komentarze
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2020.01.05, 16:45
Dziękuję za pouczający, choć miejscami dość pobieżny artykuł. Szkoda, że nie znalazło się więcej miejsca na pokazanie znaczących różnic pomiędzy matrycami TN, IPS i VA.
wojtzuchZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wojtzuch2020.01.05, 17:00
Kalibracja nie zda się na wiele, jeśli równomierność nie zostanie zachowana. A równomierność modeli graficznych wynika nie tyle z modelu matrycy, ani nawet nadzwyczajnej selekcji, ile z użycia elektroniki sterującej, która na podstawie fabrycznych pomiarów całego (!) panelu wprowadza odpowiednie korekty. Na co mi certyfikat „kalibracji”, skoro oglądam różnokolorowe plamy albo gamma w różnych miejscach ekranu ma zupełnie różny przebieg, już nie mówiąc o różnicach w jasności?

No i warto by mieć możliwość sprzętowej korekty obrazu po pewnym czasie, kiedy podświetlenie zacznie się rozjeżdżać (chyba że ekran będzie miał wbudowany odpowiedni czujnik, jak co lepsze modele profesjonalne).
Edytowane przez autora (2020.01.05, 17:02)
MarucinsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Marucins2020.01.05, 17:04
LED czy QLED bleee..... Gdzie OLEDy?!!
https://www.youtube.com/watch?v=226kWMOVGGc
IsharothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Isharoth2020.01.05, 17:37
Marucins @ 2020.01.05 17:04  Post: 1228989
LED czy QLED bleee..... Gdzie OLEDy?!!
https://www.youtube.com/watch?v=226kWMOVGGc
Sens porównywania OLED do QLED jest taki sam jak OLED do dowolnego innego LCD. Te technologie nawet nie mają ze sobą konkurować.
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.01.05, 18:19
@Marek Kowalski

W praktyce monitora nie kalibruje się 'pod kątem jakiejś przestrzeni' bo przy typowym użytkowaniu jest to bez sensu (jak wyświetlam obrazki z folderu, gdzie mam zdjęcia w sRGB, ProPhotoRGB, DCI-P3, AdobeRGB, to mam przy każdym obrazku wybierać z menu monitora inny zestaw kalibracyjny, lub wręcz rekalibrować ekran? ... wyobrażasz to sobie? - bo ja jakoś nie bardzo)

Robi się to zupełnie inaczej. Kalibruje się ekran do przestrzeni natywnej, do 6500K, gammy 2.2, a następnie generuje profil monitora. Profil jest odczytywany, przez program który ma wiernie wyświetlać kolory (np. IrfanView, albo MPC-HC, Firefox, czy inny GIMP), dzięki czemu odpowiednio 'skaluje' przestrzenie barwne, by kolory były wiernie reprodukowane, przynajmniej w części przestrzeni obejmowanej przez wyświetlacz (np. obraz sRGB, na monitorze z gamutem o wielkości 1,5x większej niż ta przestrzeń, albo obraz AdobeRGB na ekranie laptopa z gamutem 40% AdobeRGB).

Tym samym zestaw pomiarów dla różnych nastaw które robicie są stratą czasu (jak komuś zależy na wierności kolorów, wie jak to czytać, to i tak większość pomiarów w różnych wykrzywionych trybach jest zbędnych, natomiast jak komuś nie zależy na wierności kolorów ... to w sumie też dla niego te pomiary są zbędne x-) )

Więcej da jeden pomiar na podanych nastawach, które najbardziej zbliżą do 6500K, gamma 2.2 + profil do ściągnięcia.

