komentarze
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172019.12.06, 13:05
-6#1
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka
kola3492Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kola34922019.12.06, 13:11
12#2
Czyli on twierdzi, że do Ryzena można wpakować 64 rdzenie i 128 wątków ?
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2019.12.06, 13:16
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.
amb00Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
amb002019.12.06, 13:37
Niestety nie wszystkie operacje da się wykonać równolegle, dlatego też liczę na większe wzrosty wydajności pojedynczego rdzenia, niż na wzroście ich ilości.
AnannkeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Anannke2019.12.06, 13:39
24#5
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Przecież programy już korzystają. To, że czegoś nie widać w benchmarkach nie znaczy, że nie pomaga w codziennym życiu. Nawet w zwykłej pracy biurowej często ma się otwarte po kilka programów naraz. A wtedy każdy rdzeń się przydaje.
Edytowane przez autora (2019.12.06, 13:40)
komisarzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
komisarz2019.12.06, 13:46
-25#6
Anannke @ 2019.12.06 13:39  Post: 1225715
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Przecież programy już korzystają. To, że czegoś nie widać w benchmarkach nie znaczy, że nie pomaga w codziennym życiu. Nawet w zwykłej pracy biurowej często ma się otwarte po kilka programów naraz. A wtedy każdy rdzeń się przydaje.


Bzdura.
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2019.12.06, 13:48
-10#7
A ja chciał bym widzieć dodatkowe, nietypowe moduły dodawane do rdzeni x86 z użyciem IF
Sieci neuronowe? czemu nie! Obliczenia wewnątrz pamięci? też się da! kwantowe obliczenia z użyciem klasycznej elektroniki? wykonywalne! sprzętowe dodanie FPGA? Sam bym się pobawił! Sprzętowe dekodery? Można by nawet użyć do fraktalnej kompresji obrazu!
I moje osobiste życzenie: wyjście GPIO i łatwość jego rozszerzenia w przestępnej cenie na PC, oraz konwertery ADC i DAC
Niby desktopy takie modularne, uniwersalne, ale obecnie niewiele lepsze od laptopów...
petertechZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
petertech2019.12.06, 13:50
Stjepan @ 2019.12.06 13:16  Post: 1225711
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.

Po premierze konsol ludzie mają na to nadzieję i pewnie jakoś skok w wykorzystaniu będzie, ale jak to się przełoży na PC ? Bo to niestety nie jest tak, że im bardziej tworzenie gry na konsole i PC jest podobne tym lepsze efekty na tym ostatnim, a przynajmniej nie takie jakby się chciało.
Do tego skoro taktowanie nie będzie rosnąć, a nawet spada czy nie dostajemy Turbo, które jest stałe i trzymane na wszystkich rdzeniach to wzrost wydajności nie będzie aż tak szybki.
RT daje średnie efekty i zabija wydajność. A gry nie prezentują się jak po rewolucji graficznej.
Może też dlatego, że mało się ryzykuje. Lepiej tworzyć kolejne wersje GTA, CoDa, FIFY, BF, Total War, Fallouta.
Twórcy gier ścigają się na to jak stworzyć techniki...wyciągania kasy od graczy, jak stworzyć produkt, które zostawi portfele puste. Ustalony plan wydawniczy, DLC, przedmioty do kupienia w grze, lootboxy. Tworzenie i wydawanie gier się mocno zmieniło. Biznes jak każdy inny, większy nacisk kładzie się na marketing niż sam produkt. Jak z produkcją butów czy innych rzeczy gdzie cena to ułamek kosztów, a płaci się za markę, emocje itd :E
Trochę nudno i bezpiecznie, co wcale nie znaczy, że granie w sensie sprzętu czy samych gier jest tanie, wręcz przeciwnie.
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2019.12.06, 13:55
-6#9
kola3492 @ 2019.12.06 13:11  Post: 1225710
Czyli on twierdzi, że do Ryzena można wpakować 64 rdzenie i 128 wątków ?

Owszem i taki R9 5950x już będzie w tej konfiguracji.
DrDeeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DrDee2019.12.06, 13:59
Stjepan @ 2019.12.06 13:16  Post: 1225711
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.

Problem nie jest w tym, że trudno jest wykorzystać więcej rdzeni, a w wydajności. Przy pewnej liczbie rdzeni w programach, w których nie wszystko da się zrównoleglić, narzut komunikacyjny staje się większy niż zysk ze zrównoleglenia. Mówi o tym prawo Amdahla i pokazuje, że np. dla przypadku 8 kontra 16 rdzeni przy 75% zrównoleglenia (rzadko spotykane w grach/zwykłych programach) wzrost jest niewielki..
Rozumiem przypadki gdy ma się uruchomionych wiele programów, ale liczba aktywnie używanych w danym momencie nie jest zazwyczaj jakaś wielka u przeciętnego człowieka (przeglądarka, coś z pakietu Office itd.), a gracze podczas grania gry i tak nie mają w tle wielu aplikacji, które aktywnie używają CPU.
Ci nieliczni, którzy potrzebują dużej liczby wątków (renderowanie itd.) mają dostępne platformy HEDT.
kola3492Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kola34922019.12.06, 14:23
komisarz @ 2019.12.06 13:46  Post: 1225718
Anannke @ 2019.12.06 13:39  Post: 1225715
(...)

