aktualności

Intel GPU Larrabee i 6-rdzeniowy, 32-nanometrowy CPU Gulftown zaprezentowane na IDF

29 23 września 2009, 00:32 Piotr Gontarczyk
GPU Intela już w fazie przedprodukcyjnej. W trakcie Intel Developer Forum firma Intel zaprezentowała między innymi nowy procesor grafiki, kodowo zwany Larrabee.

Sean Maloney, wiceszef Intela, pokazał przedprodukcyjne procesory graficzne oparte na architekturze „Larrabee” (jest to nazwa kodowa określająca rodzinę przyszłych procesorów do zastosowań graficznych). Potwierdził też, że kluczowi twórcy oprogramowania otrzymali systemy deweloperskie.

Larrabee opiera się na programowalności architektury Intela x86 i ma, według producenta, radykalnie zwiększać możliwości przetwarzania równoległego. Ta elastyczność oraz możliwość wykorzystania popularnej wiedzy programowania w kodzie x86, oprogramowania i narzędzi projektowych pozwala wykorzystać zalety programowalnego renderingu, a zatem łatwo implementować różne potoki przetwarzania grafiki 3D, takie jak rasteryzacja, rendering wolumetryczny albo ray tracing.

Połączenie tych elementów ma zapewnić lepsze wrażenia wizualne użytkownikom intelowskich komputerów PC korzystających z produktów Larrabee. Maloney zademonstrował wersję popularnej gry „Quake Wars: Enemy Territory” wykorzystującą ray tracing w czasie rzeczywistym.

Gra działała na układzie Larrabee i intelowskim 32-nanometrowym, 6-cio rdzeniowym procesorze nowej generacji „Gulftown” przeznaczonym dla zapalonych graczy, który będzie sprzedawany pod nazwą Core.

Choć układy Larrabee zostaną najpierw wykorzystane w zewnętrznych kartach graficznych, architektura ta zostanie ostatecznie zintegrowana z procesorem wraz z innymi technologiami.

 
(zdjęcia z serwisu Anandtech)
Źródło: Intel
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2009.09.23, 00:49
a miał być już pod koniec 2008... ;) ciekawe tylko czy bedzie miał jakiekolwiek szanse z GT300 i RV870.

edit, edit!
Pierwszy!!!!!!!1!11!11111oneone11oneee.

zawsze chciałem to zobić.
VegaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiVega2009.09.23, 00:54
Zrobiłeś. Ode mnie masz wirtualnego krakersa :) .
agent_x007Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
agent_x0072009.09.23, 00:59
Wreszcie Intel mówi co się dzieje z Larrabee. (przez ostatnie miechy coś cicho się o nim zrobiło)
Miło z ich strony, że przy okazji wspomnieli coś o Gulfie. :)
Dopiero co wprowadzili Lynnfield'a, a już mówią o czymś nowym, jednak przydałoby się jeszcze wspomnieć co się dzieje z Havendal'ami i byłaby kompletna informacja co słychać u Intela.
ZethZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zeth2009.09.23, 01:24
No to czekamy na testy :) ciekawe jak się uplasuje w stawce.
122009.09.23, 01:28
Czekamy, czekamy;)
122009.09.23, 01:28
Widzę, że więcej osób czeka na testy nowych Radków;)
aqvarioZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
aqvario2009.09.23, 01:32
Maloney zademonstrował wersję popularnej gry „Quake Wars: Enemy Territory” wykorzystującą ray tracing w czasie rzeczywistym.