Nie istnieje jeszcze konsumencki monitor, który byłby w stanie pokryć barwy definiowane przez Rec.2020 w 100%.
Tym samym widać dobitnie, że Twój sposób kalibracji pod jakąś przestrzeń i tak nie ma sensu, skoro najczęściej monitory nie pokrywają w pełni określonych przestrzeni (nawet z sRGB jest problem z powodu różnych przesunięć gamutu) i spektakularnie lepsze rezultaty otrzymuje się kalibrując do pełnego natywnego gamutu + profilowanie.

wojtzuch @ 2020.01.05 17:00  Post: 1228988

No i warto by mieć możliwość sprzętowej korekty obrazu po pewnym czasie, kiedy podświetlenie zacznie się rozjeżdżać
Można się obejść bez kalibracji polegającej na przeprogramowaniu LUT. Miałem ponad 10 letniego EIZO, który był po prostu bardzo liniowy kiedy był nowy. Po 20 000 godzinach pracy rozjechał się o 2000K, ale nie było to problemem, bo nadal był liniowy i wystarczyło przy pomocy wag RGB w OSD ustawić biel na 6500K (posiłkując się kolorymetrem), alby cały przebieg był prawidłowy.
Edytowane przez autora (2020.01.05, 18:34)
daerraghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
daerragh2020.01.05, 18:30
-1#6
Po przeczytaniu calosci niewiele z tego rozumiem... Proste to to nie jest.

A poza tym nie wiedzialem, ze te cieniutkie panale maja az tyle warstw.
Edytowane przez autora (2020.01.05, 18:39)
GregarioZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gregario2020.01.05, 22:00
Ciekawy artykuł i oby takich więcej. Chociaż zamiast pisać zupełnie nowy tekst, mogliście zaktualizować stary https://pclab.pl/art41370.html :)
Piotro84Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Piotro842020.01.06, 11:53
Jednej rzeczy nie mogę zrozumieć:

'Zgodnie z tym co napisałem wyżej, spodziewany idealny czas reakcji dla takiego monitora powinien wynosić 1/165 sekundy, czyli ok. 6,06 ms. Jak widać z poniższego wykresu, rzeczywisty, zmierzony przez nas czas reakcji jest znacznie dłuższy i wynosi 16 ms.'

Ale zmierzony czas reakcji to czas pełnego zapalenia piksela (8ms) oraz pełnego zgaszenia piksela (8ms). W kolejnej klatce nie potrzebujemy piksela zapalić i zgasić gdyż jasność by się w efekcie nie zmieniła, a więc czy nie jest tak, że wystarczyłoby, żeby czas pojedyńczego przejścia ze stanu off-on albo on-off wynosił te 6,06ms ?
stark2991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
stark29912020.01.06, 13:27
Piotro84 @ 2020.01.06 11:53  Post: 1229087
Jednej rzeczy nie mogę zrozumieć:

'Zgodnie z tym co napisałem wyżej, spodziewany idealny czas reakcji dla takiego monitora powinien wynosić 1/165 sekundy, czyli ok. 6,06 ms. Jak widać z poniższego wykresu, rzeczywisty, zmierzony przez nas czas reakcji jest znacznie dłuższy i wynosi 16 ms.'

Ale zmierzony czas reakcji to czas pełnego zapalenia piksela (8ms) oraz pełnego zgaszenia piksela (8ms). W kolejnej klatce nie potrzebujemy piksela zapalić i zgasić gdyż jasność by się w efekcie nie zmieniła, a więc czy nie jest tak, że wystarczyłoby, żeby czas pojedyńczego przejścia ze stanu off-on albo on-off wynosił te 6,06ms ?

Przy obrazie statycznym (sytuacja z Twojego przykładu) z oczywistych przyczyn nie zauważysz żadnego smużenia niezależnie od tego, jak wysoki będzie czas reakcji piksela. Natomiast w grach, gdzie smużenie ma zdecydowanie największy wpływ na odbiór obrazu praktycznie cały czas następuje zmiana koloru piksela, bo cały czas ruszasz myszką czy też dzieje się coś, co wymusza zmianę koloru. Niekoniecznie oczywiście jest to zmiana z białego na czarny, albo odwrotnie. Ale testy z założenia mają pokazać najgorszy możliwy scenariusz, tak jak w testach gier, które wykonuje się w najbardziej obciążających miejscach.
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.01.06, 13:36
-1#10
Piotro84 @ 2020.01.06 11:53  Post: 1229087

