komentarze
KiliKiliZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
KiliKili2017.08.20, 09:17
-30#1
Po przeczytaniu artykuu doszedem do wniosku ,e w obecnej sytuacji jeli kto chce zainwestowa w AMD to najlepiej kupi 1900X ,i tak jak SB na ktrym jeszcze siedz starczy na kilka lat...
duda007Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
duda0072017.08.20, 09:25
43#2
No I takie artykuy to ja lubi! Co prawda zagraniczne portale ju wspominay o tym, tak samo osoby w komentarzach tutaj pod innymi artykuami, nie mniej szacun za podjcie tematu!
barwniakZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
barwniak2017.08.20, 09:26
-32#3
'Jak zwykle wiat oprogramowania nie jest gotowy na postp w architekturze PC.'
wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.
RubasznyRumcajsZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
RubasznyRumcajs2017.08.20, 09:36
OIDP zwykle pentiumy i athlony tez mogly pracowac w dwusystemowej konfiguracji.
celerony na pewno (te stare) mogly to robic. Pentiumy Pro tez- widzialem maszynke- oidp- 8 procesorowa z calymi (ponownie, oidp) 256mb pamieci :)
athlony mp to byla oddzielna linia gdy w zwyklych obcieto mozliwosc pracy w smp.
barwniakZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
barwniak2017.08.20, 09:44
-5#5
RubasznyRumcajs @ 2017.08.20 09:36  Post: 1089603
OIDP zwykle pentiumy i athlony tez mogly pracowac w dwusystemowej konfiguracji.
celerony na pewno (te stare) mogly to robic. Pentiumy Pro tez- widzialem maszynke- oidp- 8 procesorowa z calymi (ponownie, oidp) 256mb pamieci :)
athlony mp to byla oddzielna linia gdy w zwyklych obcieto mozliwosc pracy w smp.


Jasne
Gigabyte GA-6VXD7, ABIT VP6, Acorp 6A815EPD, ABIT BP6
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2017.08.20, 09:52
20#6
Artyku pierwsza klasa. Powinno by wicej takich technicznych zagadnie.
mbe2017.08.20, 09:55
Dobry art. Brakuje takich w polskich internetach.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
Promilus19842017.08.20, 09:59
39#8
barwniak @ 2017.08.20 09:26  Post: 1089601

wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.

1. oczywicie, e developerzy bd optymalizowa pod NUMA, bo nawet intel nie moe cigle powiela rdzeni w monolitycznym ukadzie
2. 3DNow! byo bardzo wanym naciskiem na intela, K6-III potrafio w niektrych grach dogoni Pentium II Klamath (sterowniki nv i 3dfx z optymalizacjami 3DNow! oraz wsparcie w grach). Intel musia zareagowa i tylko dziki temu masz SSE.
3. Intel nie zamierza w ogle rozszerza x86 do 64bitw, ich oczkiem w gowie bya architektura 64bitowa ktr mieli sporo przed opteronami, czyli IA-64 (Itanium). Zatem jakie wyjcie przed szereg z 64bit? adnego. A to, e zrobili sami 64bitowe x86 to powiniene po stopach caowa biorc pod uwag jakim niewypaem Itanium si okazao.
mbe2017.08.20, 10:21
-15#9
Promilus1984 @ 2017.08.20 09:59  Post: 1089610
barwniak @ 2017.08.20 09:26  Post: 1089601

wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.

1. oczywicie, e developerzy bd optymalizowa pod NUMA, bo nawet intel nie moe cigle powiela rdzeni w monolitycznym ukadzie
2. 3DNow! byo bardzo wanym naciskiem na intela, K6-III potrafio w niektrych grach dogoni Pentium II Klamath (sterowniki nv i 3dfx z optymalizacjami 3DNow! oraz wsparcie w grach). Intel musia zareagowa i tylko dziki temu masz SSE.
3. Intel nie zamierza w ogle rozszerza x86 do 64bitw, ich oczkiem w gowie bya architektura 64bitowa ktr mieli sporo przed opteronami, czyli IA-64 (Itanium). Zatem jakie wyjcie przed szereg z 64bit? adnego. A to, e zrobili sami 64bitowe x86 to powiniene po stopach caowa biorc pod uwag jakim niewypaem Itanium si okazao.

