Aktualność
Bartosz Woldański, Sobota, 28 września 2013, 12:51

Układanka firmy Valve została złożona w całość i, wbrew oczekiwaniom niektórych, ostatnie ogłoszenie nie dotyczyło ani silnika Source 2, ani Half-Life’a 3. Gracze otrzymają za to kompletną platformę do gier, na którą składają się: system operacyjny SteamOS, komputer Steam Machines oraz… gamepad Steam Controller. Jaki cel wyznaczyła sobie firma Valve? Przenieść rozgrywkę do salonów, co stanie się w bliżej nieokreślonym okresie 2014 roku.

Zapowiedź Steam Machines

Wielu z nas spodziewało się jeszcze kilka miesięcy temu ogłoszenia przez zespół kierowany przez Gabe'a Newella konsoli, która byłaby zdolna konkurować na rynku z urządzeniami nadchodzącej generacji Sony i Microsoftu, a tymczasem, na przekór, zaprezentowano „zwykły” komputer w nowych szatach sygnowanych logiem Valve, którego funkcjonalność ma być zbliżona do tego, co oferują dotychczasowe konsole i co zaoferują zbliżające się wielkimi krokami PlayStation 4 i Xbox One. Ale czy tylko tyle? Okazuje się, że Gabe Newell i spółka mają zamiar wyciągnąć (niejednego) asa z rękawa.  

Zapowiedziany kontroler Steam może przynieść (r)ewolucję wśród urządzeń wskazujących. Został skonstruowany w taki sposób, by zadowolić graczy siedzących na kanapie czy w fotelu przed ekranem telewizora, ale oczekujących jednocześnie precyzji cechującej komputerowe myszki. Największe umysły Valve eksperymentowały przez rok z rozwiązaniami pozwalającymi zmienić dotychczasowy sposób sterowania. Tak, aby nie iść na żadne skróty i dostarczyć graczom kontroler porównywalny pod względem czułości do „gryzonia”.

To, co rzuca się od razu w oczy po spojrzeniu na grafikę prezentującą wstępną wersję kontrolera, to dość niecodzienny wygląd, przywodzący na myśl… głośniki. Te skojarzenia nie są wcale przypadkowe, gdyż, jak można wyczytać z opisu wrażeń osób już użytkujących prototyp kontrolera, w urządzeniu zamontowano bardzo niewielkich rozmiarów głośnik. Co więcej, Valve postanowiło wykorzystać technologię haptyczną oraz umieścić dwa umiejscowione obok siebie siłowniki rezonansowe (silne elektromagnesy), „przyczepione” do paneli dotykowych. Dzięki tym rozwiązaniom będziemy mieć do czynienia z nowym poziomem oddziaływania na użytkownika. Odczuje on, poprzez dotykowe obcowanie z panelami, w dużym stopniu wrażenia prędkości w symulatorach i grach wyścigowych, zderzenia z jakąś przeszkodą, fakturę materiałów czy pozostałe wydarzenia, które wystąpią podczas rozgrywki w grach.

Tradycyjny system wibracji najprawdopodobniej odejdzie w niepamięć, a interakcja z dwoma panelami dotykowymi zastępującymi analogi w żadnym stopniu nie przypomina obsługiwania trackpadów. Czyżby kontroler Steam był remedium na udręki graczy chcących wygodnie rozsiąść się na kanapie przed dużym telewizorem i zagrać bez większych zgrzytów w dynamiczne strzelaniny czy strategie, w które większość z Was zagrywa się na tradycyjnym duecie złożonym z myszki i klawiatury? Mowa w tym miejscu o osobach mniej obytych z gamepadami, nie brakuje wszak użytkowników, którzy spędzają czas przy tego typu grach, użytkując niekoniecznie najlepiej spisujące się do tego urządzenia wskazujące i sobie chwalą.

