Aktualność
Piotr Gontarczyk, Poniedziałek, 19 marca 2012, 18:24

Kepler - worek z nowościami. Wiadomo już, że wspominana parę dni temu nowa technika wygładzania krawędzi, w wykonaniu Nvidii, to TXAA. Nowy algorytm ma zapewniać, jak twierdzą jego twórcy, jakość porównywalną z MSAA x16, ale obciążenie GPU ma być na poziomie tym, który wiąże się z używaniem MSAA x2 lub MSAA x4. W niektórych przypadkach obciążenie może być nawet mniejsze.

TXAA będzie dostępne w dwóch trybach - x1 i x2. Pierwszy tryb ma zapewniać jakość wygładzania na poziomie MSAA x16 przy obciążeniu odpowiadającemu maksymalnie MSAA x2. Tryb TXAA x2 natomiast ma być czymś dotąd niespotykanym. Jakość ma wyraźnie przewyższać MSAA x16. Spadek wydajność ma być porównywalny z tym, który występuje w przypadku MSAA x4.

Warto dodać to, że obecnie mało gier natywnie obsługuje nowy algorytm wygładzania krawędzi, ale gracze nie muszą się martwić. TXAA będzie można włączać z poziomu panelu sterowania Nvidii oraz zapisywać w profilach aplikacji. Oczywiście technika ta będzie dostępna tylko w przypadku kart z procesorami opartymi na architekturze Kepler.

Wraz z nowymi kartami pojawi się też możliwość, o której też już wspominaliśmy, korzystania z maksymalnie czterech wyświetlaczy, podłączonych do pojedynczej karty graficznej z procesorem GeForce serii 600. W przypadku korzystania z 3D Vision Surround, jedna karta może obsłużyć trzy wyświetlacze.

To jednak nie wszystko. Najsłodszą czeresienkę zostawiliśmy na koniec. Z tego rozwiązania gracze chyba będą bardzo, ale to bardzo zadowoleni. Karty graficzne Nvidia GeForce serii 600 wprowadzają nową technikę Adaptive V-Sync. Jest to rozwiązanie, które automatycznie reguluje ilość wyświetlanych ramek na sekundę. Standardowo V-Sync działa poprzez ograniczanie ilości wyświetlanych ramek do częstotliwości odświeżania monitora. Nvidia poszła znacznie dalej.

Adaptive V-Sync reguluje wydajność karty i to wręcz dosłownie. Jeśli ilość ramek na sekundę miałaby przekroczyć częstotliwość odświeżania monitora, Adaptive V-Sync działa jak standardowy V-Sync - ogranicza tą wartość. Jeżeli natomiast ilość wyświetlanych ramek jest poniżej częstotliwości odświeżania, to Adaptive V-Sync automatycznie reguluje częstotliwość GPU (i prawdopodobnie także pamięci RAM), w celu możliwie jak największego zbliżenia tych wartości.

To wciąż nie wszystko. Adaptive V-Sync ma swoje duże znaczenie także z wykorzystaniem techniki 3D Vision Surround! Jeżeli gramy z wykorzystaniem trzech monitorów, to Adaptive V-Sync cały czas monitoruje ilość wyświetlanych ramek na sekundę i pracuje. Ważne w tym przypadku jest to, że środkowy monitor uzyskuje najwyższy priorytet i w przypadku spadku ilości wyświetlanych ramek na sekundę, to dla niego przypisywana jest większa wydajność.

Jeżeli mocy brakuje, to Adaptive V-Sync może nawet "odebrać" trochę zasobów, z których korzystają monitory boczne. Rozwiązanie to opiera się na założeniu (chyba całkiem słusznym), że w przypadku wielu gier, korzystając z trzech monitorów, gracz przede wszystkim koncentruje się na obrazie z monitora po środku. Oczywiście z Adaptive V-Sync nie będzie trzeba korzystać w każdej grze.

Źródło: HKEPC
Ocena aktualności:
Ocen: 14
Zaloguj się, by móc oceniać
*Konto usunięte* (2012.03.19, 18:28)
Ocena: 29
'pogrom' cyrix133
kadajo (2012.03.19, 18:29)
Ocena: 32

0%
No no no... nawymyślali. Keplery zapowiadają się wyśmienicie.
kolo2255 (2012.03.19, 18:32)
Ocena: 10

0%
W teorii brzmi świetnie, a na testy musimy niestety poczekać jeszcze dłuuuuuuuuuuugi tydzień. Czyż to nie straszne? xD
4evolution (2012.03.19, 18:37)
Ocena: 16

0%
ZeXeL @ 2012.03.19 18:31  Post: 555451
Znowu bajka od Nvidii. To już chyba 30 news o tych kartach a nadal ich nie widać!


Pod każdym newsem o NVIDII cię widać. Zmień płytę. Albo nie czytaj. Albo czytaj tylko newsy o AMD bo pod nimi natomiast sikasz z radości. Boli cię że NVIDIA chce aby jej produkt się sprzedał? Boli cię to że tak smęcisz bez przerwy? Get a chill pill.
sevae (2012.03.19, 18:43)
Ocena: 9

0%
Nowe AA - etam
Więcej niż 2 monitory na karcie - nareszcie
Nowy V-sync - ciekawe... byle nie przegrzewało to karty jak ją coś obciąży a ona się podkręci. Korzystam z V-sync bo nie lubię pustych fps zużywających tylko prąd i przyznam że to mnie faktycznie bardzo zaciekawiło. Ale teorie teoriami, czekam na dobre testy tego elementu.
Płotek (2012.03.19, 18:44)
Ocena: 45

0%
Jeszcze chwila i z tych wszystkich newsów będzie można skleić pełna recenzję GTX680 :D
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane