aktualności

Nvidia pokazała platformę "Kayla". Architektura Kepler w smartfonie i tablecie

14
27 marca 2013, 14:57 Piotr Gontarczyk

Nvidia ujawniła pewne informacje o tym, jak będzie wyglądać następca procesora Tegra 4. Układ nowej generacji to konstrukcja o nazwie kodowej "Logan", który na rynku najpewniej pojawi się pod nazwą Tegra 5. Oczywiście w pierwszej kolejności należy spodziewać się wzrostu wydajności, w porównaniu do obecnej generacji.

Za wyższą wydajność "graficznej strony" układu "Logan" odpowiadać będzie procesor grafiki, który ma być oparty na takiej samej architekturze, z której korzystają układy stosowane na kartach graficznych GeForce oraz Quadro. Dość oczywistym wydaje się to, że Nvidia chce aby "Logan" znalazł zastosowanie nie tylko w smartfonach i tabletach, ale także w znacznie bardziej skomplikowanych konstrukcjach - takich, jak na przykład komputery przenośne.  To jednak nie wszystko, ale o tym później. Prezentując platformę rozwojową "Kayla", Nvidia chce zachęcić producentów oraz twórców oprogramowania do zainteresowania się jej najnowszymi rozwiązaniami.

Platforma "Kayla" to dość kompaktowy system z możliwościami, takimi jakie zapewniać ma procesor "Logan", a wśród nich mamy między innymi obsługę szeregu interfejsów programowania, które pojawić się mają wraz z "Tegrą 5". System składa się z trzech głównych elementów - płyty głównej Seco, płyty podrzędnej Seco oraz modułu MXM. Seco to włoski producent, wraz z którym Nvidia przygotowała platformę "Kayla".

Płyta podrzędna zawiera pracujący z częstotliwością 1,3 GHz procesor Tegra 3, a także 2 GB pamięci RAM. Na module MXM osadzono procesor grafiki, oparty na architekturze "Kepler", a także 1 GB pamięci RAM typu GDDR5. Oba elementy łączy płyta główna, wyposażona w aż trzy porty HDMI, dwa kontrolery sieci przewodowych (100 Mb/s i 1 Gb/s), dwa porty USB 2.0, interfejs Serial ATA oraz gniazda audio (3,5-milimetrowe mini jacki).

Obecny na module MXM procesor grafiki skłąda się z 384 rdzeni CUDA. Oznacza to, że jest to konstrukcja porównywalna z kartami graficznymi GeForce 640 oraz 650, choć z pewnością działa z mniejszą częstotliwością, a na pewno ma do dyspozycji mniejszą liczbę linii sygnałowych PCI Express. Nvidia twierdzi, że "Kayla" jest dobrym odzwierciedleniem tego, co procesor "Logan" będzie mieć do zaoferowania, jeśli chodzi o rozwiązania programowe. Zaprezentowana platforma zapewnia sprzętową obsługę CUDA 5 oraz, między innymi OpenGL 4.3 oraz DirectX 11. Platforma została zaprojektowana z myślą głównie o twórcach oprogramowania, którzy chcieliby móc przeportować swoje aplikacje oraz gry, obecnie dostosowane do platformu procesorowej x86 i wykorzystującej CUDA oraz akcelerację PhysX, do systemu opartego na architekturze procesorowej ARM.

Przejście na architekturę ARM to główny element polityki rynkowej Nvidii. Obecnie niemal wszystkie superkomputery korzystają z architektury x86, a Nvidia chce aby to się zmieniło. Oferując testową platformę "Kayla", Nvidia daje programistom możliwości tworzenia nowego oprogramowania - dla architektury ARM. Inne firmy też wykazują zainteresowanie pójścia tym tropem. Wśród nich jest na przykład Samsung i AMD. Obie firmy planują swoje relatywnie efektywnie platformy ARM, przeznaczone do zastosowań w wysokowydajnych platformach obliczeniowych, a także w serwerach. Firma E4 już teraz oferuje mikroklastry ARM, oparte na płytach Seco, które zbudowane są podobnie do platformy Nvidia "Kayla".