Na osobną wzmiankę zasługuje specjalny, również dotykowy, ekran o wysokiej rozdzielczości, który – podobnie jak omówione wcześniej panele – ma służyć jako odrębny przycisk, ale… nie tylko. Jego przyciśnięcie otworzy dostęp do menu, w którym przypiszemy dodatkowe akcje w grach w zależności od potrzeby. Tym samym mają zostać zniesione limity wiążące się z ograniczoną liczbą dostępnych przycisków. Ponadto Valve zamierza udostępnić API producentom gier, by mogli oni wykorzystać możliwości, jakie niesie opisywany kontroler Steam, i przypisać „ekran” do wybranego celu (m.in. przewijanie menu czy „przywołanie” mapy lub ekranu postaci). Wyświetlacz posłuży także do sterowania w kliencie Steam.  

Pierwsi deweloperzy umiarkowanie chwalą sobie tę „imitację” myszki komputerowej. Valve jeszcze pracuje nad udoskonaleniem technologii i, co więcej, pozwoli innym modyfikować nawet jego elektronikę! W przyszłości zostaną bowiem udostępnione specjalne narzędzia, dzięki którym każdy z nas będzie mógł usprawnić według własnej wizji kontroler Steam. Majsterkowicze, którym takie zabawy nieobce, poczują się jak w raju.   

Kontroler Steam ma współpracować nie tylko z nowymi czy dopiero planowanymi tytułami. Valve pomyślało także o starszych, nieobsługujących tego urządzenia, grach, w których pad będzie udawał tandem składający się z klawiatury i myszki, co niejako zobrazowano na załączonej poniżej grafice prezentującej układ sterowania w Portalu 2. Przyciski, których łącznie ma być szesnaście, będą w pełni modyfikowalne, a co za tym idzie – skonfigurujemy je wedle własnego widzimisię.

Podobnie jak w przypadku Steam Machines, tak i w tym przypadku przygotowano 300 prototypowych sztuk gamepada, które będą rozsyłane do ludzi według tych samych zasad, które opisano przy okazji poprzedniego ogłoszenia. Warto wspomnieć, że testowe egzemplarze nie zostanę wyposażone w ekran dotykowy, który zastąpią cztery pomocnicze przyciski, oraz będą wymagały podłączenia do komputera za pomocą kabla USB (finalne wydanie ma być bezprzewodowe). Dokładniejsze informacje na temat nowych „zabawek” przygotowywanych przez Valve poznamy w najbliższym czasie – będą one stopniowo ujawniane w grupie Steam Universe.

Która z zapowiedzi przekonała Was najbardziej? Czy Valve ma kolejny przepis na sukces? Choć wiele informacji nie zostało doprecyzowanych i nie znamy cen oraz specyfikacji urządzeń, to z nadzieją patrzymy w przyszłość. System SteamOS niesie kilka interesujących rozwiązań, włącznie z możliwością streamowania gier w obrębie domowej sieci i używaniem komputera jak konsoli do gier. O Steam Machines wiemy jeszcze zbyt mało, by skreślić z góry ten projekt – niedługo Valve ma ujawnić specyfikację prototypu działającego pod kontrolą wspomnianego systemu, więc z niecierpliwością czekamy, czy i w tym przypadku firma szykuje jakąś niespodziankę. Kontroler Steam „na papierze” prezentuje się bardzo ambitnie i choć raczej nie zastąpi w pełni myszki i klawiatury, to będzie ciekawą alternatywą, nie tylko dla najlepszych gamepadów. Brak gałek analogowych, niestandardowe rozmieszczenie określonych przycisków czy równie nietypowy wygląd – czy innowacyjne rozwiązania przekonają do siebie także użytkowników do tej pory niekorzystających z tego typu kontrolerów w grach?  

Zapowiedź SteamOS

Steam Family Sharing

Ocena aktualności:
Ocen: 12
Zaloguj się, by móc oceniać
Skullek (2013.09.28, 12:55)
Ocena: 40

0%
Nie ma to jak być dzień do tyłu z newsami. W dobie internetu to bardzo dużo.
SunTzu (2013.09.28, 13:08)
Ocena: 12

0%
Jakoś na mnie nigdy wrażenie nie robiły te wibracje z kontrolera, tylko ręce szybciej się męczą. W wyścigówkach nie oddaje to wrażenia jazdy samochodem, symulatorem nigdy to nie będzie.
Może tutaj coś nowego, coś ciekawego będzie, ale ...
do jakich gier ja się pytam Valve to zrobił?

