aktualności

Unreal Engine 3 teraz także dla systemu Windows RT!

30 sierpnia 2012, 16:04 Piotr Gontarczyk

Windows RT wciąż jest przed nami, ale termin jego wprowadzenia na rynek zbliża się nieubłaganie. Do października zostało jednak jeszcze trochę czasu, a więc twórcy oprogramowania mogą spokojnie przygotowywać swoje oferty.

Dziś firma Epic Games poinformowała oficjalnie o tym, że jej silnik graficzny Unreal Engine 3 wraz z odpowiednimi narzędziami deweloperskimi jest już dostępny dla programistów, którzy chcą przygotowywać gry dla systemu operacyjnego Windows RT.

Firma w trakcie oficjalnej prezentacji pokazała demo Epic Citadel, przygotowane specjalnie dla platformy Windows RT i działające na notebooku Asus Vivo RT, w którym Asus zastosował czterordzeniowy procesor Nvidia Tegra 3.

Wiceszef Epic Games, Mark Rein stwierdził, że portując cały silnik Unreal Engine 3 i nie zajmując się tworzeniem jego okrojonej wersji mobilnej, Epic Games oraz Nvidia zapewniają twórcom gier naprostsze narzędzia do tworzenia gier, przeznaczonych dla Windowsa RT oraz Windowsa 8. Kod dla systemu Windows RT jest już dostępny dla licencjobiorców.

Wszystko to oznacza, że już niebawem powinniśmy zobaczyć sporo gier, przeznaczonych dla systemu Windows RT i korzystających z silnika Unreal Engine 3. Silnik ten pozwala na tworzenie gier z zaawansowaną technicznie grafiką, a to z pewnością ucieszy graczy. Wszystko oczywiście zależeć od stopnia wykorzystania możliwości i wydajności procesorów oraz procesorów grafiki w komputerach działających pod kontrolą Windowsa RT.

Obecnie nie wiadomo czy firma Epic Games planuje przeportowanie do Windowsa RT własnych gier, takich jak na przykład Unreal Tournament 3, Bulletstorm czy Gears of War.

Źródło: Epic Games, Nvidia
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2012.08.30, 16:36
11#1
Hmm, ledwie nie wyszedł WinRT, a już pompa ruszyła. Android jest od dawna i wymagają kupe hajsu tutaj (dostęp do wersji na Android-a nie jest dostępny w 'darmowym' UDK)
ArtistwolfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Artistwolf2012.08.30, 16:47
14#2
Coraz bardziej zastanawiam się nad zakupem jakiegoś taniego tabletu z Windows RT. Przydałby mi się do kilku rzeczy, a takie newsy jeszcze bardziej mnie zachęcają. No ale warunkiem jest niska cena, no i dobrze gdyby był to Surface.
Dominiko_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dominiko_2012.08.30, 16:59
15#3
Świetna wiadomość :) Im szybciej 'pusty' WinRT będzie się zapełniał poważnymi i znanymi rozwiązaniami/programami, tym lepiej.
MarucinsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Marucins2012.08.30, 17:09
11#4
Niesamowite. Ale M$ ładnie zagrał.
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482012.08.30, 17:17
-12#5
SunTzu @ 2012.08.30 16:36  Post: 596364
Hmm, ledwie nie wyszedł WinRT, a już pompa ruszyła. Android jest od dawna i wymagają kupe hajsu tutaj (dostęp do wersji na Android-a nie jest dostępny w 'darmowym' UDK)

Wiesz dobrze, że UDK darmowy to jest do zabawy (na poważnie % biorą i bardziej opłacalne jest kupić pełnego UE3). Ale zastanawia mnie po czym wnioskujesz, że UDK będzie dla Windows RT?

Dominiko_ @ 2012.08.30 16:59  Post: 596372
Świetna wiadomość :) Im szybciej 'pusty' WinRT będzie się zapełniał poważnymi i znanymi rozwiązaniami/programami, tym lepiej.

