aktualności

Sony "PlayStation 4" - najnowsza platforma ma procesor AMD A10

2 listopada 2012, 13:26 Piotr Gontarczyk

W sieci pojawiła sie informacja o tym, że do programistów dostarczane są zestawy deweloperskie, które są nowymi próbkami inżynieryjnymi czwartej generacji konsoli Sony PlayStation. Powołując się na nieoficjalne źródła, VG247 twierdzi, że twórcom gier finalna wersja powinna pojawić się już w styczniu przyszłego roku.

Z informacji nieoficjalnych wynika to, że Sony programistom dostarcza zestawy sprzętowe Orbis. Co ciekawe, zamknięte są one w typowych obudowach, które stosuje sie w komputerach stacjonarnych. Oczywiście powodem jest to, że obudową firma Sony zajmie się dopiero po zakończeniu prac nad samym sprzętem. Okazuje się jednak, że jednocześnie obudowa typowego "blaszaka" jest wyznacznikiem mocnego zbliżenia nowej generacji PlayStation z "pecetami".

Playstation 3

Łącznie zestawy deweloperskie Orbis występować mają w czterech wersjach. Pierwsza obejmowała niemal wyłącznie samą kartę graficzną. Wersja druga, która właśnie teraz trafia w ręce programistów, to platforma oparta na standardowym komputerze osobistym. Wersja trzecia, zaplanowana na styczeń, to specyfikacja bliska finalnej. Mniej więcej w czasie gdy wersja trzecia będzie trafiać do deweloperów, Sony planuje osiągnąć czwartą, a więc końcową. Ta będzie dostarczana do wybranych partnerów latem przyszłego roku, aczkolwiek dokładniejszy termin nie jest jeszcze znany.

Kilka serwisów donosi o tym, że wybrani deweloperzy ze Stanów Zjednoczonych Ameryki już odbyli zamknięte spotkania z przedstawicielami firmy Sony. W trakcie tego spotkania firma informuje producentów gier o szczegółach związanych ze specyfikacją techniczną, a także o ogólnym przeznaczeniu urządzenia. Oczywiście nie brakuje także zestawów prezentacji. Kolejne spotkanie ma odbyć się w ciągu paru najbliższych tygodni.

Warto podkreślić to, że w trakcie wspomnianego spotkania, a także w dokumentacji w ogóle nie używa nazwy "PlayStation 4". Na razie obowiązuje wyłącznie nazwa kodowa projektu - Orbis. Są też nieoficjalne informacje o tym, że platforma Orbis zawiera procesory AMD serii A10. Mowa o układach typu APU (Accelerated Processing Unit), a więc takich, w których firma AMD do jednego układu scalonego wrzuca CPU oraz GPU. Nie wiadomo dokładnie, o jaki model procesora serii A10 chodzi. Bardzo prawdopodobne jest to, że w platformie Orbis zastosowano konstrukcję, która nie jest i nie będzie dostępna na rynku detalicznym. Świadczyć może o tym chociażby to, że wykorzystany w Orbisie procesor to "odmiana" konstrukcji serii A10.

Cała platforma, jak twierdzą "życzliwi donosiciele", ma zapewnić możliwość uruchamiania gier w rozdzielczości 1080p, przy płynnośc 60 klatek na sekundę - także w trybie 3D. Maszynka ma oczywiście być wystarczająco wydajna dla tytułów, które dostępne są dziś, ale także dla tych, które pojawią się w przyszłości. Co ciekawe dostarczane programistom platformy Orbis nie są produkowane w Japonii. Wiadomo, że wyposażane są w 8 lub 16 GB pamięci RAM i na podstawie opinii ze strony producentów gier, firma Sony podejmie decyzję o tym, którą pojemność zastosuje. Wiadomo że więcej pamięci RAM nigdy nie zaszkodzi, z punktu widzenia gier, ale z drugiej strony to zawsze dodatkowy podzespół, dodatkowe źródło ciepła, dodatkowy pobór energii, ale przede wszystkim dodatkowy koszt - zwiększający oczywiście cenę urządzenia.

Nieoficjalne źródło, na pytanie serwisu VG247 o napęd optyczny, a konkretniej Blu-ray odpowiedziało, że "oczywiście jest". Dysk w platformie Orbis ma pojemność 256 GB w standardzie, aczkolwiek nie jest pewne, czy chodzi o dysk twardy czy może SSD. Pojemność 256 GB pozwala przypuszczać, że możemy mieć do czynienia z SSD, ale ta szóstka na końcu może jednak być myląca.