Wiadomo już, że zaprezentowana platforma Nvidia "Kayla" dla twórców oprogramowania będzie dostępna w maju bieżącego roku. Firma z Santa Clara wprowadzenie na rynek procesorów "Logan" zaplanowała na przyszły rok. Widać wyraźnie, że Nvidia rozbudowuje swoją ofertę tak, aby jej początkowo w pełni mobilna Tegra docelowo mogła wypełnić najważniejsze segmenty rynku, wychodząc spokojnie poza urządzenia przenośne. Po drodze do serwerów warto zauważyć też możliwości związane z rynkiem notebooków oraz być może nawet konsol do gier.

Źródło: Hardware.info, Nvidia, własne
KunnorinnoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kunnorinno2013.03.27, 15:12
-5#1
Srutututu pęczek drutu
daerraghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
daerragh2013.03.27, 15:15
-5#2
GPU Tegry 5 najprawdopodobniej bedzie obslugiwalo te same technologie (CUDA, DX itp.) jak Kayla (i Keplery) ale na pewno nie bedzie mialo 384 procesorow strumieniowych. :) Ciekawe ile jednostek dadza?

CUDA w telefonach raczej nie bedzie zbytnio uzyteczne. W grach glownie wykorzystuje sie go do PhysX a te efekty doslownie by zarznely pewnie kazdy mobilny SoC wyprodukowany przez nastepne kilka lat. Kodowaniem i dekodowaniem wideo zas, zajmuja sie wyspecjalizowane jednostki od dawna dostepne w kazdym mobilnym SoC stworzonym prez czolowych producentow, wiec CUDA tez sie tu raczej nie przyda, chyba, ze NVidia postanowi inaczej i przestanie dodawac sprzetowe kodery i dekodery wideo i wzamian za to dodadza player wideo umiejacy korzystac z CUDA.

No nie wiem po co CUDA w komorkach :)
TurboSuczkaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TurboSuczka2013.03.27, 15:31
Up.
To jest nvidia oni wszędzie gdzie się da pchają tyle ile się da i czego się da.
Vesp3rZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Vesp3r2013.03.27, 15:46
Smartphony i Tablety z takimi bebechami ... po co to komu ?!
Co z tego zę leci wydajność w górę jak największą bolączką jest brak energii..

Taki Nexus 4 z 2 razy większą baterią... to by był Smarphone a nie to co teraz każdy ma czyli przycisk do papieru jak wieczorem nie podładuje:/
Stefan999Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stefan9992013.03.27, 15:46
Tylko jakich konsol? Na następne kilka lat glowni gracze juz maja gotowe układy.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.03.27, 15:53
-11#6
Tak jak pisałem...
Za dużo energii będzie ciągnąć i wymagać będzie aktywnego chłodzenia. No, ale wtedy mnie na dzień dobry zaminusowano.

Dla porównania płytka inżynieryjna z exynosem. Różnica spora.
Plusem tego jest to, że na starcie platforma AMD Temash i Kabini zostaną pokonane. Więc wygląda to jednak nieźle.
dahrentradeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dahrentrade2013.03.27, 15:55
-5#7
gadacie nvidia tu nvidia tam jka by amd zaczoł produkowac to wtedy by było ok
SuLac0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SuLac02013.03.27, 16:02
Stefan999 @ 2013.03.27 15:46  Post: 645940
Tylko jakich konsol? Na następne kilka lat glowni gracze juz maja gotowe układy.

pod cloud gaming. wiec 'glowni' gracze szybko moga sie zmienic, czego maja swiadomosc definiujac w ten a nie inny sposob swoje nowe nextgenowe projekty
AveramZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Averam2013.03.27, 16:30
SuLac0 @ 2013.03.27 16:02  Post: 645946
pod cloud gaming. wiec 'glowni' gracze szybko moga sie zmienic, czego maja swiadomosc definiujac w ten a nie inny sposob swoje nowe nextgenowe projekty

Cloud gaming jak na razie chyba w ogóle się nie rozwija...
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2013.03.27, 16:31
Niezła płyta - do linuksowego komputera jak znalazł.
Szkoda że MS strzelił sobie w stopę tym DRMem w Windows RT. Gdyby nie to, taki komputer z ARM mógłby działać także w biurze. Większość programów biznesowych dla Windows i tak pisze się w .Net. A jeśli chodzi o sterowniki, wystarczyłby emulator x86 wbudowany w jądro systemu.
Zaloguj się, by móc komentować
1