FPSy? bez auto aim, a zresztą NIE.
Wyścigówki... to kierownica by była.
Strategie? haha
Skullek @ 2013.09.28 12:55  Post: 690322
Nie ma to jak być dzień do tyłu z newsami. W dobie internetu to bardzo dużo.

Pytanie kosztem czego? Chcesz mieć niskiej jakości newsy pisane przez gimbusów, czy dość dobrze pisane newsy, które nierzadko są lepsze, większe od 'artu' na innych portalach

(WOW 30s po napisaniu już minusy od dzieciaków sypią)
Rak Nieborak (2013.09.28, 13:08)
Ocena: 5

0%
Ciekawe jak będzie się grać w bijatyki na tym cudzie :). Ja gram na AS, ale znam graczy padowych. Ciekawe co o tym sądzą.
Kazubin (2013.09.28, 13:18)
Ocena: 17

0%
Pharrel @ 2013.09.28 13:03  Post: 690323
Ja pierd...le. Myslalem ze dla graczy PC robi sie coraz lepsze myszki i klawiatury ale widocznie sie mylilem. Podziekuje Valve ale nie zrobia ze mnie konsolowca sterczacego przed telewizorem z padem. Dajcie mi tu myszke i klawe to moze bede zainteresowany.

Po prostu brak slow...

Mało masz myszek i klawiatur na rynku, łącznie z 'keypadami', uważasz, że następne takie produkty bez próby innowacji są potrzebne?

Rak Nieborak @ 2013.09.28 13:08  Post: 690325
Ciekawe jak będzie się grać w bijatyki na tym cudzie :). Ja gram na AS, ale znam graczy padowych. Ciekawe co o tym sądzą.

I tak będzie pewnie bardziej precyzyjne od krzyżaka z pada od Xa ;) Tak na poważnie myślę, że może się sprawdzać w praniu.
Skullek (2013.09.28, 13:22)
Ocena: 10

0%
SunTzu @ 2013.09.28 13:08  Post: 690324


Skullek @ 2013.09.28 12:55  Post: 690322
Nie ma to jak być dzień do tyłu z newsami. W dobie internetu to bardzo dużo.

Pytanie kosztem czego? Chcesz mieć niskiej jakości newsy pisane przez gimbusów, czy dość dobrze pisane newsy, które nierzadko są lepsze, większe od 'artu' na innych portalach

(WOW 30s po napisaniu już minusy od dzieciaków sypią)


W przypadku takich newsów, portal nie przekaże niczego nowego, niż to czego się dowiedział na stronie steama, więc powinien to być szybki news.
piobzo (2013.09.28, 13:30)
Ocena: -4

0%
Wow... na pewno wzrośnie skillshot w halflifie:E...

tego nam trzeba według steam aby uratować gaming na pc- half life 3 na padzie...


time left to the end of the world.......... maybe 3 months, maybe bit more...
Kazubin (2013.09.28, 13:31)
Ocena: 9

0%
tracer123 @ 2013.09.28 13:27  Post: 690331
Kazubin @ 2013.09.28 13:18  Post: 690326

I tak będzie pewnie bardziej precyzyjne od krzyżaka z pada od Xa ;) Tak na poważnie myślę, że może się sprawdzać w praniu.


Stary, kto w tych czasach korzysta z krzyżaka? Lewy kciuk na analoga, prawy na A B X Y i jazda.

Ktoś kto gra w morodobicia? Przykład; kupiłem mortala i gra na padzie od X jest w pełni niegrywalna, a z padami od Sony w Tekkena nigdy nie miałem problemu.
losdamianos (2013.09.28, 13:34)
Ocena: 13

0%
Skullek @ 2013.09.28 12:55  Post: 690322
Nie ma to jak być dzień do tyłu z newsami. W dobie internetu to bardzo dużo.

Dziendobry PClabie, pewnie dobra impreza byla :E
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 28
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Dla wielu osób wyniki badań mogą być zaskakujące.  22
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 28
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane