aktualności

castAR, czyli odpowiedź byłych pracowników Valve na Oculus Rift, ale też coś więcej

11
15 października 2013, 15:42 Bartosz Woldański

Dwóch byłych pracowników firmy Valve utworzyło nową firmę, która od dłuższego czasu przygotowuje okulary rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, czyli odpowiedź na Oculus Rift i urządzenie wyświetlające holograficzny obraz 3D w jednym. Firma prosi o wsparcie finansowe na popularnej platformie Kickstarter.

Testowaliśmy Oculus Rift

Coraz więcej eksperymentuje się z różnymi „okularowymi” wynalazkami o bardzo odmiennym przeznaczeniu. Są wizjery 3D Sony HMZ, jest hełm wirtualnej rzeczywistości firmy Oculus VR czy nie mniej intrygujący gadżet Google Glass. W drodze jest kolejne, ale mimo wszystko zauważalnie różniące się od poznanych już projektów urządzenie – castAR.

Pierwszą i najbardziej znaczącą różnicą jest to, że wspomniane okulary, których finalna wersja ma ważyć mniej niż 100 g, generują holograficzny obraz („interaktywny”). Mało tego, może być używany przez wiele osób w tym samym czasie. Mamy do czynienia z jeszcze większym zatarciem granicy pomiędzy rzeczywistością a wirtualnym światem. Widoczna przed oczami „wizja” to zasługa dwóch mikro projektorów (każdy na jedno oko) działających z częstotliwością 120 Hz oraz specjalnego czujnika ruchu. W zestawie jest jeszcze swoista różdżka, która służy do kontrolowania elementami nieistniejącej powierzchni. Działanie można zobaczyć na załączonym powyżej filmiku. Na tym jednak funkcjonalność dopiero się zaczyna, gdyż po założeniu specjalnej „nakładki” urządzenie zmienia się w coś porównywalnego z Oculus Rift.

Pomysłodawcami projektu są Jeri Ellsworth oraz Rick Johnson, którzy marzyli o czymś takim od chwili, gdy ujrzeli kultowy film Gwiezdne wojny: Część IV – Nowa Nadzieja. Marzenia stopniowo przekuwali w rzeczywistość, która niedługo może być w każdym domu. Co ciekawe, nad okularami Jeri i Rick pracowali jeszcze w firmie Valve razem z Gabe’em Newellem. Mając błogosławieństwo współzałożyciela wspomnianej firmy, mogą dalej realizować swoje plany.

Okulary castAR znajdują się na razie w fazie prototypowej, ale jeszcze w tym roku mają być ukazane szerszej publiczności (przynajmniej w USA), a wersja, która ma trafić do sprzedaży, ma być gotowa najwcześniej we wrześniu 2014 roku. Urządzenie (tzw. pakiet startowy) wyceniono na 189 dolarów (ok. 586 zł), a w jego skład wchodzą także system śledzenia ruchu oraz specjalna mata (metr na metr), która jest podstawą do wyświetlenia holograficznego obrazu. Warto jednak zaznaczyć, że firma Technical Illusions przygotowuje znacznie szerszą gamę akcesoriów, za którego trzeba będzie zapłacić odpowiednio wyższą sumę. Niemniej już cena wyjściowa jest bardzo atrakcyjna.

Aby plany ziściły się, twórcy muszą uzbierać przynajmniej 400 tys. dolarów na Kickstarterze, co najprawdopodobniej się uda bez większych kłopotów. Na 30 dni przed końcem inicjatywy zebrano ponad 280 tys. dolarów, więc to pewnie kwestia godzin. Akcja potrwa do 14 listopada i jeśli chcecie wspomóc ją określoną sumą, to szczegóły znajdziecie pod poniższym odnośnikiem.   