Przecież programy już korzystają. To, że czegoś nie widać w benchmarkach nie znaczy, że nie pomaga w codziennym życiu. Nawet w zwykłej pracy biurowej często ma się otwarte po kilka programów naraz. A wtedy każdy rdzeń się przydaje.


Bzdura.

Np. Jakaś gra do tego discord, przeglądarka, windows 10 też lubi sobie coś pomielić w tle i 4 wątki nie domagają.
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172019.12.06, 14:34
-7#12
kola3492 @ 2019.12.06 14:23  Post: 1225727
komisarz @ 2019.12.06 13:46  Post: 1225718
(...)


Bzdura.

Np. Jakaś gra do tego discord, przeglądarka, windows 10 też lubi sobie coś pomielić w tle i 4 wątki nie domagają.


4 wątki.. mówie o 12 wątkach
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172019.12.06, 14:42
-4#13
petertech @ 2019.12.06 13:50  Post: 1225720
Stjepan @ 2019.12.06 13:16  Post: 1225711
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.

Po premierze konsol ludzie mają na to nadzieję i pewnie jakoś skok w wykorzystaniu będzie, ale jak to się przełoży na PC ? Bo to niestety nie jest tak, że im bardziej tworzenie gry na konsole i PC jest podobne tym lepsze efekty na tym ostatnim, a przynajmniej nie takie jakby się chciało.
Do tego skoro taktowanie nie będzie rosnąć, a nawet spada czy nie dostajemy Turbo, które jest stałe i trzymane na wszystkich rdzeniach to wzrost wydajności nie będzie aż tak szybki.
RT daje średnie efekty i zabija wydajność. A gry nie prezentują się jak po rewolucji graficznej.
Może też dlatego, że mało się ryzykuje. Lepiej tworzyć kolejne wersje GTA, CoDa, FIFY, BF, Total War, Fallouta.
Twórcy gier ścigają się na to jak stworzyć techniki...wyciągania kasy od graczy, jak stworzyć produkt, które zostawi portfele puste. Ustalony plan wydawniczy, DLC, przedmioty do kupienia w grze, lootboxy. Tworzenie i wydawanie gier się mocno zmieniło. Biznes jak każdy inny, większy nacisk kładzie się na marketing niż sam produkt. Jak z produkcją butów czy innych rzeczy gdzie cena to ułamek kosztów, a płaci się za markę, emocje itd :E
Trochę nudno i bezpiecznie, co wcale nie znaczy, że granie w sensie sprzętu czy samych gier jest tanie, wręcz przeciwnie.


niestety, przecież od dawna juz konsole są wielordzeniowe, i co z tego, optymalizacja w dzisiejszych czasach nie istnieje, porty gotowe z konsol i tyle. Śmieszy mnie bardzo np wymaganie dyskowe nowego Coda 175 gb, zero kompresji jakiejkolwiek, nie ma tam tyle kontentu zeby to tyle ważyło, abstrakcja
CaroozoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Caroozo2019.12.06, 14:46
10#14
Ja tylko przypominam, że Bill Gates twierdził, iż 640 KB RAM wystarczy każdemu. Jakże się zdziwiłem, jak na moim 386SX (bez koprocesora) i 640KB RAM działał mi wprawdzie Eye of The Beholder 1, ale sporo gier bez 1 MB RAM już ruszyć nie chciała... Potem P166MMX+32MB RAM+VooDoo1 w 97 roku wydawał się potworem. Obecnie 8 GB RAM to minimum do podstawowej pracy komputera czy przeglądania stron (choć 4-6 również da się używać). Narzut software'u jest niesamowicie duży i w sporej części niezoptymalizowany - bo po co, można nadrobić dodatkowymi taktami czy rdzeniami.

Jednak pewnych rzeczy NIE da się w ten sposób zwiększyć - ale AMD sukcesywnie zwiększa wydajność jednego wątka. Skoro Intel nawet ma ścianę z fabrycznym 5,1 GHz w 14nm. Przy obecnym IPC Intela to jakieś 4,7-4,8 GHz AMD na Zen2 z nim by się zrównało, a śmiem twierdzić, że Zen3 wg plotek mający wzrosty między 8 a 15% zadowoli się zegarem 4,7 żeby przegonić najlepszy dostępny procesor od niebieskich jeśli chodzi o jeden wątek - z tą małą różnicą, że zapakują albo do 32 rdzeni w desktopie i będzie to overkill, albo pójdą w zwiększanie zegarów i Zen3 na złotych samplach będzie dobijał single-core do 5 Ghz (mówi się o bumpie zegarów o ok. 200 MHz, więc teoretycznie możliwe). Ze wzrostami IPC to będzie najszybszy pojedynczy wątek na rynku, dostatecznie szybki, aby zapewnić odpowiednią wydajność w oprogramowaniu z niego korzystającemu, a jednocześnie zapewnić masowość rdzeni - tzn. brak problemów z utrzymaniem wysokich zegarów w turbo all-core czy też niskie koszty wytwarzania układów.

