Aktualność
Piotr Gontarczyk, Wtorek, 7 maja 2013, 15:54

W trakcie sesji z ekipą Microsoft Surface, którą zorganizowano w lutym, w ramach Reddit AMA, jedna z osób zapytała o obsługę wysokiej rozdzielczości w tablecie, przy której interfejs pulpitu musi być przeskalowany tak, aby można było z niego w miarę komfortowo korzystać. Zwrócono wtedy uwagę na to, że dobrze byłoby gdyby istniała możliwość zachowania określonej wartości skalowania na ekranie tabletu, ale jednocześnie ustalić inną (lub wyłączyć skalowanie) w przypadku, gdy do urządzenia podłączony jest inny, większy wyświetlacz.

Domyślnie w tablecie Microsoft Surface Pro, z systemem Windows 8 Pro, skalowanie ustawiono na 150%. W efekcie wszystkie obiekty na ekranie są powiększone o połowę. Ma to znaczenie o tyle, że na ekranie tabletu, o przekątnej 10,6 cala wyswietlany jest obraz o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. Bez skalowania wszystko na ekranie było tak malutkie, że bez rysika prawdopodobnie niewiele w systemie można byłoby zrobić. Rozwiązanie zastosowane w systemie Windows 8 ma jednak jedną, bardzo poważną wadę, a mianowicie wartości skalowania nie można zmieniać dla różnych wyświetlaczy. Jeżeli więc do Surface Pro podłączymy zewnętrzny monitor, na przykład o rozdzielczości 1366 x 768 lub po prostu o znacznie większej przekątnej, to na nim wszystkie elementy interfejsu będą ogromne. Rozwiązać to można tylko poprzez zmniejszenie wartości skalowania, ale tu wpadamy w pułapkę, gdyż teraz dla odmiany wszystko na ekranie tabletu staje się bardzo małe.

W trakcie wspomnianej sesji przedstawiciele Microsoftu zapewniali, że ekipa Windows usilnie pracuje nad tym rozwiązaniem tak, aby można było je stosować na wszystkich urządzeniach z systemem Windows, wyposażonych w ekrany o wysokich rozdzielczościach. Teraz SuperSite for Windows pokazuje, że w jednej z kompilacji rozwojowych systemu operacyjnego Windows 8.1, która "wyciekła" ostatnio do sieci można znaleźć obsługę automatycznego ustawiania parametrów pulpitu, a w tym skalowania pulpitu. Ponadto pojawiła się możliwość płynnego ustawienia wartości skalowania wielkości tekstu oraz innych elementów "pulpitowego" interfejsu użytkownika. Teraz na każdym ekranie możemy mieć inaczej skalowany interfejs.

Oznacza to, że po podłączeniu do komputera z systemem Windows 8.1 dwóch różnych monitorów (o różnych przekątnych), użytkownik może kontrolować parametry wyświetlania dla każdego z nich - zupełnie niezależnie. Okazuje się jednak, że w dostępnych kompilacjach rozwojowych funkcja ta nie jest jeszcze ukończona i nie da się z niej w pełni korzystać. Obecnie więc całość sprawia problemy, ale nie należy zapominać o tym, że mówimy wciąż o nieoficjalnych kompilacjach rozwojowych, a więc teoretycznie wszystko ma prawo nie działać w pełni poprawnie. Zapewne to, jak i inne nowości, zobaczymy w trakcie konferencji BUILD 2013, którą Microsoft zaplanował na czerwiec bieżącego roku. Wtedy można spodziewać się też prezentacji pierwszej wersji poglądowej (Preview Release), która miałaby zostać udostępniona dla każdego, kto chciałby ją wypróbować.

Ocena aktualności:
Ocen: 3
Zaloguj się, by móc oceniać
Andy. (2013.05.07, 16:08)
Ocena: 30

0%
HΛЯPΛGŌN @ 2013.05.07 16:04  Post: 655216
Po tylu latach wpadli na pomysł skalowania systemu. Genialne.