W dostarczanych programistom platformach dostępne są kontrolery sieci bezprzewodowych (Wi-Fi) i przewodowych (Ethernet), a także porty HDMI. Jeśli chodzi o pozostałe interfejsy, to nie ma ponoć różnic pomiędzy Orbisem, a PlayStation 3. Zmianom uległ natomiast interfejs użytkownika. Teraz nawet w trakcie grania, użytkownik może za pomocą jednego przycisku przejść do każdego miejsca w systemie. Jako przykład korzyści z takiego rozwiązania podano sytuację, w której użytkownik, w trakcie grania może opuścić na chwilę grę, aby kupić wybrany dodatek (DLC), a potem bez problemu do niej powrócić. Nieoficjalnie wiadomo też, że platforma Orbis została zaprojektowana tak, aby móc "przyjmować" aktualizacje systemu oraz zainstalowanego oprogramowania w tle. Gdy użytkownik włącza urządzenie, pytany jest o to czy zezwala na pobieranie w tle. Oczywiście może odmówić.

Obecnie przewiduje się, że projekt Orbis zostanie zaprezentowany tuż przed przyszłorocznymi targami E3.

Na koniec mała uwaga. Jak wspominaliśmy, firma Sony do tej pory wobec projektu Orbis nie używa nazwy PlayStation 4. Nie można wykluczyć tego, że nowy produkt nie pojawi się pod taką właśnie nazwą. Warto mieć na uwadze to, że w kulturze japońskiej cyfra cztery ma złą sławę. W języku japońskim cyfrę 4 wymawia się tak samo, jak słowo "śmierć". Japończycy starają się unikać czwórki, którą uważają za pechową, a Sony jako firma japońska być może nie zdecyduje się na użycie jej - jako określenia czwartej generacji PlayStation.

Źródło: VG247
BuLiNNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
BuLiNN2012.11.02, 13:37
No to super
WujekRadaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
WujekRada2012.11.02, 13:38
-6#2
Domysły, co mi teraz po tym wszystkim Ale czy APU nie będzie zbyt słabe? Nie lepiej osobną grafikę?
GilasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gilas2012.11.02, 13:39
-14#3
Na koniec mała uwaga...?
DenroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Denro2012.11.02, 13:40
14#4
Nie ulega wątpliwości, że zostaną zastosowane układy graficzne AMD, ale APU? W tej chwili to wróżenie z fusów. Niemniej news jest ciekawy.
SNC2012.11.02, 13:40
24#5
Jak takie A10 wypada w konfrontacji z staruszkiem cellem ?
jkbrennaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jkbrenna2012.11.02, 13:40
-4#6
Jezeli to prawda jest, to jest to pierwsza pozytywna novinka od 18 miesiecy...
*Konto usunięte*2012.11.02, 13:43
-2#7
Shi.... i gry z PS3 pójdą się....

Zresztą to raczej niemożliwe by CPU AMD wylądowało z PS4. Pewnie robią darmową reklamę... Puśćmy plotę i cały świat zna VG247, Trinity, A10, AMD.

Dotychczas konsole były nieprzyzwoicie zbilansowane w kierunku CPU. Wsadzenie procesora z niskiej pułki...

Albo Sony zrobi Dual Graphics dobrze :P

Albo Sony planuje zrobić nie PS4, ale coś aka WiiU. Małą przenośną konsolę. Choć Trinity przewyższa mocą PS3, co jest mniej prawdopodobne.
SB-UberFailZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SB-UberFail2012.11.02, 13:44
-14#8
Uwaga bardzo mała.
hajapackageZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hajapackage2012.11.02, 13:45
-13#9
WujekRada @ 2012.11.02 13:38  Post: 612766
Domysły, co mi teraz po tym wszystkim Ale czy APU nie będzie zbyt słabe? Nie lepiej osobną grafikę?

Będzie słabe, ale za to tanie dlatego Sony porządnie zarobi, a Unreal'a 4 na PS4 prawdopodobnie przez to nie będzie :E.

ma zapewnić możliwość uruchamiania gier w rozdzielczości 1080p, przy płynnośc 60 klatek na sekundę - także w trybie 3D.

Tia.. Chyba w wersji Super Mario odświeżonej na potrzeby prezentacji mocy obliczeniowej nowych konsol :E. Ewentualnie w Tetrisie :D.
WaltherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Walther2012.11.02, 13:48
Tak jak mówiłem zapomnijcie o super wydajnych konsolach :) SONY się przejechało na ps3 -za długo dopłacało do tej konsoli... Taka konsola natomiast jak Wii- tania, nie za wydajna wygrała ze wszystkimi :)
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1