aktualności

Deweloperska platforma nowego Xboksa z procesorem x86 i grafiką Nvidii

63 31 lipca 2012, 02:27 Eryk Napierała

Przez długi czas jedyną (niemal) pewną informacją na temat następcy Xboksa 360 była jego nazwa robocza – "Durango". Teraz także specyfikacja konsoli nie jest już tajemnicą, a to dzięki jednemu z partnerów Microsoftu, który wystawił na sprzedaż platformę deweloperską, czyli PC-ta opartego na podzespołach nowego Xboksa.

Komputer, który chciał sprzedać użytkownik forum AssemberGames kryjący się pod pseudonimem DaE, ma w sobie 8-rdzeniowy procesor x86-64, najprawdopodobniej obsługujący zestaw instrukcji AVX, a także układ graficzny Nvidii zgodny z bibliotekami DirectX 11. Platforma została wyposażona w 8 GB RAM, dwa razy więcej niż znajdzie się w finalnej wersji konsoli, która trafi do sklepów. Specyfikacja podana przez DaE została potwierdzona przez innych deweloperów, z którymi rozmawiali redaktorzy serwisu Eurogamer.

Zdjęcia zamieszczone w ogłoszeniu przedstawiają dość przeciętnie wyglądającego PC-ta. Na monitorze widać menu wyboru aplikacji z dużym napisem "Durango". Nie wygląda to być może zbyt przekonująco, ale deweloperzy tworzący gry na Xboksa potwierdzili, że fotografie rzeczywiście przedstawiają wczesną wersję platformy deweloperskiej.

Oparcie nowej konsoli na popularnej w PC-tach architekturze x86 byłoby na pewno dużym ułatwieniem dla twórców gier, bo mieliby oni zdecydowanie mniej pracy podczas dostosowywania projektów do działania na wielu platformach. Z drugiej strony dla Microsoftu wykorzystanie gotowych podzespołów oznaczałoby zmniejszenie kosztów zaprojektowania konsoli i stworzenia dla niej systemu operacyjnego. Upodobnienie Xboksa do PC-ta pod względem technicznym wydaje się być dobre dla wszystkich.

Ciekawe, czy również Sony zdecydowało się na popularne rozwiązania podczas projektowania PlayStation 4? Ostatnie nieoficjalne doniesienia mówiły o użyciu APU firmy AMD, więc wszystko wskazuje na to, że x86 zacznie królować także w tym segmencie rynku. Jedynie najnowsza konsola Nintendo -- Wii U -- korzysta z procesora PowerPC, ale kto wie, czy jej następca nadal będzie trzymać się tej architektury.

Źródło: Eurogamer
AnwenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Anwen2012.07.31, 02:44
40#1
Jeżeli to oznacza lepszą optymalizację gier na PC to dobra wiadomość
SylkisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sylkis2012.07.31, 05:18
Aż mi się przypomiał DreamCast z Windowsem CE :D (tak, wiem, to trochę inna bajka była, no ale..)
Gość niedzielnyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gość niedzielny2012.07.31, 06:45
14#3
No i gdzie ta specyfikacja?
arvalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arval2012.07.31, 06:45
Co za bzdury. Tapetę z napisem Durango to ja też sobie potrafię zrobić na swoim komputerze. W dodatku jeszcze w tle z motywem 'Matrix' zamiast loga Microsoft lub stylu Metro. Chyba tylko po to by Microsoft musiał zapłacić prawa licencyjne Warner Bros :)

Od miesięcy wiadomo że następna konsola będzie miała układ PowerPC + GPU AMD. Do deweloperów trafiły dawno temu DevKit. Na XBOX360 są tysiące gier jeżeli wliczyć gry Arcade oraz Indie. Nikt nie będzie zmieniał architektury procesora bo to by oznaczało kłopoty z kompatybilnością wsteczną. Microsoft chce by każdy kto dziś używa XBOX360 kupił następną konsolę więc zrobi wszystko by zachować tą kompatybilność.

