aktualności

Szczegółowy trójwymiarowy model twarzy w kilka sekund

22 września 2010, 07:35 Eryk Napierała

Japońscy naukowcy opracowali nowy system wspomagający modelowanie szczegółowych obiektów trójwymiarowych, ściślej mówiąc – ludzkich twarzy. Potrafi on w nieco ponad sekundę przetworzyć zdjęcie wykonane zwykłą kamerą internetową na model 3D mogący być dowolnie przetwarzany i wykorzystany na przykład w grach.

Automatyczna generacja obiektów trójwymiarowych z dwuwymiarowych obrazów nie jest niczym nowym. Aplikacje takie potrzebowały jak dotąd kilku ujęć danej sceny i dopiero na jej podstawie potrafiły stworzyć obiekt 3D. System opracowany przez badaczy Uniwersytetu Waseda wykorzystuje tylko jeden obraz dwuwymiarowy.

Program współpracuje z podłączoną do komputera kamerą. Rozpoznaje ludzką twarz na przesyłanym przez nią obrazie i praktycznie w czasie rzeczywistym pozwala na stworzenie na jego podstawie trójwymiarowego modelu. Operacja zajmuje średnio 1,2 sekundy.

Sekret polega na porównywaniu zdjęcia twarzy z tysiącem fotografii obecnych w bazie programu. Jeżeli twarz ma jakieś charakterystyczne elementy podobne do tych już znanych, skojarzone z nimi modele są podstawą do stworzenia trójwymiarowego obrazu. Poszczególne części łączone są w całość z uwzględnieniem zazwyczaj drobnych poprawek.

System ma pozwolić na szybsze, łatwiejsze i tańsze tworzenie realistycznie wyglądających modeli trójwymiarowych. Stworzone przez aplikację obiekty będą mogły być wykorzystane od razu, na przykład w grach komputerowych lub stanowić podstawę do dalszej obróbki i uzyskania jeszcze lepiej prezentujących się modeli. 

 

 

 

Źródło: SlashGear
FeveriaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Feveria2010.09.22, 08:06
ładnie to wygląda i godne podziwu. ale i tak wzory z szeregami w tle na tablicy wymiatają ;D
TeWuXZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TeWuX2010.09.22, 09:07
mała uwaga: Photosynth nie generuje trójwymiarowych obiektów na podstawie zdjęć. Pozwala jedynie na stworzenie czegoś w rodzaju 'interaktywnej panoramy'.
s0d2010.09.22, 09:42
dokładnie ;p walneli sigmę i wyślą że jest matematycznym koksem ;p btw. jakis czas temu (rok temu? cos kolo tego) widzialem skanowanie twarzy przez kamerke na gamedev pl jakis kolo robil sobie taki projekt i wygladalo podobnie ;)

@TeWuX: no nie robi, stwarza tylko odpowiednie perspektywy wykonując operacje rozciągania itp na zdjęciach. A co to ma do tego newsa?
_anubis_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
_anubis_2010.09.22, 10:36
Raven w ten sposób przygotowywał modele twarzy do nowego wolfensteina. Bez użycia fizycznych markerów i znacznie dokładniejsze, z wykorzystaniem kilku kamer.
FiglarnyBetonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FiglarnyBeton2010.09.22, 10:40
-1#5
Ta twarz nie jest w pełni 3D, bo co program może więcej wystrugać z płaskiego obrazka? Prawie trójwymiarową twarz. Prawie... :)
CorvinusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Corvinus2010.09.22, 12:16
Strata czasu bawienie się w takie coś. Jak firma robi gry to stać ja na dwie kamerki, dzięki którym można zrobić znacznie dokładniejszy model twarzy.

To się może przydać amatorom by pobawić się czymś takim w domu albo wrzucić własną twarz do gry.
bl00keRsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bl00keRs2010.09.22, 17:51
Super sprawa dla modelarzy (tak to się chyba piszę), no i ciekawe :)
FlashManZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FlashMan2010.09.22, 18:16
Hm, a nie prościej na podstawie tonacji jasności i barwy przy zastanym świetle? Jaśniejsze punkty twarzy to nos, czoło, czasem policzki i bródek, a ciemniejsze to pozostałe partie twarzy - oczodoły, usta...
m4rkizZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
m4rkiz2010.09.23, 09:45
-1#9
tylko czekac na robala ktory bedzie sprawdzal hdd na obecnosc piratow, skanowal twarz i wysylal wszystkie te dane za ocean :)
Zaloguj się, by móc komentować
1