aktualności

DirectX 11.1 nie dla systemu Windows 7?

12 listopada 2012, 14:45 Piotr Gontarczyk

Gdy dwa tygodnie temu Windows 8 został oficjalnie zaprezentowany i wprowadzony na rynek, wiadomo było, że jedną z jego cech jest obecność DirectX 11, a więc najnowszej wersji interfejsu programowania gier firmy Microsoft. Zmian względem wersji 11 może nie jest bardzo dużo, ale jakieś przecież są.

DirectX 11.1, jak już zresztą numeracja wskazuje, nie jest dużą aktualizacją. Firma Microsoft opublikowała na swojej stronie internetowej wsparcia technicznego listę zmian. Wśród nich najważniejsze, z punktu widzenia graczy, to chyba pojawienie się natywnej obsługi stereoskopowego 3D oraz przetwarzania wideo.

Obecność pakietu DirectX 11.1 w systemie operacyjnym oraz gry z niego korzystającej oznacza, że ta ostatnia może obsługiwać wyświetlanie grafiki w trybie 3D. Aby to samo uzyskać bez DirectX 11.1, najpierw trzeba mieć aplikację lub grę, która zawiera kod przystosowany do obsługi konkretnych kart graficznych. Przykładowo może ona być dostosowana do obsługi techniki Nvidia 3D Vision, albo do AMD HD3D. Pierwsza obsługiwana jest przez karty graficzne serii GeForce, a druga Radeon.

Pewne jest to, że nie wszyscy użytkownicy systemu operacyjnego Windows 7 błyskawicznie przestawią się na Windowsa 8. Część zapewne jeszcze długo będzie korzystać z "Siódemki", a niektórzy być może nawet porzucą platformę Microsoftu. Windows 7 standardowo dostępny był i jest z pakietem DirectX 11. Można było spodziewać się, że Microsoft dla tego systemu zapewni aktualizację do wersji 11.1.

Niestety wygląda na to, że Microsoft zamierza odciąć użytkowników Windowsa 7 i Vista od najnowszego DirectX'a i zachować go tylko dla systemów Windows 8, Windows RT oraz Windows Server 2012. Tak przynajmniej wynika z tego co na forum dyskusyjnym Microsoft Answers napisał pracownik firmy - Daniel Moth. Napisał on, że "DirectX 11.1 jest częścią Windowsa 8 tak, jak DirectX 11 był częścią Windowsa 7. DirectX 11 był udostępniony w wersji dla systemu Windows Vista... ale obecnie nie planu udostępniania pakietu DirectX 11.1 dla systemu Windows 7".

Serwis Neowin skontaktował się z firmą Microsoft, w celu uzyskania potwierdzenia lub zaprzeczenia tej informacji. Odpowiedź brzmiała "nie mamy nic do dodania".

Pamiętamy jak Windows XP kiedyś został odcięty od pakietu DirectX 10. Wtedy uważano (dość powszechnie), że była to zagrywka ze strony Microsoftu, który m.in. w tej sposób chciał zachęcać do kupowania systemu Windows Vista. Gigant z Redmond tłumaczył swoją decyzję tym, że Windows XP i Vista oraz DirectX 9.0c i 10 różnią się tak bardzo, że DirectX 10 na tym pierwszym systemie działać nie może. W takie tłumaczenia można było uwierzyć, ale... czy to samo można powiedzieć o systemach Windows 7 i 8 oraz pakietach DirectX 11 i 11.1?

Źródło: Neowin
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872012.11.12, 14:50
75#1
No tak , jakoś trzeba 'zmusić' do kupna windy 8...
GalvatronZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Galvatron2012.11.12, 14:52
50#2
Nie było trudne do przewidzenia, że DX12 już nie zawita do Windows 7 i, ale z tym 11.1 to trochę pojechali po bandzie.
LastonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Laston2012.11.12, 14:54
Ten DirectX 11.1 jest już wbudowany w Windows 8? Bo jak sprawdzam przez dxdiag to pokazuje mi się DirectX 11 (bez .1), mam kartę która go obsługuje więc powinno hulać ;)
TelvasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Telvas2012.11.12, 14:57
30#4
Gigant z Redmond tłumaczył swoją decyzję tym, że Windows XP i Vista oraz DirectX 9.0c i 10 różnią się tak bardzo, że DirectX 10 na tym pierwszym systemie działać nie może. W takie tłumaczenia można było uwierzyć...

...chyba jedynie jak się miało 13 lat i wiedzę informatyczną ograniczającą się do robienia skrótów do gier na pulpicie...
*Konto usunięte*2012.11.12, 15:00
19#5
Galvatron @ 2012.11.12 14:52  Post: 614922

... , ale z tym 11.1 to trochę pojechali po bandzie.


Widać, że popadli w desperację :P
sidebandZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sideband2012.11.12, 15:04
-2#6
dx11.1 jest w win7 , ba nawet większość nowinek wspierają karty tylko z dx11 także częściowo wpierają dx11.1. Ktoś tu próbuj z kogoś zrobić idiotę by zwiększyć sprzedaż win8. Mnie wystarczyło 30min obcowania z win8 by wrócić do win7 , mulasty i niestabilny system , widać ms nie uczy się na błędach.
NathrakhZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Nathrakh2012.11.12, 15:07
13#7
Nic nowego - MS nie jest ani pierwszą, ani ostatnią firmą z taką polityką swoich produktów.
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2012.11.12, 15:08
21#8
Trzeba zmusić ludzi do kupowania nikomu nie potrzebnych kafelek, ja w przyszłym roku kupuję kartę DX11, a co mi da ta 11.1 chyba nic, tyle co DX10/DX10.1
KyriakosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyriakos2012.11.12, 15:18
38#9
Wiedźmin 2 z DX9 pokazał, że ostatnie DirectXy, to marketingowe dziadostwo napędzania popytem stada baranów. Owszem może i wnoszą jakieś zmiany, ale nie na te czasy.
AmpliDudeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
AmpliDude2012.11.12, 15:20
28#10
Heh, Microsoft strzela ze strzelby dużego kalibru, przez kolano, prosto w stopę.
Zaloguj się, by móc komentować
1