aktualności

Epic Citadel - widowiskowa demonstracja możliwości WebGL w przeglądarce WWW (wideo)

18
6 maja 2013, 09:37 Grzegorz Kubera

Epic Games udostępniło nową wersję popularnego dema technologicznego Epic Citadel, które działa w całości przy użyciu otwartych standardów HTML5 i JavaScript. Demo zostało udostępnione, aby pokazać potencjał, jaki drzemie w tworzeniu gier, które moglibyśmy uruchamiać bezpośrednio w przeglądarce internetowej, bez potrzeby doinstalowania jakichkolwiek wtyczek.

Aby przekonwertować demo oparte na silniku Unreal Engine 3 do standardu zgodnego z HTML5, studio Epic skorzystało z narzędzia Emscripten. Narzędzie to pozwala kompilować programy napisane w języku C i C++ na asm.js, czyli surowszy podzbiór JavaScript, który dodaje dodatkowe funkcje low-level (niskopoziomwe) i optymalizacyjne. Epic twierdzi, że dzięki temu demo może działać z dużą prędkością, obsługując przy tym takie rozwiązania jak Global Illumination czy Dynamic Specular Lighting.

Demo Epic Citadel może, przynajmniej w teorii, działać na dowolnej przeglądarce, która obsługuje HTML5. Niemniej jednak twórcy wyraźnie zaznaczają, że najlepiej uruchomić je w Firefoksie Nightly, który w pełni obsługuje WebGL i asm.js. Przeglądarkę Firefox Nightly można pobrać stąd.

Demo technologiczne Epic Citadel można zobaczyć też na poniższym filmie:



Choć aplikacje uruchamiane w przeglądarce raczej nigdy nie będą w stanie osiągnąć takiej wydajności, na jaką można liczyć przy kodzie macierzystym, miło jest zobaczyć, że coraz więcej deweloperów pracuje nad tym, aby można było uruchamiać aplikacje czy gry webowe bez uciekania się do instalacji wtyczek. Koniec końców, udostępnienie jednej gry zgodnej z HTML5, która działa w różnych przeglądarkach i na różnych platformach, jest dużo prostsze niż tworzenie dziesiątek różnych portów dla różnych systemów.

Źródło: ArsTechnica.com
gibx2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
gibx22013.05.06, 11:02
-11#1
Wygląda na to, że szykuje się koniec piracenia gier komputerowych, a kto wie, może i koniec modernizacji komputerów domowych?
slawex1983Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
slawex19832013.05.06, 11:24
14#2
Na uwagę zasługuje bardzo rozbudowany motyw muzyczny.
dUNBARZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dUNBAR2013.05.06, 11:26
15#3
gibx2 @ 2013.05.06 11:02  Post: 654861
Wygląda na to, że szykuje się koniec piracenia gier komputerowych, a kto wie, może i koniec modernizacji komputerów domowych?


Uruchamiane jest przecież na lokalnej karcie graficznej, więc modernizacja nadal aktualna. ;)
kwahooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kwahoo2013.05.06, 12:02
Kij tam z Epic Citadel, zobaczcie co jest na filmiku od 1:50. Pełnoprawny Unreal Tournament 3.
kolo2255Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kolo22552013.05.06, 13:28
Ciekawe na czym to odpalili, bo jeżeli do odpalenia UT3 w przeglądarce potrzeba Core i7 i GTX680 to według mnie to tylko ciekawostka, a nie użyteczna technologia, jeżeli jednak narzut sprzętowy jest poniżej 50% to przy dzisiejszych PCtach da się to przeżyć...
TelvasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Telvas2013.05.06, 13:36
gibx2 @ 2013.05.06 11:02  Post: 654861
Wygląda na to, że szykuje się koniec piracenia gier komputerowych, a kto wie, może i koniec modernizacji komputerów domowych?

Ta, a gra będzie ci się ładować godzinę, a przy braku światłowodu może i wcale.

kwahoo @ 2013.05.06 12:02  Post: 654877
Kij tam z Epic Citadel, zobaczcie co jest na filmiku od 1:50. Pełnoprawny Unreal Tournament 3.

Na jakichś mocno obniżonych detalach. Pytanie dlaczego? Narzut lub port nie pozwalały na więcej, czy testowali na jakimś złomie (w to drugie nie chce mi się wierzyć)?
sulaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sula2013.05.06, 13:43
Ja tam nie chcę mięć w domu 'terminala' i grać streamując z jakiegoś centralnego serwera. Brak kontroli i powrót do koncepcji Unix-owych sprzed kilkudziesięciu lat.

dziękuje postoje, a jeżeli rynek gier się zmieni że nie będzie innej możliwości to po prostu nie będę grał. kk thxbai
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2013.05.06, 19:00
-3#8
A ja się cieszę. Dostając grę w postaci Javascriptu, otrzymuje się jej pełne źródła, które można użyć po swojemu, np. nauczyć się z nich, czy rozwinąć grę/zmodować. Dla mnie rewelacja, ale co ja tam wiem... ;)
Eryk PiastZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Eryk Piast2013.05.06, 21:00
@Kenjiro, akurat o takim czymś często będzie można tylko pomarzyć, no chyba, że ma się ogromne zacięcie. Połapanie się w zminimalizowanym kodzie do najprzyjemniejszych zajęć nie należy :)
czolgista778Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
czolgista7782013.05.06, 21:58
Piekne, ale milion linijek kodu dla 2:37m dema to troche duzo ;)
Zaloguj się, by móc komentować
1