aktualności

Microsoft w obliczu straty 8,5 miliarda dolarów za Vistę

25 stycznia 2009, 14:10 Piotr Gontarczyk

Program marketingowy "Vista Capable" może firmę Microsoft kosztować nawet 8,5 miliarda dolarów. Tyle może wynieść koszt ugody z klientami, którzy pozwali firmę za prowadzoną w roku 2006 kampanię reklamową systemu operacyjnego Windows Vista.

Z wyliczeń dziennikarzy serwisu TG Daily wynika, że Microsoft na Viście dotąd wygenerował około 100 miliardów dolarów przychodów. Warto pamiętać jednak, że kwota ta nie ma żadnych podstaw, w postaci oficjalnych wyliczeń Microsoftu.

W Stanach Zjednoczonych Ameryki sąd rozpatrujący pozwy przeciw firmie Microsoft ujawnił kwoty, których domagają się poszkodowani. Według Microsoftu kwota 8,5 miliarda dolarów jest mocno przeszacowana, a faktyczne straty oskarżycieli są znacznie niższe.

Jeden z biegłych, ekonomista z Uniwersytetu waszyngtońskiego wyliczył, że łączny koszt ulepszenia wszystkich komputerów, sprzedawanych ze znaczkiem "Vista Capable" zawiera sie w zakresie od 3,92 do 8,52 miliarda dolarów. Przez ulepszenie strona oskarżycieli rozumie dostosowanie ich do wymogów wszystkich wersji Visty.

Kwota ta dotyczy sprzedanych w okresie od kwietnia 2006 do stycznia 2007 roku komputerów, a więc 13,75 miliona komputerów przenośnych, i 5,65 milionów komputerów biurkowych.

Podstawą pozwów jest to, że w czasie trwania kampanii Vista Capable Microsoft miał ukrywać przed klientami fakt, że deklaracja na owym znaczku dotyczy wyłącznie wersji Home Basic systemu Windows Vista. Część takich komputerów nie była przystosowana do obsługi funkcji wyższych wersji systemu (od Home Premium począwszy).

Oskrażyciele twierdzą, że program Vista Capable sztucznie zawyżał ceny komputerów, które zdolne były obsłużyć tylko jedną z kilku wersji Visty. Według nich Microsoft oszukał ich bo po pojawieniu się na rynku Visty nie mogli oni wykorzystać pełni możliwości wszystkich wersji, a tylko jednej, o czym wcześniej Microsoft nawet nie pisnął.

Microsoft odrzuca wszystkie zarzuty, i twierdzi, że cała kampania była uczciwa, i szczera.

Gdyby Microsoft ostatecznie musiał zapłacić całą kwotę, 8,5 miliarda dolarów to byłby to odpowiednik wartości ponad 26,6 miliona kopii Visty, w wersji Ultimate lub około 42 milionów kopii wersji Home Basic.

Źródło: TG Daily
Tom3k88Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Tom3k882009.01.25, 15:00
Potem się dziwią, że Windows tyle kasy kosztuje. Z czegoś muszą te kary płacić :/
netholikZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
netholik2009.01.25, 15:01
lol
*Konto usunięte*2009.01.25, 15:16
do kogo te 8,5mld usd mialby isc? bo jakos watpie ze na dostosowanie tych komputerow...
D3X2009.01.25, 15:20
Microsoft odrzuca wszystkie zarzuty, i twierdzi, że cała kampania była uczciwa, i szczera.


Jak Microsoft zrobi kiedyś coś uczciwie i szczerze to poinformujcie mnie o tym, żebym nie przespał :)

Gdyby Microsoft ostatecznie musiał zapłacić całą kwotę, 8,5 miliarda dolarów to byłby to odpowiednik wartości ponad 26,6 miliona kopii Visty, w wersji Ultimate lub około 42 milionów kopii wersji Home Basic.


Nie kopii tylko licencji. Zrobienie kopii kosztuje Microsoft tyle samo niezależnie od wersji, bo przecież wszystkie mają tą samą płytę. I koszt taki jest w granicach kilkudziesięciu centów.

--------------------

Sam news - w sumie wyjątkowo się zgodzę z MS. Logo 'Vista Capable' nie mówiło nic o wersji, którą będzie można odpalić na danym komputerze. Jakbym komuś powiedział, że dostaje ode mnie samochód, to miałby prawo czuć się oszukany, bo dostał malucha zamiast Lamborghini? Przecież nie mówiłem jaki samochód dostanie, prawda? Tu sytuacja jest podobna. Znaczek mówi, że można odpalić Vistę. Ktoś nie mógł? Jak tak, to zapraszam po odszkodowanie. Ale jak nie mógł odpalić takiej wersji Visty jak by sobie zamarzył... Cóż... następnym razem niech poczyta trochę zanim kupi złom.
VegaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiVega2009.01.25, 15:21
do kogo te 8,5mld usd mialby isc? bo jakos watpie ze na dostosowanie tych komputerow...


Pierwszy akapit, drugie zdanie.
Mietas2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mietas22009.01.25, 16:14
@ D3X - w zasadzie masz rację i się z Tobą zgadzam, ale chodzi o to, że ceny komputerów ze znaczkiem 'Vista Capable' były wyższe, niż tych samych maszyn, ale bez znaczka. No i potem dochodzi sprawa zgodności tylko z jedną wersją.
D3X2009.01.25, 16:16
@ D3X - w zasadzie masz rację i się z Tobą zgadzam, ale chodzi o to, że ceny komputerów ze znaczkiem 'Vista Capable' były wyższe, niż tych samych maszyn, ale bez znaczka. No i potem dochodzi sprawa zgodności tylko z jedną wersją.