Idę o zakład że autorem 'przecieku' jest jakiś dwunastolatek. Dla typowego dzieciaka symbolem przyszłości jest Matrix. Tak więc tapeta z Matrixa idealnie pasuje do konsoli przyszłości :)
Stefan999Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stefan9992012.07.31, 06:46
19#5
Jezeli cpu zrobi intel a gpu nvidia to raczej nie bedzie tanio.
McMenelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
McMenel2012.07.31, 06:54
11#6
arval @ 2012.07.31 06:45  Post: 588294
Co za bzdury. Tapetę z napisem Durango to ja też sobie potrafię zrobić na swoim komputerze. W dodatku jeszcze w tle z motywem 'Matrix' zamiast loga Microsoft lub stylu Metro. Chyba tylko po to by Microsoft musiał zapłacić prawa licencyjne Warner Bros :)

Od miesięcy wiadomo że następna konsola będzie miała układ PowerPC + GPU AMD. Do deweloperów trafiły dawno temu DevKit. Na XBOX360 są tysiące gier jeżeli wliczyć gry Arcade oraz Indie. Nikt nie będzie zmieniał architektury procesora bo to by oznaczało kłopoty z kompatybilnością wsteczną. Microsoft chce by każdy kto dziś używa XBOX360 kupił następną konsolę więc zrobi wszystko by zachować tą kompatybilność.

Co do kompatybilności wstecznej to myślisz że każdy procek PPC jest kompatybilny ze swoimi poprzednikami ?? Heh... Może ale nie musi. I jakoś przy PS3 sony nie martwiło się o ogromną bazę gier z PS2.
zaikorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
zaikor2012.07.31, 06:55
21#7
arval @ 2012.07.31 06:45  Post: 588294
Microsoft chce by każdy kto dziś używa XBOX360 kupił następną konsolę więc zrobi wszystko by zachować tą kompatybilność.

nie byli by pierwsi i nie ostatni bez kompatybilnosci wstecznej
HashiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hashi2012.07.31, 07:19
-11#8
Mam rozumieć ze SONY będzie używać x86 i może jeszcze DX? :lol:
X86 to idiotyzm w konsoli - 30% tranzystorów jest dla wstecznej kompatybilności ze starszymi x86, czyli dla SONY byłby to koszt +30% bo jak do tej pory procesory wytwarzali w swoich konsolach sami lub przez Toshibę. Jak dla mnie powinni pozostać przy Cell + duuuzo RAM + mocne GPU. Mocne GPU zapewniłoby w miarę dobre porty. Mnie osobiście multiplatformy nie obchodzą (bo od tego kupiłbym sobie PC) a jedynie gry na wyłączność na których zarówno BIG N, MS i SONY zarabiają najwięcej.
Niech MS sobie kupi Activision, wsadzi x86 i zrobi z Xboxa konsole do grania w COD z abonamentem. Zarobią krocie. SONY niech się skupi na Europie i tutejszych ambitnych studiach.
*Konto usunięte*2012.07.31, 07:44
-5#9
buehehehehehehehehehe

dobry dowcip
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2012.07.31, 08:02
Hashi @ 2012.07.31 07:19  Post: 588301
Mam rozumieć ze SONY będzie używać x86 i może jeszcze DX? :lol:
X86 to idiotyzm w konsoli - 30% tranzystorów jest dla wstecznej kompatybilności ze starszymi x86, czyli dla SONY byłby to koszt +30% bo jak do tej pory procesory wytwarzali w swoich konsolach sami lub przez Toshibę. Jak dla mnie powinni pozostać przy Cell + duuuzo RAM + mocne GPU. Mocne GPU zapewniłoby w miarę dobre porty. Mnie osobiście multiplatformy nie obchodzą (bo od tego kupiłbym sobie PC) a jedynie gry na wyłączność na których zarówno BIG N, MS i SONY zarabiają najwięcej.
Niech MS sobie kupi Activision, wsadzi x86 i zrobi z Xboxa konsole do grania w COD z abonamentem. Zarobią krocie. SONY niech się skupi na Europie i tutejszych ambitnych studiach.

I co z tego, że +30% tranzystorów? Jak Intel ma proces 22nm i trigate, czyli ten rdzeń zajmuje mniejszą powierzchnię.

Zaloguj się, by móc komentować
1