Nie będzie - UE3 nie oznacza pojawienia się gier z PC bo to inny sprzęt i inna obsługa - jedyne na co może liczyć to porty z Androida i iOS gier napisanych korzystających z silnika UE3. To co tu widzimy to nic innego jak port Epic Citadel, który był pokazywany dawno temu na Android, iOS, a nawet Flasha w przeglądarce.
arvalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arval2012.08.30, 17:33
10#6
skoti48 @ 2012.08.30 17:17  Post: 596381
Nie będzie - UE3 nie oznacza pojawienia się gier z PC bo to inny sprzęt i inna obsługa - jedyne na co może liczyć to porty z Androida i iOS gier napisanych korzystających z silnika UE3. To co tu widzimy to nic innego jak port Epic Citadel, który był pokazywany dawno temu na Android, iOS, a nawet Flasha w przeglądarce.


Pod Androidem oraz IOS masz zupełnie inny silnik UE3. Masz tam wersję mobilną tego silnika napisaną pod mobilny OpenGL ES. Pod standardowym systemem Windows (XP, Vista, 7, 8, RT) masz pełną pecetową wersję UE3.

Tak więc zakładam ze przeniesienie gry powiedzmy z Windows 7 na Windows RT nie będzie stanowiło żadnego problemu. Natomiast przeniesienie gry z silnika UE3 na silnik UE3 Mobile już takie proste nie jest.

Dlatego EPIC oraz NVidia podreśla fakt że przeniesiono pełną wersję UE3 a nie wersję mobilną.
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2012.08.30, 18:38
Masz tam wersję mobilną tego silnika napisaną pod mobilny OpenGL ES

OGL ES to tylko podzbiór opengl zwykłego, on nie jest jakimś nie wiadomo jakim ograniczeniem że gry nie mogą być jak na pc(port doom 3 od jakiegoś czasu robią) tylko kwestią jest wydajność graficzna.

Jak sobie ostatnio oglądałem kod ogre3d to co się rzuca w oczy? Ano ukrycie kodu opengl/dx... bo po to stworzono silniki graficzne żeby można było korzystać z różnych renderów i żeby przy zmianie włożyć jak najmniej pracy.

Kwestia jest taka że gry PC nie mają interfejsu dotykowego i klapa, trzeba przepisywać.

Zastanawia mnie też czy dx na win rt to zwykły dx czy troszkę inna wersja.

Natomiast przeniesienie gry z silnika UE3 na silnik UE3 Mobile już takie proste nie jest.

Masz jakieś linki chętnie bym poczytał.
arvalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arval2012.08.30, 19:00
-2#8
revcorey @ 2012.08.30 18:38  Post: 596404
Zastanawia mnie też czy dx na win rt to zwykły dx czy troszkę inna wersja.... Masz jakieś linki chętnie bym poczytał.


Pod Windows 7, 8, RT jest ten sam DirectX. Oczywiście aktualne układy mobilne mają tylko zgodność Level_9_3 ale to już kwestia hardware a nie API. W przyszłym roku powinny być układy o zgodności z Level 11 od PowerVR

Dokładnego porównania pomiędzy zwykłym UE3 a silnikiem UE3 Mobile musisz szukać na stronie EPIC. Dla EPIC to dwa zupełnie różne produkty które są sprzedawane osobno i licencjonowane osobno. Zakładam więc że są one od siebie różne. Inaczej projektuje się silnik na desktopa a inaczej na telefon. Cena pewnie też się różni. Mały mobilny deweloper będzie raczej posiadał licencję na UE3 Mobile, duże firmy tworzące na PC i konsole będą pewnie miały licencję na zwykłe UE3 (która pewnie jest droższa)
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2012.08.30, 19:02
Zakładam więc że są one od siebie różne. Inaczej projektuje się silnik na desktopa a inaczej na telefon

Tylko co wnętrze silnika ma do jego API? Po pobieżnej lekturze wywnioskowałem że są pewne zmiany ze względu na specyfikę telefonów. I w sumie tyle a i cytat z stron epic
Packed with the same core features used in leading-edge games for computers and consoles

arvalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arval2012.08.30, 19:06
-1#10
revcorey @ 2012.08.30 19:02  Post: 596418
Zakładam więc że są one od siebie różne. Inaczej projektuje się silnik na desktopa a inaczej na telefon

Tylko co wnętrze silnika ma do jego API?


Na stronie piszą że UE3 Mobile napisane jest zgodnie z możliwościami OpenGL ES 2.0. W przypadku wersji desktopowej UE3 było API DX11 oraz OpenGL 4.2

Nie wiem jednak jakie są różnice pomiędzy OpenGL ES 2.0 a pełnym OpenGL 4.2 lub DX11
Zaloguj się, by móc komentować
1