aktualności

Microsoft prezentuje nową konsolę Xbox – zdjęcia, specyfikacja, funkcje, zwiastuny gier

199 21 maja 2013, 18:36 Eryk Napierała

Po siedmiu długich latach na rynku konsol do gier w końcu następuje zmiana warty. Do końca tego roku zarówno PlayStation 3, jak i Xbox 360, ustąpią miejsca zupełnie nowym urządzeniom. Sony zapowiedziało swoją konsolę nowej generacji już całe trzy miesiące temu, teraz czas na Microsoft. O godzinie 10 rano czasu lokalnego (o 19 w Polsce) w głównej siedzibie giganta w amerykańskim Redmond rozpocznie się oficjalna prezentacja nowego Xboksa. Miejmy nadzieję, że Microsoft potwierdzi lub zdementuje wszystkie informacje na temat konsoli, które do tej pory pojawiły się w sieci. A jest ich niemało.

Niemal od początku roku wiemy (albo przynajmniej jesteśmy przekonani), że nowy Xbox zostanie oparty, podobnie jak PlayStation 4, na układzie APU firmy AMD. Nieoficjalne źródła donoszą, że chip konsoli Microsoftu będzie mieć osiem rdzeni x86 opartych na mikroarchitekturze Jaguar i taktowanych z częstotliwością 1,6 GHz. GPU ma pracować z zegarem 800 MHz i składać się z jednostek obliczeniowych w architekturze GCN, ponadto będzie mieć wspólną przestrzeń adresową z rdzeniami x86, co da programistom nowe możliwości. W przeciwieństwie do nowego PS-a, Xbox ma korzystać nie z pamięci GDDR5, a dużo tańszej i wolniejszej DDR3. Chociaż będzie jej aż 8 GB, może to skutecznie ograniczyć wydajność układu graficznego, a nawet całego APU, przez co nowy Xbox będzie mieć mniej mocy obliczeniowej niż PlayStation 4. Według schematów, które pojawiły się w sieci, następca "trzysta sześćdziesiątki" ma obsługiwać standardy USB 3.0, SATA II, Gigabit Ethernet, Wi-Fi "n" z Wi-Fi Direct, będzie mieć także napęd optyczny ("dysków 50 GB", nie wiadomo, w jakiej technologii) gniazda S/PDIF i HDMI (te ostatnie podobno zarówno wyjściowe, jak i wejściowe).

Specyfikacja techniczna to jednak nie wszystko. Przez pewien czas sieć wrzała od informacji, że Microsoft chce wypróbować w nowym Xboksie model biznesowy oparty w całości na cyfrowych kopiach gier, a także, co chyba ważniejsze, zupełnie uzależnić konsolę od internetu. Podobno bez połączenia z siecią urządzenie będzie bezużytecznym klockiem. W zamian za konieczność utrzymywania stałego połączenia Microsoft chce zapewnić właścicielom nowej konsoli nie tylko zabawę płynącą z gier, ale także szeroko pojętych multimediów. Xbox ma się stać pełnoprawnym centrum telewizji, filmów, muzyki i innych treści, pobieranych rzecz jasna z internetu, a na dodatek w jakiejś części ekskluzywnych dla platformy.

Ciekawie wygląda sprawa kompatybilności wstecznej z grami na Xbox 360, których przez siedem lat powstało przecież niemało. Wieść internetowa niesie, że w nowej konsoli znajdzie się oprócz głównego APU układ ze starszego modelu, który umożliwi uruchamianie starszych gier bez emulacji.

Paradoksalnie, największą zagadką pozostaje nazwa nowej konsoli Microsoftu. Pewne jest na razie tylko to, że jej robocze określenie brzmi "Durango". Nie ma za to żadnej pewności, pod jakim imieniem gigant zaprezentuje swoje nowe dziecko światu. Xbox 720? Xbox Next? Xbox Loop? A może Xbox Infinity? Dowiemy się już za chwilę.

