aktualności

Nvidia PhysX i woda, jakiej w grach jeszcze nie było

77
1 maja 2013, 04:46 Piotr Gontarczyk

Pod koniec lutego bieżącego roku, firma AMD pochwaliła się techniką tressFX, która po raz pierwszy została wykorzystana w najnowszej grze serii Tomb Raider. W tym przypadku chodzi o generowanie bardziej realistycznych włosów głównej postaci - Lary Croft. Obliczenia związane z fizyką nie są prostą sprawą i od lat twórcy sprzętu i programowania próbują je udoskonalić, a przede wszystkim przenieść do komputerów osobistych, których wydajność z pewnością nie jest tak wysoka, jak stacje robocze i serwery, którymi dysponują firmy, realizujące animacje komputerowe chociażby dla branży filmowej, czy dla celów naukowych.

Wygląda na to, że Nvidia chce dołożyć kolejną cegiełkę do tej budowli i dzięki technice PhysX znacząco ulepszyć generowanie realistycznej wody. Firma z Santa Clara od dłuższego czasu pracuje nad ulepszeniem obliczeń dynamiki cieczy. Obecnie stosowana metoda, Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) daje całkiem niezłe rezultaty, ale jej wadą jest to, że gdy cząsteczki w trójwymiarowej przestrzeni blisko siebie, to często dochodzi do sytuacji, w których na siebie nachodzą.

Nvidia ten i inne problemy, związane z renderowaniem i wyliczaniem zachowań cieczy, rozwiązać chce poprzez zastosowanie innej metody - Position Based Dynamics (PBD). W tym przypadku skutki zbyt dużego zagęszczenia cząsteczek są wyeliminowane, a dzięki temu uzyskać można naprawdę realistyczne odwzorowanie zachowania dowolnych cieczy. Jeśli chodzi o gry, to oczywiście niedoskonałości obliczeń fizyki widać często na przykładzie wody. Poniżej zamieszczamy filmy poglądowe, dzięki którym można zobaczyć działanie techniki PBD, z wykorzystaniem PhysX w karcie graficznej GeForce GTX 580. Trzeba przyznać, że to robi wrażenie!

Źródło: Miles Macklin (Nvidia), YouTube
*Konto usunięte*2013.05.01, 05:36
18#1
Szkoda, że tylko dla posiadaczy kart NVIDI. Wolałbym jednak mieć kartę z fizyki osobno ,a nie wkładać pełnowartościową która tylko będzie liczyć fizykę.
Duke NukemZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Duke Nukem2013.05.01, 06:52
'W tym przypadku skutki zbyt dużego zagęszczenia cząsteczek są wyeliminowane...'

Zawsze wydawało mi się że w czasie teraźniejszym rzeczy są eliminowane a wyeliminowanie nastąpiło już lub dopiero nastąpi. Czy się mylę?
ropsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rops2013.05.01, 08:17
53#3
faptastycznie;) niech zrobią jakąś kartę ktora sprawia, że fabuły w grach będą ciekawsze... chyba, że o to chodzi, jak kupi się beznadziejną grę to żeby się nie denerwować będzie można chociaż popatrzeć na morze dla uspokojenia:)

i jeszcze jedna kwestia, filmiki robione na 580, bo seria 600 jest sporo słabsza w te klocki (fizyka i inne obliczenia na goi), przydał by się artykuł na ten temat na pclabie.
eXecutableZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
eXecutable2013.05.01, 08:21
14#4
Szkoda, że nie udał się wtedy pomysł z osobnymi kartami fizyki :(
LogITiveZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
LogITive2013.05.01, 08:31
Wprost dla BajoSzoków !
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.05.01, 08:42
18#6
h141 @ 2013.05.01 05:36  Post: 653564
Szkoda, że tylko dla posiadaczy kart NVIDI. Wolałbym jednak mieć kartę z fizyki osobno ,a nie wkładać pełnowartościową która tylko będzie liczyć fizykę.

Nie zmienia to faktu, by system był wydolny z sensownym FPSem musisz mieć dedykowaną kartę do fizyki, obojętnie czy masz NV czy Radeona....
680 jest za wolny w GPGPU, więc musisz mieć kartę do fizyki. 7970 nie obsługuje CUDA i musz mieć kartę do fizyki :P

Pytanie która karta jest na tyle wydajna by przetrawić wodę. Jak dla mnie to ta technologia nie jest zarezerwowana dla gier, a dla programów PRO. Raczej developerzy nie wyłączą czegoś takie, bo FPS spadł by poza wszelkimi granicami rozsądku.
mareczqZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mareczq2013.05.01, 09:07
12#7
Super i na takiej małej scenie mamy 15 fpsów z tego co pisali. Czyli pokaz, co kiedyś zrobimy, ale teraz i tak nie da rady bo za słaby sprzet oferujemy :/
Mc GregorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mc Gregor2013.05.01, 09:15
20#8
mareczq @ 2013.05.01 09:07  Post: 653575
Super i na takiej małej scenie mamy 15 fpsów z tego co pisali. Czyli pokaz, co kiedyś zrobimy, ale teraz i tak nie da rady bo za słaby sprzet oferujemy :/

A na razie tylko lanie wody:P
KameleonnZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kameleonn2013.05.01, 09:25
13#9
Jak kazde tech-demo to lanie wody. Poki nie zostanie zaprezetowane to w zadnej grze, to jest to tylko pokaz mozliwosci nic nie wnoszacy na rynku gier.
szalony kefirZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szalony kefir2013.05.01, 09:32
10#10
Tylko demka nvidi pozostały, bo mało który deweloper wypuszcza gry z Physxem. W zasadzie na palcach jednej ręki można policzyć sensowne tytuły, wydane w ostatnich latach.
Zaloguj się, by móc komentować
1