łał! Nareszcie, marzę o tym od paru lat, oby tylko wyszli z rozdzielczości 800x600, bo wstępne wyniki z 2006 roku na QX6700 (dawno co prawda) mówiły o konieczności zastosowania 8 rdzeniowego procesora dla rozdzielczości 256x256 :) Szybkie przeliczenie mówi o konieczności zastosowania 60 rdzeniowego procka dla rozdziałki 800x600. Zważywszy, że taki GTX260 obliczeniowo jest ok 5 razy szybszy od i920, to gdyby Larrabee osiągnął prędkość HD4890 lub GTX 285, powinien bez problemu poradzić sobie z Quake 4 800x600 renderowanego metodą ray tracingu.
http://www.pcper.com/article.php?aid=334&a...xpert&pid=4
Nareszcie przyszłość zaczyna nabierać odcieni rewolucji :)

EDIT:
W oficjalnym dokumencie Intel podaje, że ich nowy 6 rdzeniowy i9 w konfiguracji 4 takie procki (24 rdzenie+24 HT) osiąga 20-35 klatek w rozdzielczości 1280x720... hmmm, to oznacza, że skalowanie rozdzielczości jest mniej liniowe niż się spodziewałem, na plus, czyli, że do 800x600 może wystarczyć słabsza grafika niż podałem wyżej :)
http://isdlibrary.intel-dispatch.com/vc/22...overs_final.pdf
cytodZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cytod2009.09.23, 01:59
Najbardziej to chyba wyczekiwane jest liczenie fizyki na ATI.

Nie sądzę żeby intel coś zwojował Larrabee...
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482009.09.23, 02:01
Jestem ciekawy jak Larabee będzie sobie radzić (mam nadzieje że jak najlepiej), ale osobiście nie spodziewam się po pierwszej serii za dużo.

aqvario @ 2009.09.23 01:32  Post: 297597
Maloney zademonstrował wersję popularnej gry „Quake Wars: Enemy Territory” wykorzystującą ray tracing w czasie rzeczywistym.


łał! Nareszcie, marzę o tym od paru lat, oby tylko wyszli z rozdzielczości 800x600, bo wstępne wyniki z 2006 roku na QX6700 (dawno co prawda) mówiły o konieczności zastosowania 8 rdzeniowego procesora dla rozdzielczości 256x256 :) Szybkie przeliczenie mówi o konieczności zastosowania 60 rdzeniowego procka dla rozdziałki 800x600. Zważywszy, że taki GTX260 obliczeniowo jest ok 5 razy szybszy od i920, to gdyby Larrabee osiągnął prędkość HD4890 lub GTX 285, powinien bez problemu poradzić sobie z Quake 4 800x600 renderowanego metodą ray tracingu.
http://www.pcper.com/article.php?aid=334&a...xpert&pid=4
Nareszcie przyszłość zaczyna nabierać odcieni rewolucji :)

Karty graficzne są w zależności od zastosowania kilkukrotnie wolniejsze, do kilkuset razy szybsze od CPU. Raytracing w dużo wyższych rozdzielczościach niż piszesz jest możliwy na kartach graficznych (ba nawet są realtime raytracery na CPU) od wielu lat... problem w tym, że raytracing != raytracing dlatego aż ciśnie się na usta 'uważaj czego pragniesz' ;p. Sam raytracing to nie problem, z tym, że wyglądać będzie gorzej (jedynie odbicia będą lepsze i łatwiejsze do osiągnięcia) niż w dzisiejszych rasteryzerach (ładniejszy efekt da dopiero rozszerzenie raytracera o śledzenie ścieżek (pathtracer), AO..., ale to bardzo spowolni rendering).

cytod @ 2009.09.23 01:59  Post: 297601
Najbardziej to chyba wyczekiwane jest liczenie fizyki na ATI.

Nie sądzę żeby intel coś zwojował Larrabee...

Ja wiem czy takie oczekiwane (liczenie fizyki na kartach ati to może być samobójstwo dla grafiki (taki arch tych kart graficznych))? Tylko Ati wypuści sterowniki do OpenCL to będzie miało - silniki są już gotowe i czekają na publiczne wydanie sterowników od nVidii i Ati (np. Bullet).
TripleCoreZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TripleCore2009.09.23, 02:34
Pod nazwą Core? Yyy?
Zaloguj się, by móc komentować
1