Po konferencji

Co do nazwy mamy już pewność. Nowa konsola Microsoftu (i w zasadzie nie tylko konsola, bo "ujednolicony system domowej rozrywki") to Xbox One. Cóż, z nazwą nie trafił nikt, zobaczymy co z resztą informacji :)

Oficjalny zwiastun Xboksa One

Krążące po sieci informacje na temat układu napędzającego nowego Xboksa znalazły potwierdzenie – rzeczywiście jest to APU stworzone w oparciu o technologię AMD. Zgodnie z przewidywaniami rdzeni x86 jest osiem i wykorzystują one mikroarchitekturę Jaguar. Wiadomo, że w procesorze znalazły się 4 MB pamięci podręcznej drugiego poziomu, nie podano za to czętotliwości pracy układu. O układzie graficznym wiadomo tyle, że również został stworzony przez AMD i obsługuje biblioteki DirectX 11.1 z dodatkowymi rozszerzeniami (zapewne specyficznymi dla konsoli). CPU i GPU będą współdzielić 32 MB szybkiej pamięci SRAM oraz 8 GB pamięci DDR3. Czy takie połączenie okaże się wydajniejsze od kości GDDR5 użytych przez Sony?

APU Xboksa One jest określane mianem SoC (System-on-a-Chip), więc prawdopodobnie oprócz CPU i GPU znajdują się w nim także kontrolery interfjesów zewnętrznych oraz układ przetwarzania dźwięku (wiadomo o nim tylko tyle, że obsługuje system 7.1). Cały chip składa się z aż 5 miliardów tranzystorów wyprodukowanych w procesie technologicznym 28 nm. Serwis Engadget uzyskał informację, że TDP układu wynosi około 100 W.

Jak można było się spodziewać, Xbox One został wyposażony w napęd Blu-ray oraz dysk twardy o pojemności 500 GB. Na tylnym panelu konsoli znalazło się jedno wyjście i jedno wejście HDMI, optyczne wyjście dźwięku S/PDIF, gniazdo RJ-45 (Gigabit Ethernet) oraz dwa porty USB 3.0. Zgodnie z zapowiedziami, konsola ma także moduł Wi-Fi w standardzie "n", obsługujący technikę Wi-Fi Direct.

Wnętrze nowej konsoli (za Wired.com)

Co ciekawe, GPU będzie w stanie wyświetlać obraz o rozdzielczości 4K (jest zatem gotowe na telewizję następnej generacji). Zapewni także obsługę trybu będącego odpowiednikiem pecetowego Eyefinity, czyli wyświetlania do trzech niezależnych obrazów na trzech ekranach jednocześnie. Wykorzystanie tej technologii zależy w dużej mierze od twórców gier, nie wiadomo zatem, czy przyda się tylko do jednoczesnego wyświetlania telewizji, interfejsu Skype i gry na różnych telewizorach/monitorach, czy pozwoli także rozszerzyć pole widzenia gracza.

Xbox One, nowy pad i nowy Kinect w bardziej naturalnej pozie (za Wired.com)

Microsoft zapewnia, że mimo zastosowania wydajniejszych podzespołów poziom hałasu nie wzrósł, a wręcz zmalał i to nawet czterokrotnie. Ma to być zasługą nie tylko nowych mechanizmów kontroli obrotów wentylatora, ale także tego, że gry nie będą doczytywane z nośnika optycznego, tylko w całości z dysku twardego. Engadget szacuje, że natężenie hałasu generowanego przez nowego Xboksa będzie równe około 39 dBA.

Kilka zdjęć z mniej przyjemnej dla oka strony.
O ile w ogóle nowy Xbox ma jakąś stronę przyjemną dla oka...
(za Engadget.com)

Pad przygotowany dla nowego Xboksa nie przynosi takiego powiewu świeżości jak kontroler PlayStation 4. Microsoft nie dodał żadnego przycisku, ani płytki dotykowej, a zamiast tego poprawił wygląd i ergonomię. Rozmieszczenie przycisków jest mniej więcej takie samo jak w padzie dla Xboksa 360, jednak ich kształty są łagodniejsze. Przemodelowany został przede wszystkim przycisk krzyżowy i spusty, a do grzybków analogowych dodano silniczki wibrujące symulujące sprzężenie zwrotne. Chociaż pad Xboksa One tak samo jak poprzednik mieści dwie baterie AA, jego tył jest zupełnie płaski. Trzeba przyznać, że pad udał się Microsoftowi znakomicie, przynajmniej na pierwszy rzut oka.

