aktualności

Oculus Rift – Developer Kit 2 i rozdzielczość 4K w planach. Wrażenia z użytkowania

34 21 października 2013, 11:36 Bartosz Woldański

Okulary wirtualnej rzeczywistości to już nie przyszłość, a teraźniejszość – Oculus Rift spisuje się w obecnej wersji deweloperskiej naprawdę dobrze, a to tylko początek. Technologia jest nadal dopracowywana, twórcy zdają sobie sprawę z niedoskonałości, które wymagają poprawy. Co nas czeka w ciągu najbliższego roku?

Oculus Rift – pierwsze wrażenia

Oculus Rift zbiera pochlebne opinie, i całkiem zasłużenie. Niemniej jednak zanim ujrzymy finalną wersję okularów jeszcze upłynie nieco wody w Wiśle. Wcześniejsze słowa Johna Carmacka, który dołączył do grona deweloperów w sierpniu tego roku, o najbliższych planach firmy zostały potwierdzone przez współzałożyciela Oculus VR, Palmera Luckeya. Mowa o chęci wydania kolejnej wersji deweloperskiej okularów, która miałaby poprzedzić tę przeznaczoną na rynek konsumencki.

Luckey ujawnił również, że firma nie zamierza niczego oficjalnie ogłaszać w tym roku w związku z Developer Kit 2 czy finalną edycją Oculus Rift. DK2 nie należy się więc spodziewać w tym roku, tylko najwcześniej na początku przyszłego. Czy wpłynie to na pojawienie się konsumenckiej wersji? Do niedawno przewidywało się, że trafi ona do sprzedaży rok po debiucie DK2, więc małe opóźnienie jest możliwe.

0
1
0

Rozdzielczość 1080p (aktualna wersja deweloperska wyświetla obraz w 720p) to nie ostatni przystanek dla deweloperów Oculusa – w planach jest również 4K, która zdaniem Johna Carmacka „nie jest tak odległą przyszłością”, ale do osiągnięcia tego celu jeszcze daleka droga i wciąż jest wiele innych (ważniejszych) rzeczy do zrobienia. Twórcy okularów obecnie skupiają się na realizowaniu DK2, z prawdopodobną obsługą systemu operacyjnego Android, i wprowadzeniem rozdzielczości Full HD. Trwają również wzmożone prace nad tym, by wyeliminować nieprzyjemne efekty występujące po użytkowaniu okularów, czyli zawrotów i bólów głowy czy mdłości. Na nie uskarżało się wiele osób testujących wczesną wersję Oculus Rift. Według Brendana Iribe’a, CEO firmy, najnowszy prototyp okularów nie wywołuje już nieprzyjemnego uczucia przy dłuższym korzystaniu.

Mieliśmy okazję pobawić się nieco dłużej Oculusem na tegorocznych targach Poznań Game Arena i wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Dostępne były tylko specjalne dema stworzone pod okulary, w tym najlepsze: kolejka górska. Pierwsze, co rzuciło się w oczy, to niska rozdzielczość – obraz nie był tak wyraźny, jakbyśmy chcieli, żeby był. Ale po chwili użytkowania przestaje się zwracać uwagę, tylko dajemy się porwać wirtualnemu światu (dosłownie). O ile eksplorowanie obszaru rodem z Jurassic Park czy latanie helikopterem były co najwyżej przeciętne (poza uczuciem, że faktycznie znajdowaliśmy się w środku rozgrywki), o tyle rollercoaster wywoływał duże emocje wśród testujących Oculusa na targach. Niektórzy rezygnowali zanim przejechali całą trasę, a inni próbowali utrzymać równowagę. Wbrew pozorom, za pierwszym razem, gdy nie wiemy, czego się spodziewać po okularach wirtualnej rzeczywistości, nie jest wcale takie łatwe, zwłaszcza w najlepszym momencie, kiedy rozpędzeni jechaliśmy w dół…  Odnosimy bowiem wrażenie, jakbyśmy znajdowali się na prawdziwej kolejce górskiej i nie ma w tym ani grama przesady.

Podejść mieliśmy kilka i tylko raz, po kolejce górskiej, jedynym objawem był chwilowy zawrót głowy. Do tego na obu stanowiskach, na których udostępniono sprzęt, Oculus nie był przeznaczony dla krótkowidzów i dalekowidzów, ale autorzy urządzenia przewidzieli różne soczewki właśnie dla użytkowników z wadą wzroku. Co więcej, okulary były wygodne i nie ciążyły za bardzo.

Niestety, nie dane nam było przetestować urządzenia w żadnej normalnej grze, nad czym szczerze ubolewamy. W rozmowie z jednym z pracowników firmy X-NOTE padła wypowiedź, że Oculus Rift nie we wszystkich grach obsługujących tę technologię działa bez zarzutu – narzekano na Mirror’s Edge, w którym obraz w trakcie biegu zbytnio się rozmazywał, wpływając negatywnie na orientację w terenie gry. Nie mogliśmy jednak tych słów zweryfikować. Z kolei w War Thunder, symulacji lotniczej z gatunku MMO, czy Half-Life'ie 2 przyjemność jest podobno dużo większa (vide załączony materiał wideo z gry.onet).

Okulary wirtualnej rzeczywistości firmy Oculus VR są dostępne na razie w wersji deweloperskiej, która kosztuje na oficjalnej stronie internetowej 300 dolarów (ponad 900 zł). DK 2 zadebiutuje prawdopodobnie w pierwszych miesiącach 2014 roku, natomiast edycja konsumencka najwcześniej pod koniec przyszłego roku. Po pierwszych wrażeniach z użytkowania wypatrujemy z dużą niecierpliwością finalnej wersji.

John Carmack w firmie Oculus VR

Zdjęcie pochodzi z oficjalnej strony internetowej Game Arena

losiuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
losiu2013.10.21, 11:44
31#1
Aż dziwne, że przemysł porno jeszcze nie dosiadł mocno tego pomysłu :E
prosiacekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
prosiacek2013.10.21, 11:53
Jestem krótkowidzem i faktycznie sprzęt musi mieć zaimplementowaną funkcję zmiany ogniskowej, bo demo kolejki co prawda robiło wrażenie, ale obraz był zbyt rozmazany i niewyraźny, nawet jak na 720p.
Ktoś jeszcze, kto jest krótkowidzem, testował Oculusa?
qjinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiqjin2013.10.21, 11:59
Bez obaw, ma/będzie miał. :)
Testowałem i z okularami, i po ich zdjęciu. Za pierwszym razem, niestety, przeszkadzały (nie bez powodu, w końcu urządzenie nie było dostosowane do krótko- lub dalekowidzów). W moim przypadku obraz nie był tak rozmazany, ale do doskonałości też wiele brakowało. ;)
razorjackZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
razorjack2013.10.21, 12:05
dlaczego hełmy wracają dopiero po 15tu latach???
pamiętam jak kiedyś na Gambleriadzie grałem w nim w Descenta (chyba 2)
prosiacekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
prosiacek2013.10.21, 12:10
qjin @ 2013.10.21 11:59  Post: 695910
Bez obaw, ma/będzie miał. :)
Testowałem i z okularami, i po ich zdjęciu. Za pierwszym razem, niestety, przeszkadzały (nie bez powodu, w końcu urządzenie nie było dostosowane do krótko- lub dalekowidzów). W moim przypadku obraz nie był tak rozmazany, ale do doskonałości też wiele brakowało. ;)

Szacun, że zmieściłeś tam jeszcze okulary :). Nawet nie próbowałem. Czekam z zainteresowaniem na wersję konsumencką. Nawet jeśli będzie kosztować 400 $, to będzie imho warto. Oczywiście pod warunkiem wyeliminowania ww. mankamentów + min. FullHD.
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482013.10.21, 12:35
-7#6
prosiacek @ 2013.10.21 11:53  Post: 695908
Jestem krótkowidzem i faktycznie sprzęt musi mieć zaimplementowaną funkcję zmiany ogniskowej, bo demo kolejki co prawda robiło wrażenie, ale obraz był zbyt rozmazany i niewyraźny, nawet jak na 720p.
Ktoś jeszcze, kto jest krótkowidzem, testował Oculusa?

Zdaje się, że to produkt tworzony z myślą o rynkach krajów rozwiniętych. Tam jeśli masz krótkowzroczność to po prostu zmieniasz sobie sam ogniskową - nazywa się to soczewka kontaktowa - w polsce też dostępna, ale mało kto używa.
likoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
liko2013.10.21, 12:37
razorjack @ 2013.10.21 12:05  Post: 695913
dlaczego hełmy wracają dopiero po 15tu latach???
pamiętam jak kiedyś na Gambleriadzie grałem w nim w Descenta (chyba 2)


Dobre pytanie. Może ze wzgledu na miniaturyzację ukladów odpowiedzialnych za kontrole ruchu glowy w 3D oraz zwiazanej z tym elektroniki? Teraz zyroskopy (czy czujniki przyspieszenia) instalowane są nawet w smartfonach więc czas najwyższy na VR :)
likoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
liko2013.10.21, 12:39
-2#8
skoti48 @ 2013.10.21 12:35  Post: 695922
prosiacek @ 2013.10.21 11:53  Post: 695908
Jestem krótkowidzem i faktycznie sprzęt musi mieć zaimplementowaną funkcję zmiany ogniskowej, bo demo kolejki co prawda robiło wrażenie, ale obraz był zbyt rozmazany i niewyraźny, nawet jak na 720p.
Ktoś jeszcze, kto jest krótkowidzem, testował Oculusa?


W krajach rozwinietych nikt sobie soczewkami nie zawraca glowy tylko robie laserową korekcję wzroku ;) Ale w domenie gier video raczej nie brakuje krotkowzrocznosci i ten mankament bedzie musial byc rozwiazany :)
Zdaje się, że to produkt tworzony z myślą o rynkach krajów rozwiniętych. Tam jeśli masz krótkowzroczność to po prostu zmieniasz sobie sam ogniskową - nazywa się to soczewka kontaktowa - w polsce też dostępna, ale mało kto używa.

HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2013.10.21, 12:42
-10#9
Jeszcze tylko kiĺka dni i będę je miał tralala :)
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2013.10.21, 12:44
razorjack @ 2013.10.21 12:05  Post: 695913
dlaczego hełmy wracają dopiero po 15tu latach???
pamiętam jak kiedyś na Gambleriadzie grałem w nim w Descenta (chyba 2)

Bo zmieniła się technologia, a wymagania ludzkiego układu nerwowego pozostały te same - całkowita płynność i odpowiednio wysoka rozdzielczość obrazu oraz niemal natychmiastowa aktualizacja obrazu w reakcji na ruchy głowy (mały input-lag).
Jeżeli te wymagania nie zostaną spełnione, zostanie to zinterpretowane jako zaburzenia widzenia wywołane zatruciem pokarmowym organizmu i zostaną powzięte odpowiednie działania...
Poza tym kieszonkowcy z łatwością okradali graczy VR, więc ta technologia okazała się nieprzydatna do salonów gier.
P.S.
Nie każdy kwalifikuje się do lasika, ja np. miałem za cienką rogówkę.
Zaloguj się, by móc komentować
1