'Zgodnie z tym co napisałem wyżej, spodziewany idealny czas reakcji dla takiego monitora powinien wynosić 1/165 sekundy, czyli ok. 6,06 ms.'
Idealny czas reakcji to czas reakcji równy zero ms. Czas reakcji piksela, jest czasem 'przejścia' jednego koloru w inny i kiedy ta zmiana się odbywa, jest ona postrzegana na obrazie ruchomym jako rozmycie/smużenie. Z tego powodu niektóre ekrany mają opcję migania/stroboskopu (wygaszają podświetlenie na czas 'przejścia', co zmniejsza postrzegalność smużenia) - co ma niestety skutek uboczny, bo z powodu migania męczy wzrok.
Edytowane przez autora (2020.01.06, 13:38)
MyfosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Myfos2020.01.06, 14:18
Świetny artykuł
Piotro84Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Piotro842020.01.06, 15:02
stark2991 @ 2020.01.06 13:27  Post: 1229109
Piotro84 @ 2020.01.06 11:53  Post: 1229087
Jednej rzeczy nie mogę zrozumieć:

'Zgodnie z tym co napisałem wyżej, spodziewany idealny czas reakcji dla takiego monitora powinien wynosić 1/165 sekundy, czyli ok. 6,06 ms. Jak widać z poniższego wykresu, rzeczywisty, zmierzony przez nas czas reakcji jest znacznie dłuższy i wynosi 16 ms.'

Ale zmierzony czas reakcji to czas pełnego zapalenia piksela (8ms) oraz pełnego zgaszenia piksela (8ms). W kolejnej klatce nie potrzebujemy piksela zapalić i zgasić gdyż jasność by się w efekcie nie zmieniła, a więc czy nie jest tak, że wystarczyłoby, żeby czas pojedyńczego przejścia ze stanu off-on albo on-off wynosił te 6,06ms ?

Przy obrazie statycznym (sytuacja z Twojego przykładu) z oczywistych przyczyn nie zauważysz żadnego smużenia niezależnie od tego, jak wysoki będzie czas reakcji piksela. Natomiast w grach, gdzie smużenie ma zdecydowanie największy wpływ na odbiór obrazu praktycznie cały czas następuje zmiana koloru piksela, bo cały czas ruszasz myszką czy też dzieje się coś, co wymusza zmianę koloru. Niekoniecznie oczywiście jest to zmiana z białego na czarny, albo odwrotnie. Ale testy z założenia mają pokazać najgorszy możliwy scenariusz, tak jak w testach gier, które wykonuje się w najbardziej obciążających miejscach.


Nie do końca się zrozumieliśmy, oczywiście nie chodzi mi o obraz statyczny. Kiedy obraz jest w ruchu konkretny piksel może w skrajnym wypadku zmienić stan z czarnego na biały lub odwrotnie w kolejnej klatce wyświetlanego obrazu,czyli zmiana taka w przykładzie z artykułu zajmie 8ms a nie 16ms jak autor przedstawił. Nie rozumiem dlaczego 16ms jest podane skoro jest to czas pełnego zapalenia i zgaszenia, a więc czegoś co dopiero w dwóch kolejnych klatkach obrazu może mieć miejsce.
stark2991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
stark29912020.01.06, 17:11
Piotro84 @ 2020.01.06 15:02  Post: 1229130
stark2991 @ 2020.01.06 13:27  Post: 1229109
(...)

Przy obrazie statycznym (sytuacja z Twojego przykładu) z oczywistych przyczyn nie zauważysz żadnego smużenia niezależnie od tego, jak wysoki będzie czas reakcji piksela. Natomiast w grach, gdzie smużenie ma zdecydowanie największy wpływ na odbiór obrazu praktycznie cały czas następuje zmiana koloru piksela, bo cały czas ruszasz myszką czy też dzieje się coś, co wymusza zmianę koloru. Niekoniecznie oczywiście jest to zmiana z białego na czarny, albo odwrotnie. Ale testy z założenia mają pokazać najgorszy możliwy scenariusz, tak jak w testach gier, które wykonuje się w najbardziej obciążających miejscach.