Cóż... za to, że 'specjaliści' przebadali komputer pod kątem zgodności z Vistą Home Basic trzeba zapłacić, nie? :)

A tak bardziej serio to faktycznie zdzierstwo, że kazali sobie płacić za głupi znaczek...
BartesZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bartes2009.01.25, 16:17
Sam news - w sumie wyjątkowo się zgodzę z MS. Logo 'Vista Capable' nie mówiło nic o wersji, którą będzie można odpalić na danym komputerze. Jakbym komuś powiedział, że dostaje ode mnie samochód, to miałby prawo czuć się oszukany, bo dostał malucha zamiast Lamborghini? Przecież nie mówiłem jaki samochód dostanie, prawda? Tu sytuacja jest podobna. Znaczek mówi, że można odpalić Vistę. Ktoś nie mógł? Jak tak, to zapraszam po odszkodowanie. Ale jak nie mógł odpalić takiej wersji Visty jak by sobie zamarzył... Cóż... następnym razem niech poczyta trochę zanim kupi złom.

Żartujesz, jak kupuje samochód to oczekuję, że mogę użyć każdej jego funkcji. Kupując komputer ze znaczkiem Vista Capable chcę zainstalowac system i cieszyc sie wszystkimi jego możliwościami na przykład z interfejsem Areo. Tobie rozumiem nie przeszkadzałby samochód w którym żeby właczyć piatke muszę wymontowac tapicerkę? Vista Capable to komputer który obsłuzy system a nie system bez tego tego i tamtego.
D3X2009.01.25, 16:45
Sam news - w sumie wyjątkowo się zgodzę z MS. Logo 'Vista Capable' nie mówiło nic o wersji, którą będzie można odpalić na danym komputerze. Jakbym komuś powiedział, że dostaje ode mnie samochód, to miałby prawo czuć się oszukany, bo dostał malucha zamiast Lamborghini? Przecież nie mówiłem jaki samochód dostanie, prawda? Tu sytuacja jest podobna. Znaczek mówi, że można odpalić Vistę. Ktoś nie mógł? Jak tak, to zapraszam po odszkodowanie. Ale jak nie mógł odpalić takiej wersji Visty jak by sobie zamarzył... Cóż... następnym razem niech poczyta trochę zanim kupi złom.

Żartujesz, jak kupuje samochód to oczekuję, że mogę użyć każdej jego funkcji. Kupując komputer ze znaczkiem Vista Capable chcę zainstalowac system i cieszyc sie wszystkimi jego możliwościami na przykład z interfejsem Areo. Tobie rozumiem nie przeszkadzałby samochód w którym żeby właczyć piatke muszę wymontowac tapicerkę? Vista Capable to komputer który obsłuzy system a nie system bez tego tego i tamtego.


Jasne, że by mi przeszkadzał taki samochód. Vista sama w sobie mi przeszkadza i dlatego używam Debiana (XP też mi przeszkadzał :P). Ale mi chodzi o to, że kupując samochód, który ma znaczek 'Zdatny do jazdy' nie powinieneś oczekiwać, że będzie przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3s i wyrabiał maksymalnie 350km/h, prawda? Tak samo kupując komputer 'nadający się do odpalenia Visty' (bo tyle mniej-więcej ten znaczek oznacza), nie powinieneś oczekiwać, że odpalisz Aero, a właśnie najuboższą wersję systemu.
*Konto usunięte*2009.01.25, 16:50
Sam news - w sumie wyjątkowo się zgodzę z MS. Logo 'Vista Capable' nie mówiło nic o wersji, którą będzie można odpalić na danym komputerze. Jakbym komuś powiedział, że dostaje ode mnie samochód, to miałby prawo czuć się oszukany, bo dostał malucha zamiast Lamborghini? Przecież nie mówiłem jaki samochód dostanie, prawda? Tu sytuacja jest podobna. Znaczek mówi, że można odpalić Vistę. Ktoś nie mógł? Jak tak, to zapraszam po odszkodowanie. Ale jak nie mógł odpalić takiej wersji Visty jak by sobie zamarzył... Cóż... następnym razem niech poczyta trochę zanim kupi złom.

Żartujesz, jak kupuje samochód to oczekuję, że mogę użyć każdej jego funkcji. Kupując komputer ze znaczkiem Vista Capable chcę zainstalowac system i cieszyc sie wszystkimi jego możliwościami na przykład z interfejsem Areo. Tobie rozumiem nie przeszkadzałby samochód w którym żeby właczyć piatke muszę wymontowac tapicerkę? Vista Capable to komputer który obsłuzy system a nie system bez tego tego i tamtego.

Ale podobnie jest chyba z DX. Karta może być kompatybilna z DX 9 w znaczeniu, że jak będzie DX 9 zainstalowany będzie ona działać, co nie znaczy, że karta obsługuje wszystkie efekty DX 9. Nie pamiętam jakie tam określenia były użyte, ale coś podobnego.
Zaloguj się, by móc komentować
1