Porównanie kontrolerów Xboksa 360 i Xboksa One (za Engadget.com)

Znacznie większe zmiany zaszły w "ruchowym" kontrolerze Kinect. Druga wersja tego urządzenia już na pierwszy rzut oka różni się od pierwowzoru dużo większym rozmiarem i bardziej masywną budową. Taka konstrukcja nie bierze się znikąd – w Kinekcie 2.0 Microsoft zastosował znacznie bardziej zaawansowane układy przetwarzania obrazu, wydzielające więcej ciepła, a więc potrzebujące większego układu chłodzenia. Na tylnej ścianie urządzenia widać sporych rozmiarów wylot powietrza, sugerujący obecność małego wentylatora. Jak na razie nie ma pewności, czy rzeczywiście zastosowano tak zaawansowany układ chłodzenia.

Microsoft chwali się, że nowa wersja kontrolera Kinect została wyposażona w znacznie bardziej zaawansowane układy scalone niż model dla Xboksa 360. Wszystkie zostały opracowane przez inżynierów Microsoftu i podobno wykorzystują niespotykane nigdzie indziej technologie. Poza procesorami obrazu i dźwięku w urządzeniu mieści się kamera 1080p służąca między innymi do wideorozmów i rozpoznawania twarzy użytkownika (na potrzeby autoryzacji), macierz mikrofonów, a także nowy sensor podczerwieni. Według zapewnień twórców ma on szersze "pole widzenia", co poprawi rozpoznawanie ruchu w małych pomieszczeniach, na dodatek działa lepiej przy skrajnie słabym i skrajnie mocnym oświetleniu otoczenia. Rozdzielczość sensora IR zamontowanego w Kinekcie 2.0 wynosi 250 tysięcy pikseli (0,25 megapiksela), co pozwala śledzić nie tylko ruchy kończyn, ale także pojedynczych palców, a nawet mimikę twarzy i ruch powiek (możliwości urządzenia bardzo dobrze pokazuje materiał wideo opublikowany w serwisie Wired).

Bez nowego Kinecta z dopracowanym systemem rozpoznawania dźwięku niemożliwe byłoby sterowanie Xboksem za pomocą poleceń głosowych. Jest to jedna z głównych funkcji zaszyta w oprogramowaniu konsoli. Za pomocą prostych komend zaczynających się od słowa "Xbox" można wybudzić konsolę ze stanu uśpienia, wybrać kanał telewizyjny, wyszukać program lub film, czy na przykład przejść do widoku ulubionych multimediów. Zgodnie z przewidywaniami Microsoft przekształcił Xboksa w "salonowe centrum rozrywki wszelakiej", urządzenie dające dostęp nie tylko do gier, ale także multimediów w postaci telewizji (nadawanej z zewnętrznego tunera podłączanego przez HDMI) i wideo na żądanie (VOD). Z telewizją bądzie związanych wiele udogodnień, na przykład funkcja Xbox Guide (ang. przewodnik), która pozwoli wyszukać program po nazwie, bez podawania kanału lub nazwy stacji.

Poza tym na Xboksie One będą dostępne... aplikacje podobne dla tych z Windowsa 8/RT (nie będzie kompatybilności z tymi systemami, ale według producenta wysiłek, który będą musieli włożyć programiści żeby przystosować program do działania na konsoli, ma być niewielki). twierdzi, że na konsoli uruchomione są dwa systemy operacyjne – jeden do gier, zapewniający niskopoziomowy dostęp do sprzętu, drugi ("obcięty" Windows 8) dla aplikacji Modern UI. W nowym Xboksie można znaleźć takie elementy interfejsu najnowszych "okienek" jak ekran startowy (zawiera standardowe kafelki, a na dodatek dużą ikonę ostatnio uruchomionej gry lub ostatnio obejrzanego filmu) i funkcja Snap, pozwalającą jednocześnie widzieć dwa programy (na przykład okno gry i wąski pasek programu Skype). Nie zabraknie także Internet Explorera.