Nie do końca się zrozumieliśmy, oczywiście nie chodzi mi o obraz statyczny. Kiedy obraz jest w ruchu konkretny piksel może w skrajnym wypadku zmienić stan z czarnego na biały lub odwrotnie w kolejnej klatce wyświetlanego obrazu,czyli zmiana taka w przykładzie z artykułu zajmie 8ms a nie 16ms jak autor przedstawił. Nie rozumiem dlaczego 16ms jest podane skoro jest to czas pełnego zapalenia i zgaszenia, a więc czegoś co dopiero w dwóch kolejnych klatkach obrazu może mieć miejsce.

Masz rację, niepotrzebny był ten mój wywód.
Natomiast co do tego zagadnienia, to ostatnie zdanie z poprzedniego komentarza jest pewnie odpowiedzią - bada się najgorszy możliwy scenariusz. Czyli taki jak np. podczas gry w Ponga.
FennRarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FennRar2020.01.06, 20:11
Świetny, rzeczowy artykuł
VIP RANDKIZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
VIP RANDKI2020.01.07, 19:37
-4#15
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2020.01.08, 21:43)
VIP RANDKIZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
VIP RANDKI2020.01.07, 19:37
-4#16
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2020.01.08, 21:43)
AdramelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adramel2020.01.08, 10:27
'Podświetlenie - niezbędne w LCD'
Mam w zegarku ekran LCD które nie potrzebuje dodatkowego podświetlenia. Wystarczy mu światło zewnętrze które na niego pada. Jak na kartę papieru lub ekran e-ink.
DOMINA FIREZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DOMINA FIRE2020.01.09, 22:22
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2020.01.10, 01:57)
DOMINA FIREZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DOMINA FIRE2020.01.10, 13:38
-5#19
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2020.02.21, 19:06)
PeterQZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
PeterQ2020.01.17, 12:15
Piotro84 @ 2020.01.06 15:02  Post: 1229130
stark2991 @ 2020.01.06 13:27  Post: 1229109
(...)

Przy obrazie statycznym (sytuacja z Twojego przykładu) z oczywistych przyczyn nie zauważysz żadnego smużenia niezależnie od tego, jak wysoki będzie czas reakcji piksela. Natomiast w grach, gdzie smużenie ma zdecydowanie największy wpływ na odbiór obrazu praktycznie cały czas następuje zmiana koloru piksela, bo cały czas ruszasz myszką czy też dzieje się coś, co wymusza zmianę koloru. Niekoniecznie oczywiście jest to zmiana z białego na czarny, albo odwrotnie. Ale testy z założenia mają pokazać najgorszy możliwy scenariusz, tak jak w testach gier, które wykonuje się w najbardziej obciążających miejscach.


Nie do końca się zrozumieliśmy, oczywiście nie chodzi mi o obraz statyczny. Kiedy obraz jest w ruchu konkretny piksel może w skrajnym wypadku zmienić stan z czarnego na biały lub odwrotnie w kolejnej klatce wyświetlanego obrazu,czyli zmiana taka w przykładzie z artykułu zajmie 8ms a nie 16ms jak autor przedstawił. Nie rozumiem dlaczego 16ms jest podane skoro jest to czas pełnego zapalenia i zgaszenia, a więc czegoś co dopiero w dwóch kolejnych klatkach obrazu może mieć miejsce.


Też tego do końca nie rozumiem, dlatego dla mnie najbardziej czytelne są tabele z czasem reakcji odnoszące się do każdego z przejść odcieni szarości. Dzięki temu wiemy w którym z przejść matryca nie wyrabia z odświeżaniem. Co do ISO to muszę jeszcze o nim poczytać więcej.
Edytowane przez autora (2020.01.17, 12:17)
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.