aktualności

NVIDIA: projekt Denver będzie 64-bitowym procesorem ARM

11 marca 2011, 09:49 Grzegorz Pietrzak
Już od jakiegoś czasu wiadomo, że NVIDIA pracuje nad projektem nazwanym kodowo Denver. Kilka nowych informacji ujawnionych zostało na obiedzie prasowym, zorganizowanym dla wybranych przedstawicieli prasy.

Według Jen-Hsun, szefa firmy, projekt Denver będzie procesorem ARM, wyposażonym w zestaw instrukcji 64-bitowych. Procesor ma być przy tym całkowicie zgodny z architekturą 32-bitową.

Według źródeł zbliżonych do firmy, NVIDIA przeznacza na rozwój projektu znaczne zasoby tak finansowe, jak i ludzkie - w prace nad Denver już teraz zaangażowanych ma być kilkuset inżynierów.

 


 

Źródło: Expreview
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842011.03.11, 10:14
No to teraz to ma sens ;) Jak wszyscy znający się w temacie zapowiadali... bez 64 bitów nie ma szans.
darkmartinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
darkmartin2011.03.11, 10:33
-1#2
Dell ocenił, że serwery na ARM nie wcześniej niż za 2 lata.
LupierzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Lupierz2011.03.11, 10:35
-12#3
Super, ale ARM i 4GB ramu? Chyba ze do tych wersji 12 rdzeniowych :D
*Konto usunięte*2011.03.11, 10:35
-14#4
Promilus1984 @ 2011.03.11 10:14  Post: 462125
No to teraz to ma sens ;) Jak wszyscy znający się w temacie zapowiadali... bez 64 bitów nie ma szans.

Tylko po co 64bity? O ile dla PC większego znaczenia to nie ma o tyle dla ARM, ma. Tu liczy się energoefektywność.

Czemu 64? Czemu nie np 48? 42? Nawet teoretyczny 38bitowy CPU byłby wstanie obsłużyć obsłużyć aktualnie dość abstrakcyjną ilość RAMU-256GB.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842011.03.11, 10:43
20#5
@SunTzu - a po co ci procek mający 38bit szynę i muszący przeliczać adresy w 2 cyklach (w 32bit rejestrach) jak może w 1 cyklu i 64bitowym rejestrze? :> Jasne, można by zrobić 'full 48bit architecture' tylko po co skoro to nie obsłuży żadnych istniejących standardów i trzeba by robić bardziej skomplikowane narzędzia programistyczne? Czemu były proce 4, 8, 16 i 32bit a nie 4, 6, 8, 10, 12, 13, 19... widać lepiej jest dublować a nie robić dziwadła (żeby nie było parę dziwadeł WYSZŁO, ale to były bardzo specyficzne zastosowania).
*Konto usunięte*2011.03.11, 10:57
-22#6
Dobrze zoptymalizowane-dedykowane dziwadło, zwykle działa lepiej od przerostu formy nad treścią. Bo 64bity to obsługa 17 179 869 184 GB pamięci, (a nam wystarczyłyby tylko 3 ostatatnie cyfry:) ). Zrobienie dobrej architektury przez lata, na lata z dobrymi nardzędziami programistycznymi wystarczy. Tylko tu raczej trzeba kapitału intelektualne Intela/IBM na stworzenie czegoś takiego. Bo nawet AMD nie ma dobrych narzędzi programistycznych....