castAR na platformie Kickstarter

Źródło: Kickstarter
=-Mav-=Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
=-Mav-=2013.10.15, 16:00
12#1
Jeszcze trochę i z tego może naprawdę wyjść coś fajnego. Za jakiś czas pewnie ciężko będzie ludziom sobie wyobrazić jak to się w zamierzchłych czasach żyło bez hologramów, augmented reality itede.
DoamdorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Doamdor2013.10.15, 16:22
11#2
Technologia do przodu, ale jakość obrazu wstecz, wystarczy spojrzeć na technologie 3D, przecież to jest przepaść między 2D wyświetlanym na LCD/LED, gdzie brawa, kontrast, ostrość, miażdżą.
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2013.10.15, 16:42
-13#3
Znając mnie pewnie się zaopatrzę. Na razie mam projektor i 3D Vision, niedługo Oculus Rift (na razie developerka, ale jak wyjdzie wersja full HD wymieni się same szkła) + VorpX (by działała mi każda gra bez oficjalnego wsparcia i z dx11). Jestem entuzjastą takich zabawek i nigdy już nie zagram na zwykłym monitorze :)
_QuaTTrO_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
_QuaTTrO_2013.10.15, 17:12
Naprawdę okulary VR to dobra rzecz. 3 monitory do grania wymagają dużych kosztów i potężnych kart graficznych a dzięki takim okularom będzie taniej i lepiej.
KrisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kris2013.10.15, 17:59
HDR @ 2013.10.15 16:42  Post: 694706
Znając mnie pewnie się zaopatrzę. Na razie mam projektor i 3D Vision, niedługo Oculus Rift (na razie developerka, ale jak wyjdzie wersja full HD wymieni się same szkła) + VorpX (by działała mi każda gra bez oficjalnego wsparcia i z dx11). Jestem entuzjastą takich zabawek i nigdy już nie zagram na zwykłym monitorze :)


i kogo to obchodzi? :)
Raphael1Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Raphael12013.10.15, 22:16
-2#6
Kris @ 2013.10.15 17:59  Post: 694739
HDR @ 2013.10.15 16:42  Post: 694706
Znając mnie pewnie się zaopatrzę. Na razie mam projektor i 3D Vision, niedługo Oculus Rift (na razie developerka, ale jak wyjdzie wersja full HD wymieni się same szkła) + VorpX (by działała mi każda gra bez oficjalnego wsparcia i z dx11). Jestem entuzjastą takich zabawek i nigdy już nie zagram na zwykłym monitorze :)


i kogo to obchodzi? :)


Np. mnie.
Raphael1Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Raphael12013.10.15, 22:23
-3#7
HDR @ 2013.10.15 16:42  Post: 694706
Znając mnie pewnie się zaopatrzę. Na razie mam projektor i 3D Vision, niedługo Oculus Rift (na razie developerka, ale jak wyjdzie wersja full HD wymieni się same szkła) + VorpX (by działała mi każda gra bez oficjalnego wsparcia i z dx11). Jestem entuzjastą takich zabawek i nigdy już nie zagram na zwykłym monitorze :)


Też czekam na wersję 2.0 pracującą w 1080p.
Biorę 2 sztuki, dla mnie i żony - Portal cooperative ;)
RasiakNorrisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RasiakNorris2013.10.16, 15:52
Jest tu ktoś z Warszawy lub okolic z oculusem? Za 6pak dałoby radę ewentualnie się ustawić i zobaczyć jak to działa i czy jest sens?
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2013.10.16, 17:24
Raphael1 @ 2013.10.15 22:23  Post: 694849

Też czekam na wersję 2.0 pracującą w 1080p.
Biorę 2 sztuki, dla mnie i żony - Portal cooperative ;)

Jak wyjdzie wersja 1080p też wezmę. Oczywiście jestem ciekawy też projektu tych okularków :) Nie wyobrażam sobie dzisiaj grania na zwykłym monitorze :P Jeśli wszystko pójdzie dobrze to devkit będzie tuż tuż. Na pewno napiszę jakąś mini reckę :) Mam nadzieję, że pomoże ona w decyzji kupna wersji 1080p :)
RasiakNorrisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RasiakNorris2013.10.16, 17:31
HDR @ 2013.10.16 17:24  Post: 694997
Raphael1 @ 2013.10.15 22:23  Post: 694849

Też czekam na wersję 2.0 pracującą w 1080p.
Biorę 2 sztuki, dla mnie i żony - Portal cooperative ;)

Jak wyjdzie wersja 1080p też wezmę. Oczywiście jestem ciekawy też projektu tych okularków :) Nie wyobrażam sobie dzisiaj grania na zwykłym monitorze :P Jeśli wszystko pójdzie dobrze to devkit będzie tuż tuż. Na pewno napiszę jakąś mini reckę :) Mam nadzieję, że pomoże ona w decyzji kupna wersji 1080p :)


Czy jest sens robić recke? To jak oglądanie Firefox 3d na monitorze 2d. Powinny być np w jakiś sporych sieciach modele pokazowe. Bo każdy widzi inaczej i tu już wchodzi się w subiektywne postrzeganie, jak z efektami 3d w kinie. Niektórzy np nie widzą ich albo mają jakieś bóle głowy itp.
Zaloguj się, by móc komentować
1