Podczas prezentacji nowego Xboksa zapewne wszyscy wyczekiwali jednej informacji – zdementowania plotki, że konsola będzie wymagać stałego połączenia z internetem. Żadna z wypowiadających się osób tego nie zrobiła, na szczęście po konferencji dwaj przedstawiciele Microsoftu: Harvey Eagle i Don Mattrick potwierdzili, że na Xboksie One da się grać bez internetu, tak samo jak na starszym modelu. Rzecz jasna niektóre funkcje konsoli będą działać tylko z aktywnym połączeniem, ale miłośnicy zabawy w kampaniach dla jednego gracza mogą spać spokojnie. W trybie off-line będzie działać także odtwarzacz Blu-ray oraz podstawowe funkcje związane z oglądaniem telewizji.

Drugą bardzo ważną kwestią była kompatybilność z tytułami dla Xboksa 360. Niestety, plotki o obecności w nowym modelu układu ze starszej konsoli okazały się tylko marzeniem sentymentalnych graczy (albo takich z dużą kolekcją gier dla X360). W ramach rekompensaty Microsoft przygotował nowy system osiągnięć dla platformy Xbox Live oraz funkcję Game DVR, pozwalającą udostępniać znajomym (jak i nieznajomym) zapisy najbardziej ekscytujących momentów gry. Konsola będzie stale zapisywać rozgrywkę, dzięki czemu po zdobyciu nagrody (nawet niespodziewanej) gracz będzie mógł "cofnąć się w czasie" i udostępnić wybrany fragment. Osiągnięcia będzie można porównywać z graczami z całego świata oraz znajomymi (ich maksymalną liczbę zwiększono dziesięciokrotnie, do 1000).

Nowy Xbox zostanie wyposażony w uniwersalny dla wszystkich gier sieciowych system automatycznego doboru przeciwników – Smart Match. Ma on brać pod uwagę lokalizację i narodowość gracza oraz rzecz jasna jego umiejętności.

Dobrą wiadomością dla przyszłych właścicieli konsoli Microsoftu jest to, że firma nie ma zamiaru blokować odsprzedaży pudełkowych wersji gier. Instalacja nie przywiąże kopii na stałe do jednej konsoli, dzięki czemu rynek wtórny będzie mógł działać tak samo jak obecnie.

Pokaz nowości zajął dużą część konferencji, w zasadzie pokazano jednak tylko trzy tytuły. Activision zaprezentowało Call of Duty: Ghosts, studio Remedy grę Quantum Break, a Microsoft nową odsłonę serii Forza. EA Sports dodało swoje trzy grosze zapowiadając bardzo ogólnie nowe gry z serii FIFA, NBA Live, MADDEN NFL i UFC.

Forza Motorsport 5

Kolejna odsłona jednej z (dwóch?) najlepszych gier wyścigowych na konsole.

Quantum Break

Najnowszy tytuł studia Remedy, twórców pierwszego i drugiego Maksa Payne.

Call of Duty: Ghosts

Trudno powiedzieć, która już z kolei część popularnej strzelanki wydawanej przez Activision.

Gry EA Sports

FIFA 14, MADDEN 25, NBA Live 14 i UFC – wszystkie te gry zostaną oparte na nowym silniku Ignite, przygotowanym z myślą o konsolach następnej generacji.

Znacznie więcej mamy zobaczyć na targach E3 (Electronic Entertainment Expo), które rozpoczną się już 11 czerwca. Być może pokazane zostaną wtedy xboksowe wersje takich tytułów jak Assassin's Creed IV: Black Flag i Watch Dogs. Ubisoft potwierdził już wydanie ich na nową konsolę Microsoftu (cóż, innej decyzji trudno było się spodziewać). Za to przedstawiciel studia deweloperskiego Microsoftu zapowiedział, że w pierwszym roku obecności konsoli na rynku gigant wyda 15 tytułów na Xboksa One, w tym aż osiem z zupełnie nowych serii. Czyżby szykował się powiew świeżości związany nie tylko z nowymi możliwościami sprzętu?

