aktualności

Ekrany notebooków i PC-towych monitorów zagęszczą się już w przyszłym roku

14 kwietnia 2012, 00:31 Eryk Napierała

Intel ma wielki plan zwiększenia rozdzielczości wyświetlaczy. Obecnie najpopularniejsza rozdzielczość monitorów komputerowych i ekranów laptopów to 1366 x 768 pikseli, zaraz po 1024 x 768 pikseli. Z takich wyświetlaczy korzysta w sumie 40% internautów na świecie, a tylko niewielki odsetek z paneli Full HD lub większych. Intel uważa, że czas to zmienić i zapowiada na 2013 rok początek rewolucji.

Według planów giganta już w przyszłym roku pojawią się laptopy, których ekrany przy przekątnej 11 cali będą mieć rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli, taką samą, jak 10-calowe tablety. W przypadku ekranów ultrabooków mających przekątną 13 cali będzie to 2800 x 1800 pikseli, a stosowane w komputerach stacjonarnych 21-calowe monitory i wyświetlacze 15-calowych notebooków będą szokować matrycami 3840 x 2160 punktów. Takie rozdzielczości mają zagwarantować, że z typowej w danych zastosowaniach odległości oko ludzkie nie będzie w stanie rozróżnić pojedynczych pikseli. Tekst i obraz będzie wtedy tak ostry, jak wydrukowany na papierze, a grach zniknie problem wygładzania krawędzi.

Nawet jeśli Intelowi uda się nakłonić producentów ultrabooków (w pierwszej kolejności) do montowania w nich ekranów o tak dużym upakowaniu pikseli, problemem może okazać się oprogramowanie. Obecnie twórcy aplikacji raczej nie biorą pod uwagę możliwości korzystania z nich na ekranach o tak dużej gęstości i może okazać się, że niektórych programów w ogóle nie da się używać, bo ikony i tekst będą zbyt małe. Taki problem nie występuje w ogóle w nowoczesnych systemach, na przykład iOS, Android oraz w interfejsie Metro Windowsa 8, bo zostały one stworzone z myślą o skrajnie różnych ekranach i radzą sobie bardzo dobrze ze skalowaniem interfejsu. Zmiany będą musiały zajść zatem nie tylko w sprzęcie.

Intel widzi na szczęście nie tylko konieczność zwiększania rozdzielczości, ale także poprawienia ogólnej jakości wyświetlaczy, zmniejszania ich rozmiarów i zapewnienia dobrego poziomu energooszczędności. W razie plan nie wypaliłby do końca, konsumenci zyskają ulepszenia chociaż w tych kwestiach.

Pozostaje jeszcze problem ceny... Im większe upakowanie pikseli w wyświetlaczu, tym większy koszt jego produkcji. Ciężko oczekiwać, że producenci zgodzą się dać ludziom coś lepszego i droższego w tej samej cenie. Jeśli nawet rewolucja rozpocznie się w przyszłym roku, na popularyzację takich ekranów przyjdzie poczekać znacznie dłużej.

Źródło: Liliputing
HabbaR&CabbaCoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HabbaR&CabbaCo2012.04.14, 00:39
27#1
obraz żyleta....długo czekaliśmy wiec najwyższa pora , 4k juz tuz tuz
DeJk_SEBAZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DeJk_SEBA2012.04.14, 00:42
-8#2
Ciekawe jak Windows sobie z tym poradzi. Bo teraz kiepsko ze zwiększonym DPI.
Damian3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Damian32012.04.14, 00:45
58#3
Karty graficzne na pewno sobie świetnie poradzą z takimi rozdzielczościami ;).
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2012.04.14, 00:54
12#4
DeJk_SEBA @ 2012.04.14 00:42  Post: 563705
Ciekawe jak Windows sobie z tym poradzi. Bo teraz kiepsko ze zwiększonym DPI.

windows sobie poradzi... ale programy nie. Na OSX'ie to by przeszło, bo tam programy (co nowsze) wspierają w pełni zmienne DPI.
marcin_kgZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
marcin_kg2012.04.14, 00:58
-22#5
3840 x 2160 w panelu LCD 15'? To będzie katorga dla oczu
Bez zmiany technologii to nie przejdzie.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2012.04.14, 01:03
32#6
marcin_kg @ 2012.04.14 00:58  Post: 563709
3840 x 2160 w panelu LCD 15'? To będzie katorga dla oczu
Bez zmiany technologii to nie przejdzie.

ale co bdzie katorgą? Na ipadzie 3 2560x1440 katorgą nie jest. Więc czemu tu ma być?
TyxuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Tyxu2012.04.14, 01:09
11#7
TAK! TAK! TAK! :E
Dobry pomysł, monitory od jakiegoś czasu utknęły na cholernym, 16:9 1920x1080, już tablety zaczynają przeganiać. Niedługo telefony będą miały wyższą rozdzielczość niż monitory desktopów.
krzychooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
krzychoo2012.04.14, 01:14
45#8
...a grach zniknie problem wygładzania krawędzi.

A przy rozdzielczości 3840 x 2160 pogramy sobie na low detalach.
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2012.04.14, 01:18
11#9
Amitoza @ 2012.04.14 01:03  Post: 563711
marcin_kg @ 2012.04.14 00:58  Post: 563709
3840 x 2160 w panelu LCD 15'? To będzie katorga dla oczu
Bez zmiany technologii to nie przejdzie.

ale co bdzie katorgą? Na ipadzie 3 2560x1440 katorgą nie jest. Więc czemu tu ma być?

W Windows 7 czcionkę można powiększyć o połowę (do 150%), co nie wystarczy w hipotetycznym przypadku zamontowania w netbooku ekranu od iPada 3.
Gorzej z ikonkami w paskach narzędzi aplikacji - są to obrazki wykonane w określonej rozdzielczości które się same z siebie nie skalują, a pomniejszone stają się nierozpoznawalne.
W starych aplikacjach, np. pisanych w Delphi ponadto okna dialogowe są sztywno określonej wielkości, zwiększenie czcionki sprawia że wszystko zaczyna się rozjeżdżać albo część tekstu jest niewidoczna.
O ile wiem to w aplikacjach dla X-Window jest nie lepiej, do tego w starszych dystrybucjach Linuksa okno terminala domyślnie otwierało się z mikroskopijnymi nawet na zwykłym monitorze literami.
marcin_kgZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
marcin_kg2012.04.14, 01:22
-12#10
Amitoza @ 2012.04.14 01:03  Post: 563711
marcin_kg @ 2012.04.14 00:58  Post: 563709
3840 x 2160 w panelu LCD 15'? To będzie katorga dla oczu
Bez zmiany technologii to nie przejdzie.

ale co bdzie katorgą? Na ipadzie 3 2560x1440 katorgą nie jest. Więc czemu tu ma być?

2048:1536 gwoli ścisłości i tam masz wyświetlacz Retina, to trochę inna półka ;)
Zaloguj się, by móc komentować
1