aktualności

Wielodotyk także w Linuksie

24 grudnia 2009, 00:16 Agnieszka Serafinowicz

Benjamin Tissoires, Stephane Chatty oraz Gilles Tabart, pracownicy francuskiej firmy Enac, na korporacyjnej witrynie internetowej zamieścili interesujący materiał wideo.

Trwający około 3 minuty film prezentuje korzystanie z wielodotykowego ekranu. Nie było by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie system zainstalowany na filmowanym komputerze. Nie jest to ani Windows 7, ani Mac OS X, lecz Fedora 12 - popularna dystrybucja systemu Linux.

Naturalnie obsługa wielodotykowego ekranu wymagała wprowadzenia pewnych modyfikacji w stosunku do standardowego wyposażenia dystrybucji Fedora. Zmieniono sterownik X.org evdev, co pozwoliło na korzystanie z wielodotyku w istniejących aplikacjach. Autorzy tej ciekawej prezentacji zapewniają, że każdy może wypróbować multitouch. Trzeba jedynie posiadać odpowiedni sprzęt (ekran wielodotykowy) oraz właściwe oprogramowanie. Autorskie modyfikacje kodu znaleźć można na witrynie firmy Enac, a film zamieszczamy poniżej.

 

 

Źródło: Enac
NomadDemonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
NomadDemon2009.12.24, 00:35
pingwin aczyna gryzc okna po pietach.. doganiamy sie doganiamy
NooreQZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
NooreQ2009.12.24, 00:40
po pietach:P i nigdzie dalej:)
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482009.12.24, 00:57
NooreQ @ 2009.12.24 00:40  Post: 330382
po pietach:P i nigdzie dalej:)

Jeśli w piętach jest wszystko poza grami to masz rację.
babel-89Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
babel-892009.12.24, 01:32
Szkoda, że tak późno. Napisał bym list do świętego Mikołaja. Szczególnie, że 'fedorka' wpadła mi w oko:P
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482009.12.24, 01:42
babel-89 @ 2009.12.24 01:32  Post: 330412
Szkoda, że tak późno. Napisał bym list do świętego Mikołaja. Szczególnie, że 'fedorka' wpadła mi w oko:P

Jeśli 'szkoda, że tak późno' mówisz o 'wielodotyku' to już jest on od kilku lat - teraz po prostu MPX wszedł oficjalnie do Xorga (tu masz 2letni filmik http://www.youtube.com/watch?v=Co3FONI6kHU)
Memmory47Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Memmory472009.12.24, 01:44
Wielodotyk na Linuksie był już (jako stabilny) od jądra 2.6.30, obecnie mamy 2.6.32. Daje to czerwiec, czyli przed wydaniem Win7.
To, że ktoś teraz zaimplementował to na Fedorze nie znaczy, że dopiero teraz stało się to możliwe.
Ten news jest spóźniony o 6m-cy
unoiseZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
unoise2009.12.24, 02:21
Memmory47 @ 2009.12.24 01:44  Post: 330424
Wielodotyk na Linuksie był już (jako stabilny) od jądra 2.6.30, obecnie mamy 2.6.32. Daje to czerwiec, czyli przed wydaniem Win7.
To, że ktoś teraz zaimplementował to na Fedorze nie znaczy, że dopiero teraz stało się to możliwe.
Ten news jest spóźniony o 6m-cy

News nie jest spóźniony, bo mówi o tym, że ktoś to zrobił w Fedorze. Idąc twoim tokiem rozumowania każdy news jest spóźniony.
Hamil_HamsterZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hamil_Hamster2009.12.24, 06:19
Nie widzę tam aby zrobili jakiś praktyczny użytek z wielodotyku, ot kolejny bezużyteczny efektowny wizualnie bajerek, jakich pełno na linuksach.
AmarantinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amarantin2009.12.24, 10:03
skoti48 @ 2009.12.24 00:57  Post: 330388

Jeśli w piętach jest wszystko poza grami to masz rację.

O rly? Nie powinienes własnie czegoś kompilować?


Nie widzę tam aby zrobili jakiś praktyczny użytek z wielodotyku

W windows 7 dla odmiany poza wielodotykiem jako takim mamy jegoż wsparcie w większości aplikacji systemowych. Z kolegą na Dellu XT udało sie nam na testowej wersji
-Malować w dwie osoby w paincie (palcamy ;) )
-Korzystać z gestów w galerii windows (obracanie, powięszanie)
itp. Bezużyteczność tego wynalazku w linuksie polega na tym że siedzi to w jądrze od dawna ale nikt nie kwapi się by wspierac to w którejkolwiek aplikacji tak na poważnie. Dlatego prezentacja była na kalkulatorach :3 Ot magia opensource. Lepiej spędzieć godziny nad tym by system uruchamiał się 10 a nie 15 sekund w czasach gdy wszyscy go po prostu usypiają. Fakyn bryliant
shad2plZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
shad2pl2009.12.24, 12:15
Wytłumacz mi jaki jest sens forsowania tej technologii np. przez Apple, M$ jeżeli (dla przykładu) korzystając z niej, operacje które wykonywałem przedtem jedną ręką teraz muszę wykonywać dwoma? W dodatku zajmuje to więcej czasu. W ogóle porównaj obsługę komputera myszką, a palcem - nie zauważasz uwstecznienia? Odpowiesz sobie teraz dlaczego w systemach opartych na Linuxie nikt nie kwapi się do wdrażania tego rozwiązania - po prostu jej praktyczne zastosowanie jest znikome. Korporacje idą za to za obecną modą, którą wykreowało Apple.
Jedyne praktyczne zastosowanie jakie w tym momencie widzę, to klawiatury wirtualne w urządzeniach mobilnych.
Zaloguj się, by móc komentować
1