komentarze
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172020.06.24, 12:05
17#1
No Ciekawe, jak z wydajnością kompatybilnością i instrukcjami procesora arm
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2020.06.24, 12:21
20#2
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal
Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2020.06.24, 12:38
13#3
Wydajność będzie taka sobie, znaczy tabletowa, kompatybilność będzie słaba, ale Apple zapewne rozłoży migrację na długie lata. Być może nawet skapituluje po tych długich latach, gdy ARM o 16 rdzeniach będzie się kulać gorzej niż Intel/AMD o 6 czy 8, a do tego powodować masę problemów z softem.
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2020.06.24, 12:48
18#4
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal

Pisanie aplikacji używających Metal nie wymaga płacenia, Xcode jest darmowy, podobnie jak narzędzia.

Płaci się za wydanie aplikacji na jakimkolwiek App Store, co w przypadku macOS nie jest wymagane, bo aplikacji instaluje się tak samo jak na Windowsie.
bi3dron4Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bi3dron42020.06.24, 12:54
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal
Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Oo. Nie przestaje mnie zadziwiać, na co może pozwolić sobie ta firma dzięki swym wiernym ... wyznawcom(?)...
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2020.06.24, 13:11
17#6
Coś czuję, że za niecałe 6 miesięcy przeczytamy 'Jim Keller wraca do Apple'.
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2020.06.24, 13:15
-18#7
Intel najlepiej jakby odpuścił sobie całkowicie produkcję CPU a skupił się na innych układach. Niech nie robi więcej siary na rynku IT
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.06.24, 13:23
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455

Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności

API Mac OS zostaje to samo wiec nie ma co przepisywać (przystosowywać) a wystarczy tylko prze-kompilować istniejący kod w wysoko-pozimowym języku wiec 'port' jest trywialny
ale musza się znaleźć chęci nawet do tak nie wielkiego wysiłku...

Apple forsuje przejcie na ARM i za kolejną generacje nie będzie już żadnego wyboru wiec wszyscy bez wyjątku będą musieli się przestawić na ARM
jakiś czas temu zrobili identyczny krok przechodząc z PowerPC na CPU Intella (IBM został sam że swoją architekturą PowerPC) i również wymakało to re-kompilacji istniejącego oprogramowania ...

taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Xcode jest darmowy i wykorzystuje miedzy innymi otwarto-źródłowe GCC...
jak ktoś się uprze to może nawet pisać we free pascal'u https://www.freepascal.org/download.html
'absolutna płatność' spowodowała by że duże firmy które stać na oprogramowanie miały by problem ze znalezieniem pracowników potrafiących je obsługiwać, bo sami kandydaci musieli by najpierw zabulić za licencje zanim się czegoś nauczą
AbdulahZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Abdulah2020.06.24, 13:48
-7#9
Wydajność będzie zbliżona do Intela przy większej oszczędności energetycznej. Już teraz chipy Apple są potężne, a z tego co słyszałem Apple będzie wsadzać duże rdzenie ARM(obecne, małe rdzenie to odpowiednik atomów intela) do Maców. Apple ma specjalną umowę z ARM co daje im wcześniejszy dostęp do nowinek.
Edytowane przez autora (2020.06.24, 15:38)
h63619Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
h636192020.06.24, 13:54
Namonaki @ 2020.06.24 13:23  Post: 1248462
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455

Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności

API Mac OS zostaje to samo wiec nie ma co przepisywać (przystosowywać) a wystarczy tylko prze-kompilować istniejący kod w wysoko-pozimowym języku wiec 'port' jest trywialny
ale musza się znaleźć chęci nawet do tak nie wielkiego wysiłku...

Apple forsuje przejcie na ARM i za kolejną generacje nie będzie już żadnego wyboru wiec wszyscy bez wyjątku będą musieli się przestawić na ARM
jakiś czas temu zrobili identyczny krok przechodząc z PowerPC na CPU Intella (IBM został sam że swoją architekturą PowerPC) i również wymakało to re-kompilacji istniejącego oprogramowania ...

taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Xcode jest darmowy i wykorzystuje miedzy innymi otwarto-źródłowe GCC...
jak ktoś się uprze to może nawet pisać we free pascal'u https://www.freepascal.org/download.html
'absolutna płatność' spowodowała by że duże firmy które stać na oprogramowanie miały by problem ze znalezieniem pracowników potrafiących je obsługiwać, bo sami kandydaci musieli by najpierw zabulić za licencje zanim się czegoś nauczą

Nie pisałem nic na MacOS, ale domyślam się, że mają tam biblioteki dystrybułowane w formie binarnej nie źródła. Jeśli tak, to nie wystarczy przekompilować własny kod, ale trzeba mieć też wszystkie biblioteki przekompilowane. Ich twórcy mogą nie być zainteresowani dalszym rozwojem.
Do tego biblioteki zoptymalizowane pod względem wydajności na x86, np używające AVX, nie będą łatwe do przekompilowania na ARM.

Emulacje wolniejszego procesora na szybszym jest mniejszym problemem niż szybszego na wolniejszym.
Co z zastosowaniami, które wymagają wysokiej wydajności? Do Macbooka Air to ARM wystarczy, ale do desktopów dla grafików już nie bardzo. Choć domyślam się, że będzie forsowany model cienkiego klienta i płacenia abonamentu z obliczenia w chmurze... ale do tego równie dobry będzie tani chromebook i tylko frajer zapłaci kupę kasy za drogiego Maca a później jeszcze abonament za obliczenia bo drogi Mac do obliczeń się nie nadaje. No ale ta firma ma swoich klientów, którzy i tak zapłacą.
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.06.24, 13:55
12#11
blubaju @ 2020.06.24 13:15  Post: 1248461
Intel najlepiej jakby odpuścił sobie całkowicie produkcję CPU a skupił się na innych układach. Niech nie robi więcej siary na rynku IT

AMD na 5 lat wycofała się z rynku CPU pozostawiając monopol Intelowi...
czy wyszło z tego coś dobrego?
karlito123Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
karlito1232020.06.24, 14:23
Wątpię by tak prędko przeszli na stacjonarnych macach pro, chyba że z nich rezygnują. Jakoś nie widzę by mieli potencjał stworzenia czegoś dororwnujacego 40 rdzeniowym Xeonom. Procek Apple jest obładowany specyficznymi układami, więc w kilku aplikacjach będzie to wyglądało dobrze, ale nie ludzilbym się o wydajność aplikacji czy wogole że wszystkie przywedruja na sprzęt jabłuszka w ciągu 2 lat. Mocny krok w tył jeśli chodzi o uniwersalność, zapewne spory jeśli chodzi o budowanie zaplecza. Mają 50 miliardów dolarów w gotówce, tak naprawdę mogliby się zająć czymkolwiek.
p.r.Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
p.r.2020.06.24, 14:26
karlito123 @ 2020.06.24 14:23  Post: 1248466
Jakoś nie widzę by mieli potencjał stworzenia czegoś dororwnujacego 40 rdzeniowym Xeonom.

A to Intel już coś takiego wyprodukował?
KaliphastZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kaliphast2020.06.24, 14:42
karlito123 @ 2020.06.24 14:23  Post: 1248466
Wątpię by tak prędko przeszli na stacjonarnych macach pro, chyba że z nich rezygnują. Jakoś nie widzę by mieli potencjał stworzenia czegoś dororwnujacego 40 rdzeniowym Xeonom.


Wątpię żeby zrezygnowali z Mac Pro, a patrząc na to ile trzeba było czekać na obecną generację (6 lat), to można mieć nadzieję, że w przeciągu kolejnych 5 lat opracują odpowiednie układy bazujące na ARM.
MagnezZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Magnez2020.06.24, 14:42
A ja trzymam kciuki za tą transformację. Może wreszcie spowoduje to powstanie oprogramowania opartego o jakieś uniwersalne biblioteki kompatybilne z X86 i ARM jednocześnie.
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.06.24, 14:59
h63619 @ 2020.06.24 13:54  Post: 1248464

Nie pisałem nic na MacOS, ale domyślam się, że mają tam biblioteki dystrybułowane w formie binarnej nie źródła. Jeśli tak, to nie wystarczy przekompilować własny kod, ale trzeba mieć też wszystkie biblioteki przekompilowane. Ich twórcy mogą nie być zainteresowani dalszym rozwojem.

zgodzę się, ze własnościowe biblioteki mogą być problemem
ale Mac OS X powstał na bazie FreeBSD będącego kwintesencja ruchu open source i dostępnego na ARM już od jakiegoś czasu https://download.freebsd.org/ftp/releases/arm64/
https://download.freebsd.org/ftp/releases/arm/
wiec spodziewam się że będzie to margines ...
szczególnie że popularne dziś biblioteki jak zlib, libpng czy qt są własnie open source
a deprecate'y powinno się usuwać z kodu miedzy innymi z powód zaprzestania ich rozwoju i powodowanych przez to problemów

Apple nie jest samobójcą ;)

h63619 @ 2020.06.24 13:54  Post: 1248464
Do tego biblioteki zoptymalizowane pod względem wydajności na x86, np używające AVX, nie będą łatwe do przekompilowania na ARM.