Oby tylko NV nie opatentowała 64bitowego CPU ARM (haha)
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842011.03.11, 11:06
@SunTzu - GPU i CPU pracują nad wspólnym problemem. GPU jedzie na 64bit float i potrzebuje 64bitowych danych z dajmy na to 36bitowego CPU. Z 36 bitowymi ALU, rejestrami i liniami danych. Bezsens. Taki CPU albo prześle 36bit młodsze, a potem 28bit starsze z 8 zerami, albo 2x32bit z 4 zerami. Jak pisałem dziwolągi są dobre w specyficznych przypadkach - to nie jest jeden z tych przypadków. Takim przypadkiem może być np. współpraca z 18 bitowymi A/D lub innymi urządzeniami (oraz softem) przystosowanym do takich właśnie liczb.
GandalfGZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
GandalfG2011.03.11, 11:22
SunTzu @ 2011.03.11 10:57  Post: 462141
Dobrze zoptymalizowane-dedykowane dziwadło, zwykle działa lepiej od przerostu formy nad treścią. Bo 64bity to obsługa 17 179 869 184 GB pamięci, (a nam wystarczyłyby tylko 3 ostatatnie cyfry:) ). Zrobienie dobrej architektury przez lata, na lata z dobrymi nardzędziami programistycznymi wystarczy. Tylko tu raczej trzeba kapitału intelektualne Intela/IBM na stworzenie czegoś takiego. Bo nawet AMD nie ma dobrych narzędzi programistycznych....

Oby tylko NV nie opatentowała 64bitowego CPU ARM (haha)


Zacznij pisać w ASM to szybko zmienisz zdanie i zaczniesz krytykować wszelkie odstępstwa od dobrych praktyk :)

Co do narzędzi programistycznych to nie one są źródłem niskiej jakości oprogramowania. Można mieć super narzędzia i pisać kiepski soft pełen błędów. Wystarczy spojrzeć na MS :)
Co do narzędzi których używa AMD to oni akurat mają jedne z lepszych i oprócz tego tworzą własne.
http://developer.amd.com/CPU/Pages/default.aspx
http://developer.amd.com/gpu/Pages/default.aspx
*Konto usunięte*2011.03.11, 11:51
-10#9
@up
Mają świetne, ale np. kompilator OpenCL nie jest już taki wpsaniały intel, który ma 'tyle' tu wspólnego robi lepszy


Promilus1984 @ 2011.03.11 11:06  Post: 462145
@SunTzu - GPU i CPU pracują nad wspólnym problemem. GPU jedzie na 64bit float i potrzebuje 64bitowych danych z dajmy na to 36bitowego CPU. Z 36 bitowymi ALU, rejestrami i liniami danych. Bezsens. Taki CPU albo prześle 36bit młodsze, a potem 28bit starsze z 8 zerami, albo 2x32bit z 4 zerami. Jak pisałem dziwolągi są dobre w specyficznych przypadkach - to nie jest jeden z tych przypadków. Takim przypadkiem może być np. współpraca z 18 bitowymi A/D lub innymi urządzeniami (oraz softem) przystosowanym do takich właśnie liczb.


Ale po jakiego grzyba GPU? Po co 64bitowy CPU do gier? Ja myślałem, że to raczej do rozwiązań serwerowych. Patrz na konsole i zobacz ile one mają w sumie pamięci.

Ok... zróbmy CPU 256bitowy. Po co? NV będzie się chwaliło, mamy CPU 256bitowy pierwsi na świecie i co z tego? Dla 99,999% użytkowników 64bity są i będą bezużyteczne. Tylko do serwerów.
pawełpclabZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
pawełpclab2011.03.11, 12:00
Myślę że te 64bitwe rozszerzenia to jest właśnie sposób nvidii na stworzenie własnego standardu i zaistnienie na rynku CPU. Początkowe połączenie z 32bitowym ARM pozwoli na płynne wejście na rynek serwerów i desktopów, a gdy za jakiś czas rozwiązanie się upowszechni to nv będzie mogła albo zrezygnować z rdzenia ARM na rzecz własnego albo implementować 32bitowe instrukcje ARM na drodze emulacji kupując tylko licencję na listę instrukcji a nie na rdzeń.
Bardzo podobnie powinno wyglądać wprowadzenie 64bitowych rozszerzeń do x86. Niestety dzięki AMD mamy kolejną protezę a nie nową listę instrukcji
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1