Skalowalny system to kompletnie co innego niż skalowalny interfejs.
bolonski (2013.05.07, 16:09)
Ocena: 10

0%
Igoruss (2013.05.07, 16:12)
Ocena: 18

0%
Takie coś powinno być już w Viście bo to chyba główny hamulec przeciw wyższym rozdzielczością w monitorach. IMO to jest żałosne że w telefonach jest już fullHD na 5' a w laptopach nadal 1366x768 na 9 razy większym ekranie...
lament (2013.05.07, 16:37)
Ocena: -3

0%
Wszystko fajnie, lecz jak będą aplikacje z tym współpracować? W Win7 interfejs systemu skaluje się dobrze, lecz aplikacje zazwyczaj słabo.
WombaT2 (2013.05.07, 16:39)
Ocena: -2

0%
lament @ 2013.05.07 16:37  Post: 655232
Wszystko fajnie, lecz jak będą aplikacje z tym współpracować? W Win7 interfejs systemu skaluje się dobrze, lecz aplikacje zazwyczaj słabo.

To już problem twórców tychże aplikacji czy je przystosują odpowiednio.
bolonski (2013.05.07, 17:35)
Ocena: 4

0%
Zdaje się że aplikacje pisane w WPF skalują się, bo rozmiarów kontrolek nie podaje się w pikselach tylko chyba w PPI
Stanley (2013.05.07, 17:50)
Ocena: 0

0%
'W trakcie wspomnianej sesji przedstawiciele Microsoftu zapewniali, że ekipa Windows usilnie pracuje nad tym rozwiązaniem tak, aby można było je stosować na wszystkich urządzeniach z systemem Windows, wyposażonych w ekrany o wysokich rozdzielczościach. ' sie obudzili z rękami w nocnikach.
To ogólny problem całego Windowsa od lat

Teraz sie obudzili jak im Retina itp. puka do dzwi, no cóż, najprostrze byłoby wprowadzenie czegoś w rodzaju Scale factor do każdej funkcji graficznej kernela,(i chyba coś takiego jest? dpi?) wiele tych funkcji nie ma, moc obliczeniowa wzrosła jakoś to będzie, tym samym wprowadzenia system zmyłek i udostepnia wirtualnej rozdzielczości, przeskalowania wartości zwracanych przez funkcje kernela takie jak GetCursorPos, GetWindowRect, graficznych w stylu BitBlt i tym samym zwracania rozmiaru wirtualnego a wyświetlania przeskalowanych na realne wartości jeśli user tego oczekuje system zmyla program i można by sobie dowolnie skalować dowolne okna :)

Z biegiem czasu jeśli twórcy oprogramowania sami wprowadzali by jakieś formy dopasowania program nie musial by być skalowany i zyskiwał na jakości elementów gui, ale zmiana w kernelu automatycznie bez ingerencji zmylala wszelkie biblioteki w stylu Qt, wxWidgets oraz Metro! i pewnie również .NET które korzystają przecież z funkcji kernela...przecież nawet biblioteka standardowa c nawet w najprostszych funkcjach jak malloc korzysta z LocalAlloc - tj. z kernela Win32, nawet Windows Phone 8 ma zaszyte w rdzeniu przeróżne proste funkcje kernela typu CopyRect(), SetRect() których niebezpośrednio ale pewnie używa do rysowania tych swoich kwadracików, chyba że korzysta z jakichś X'ów i innych DIBów nie ma innej opcji skoro kernel to kernel..?

Może Microsoft coś z tym zrobi, w każdym razie problem mają w FUNDAMENTACH systemu jak tak dalej pójdzie to im sie ten domek zawali ;)
Kenjiro (2013.05.07, 19:53)
Ocena: 2

0%
WPF i nowszy .NET (nie pamiętam, ale chyba od 3.5) mają obsługę skalowanego interfejsu, ale co z tego, skoro trzeba napisać program nieco inaczej niż zwykle - zwykłe kontrolki działają nieskalowalnie - nie są wektorowe.
Niestety, trzeba tutaj pochylić czoło przed Apple, które wprowadziło taką funkcjonalność już lata temu w MacOS i w zasadzie każdy program dziś to obsługuje. Microsoft jak zwykle budzi się z ręką w nocniku...
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Tak może wyglądać chip w kolejnym Xboksie lub PS5. 112
Świetna wiadomość dla klientów. DRAMeXchange przygotował nowy raport na temat rynku pamięci DRAM. 21
Jest też kompatybilność z Adaptive Sync dla Pascali i Turingów. 38
Tak może wyglądać chip w kolejnym Xboksie lub PS5. 112
Alternatywa jest, ale do jej wprowadzenia potrzeba czasu. 102
Jest też kompatybilność z Adaptive Sync dla Pascali i Turingów. 38
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane