aktualności

Imagination Technologies prezentuje układy graficzne PowerVR "Rogue"

20 listopada 2012, 11:38 Eryk Napierała

Pod niemal dwóch latach obecności na rynku układów graficznych z serii 5XT, firma Imagination Technologies przedstawiła następną generację swoich GPU – PowerVR 6, opartą na zupełnie nowej architekturze. Układy graficzne o nazwie roboczej "Rogue" (ang. łobuz) mają zapewniać moc obliczeniową na poziomie nawet 1 TFLOP, czyli około 60 razy większą niż chipy poprzedniej generacji, a w dodatku są bardziej energooszczędne.

Szósta generacja układów PowerVR jest pierwszą, w której dostępny będzie układ z sześcioma rdzeniami, czy raczej blokami jednostek wykonawczych. W nowej architekturze "klastry" występują w parach, co bezpośrednio przekłada się na liczbę i moc różnych modeli GPU. Najwydajniejszy – G6630 – zostanie wyposażony właśnie w sześć bloków (3 x 2). Model G6430 będzie mieć cztery bloki, a G6230 – dwa. Zdaniem producenta nowe układy skalują się idealnie i zapewniają odpowiednio 60, 40 i 20 razy większą wydajność od GPU poprzedniej generacji. Nie wiadomo tylko, czy porównanie dotyczy najwydajniejszego modelu z serii 5XT, czy też najsłabszego...

Takie liczby robią wrażenie, ale niestety poza zachęcającymi hasłami reklamowymi Imagination Technologies nie ujawnia żadnych konkretnych parametrów nowych układów graficznych. Nie wiemy, w na jakim poziomie są taktowane rdzenie GPU, nie znamy też teoretycznej szybkości wypełniania pikselami czy teksturami. Pozostaje nam jedynie czekać na pierwsze testy urządzeń z nowymi GPU. Wtedy okaże się, jak deklarowana moc obliczeniowa na poziomie "ponad 1 TFLOP" przełoży się na praktykę. Dotychczasowe doniesienia nastrajają dość pozytywnie...

Wydajność to jednak nie wszystko, w chipach dla urządzeń przenośnych liczy się także energooszczędność. Tu również architektura modułowa ma dawać dużo korzyści, bo w zależności od obciążenia, kontroler będzie mógł całkowicie odcinać zasilanie od kolejnych par klastrów. W stanie spoczynku "pod prądem" będą tylko dwa bloki jednostek wykonawczych, a gdy wymagana będzie wyższa wydajność, zostaną uruchomione następne. Oczywiście ten mechanizm nie będzie działać w najsłabszym GPU, w którym zastosowano tylko jedną parę klastrów.

Układy PowerVR 6 mają certyfikat zgodności (WQHL) z bibliotekami DirectX 10 oraz obsługują OpenGL 4.x i OpenCL 1.x. Producent zapewnia także obsługę standardu OpenGL ES 3.0, której nie można jednak potwierdzić, dopóki grupa Khronos nie wyda odpowiedniego zestawu testowego. Co ciekawe, niektóre modele GPU z nowej serii (być może te jeszcze niezaprezentowane) mają otrzymać certyfikat zgodności z DirectX 11.1 – najnowszą wersją bibliotek obecną w systemie Windows 8.

Na razie w sieci brak nawet nieoficjalnych informacji na temat urządzeń, które mają wykorzystywać nowe układy graficzne Imagination Technologies. Można spodziewać się, że te chipy trafią w pierwszej kolejności do tabletów i telefonów z Windowsem 8 (Phone i RT). Obecnie są to jedyne już wydane GPU, obsługujące DirectX 10 i 11.1. Tak czy inaczej prawdopodobnie nie zobaczymy smartfonów i tabletów z "Rogue" w tym roku – zaprojektowanie nowego SoC nie jest raczej prostym i zajmującym mało czasu procesem. W najgorszym przypadku nowe grafiki PowerVR przyjdzie nam przetestować dopiero w iPhone'ie 6... O ile Apple nie przerwie z jakichś powodów wieloletniej współpracy z Imagination Technologies.

SzwarcuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Szwarcu2012.11.20, 11:52
32#1
Aż mi się PCLabowy trolling przypomniał :E
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2012.11.20, 12:00
17#2
zapowiedzi troche przesadzone, bo GPU 60 razy wydajniejsze od SGX544MP4 było by szybsze od topowych stacjonarnych GPU co jest akurat nierealne.
AtionxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ationx2012.11.20, 12:09
10#3
Już myślałem, że prima aprilissowy żart staje się rzeczywistością a tu koopa, do komórek dają :(
*Konto usunięte*2012.11.20, 12:18
Tak czy inaczej prawdopodobnie nie zobaczymy smartfonów i tabletów z 'Rogue' w tym roku – zaprojektowanie nowego SoC nie jest raczej prostym i zajmującym mało czasu procesem.

Lepszy pytanie czy w przyszłym roku.
Stefan999Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stefan9992012.11.20, 12:20
W Atomach sa Power VR, wiec moze nowa generacja skorzysta z tych układów .
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2012.11.20, 12:26
-8#6
Stefan999 @ 2012.11.20 12:20  Post: 616738
W Atomach sa Power VR, wiec moze nowa generacja skorzysta z tych układów .

nie.

:)
Andrew2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andrew22012.11.20, 12:45
-12#7
PC sztucznie spowalnia swój rozwój i może się okazać że za kilka lat to tablety będą wydajniejsze bo na tym rynku jest dużo firm które pchają technologię do przodu. Z rzeczywistego punktu widzenia coś takiego jest niemożliwe ale tablety i smartfony jak widzimy rozwijają się kilkakroć szybciej niż sprzęt stacjonarny. Takie coś jak Galaxy S3 czy Iphone 5 już teraz graficznie biją konsole stacjonarne jak Xbox czy PS3. I o dziwo to na iphonie i Smartfonach z wyższej pułki mamy już większą rozdzielczość niż we większości gier na Xboxa 360 czy PS3. To jest jakieś nienormalne.
AtionxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ationx2012.11.20, 12:49
@Andrew2
Na pUłke to sobie kup słownik i go czasem używaj.
Markiz88Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Markiz882012.11.20, 12:50
właściwie to i tak trochę naciągana specyfikacja, bo wydajność 1TF osiągał 4850, dlatego bardzo wątpliwa jest ta wydajność, bo nawet w najnowszych procesach układ ciągnął by ponad 20W.
nirvanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
nirvan2012.11.20, 12:54
Andrew2 @ 2012.11.20 12:45  Post: 616744
Takie coś jak Galaxy S3 czy Iphone 5 już teraz graficznie biją konsole stacjonarne jak Xbox czy PS3.


A potem się obudziłeś...
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1