sekundę w grach. Innymi słowy skalowanie we wszystkich pokazanych grach jest bliskie 100%. Jeżeli wyniki te udałoby się potwierdzić to byłby to wielki plus dla firmy AMD, choć niewykluczone jest to, że lepiej nastawić się na trochę inne wzrosty wydajności, w realnych zastosowaniach. Na razie jednak o niczym przesądzać nie można. Jeśli chodzi o tryb "Uber" to ma on oczywiście zapewniać podwyższoną wydajność, ale według serwisu VideoCardz jest to różnica zaledwie 1,5-procentowa. Jednakże napięcia oraz prędkość pracy wentylatora w trybie "Uber" rośnie ponoć zauważalnie. Z jednej strony może to oznaczać, że podkręcalność Radeona R9 290X jest, z wykorzystaniem referencyjnego systemu chłodzenia, mocno ograniczona. Z drugiej jednak może to oznaczać, że wyciągnięcie pełnego potencjału, ponad niewielkie podkręcenie fabryczne, pozostawiane jest użytkownikowi.

Radeon R7 260X kontra GeForce GTX 650 Ti Boost

Jeżeli jednak poprawa skalowania CrossFire jest faktem, to co może za nią stać. Od dłuższego czasu coraz większa rzesza recenzentów w testach kart graficznych ujmuje nie tylko suche "klatki na sekundę", ale także czasy renderowania poszczególnych klatek. Dzieje się tak dlatego, że udowodniono już wielokrotnie, że nawet jeśli jakaś karta graficzna w testach daje więcej klatek na sekundę niż inna, to wcale nie musi oznaczać od razu bardziej płynnej animacji. W konkretnych przypadkach bywa wręcz odwrotnie. Akurat tak się składa, że takie sytuacje obserwowano częściej w przypadku kart graficznych z procesorami AMD Radeon. Być może firma wprowadziła w CrossFire jakieś bardzo poważne zmiany, które przy okazji wyeliminują lub zmniejszą skutki tzw. mikroprzycięć?

Warto przypomnieć też o tym, że nowe Radeony nie mają już złączy CrossFire, a zamiast tego komunikacja pomiędzy kartami odbywa się za pośrednictwem interfejsu PCI Express 3.0.

Źródło: PC Tuning, Hardware.info
Dominix1910Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dominix19102013.10.21, 22:57
22#1
slupki slupkami, karty nie ma wiec kazdy test mozna o kant d... ;]
krewZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
krew2013.10.21, 23:03
13#2
kiedy mija embargo na R9 290X ?
viris33Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
viris332013.10.21, 23:22
Na innym czeskim forum znalazłem porównanie R9 290X z Gtx780 w 14 grach i o dziwo w każdej radek był szybszy, w niektórych nawet o 50% ! :E papka marketingowa nie zna granic.
Niech dają tego potwora w końcu musze chociaż popatrzeć co to potrafi.
radek_zZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
radek_z2013.10.21, 23:56
-5#4
'Warto przypomnieć też o tym, że nowe Radeony nie mają już złączy CrossFire, a zamiast komunikacja pomiędzy kartami odbywa się za pośrednictwem interfejsu PCI Express 3.0.'

No to na platformie AMD będzie PCI E 2.0.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2013.10.22, 00:27
-3#5
radek_z @ 2013.10.21 23:56  Post: 696169
'Warto przypomnieć też o tym, że nowe Radeony nie mają już złączy CrossFire, a zamiast komunikacja pomiędzy kartami odbywa się za pośrednictwem interfejsu PCI Express 3.0.'

No to na platformie AMD będzie PCI E 2.0.

na jakiej podstawie tak twierdzisz? :>
radek_zZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
radek_z2013.10.22, 00:48
-4#6
Amitoza @ 2013.10.22 00:27  Post: 696172
radek_z @ 2013.10.21 23:56  Post: 696169
'Warto przypomnieć też o tym, że nowe Radeony nie mają już złączy CrossFire, a zamiast komunikacja pomiędzy kartami odbywa się za pośrednictwem interfejsu PCI Express 3.0.'

No to na platformie AMD będzie PCI E 2.0.

na jakiej podstawie tak twierdzisz? :>


A znajdź mi płytę pod AM3+ obsługijącą PCI E 3.0.
XvimZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Xvim2013.10.22, 01:06
Na AM3+ SABERTOOTH 990FX/ GEN3 R2.0 , ale fakt ze sa zadkie. Za to plyt na FM2+ z PCIX 3.0 jest sporo.
tybet2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tybet22013.10.22, 01:08
Marzenia marzeniami. Fajnie by było, gdyby naprawdę był taki przyrost. Jeśli do tego nie byłoby mikroprzycięć to nawet ja zastanowiłbym się nad nowymi Radeonami.
*Konto usunięte*2013.10.22, 01:14
wyeliminują lub zmniejszą skutki tzw. mikroprzycięć?

Dual Graphics to może być młot na konkurencję. Jakby nie patrzeć w niskiej cenie można kupić całkiem wydajny konfig....
tylko trzeba czekać na nową geenrację iGPU z GCNem. Jakby nie patrzeć AMD może zaoferować wydajność APU na poziomie Intel-a GT3. Ale z dodatkową grafą będzie oferować coś czego nie ma zarówno NV jak i Intel, NV+INTEL, AMD+INTEL, NV+AMD, czyniąc połączenie AMD+AMD wyjątkowym na rynku.
VegaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiVega2013.10.22, 01:31
SunTzu - zajrzyj na Forum, do komunikatora ;) .
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1