Z tym ze optymalizacja pod kontem użycia określonych instrukcji (generowaniem instrukcji) zajmuje się kompilator języka wysokiego poziomu i to on decyduje o ich zastosowaniu.
Szczególnie w językach takich jak C i C++, gdzie głównym założeniem projektowym C (odziedziczonym przez C++) była jego nie zależność od platformy sprzętowej.
Co pozwalało bez problemowo przenosić oprogramowanie na różne architektury.

no chyba ze mówimy o data-driven development :)
Edytowane przez autora (2020.06.24, 15:11)
darkmartinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
darkmartin2020.06.24, 15:34
Rozwiązane będzie to tak, że pliki wykonywalne i biblioteki będą jednocześnie zawierać kod na X86 i ARM. Zero problemów i pełna przenośność pomiędzy Intelem i ARM.
Apple juz kilka razy zmieniali platformę procesorów i jakoś zawsze dawali radę to i tym razem dadzą.
Edytowane przez autora (2020.06.24, 15:35)
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.06.24, 16:02
-1#18
darkmartin @ 2020.06.24 15:34  Post: 1248476
Rozwiązane będzie to tak, że pliki wykonywalne i biblioteki będą jednocześnie zawierać kod na X86 i ARM. Zero problemów i pełna przenośność pomiędzy Intelem i ARM.
Apple juz kilka razy zmieniali platformę procesorów i jakoś zawsze dawali radę to i tym razem dadzą.

tak jak było po przejściu z PowerPC https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_binary
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple%27s_tr..._ARM_processors
https://en.wikipedia.org/wiki/Developer_Tr...tion_Kit_(2020)
https://arstechnica.com/gadgets/2020/06/th...way-from-intel/
p.r. @ 2020.06.24 14:26  Post: 1248467
karlito123 @ 2020.06.24 14:23  Post: 1248466
Jakoś nie widzę by mieli potencjał stworzenia czegoś dororwnujacego 40 rdzeniowym Xeonom.

A to Intel już coś takiego wyprodukował?

https://ark.intel.com/content/www/pl/pl/ar...e-2-60-ghz.html
z tym że to nie jest LGA 2066 używane w Mac Pro ...
Edytowane przez autora (2020.06.24, 16:05)
SquizzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Squizz2020.06.24, 16:12
p.r. @ 2020.06.24 14:26  Post: 1248467
karlito123 @ 2020.06.24 14:23  Post: 1248466
Jakoś nie widzę by mieli potencjał stworzenia czegoś dororwnujacego 40 rdzeniowym Xeonom.

A to Intel już coś takiego wyprodukował?

Jeśli liczyć składaki, wypuścili 400W TDP 58c112t https://ark.intel.com/content/www/us/en/ar...e-2-60-ghz.html
Ale nawet nie wiem czy gdzieś zostało wykorzystane ze względu na wymagane chłodzenie... (woda schłodzona do 4c? freon?)
p.r.Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
p.r.2020.06.24, 16:49
Namonaki @ 2020.06.24 16:02  Post: 1248477

https://ark.intel.com/content/www/pl/pl/ar...e-2-60-ghz.html
z tym że to nie jest LGA 2066 używane w Mac Pro ...

ale zaraz zaraz, czy to przypadkiem nie jest sklejka 2x 28 cores? Przecież sklejka będzie działać inaczej niż monolityczny rdzeń. A takich Intel jeszcze nie nauczył się produkować (28 to chyba właśnie limit obecnie)

Squizz @ 2020.06.24 16:12  Post: 1248479

Jeśli liczyć składaki, wypuścili 400W TDP 58c112t https://ark.intel.com/content/www/us/en/ar...e-2-60-ghz.html
o tym CPU to wiedziałem, ale chodziło mi o normalne CPU a nie takie sklejki. Pomyliłeś się też w ilości cores - 56 powinno być, ale to czeski błąd raczej, bo threads dobrze zapisałeś :)
Edytowane przez autora (2020.06.24, 16:52)
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.