aktualności

CEO Nvidii: skończyła się era procesorów projektowanych wyłącznie dla konsol do gier

18 stycznia 2013, 16:16 Eryk Napierała

W momencie rynkowego debiutu, konsole obecnej generacji mogły pochwalić się mocą obliczeniową na poziomie najmocniejszych wtedy komputerów osobistych. Dziś trudno byłoby sobie wyobrazić, jakie podzespoły musiałby znaleźć się w PlayStation 4 i Xboksie 720, by te konsole mogły konkurować z komputerem opartym na najnowszych podzespołach z wysokiej półki. Zdaniem dyrektora generalnego Nvidii, przez sześć lat pecetowe procesory i układy graficzne rozwinęły się tak bardzo, że nowe konsole nie potrzebują już układów projektowanych specjalnie na ich potrzeby.

W czasach, gdy szczytem marzeń komputerowego gracza był "dwurdzeniowy" Penitium D lub Athlon 64 FX-60, połączony z Radeonem X1900 XTX lub GeForce 7800 GTX, trzyrdzeniowy CPU Xboksa 360 i procesor Cell w PlayStation 3 robiły ogromne wrażenie. Wydajność tych układów została jednak okupiona ogromnymi kosztami poniesionymi przez producentów konsol. Szacuje się, że Sony wydało na zaprojektowanie układu do PlayStation 3 nawet 400 milionów dolarów, przy czym nad samą architekturą Cell pracowało razem z Toshibą i IBM przez około 4 lata. Trudno sobie wyobrazić, by w dzisiejszej sytuacji finansowej ta firma mogła pozwolić sobie na takie wydatki.

Jen-Hsun Huang twierdzi, że dla producentów konsol nie ma obecnie lepszego wyjścia, niż skorzystanie z układów już obecnych na rynku komputerów lub urządzeń przenośnych. Uznaje opracowywanie nowych architektur dla konsol za nieopłacalne, chociaż jednocześnie nie wyklucza możliwości stworzenia przez Nvidię układu opartego na już rozwiniętych architekturach, o ile oczywiście na rynku pojawi się zapotrzebowanie na taki produkt.

Pogląd szefa Nvidii ma odzwierciedlenie w praktyce i nie chodzi bynajmniej tylko o konsolę Nvidia Shield, która korzysta z chipu stworzonego dla urządzeń przenośnych. W końcu również Sony oparło nową konsolę przenośną na podzespołach stosowanych w smartfonach i tabletach. Za to stacjonarne konsole nowej generacji będą korzystać z technologii opracowanych dla komputerów osobistych i to wcale nie tych najwydajniejszych, bo plotki głoszą, że mają zostać wykorzystane APU od AMD (a przecież są szybsze CPU, jak choćby FX-y).

Warto zastanowić się, czy konsole oparte na powszechnie wykorzystywanych podzespołach będą w stanie przetrwać na rynku tak długo, jak ich poprzednicy korzystający z chipów opracowanych z myślą o grach. Jeśli nieoficjalne informacje się potwierdzą, PlayStation 4 i Xbox 720 zapewnią moc obliczeniową nie większą niż komputer ze średniej półki cenowej. By konsole dotrzymały kroku PC-tom, ich kolejna generacja na pewno nie będzie mogła pojawić się siedm lat od poprzedniej. Platforma straci w oczach konsumentów bardzo istotną zaletę – konsole przestaną być urządzeniami, które wystaczą na długie lata.

Źródło: X-Bit Labs
Luk4sZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Luk4s2013.01.18, 16:28
48#1
Realia (od jakich 5 lat... ) pokazują, ze jesli konsole nie moga dotrzymać kroku PC-tom to nie ma to znaczenia. Po prostu developerzy dbaja, aby PCty zwalniały albo wręcz stały :/
CortexM3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CortexM32013.01.18, 16:32
28#2
Tylko że konsola nie musi dorównywać wcale PC-tom.To tylko sztucznie gdzieś tam napędzana mrzonka marketingowa. Doskonałym przykładem jest Nintendo z Wii, które wykasowało PS3 i XBOX360, mimo że było mocno za nimi technologicznie.
Najmocniejszym atutem konsoli nie jest wcale grafika którą oferuje, a tytuły, jakie na nia sa, i brak wymagań sprzętowych w przypadku gier. Wkładasz krążek i grasz, to jest to co kocham w konsoli.
W momencie kiedy konsole zaczną konkurować z PC, wydajnością, i konfiguracją, przestaną być, potrzebne, bo lepiej będzie zainwestować w PC-ta, niż konsolę.
southornZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
southorn2013.01.18, 16:34
27#3
Ta wiadomość akurat dobrze wróży dla rozwoju gier. Jeśli konstrukcje (konsole i PC) będą technicznie zbliżone to i gry będą pisane dla obu wersji jednocześnie, i może nie będzie 'stratnych' konwersji z konsoli na PC i odwrotnie.
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482013.01.18, 16:43
-4#4
Luk4s @ 2013.01.18 16:28  Post: 629762
Realia (od jakich 5 lat... ) pokazują, ze jesli konsole nie moga dotrzymać kroku PC-tom to nie ma to znaczenia. Po prostu developerzy dbaja, aby PCty zwalniały albo wręcz stały :/

No właśnie CPU w konsolach były na tyle mocne, że dotrzymywały kroku PC nawet do dziś, a GPU odstawały... ale o ile grafikę przycina się stosunkowo łatwo, to jak braknie mocy CPU to będzie gorzej, tu się tak łatwo nie skaluje i nie da się wtedy robić wersji gier PC i konsolowych na raz (tak jak teraz gdzie po prosty wyłączy się efekty i wrzuci wypalone lightmapki).

CortexM3 @ 2013.01.18 16:32  Post: 629763
Doskonałym przykładem jest Nintendo z Wii, które wykasowało PS3 i XBOX360, mimo że było mocno za nimi technologicznie.

Wii to zupełnie inny rynek i to niebezpieczny w dzisiejszych czasach dla konsol., bo za duża konkurencja - dziś tu jest Nvidia Shield, Ouya, smartfony, tablety, konsole mobilne, prawdopodobnie SteamBoxy (wszystko możesz podpiąć pod TV i pada przez BT i masz konsolę właśnie takiej klasy)... tu się robi za ciasno i jeśli konsole PS i Xbox będą chciały wejść w ten rynek to może być koniec konsol jako takich jakie znamy obecnie.
sun2xZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sun2x2013.01.18, 16:55
-6#5
konsole od zawsze się lepiej sprzedają w grach bo są same w sobie synonimem maszyny do gier na zachodzie i w Japonii czyli tam gdzie oryginalne gry się najwięcej sprzedają i ten stan się raczej nie zmieni bo jest przekazywany z pokolenia na pokolenie od ponad 30 lat, na zachodzie jeśli lubisz gry to kupujesz konsolę (bo jest tania i ma świetne gry), a czy będzie procesor takiej czy innej firmy to ma mniejsze znaczenie w przypadku konsol - ważniejsze są gry, a grafika nvidii siedzi przecież w ps3 (w x360 siedzi ATI), ciekawe co będzie siedzieć w kolenych konsolach (czy nv czy AMD, plotki są o AMD ale to tylko plotki i nikt tego nie wie póki Sony i MS nie ogłoszą)
thororZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
thoror2013.01.18, 16:58
Luk4s @ 2013.01.18 16:28  Post: 629762
Realia (od jakich 5 lat... ) pokazują, ze jesli konsole nie moga dotrzymać kroku PC-tom to nie ma to znaczenia. Po prostu developerzy dbaja, aby PCty zwalniały albo wręcz stały :/


Racja , to jest zła wiadomość dla PC - owców a nie dla tych którzy kupią konsole. Poza tym optymalizacja: konsole >>PC , niestety.
karlito123Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
karlito1232013.01.18, 16:59
Jeśli konsole pozwolą na odpalenie w pełnej płynności dowolnej gry w 1080p to nie rozumiem jakie znaczenie ma to że komputery PC będą miały za 2-3 lata znacznie wyższą wydajność... Telewizory w rozdzielczości 2160p mają astronomiczne ceny i są to wielkie konstrukcje. Tak więc to nie wydajność będzie teraz najważniejsza, ale usługi, ich koszt, innowacyjność systemu - gry F2P, abonamentowe... Co do hamowania rynku PC to jest to śmieszny zarzut, bo gdyby to rynek gier PC generował najwyższe wpływy, a preferowane byłyby gry o największym zaawansowaniu graficznym to byłby wysyp gier, które każdą konfigurację zamęczą. Fakty są takie że Crysis wcale się dobrze nie sprzedał, inne gry stawiające duże wymaganie sprzętowi także. Sukces odniosły gry Blizzard, F2P pokroju World of Tanks czy LoL. Nie mgiełki i duperelki do których po chwili się przyzwyczajamy, ale nowatorski system rozgrywki, po prostu coś czego jeszcze nie było, o co coraz trudniej.
sun2xZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sun2x2013.01.18, 17:05
@skoti48
ludzie w większości kupujący konsole nie są totalnymi gikami sprzętowymi i nie interesuje ich kombinowanie ze Steamem z pc, padami itd. (poza grupką geeków), oni idą do sklepu kupują gotowe urządzenie z padem i grami i grają w Halo czy Gearsy czy Uncharted bo im się podoba, na zachodzie duże stacjonarne pecety już od dawna przestały być fajne i mało kto je kupuje (a do gier chyba nigdy fajne nie były - tu zawsze 'cool' były konsole), ludzie biorą lapka albo imacowopodobnego kompa + konsolę i spokojna rozczochrana, dzieciom rodzice kupowali Wii bo tańsze i gry dla dzieci a starsi gracze kupują x360 albo ps3 i tyle, nawet w czasach świetności peceta liczbowo konsole sprzedawały o wiele więcej gier
*Konto usunięte*2013.01.18, 17:09
W końcu również Sony oparło nową konsolę przenośną na podzespołach stosowanych w smartfonach i tabletach


Przecież sony samo stworzyło SoC. Korzystało z gotowych projektów ARM i GPU PowerVR, ale to nie zmienia faktu, że od zaprojektowania do wdrożenia do produkcji są potrzebni ludzi.
Gdyby to było takie proste to AMD czy intel od dawna dysponowaliby SoC, a wciąż AMD tego nie ma, a Intel dopiero od niedawna.
sun2xZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sun2x2013.01.18, 17:15
-3#10
SunTzu @ 2013.01.18 17:09  Post: 629775
W końcu również Sony oparło nową konsolę przenośną na podzespołach stosowanych w smartfonach i tabletach


Przecież sony samo stworzyło wszelkie podzespoły. Korzystało z gotowych projektów ARM i GPU PowerVR, ale to nie zmienia faktu, że od zaprojektowania do wdrożenia do produkcji są potrzebni ludzi.
Gdyby to było takie proste to AMD czy intel od dawna dysponowaliby SoC, a wciąż AMD tego nie ma, a Intel dopiero od niedawna.

racja, Ken Kutaragi i jego zespół projektował wszystkie konsole Sony łącznie z ps3 (zwany ojcem PlayStation i człowiekiem który wprowadził Sony do konsol), potem po wydaniu ps3 przeszedł na emeryturę i teraz ktoś nowy działa nad psvita i ps4 aczkolwiek wiem, że Sony korzysta także z zewnętrznych firm przy projektowaniu sprzętu i softu (tak samo jak firmy komórkowe również korzystają z zewnętrznych firm, kiedyś był wywiad z szefem jednej z takich firm, która pomagała projektować komórki dla Sony Ericsson i innych firm), dziś nawet projektowanie sprzętu po części się outsorsuje
Zaloguj się, by móc komentować
1