Czytałem ten wykład w oryginale, było dużo więcej ciekawych rzeczy, np. o rozwoju IF i braku problemów w łączeniu CPU, GPU (tak tak, MCM może stać się faktem ;)), ale też i o wyhamowywaniu prawa Moora i w efekcie projektowaniu IF właśnie pod kątem łączenia układów. Niedomówieniem i tajemnicą poliszynela jest to, że obserwujemy dochodzenie do ściany jeśli chodzi o wątki i w górę za wiele nie pójdziemy (zegary) - ale za to na boki jest mnóstwo miejsca (rdzenie). Jak ogarną opóźnienia, cache oraz scheduler'a, będzie git.
AdolphZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adolph2019.12.06, 14:50
O, imho jak na razie to jest ten górny limit. Nazywa się on Windows :P
kapojikeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kapojike2019.12.06, 15:08
Kto twierdzi że więcej rdzeni nie jest potrzebne to po prostu tylko gra :) A ktoś nawet kto tylko gra niech zobaczy ile czasu zajmuje dekompresja/kompresja pliku 7zip/winrar (takie cywilne zastosowanie jako przykład) w jego domowym komputerze i niech pomyśli że na 8 rdzeniach to się robi dwa razy szybciej niż na 4. Więc przestańcie powtarzać za intelem takie 'hasła'. Kiedyś ktoś wspominał że komputer będzie potrzebować tylko 640KB pamięci RAM (Ciekawe jak byś tam chciał upchnąć mapę GTAV). To że jakaś gra wykorzystuje 15% 3950x nie znaczy że nie mogłaby wykorzystywać więcej. A po drugie ten procesor ma pracować a nie tylko grać. W tej samej chwili możesz na nim przeliczać wielogodzinny projekt i grać z użyciem całej mocy obliczeniowej CPU. Twierdzenie że CPU potrzebuje tylko 4 rdzenie jest dziwne co najmniej. To tak jakby powiedzieć że autostrada Łódź - Warszawa w zupełności wystarczą dwa pasy, przecież da się jechać. Jak ktoś chce mieć 4 do grania to proszę bardzo ale jest cała gromada zadań gdzie więcej niż 4 ma co robić.

A teraz minusiki od fanów Intela poproszę :)

Po steam widać że AMD ma tam 20% już. Ten worek się już z rdzeniami rozpruł i będzie się wysypywać jeszcze bardziej. Bardzo dobrze że AMD to zrobiło bo się nic ciekawego w CPU już nie działo od dawna. Wszyscy chcieliby piękną grafikę otoczenia w grach (ilość obiektów), realną fizykę, bez lagów, z fajnie działającą sztuczną inteligencją botów i to wszystko na 2-4 rdzeni. Tak się nie da. Boty teraz działają w bardzo prymitywny sposób, 'udają że Cię nie widzą'. Do tego wszystkiego potrzeba właśnie CPU z wieloma rdzeniami.
Edytowane przez autora (2019.12.06, 15:36)
lstarbaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lstarba2019.12.06, 15:09
11#17
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Nie ma innej drogi. Kolejne procesy technologiczne nie dają już prawie przyrostów zegarów, a w przyszłości mogą wręcz dawać regres. A skoro nie da się rosnąć wzdłuż, można rosnąć tylko wszerz.
bi3dron4Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bi3dron42019.12.06, 15:22
-8#18
lstarba @ 2019.12.06 15:09  Post: 1225739
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Nie ma innej drogi. Kolejne procesy technologiczne nie dają już prawie przyrostów zegarów, a w przyszłości mogą wręcz dawać regres. A skoro nie da się rosnąć wzdłuż, można rosnąć tylko wszerz.

Tyle, że mając do przewiezienia lodówkę nie zrobisz tego szybciej dwoma Nyskami, zamiast jednym Vito...
i386Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 33%
i3862019.12.06, 15:27
-12#19
2045r ilośc rdzeni 1024 TDP - 10 kW wielkość cpu 30 x 30 cm
Cena 750 200 $
tia ...
CaroozoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Caroozo2019.12.06, 15:32
Adolph @ 2019.12.06 14:50  Post: 1225733
O, imho jak na razie to jest ten górny limit. Nazywa się on Windows :P

Nie prawda, Linus Tech testował platformę z 64 rdzeniami i jakoś poszło :P. Inna sprawa, że jeszcze do niedawna scheduler głupiał, kwestia NUMA itd...
Zaloguj się, by móc komentować