Dokładna data rozpoczęcia sprzedaży Xboksa One nie została podana, żaden przedstawiciel Microsoftu nie wspomniał także ani słowem o cenie. Dzięki nadgorliwemu właścicielowi jednego z brytyjskich sklepów internetowych wiemy jednak nieco więcej, niż zostało oficjalnie powiedziane. W sklepie Zavvi.com można już zamówić Xboksa One za cenę 400 funtów. Dostawa konsoli jest planowana na 30 listopada tego roku. Jeśli nawet cena jest prawdziwa, nie wiadomo, czy dotyczy zestawu z Kinectem 2.0, czy może tylko konsoli z padem.

Źródło: Microsoft, własne
RemedyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Remedy2013.05.21, 18:44
-29#1
fap fap fap fap fap fap fap!
raximusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
raximus2013.05.21, 18:44
Za 15 minut się dowiemy. Po co news z plotkami? Poczekajmy, porozmawiamy ;)
NONAMEFOREVERZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
NONAMEFOREVER2013.05.21, 18:50
Dokładnie już się zaczęło odliczanie.
http://www.xbox.com/pl-PL/hub/reveal
przemaxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
przemax2013.05.21, 18:52
-7#4
Już świerzbią paluszki?
~Ave~Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
~Ave~2013.05.21, 18:53
-1#5
PODOBNO...ma zostać pokazany BF4 - albo chociaż jakieś nowe informacje. Chętnie obejrzę sobie transmisję, choć sam nigdy nie miałem i nie będę miał konsoli.
Dzięki za info - gdyby nie ten news, wszystko bym przegapił.
*Konto usunięte*2013.05.21, 18:55
~Ave~ @ 2013.05.21 18:53  Post: 658696
PODOBNO...ma zostać pokazany BF4 - albo chociaż jakieś nowe informacje. Chętnie obejrzę sobie transmisję, choć sam nigdy nie miałem i nie będę miał konsoli.
Dzięki za info - gdyby nie ten news, wszystko bym przegapił.

W BF4 wątpie bo na pokazie ma być CoD Ghosts
Eryk PiastZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiEryk Piast2013.05.21, 18:57
Pozytywnie się zdziwiłem, że odpuścili sobie Silverlighta. Nie muszę oglądać na VM z Windowsem :)
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.05.21, 18:59
-2#8
Eryk Piast @ 2013.05.21 18:57  Post: 658698
Pozytywnie się zdziwiłem, że odpuścili sobie Silverlighta. Nie muszę oglądać na VM z Windowsem :)

Niestety ta technologia stała się standardem i tak TVN i parę innych portali działa w oparciu o to...


Co do samej prezentacji w przeciwieństwie do prezentacji Sony tej nie da się oglądać. Ktoś tu nie zapewnił wystarczającego łącza...
... w dodatku przez 20 minut nie potrafili naprawić tego problemu. heh MS.

EDIT1
Całkiem fajny wygląd, ale już martwi napis 'CLOUD POWER'. Ciekawe co to znaczy. Mam nadzieję, że nie konieczność połączenia z netem

EDIT2
Wreszcie można oglądać TV. Ciekawe czy będzie to działało z MediaCenter windows-a. Można by streamować TV po sieci, a także zdalnie włączyć nagrywanie itp.

Prędkość łącza spadła 200kbps

EDIT3,
Ciężko coś zobaczyć, ale mrugnęło, że 5bln (czyli europejskich mld) tranzystorów i 8GB ramu. 8 rdzeniowy CPU...
7970 4,1mld tranzystorów. Tak, więc może być coś dużo mocniejeszego od PS4.

Prędkość łącza spadła do 85kbps

EDIT4
Fajne frazesy lecą typu, rewolucja i nowy poziom TV, rozrywki.... problem taki, że podobne funkcje oferowało PS3. PC!

Eryk PiastZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiEryk Piast2013.05.21, 19:02
@SunTzu

Dobra obsługa DRM kluczem do sukcesu ;)
przemaxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
przemax2013.05.21, 19:03
Chyba serwery się troszkę pocą
Zaloguj się, by móc komentować
1