Kady wie e barwniak to PRowiec intela wic nie ma co sie nad nim pastwi.
dape2017.08.20, 10:21
-5#10
'Przykad Total War: Warhammer pokazuje, e w XXI wieku nie wystarczy programowa wielowtkowo, trzeba to jeszcze robi z gow. Ta gra zwykle zyskuje na wielowtkowych procesorach, ale nie bierze pod uwag tego, e zamiast tworzy wicej i wicej wtkw, lepiej stworzy mniej, jeeli dziki temu bd miay zapewnion lepsz komunikacj midzy sob i z pamici RAM.'

No i co jeszcze jako programistu softu wielo-wtkowego mam bra pod uwag ? Jak s dostpne wtki to je wypeniam, nie bd robi ifa na kad chor architektur, na to e 0,5 z 4GB VRAM moe by wolniejsze, e poowa cachu w czym moe by wolniejsza, e uma, numa, sruma... bo koszty wytworzenia i utrzymania softu wzrosn kilkukrotnie. Zazwyczaj wykrywam ilo wtkw w systemie i na podstawie numerka odpalam ilo workerw wykonujcych zadania rwnolegle. Nikt mnie nie zmusi do ifowania w zalenoci od architektury bo doprowadzi to do niesamowitych komplikacji wewntrz samego programu (zmienna iloci kanaw komunikacji midzy wtkami, wywaszczenia, race conditions, pewnie jeszcze warunkowanie tylko tam gdzie dana architektura jest wolniejsza). Do tego cz softu wymaga bardzo mocnej komunikacji midzy wtkami - nie da si tego zmieni ani obej - jeli twrcy architektury godz si, z tym e ich twr bdzie wolniejszy w niektrych zastosowaniach - niech i tak bdzie, ale nie zrzucajmy na developerw winy za niedostatki architektury. Cigle winni developerzy, brak optymalizacji, bugi a rodowiska w ktrych my musimy pracowa to jedno wielkie bagno, jeszcze bardziej potgowane przez coraz wiksze rnice w architekturach.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
Promilus19842017.08.20, 10:31
No i co jeszcze jako programistu softu wielo-wtkowego mam bra pod uwag ?
Ale, e niby co, mechanizmy zawarte w systemie to jest co co trzeba olewa i robi po swojemu? To jest wanie przyczyna dlaczego wiele aplikacji nie dziaao prawidowo gdy zaczy si pojawia dwurdzeniowe procesory... mimo, e wieloprocesorowe systemy byy lata wczeniej i odpowiednie mechanizmy dziaania byy zaimplementowane w systemie do obsugi takich przypadkw.
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
motiff2017.08.20, 10:43
-11#12
barwniak @ 2017.08.20 09:26  Post: 1089601
'Jak zwykle wiat oprogramowania nie jest gotowy na postp w architekturze PC.'
wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.

Niszowy to jest intelik, w grach robi AMD cae stacjonarne ich, a rynek arm jest teraz globalny.
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
Andree2017.08.20, 10:53
dape @ 2017.08.20 10:21  Post: 1089614
'Przykad Total War: Warhammer pokazuje, e w XXI wieku nie wystarczy programowa wielowtkowo, trzeba to jeszcze robi z gow. Ta gra zwykle zyskuje na wielowtkowych procesorach, ale nie bierze pod uwag tego, e zamiast tworzy wicej i wicej wtkw, lepiej stworzy mniej, jeeli dziki temu bd miay zapewnion lepsz komunikacj midzy sob i z pamici RAM.'

No i co jeszcze jako programistu softu wielo-wtkowego mam bra pod uwag ? Jak s dostpne wtki to je wypeniam, nie bd robi ifa na kad chor architektur, na to e 0,5 z 4GB VRAM moe by wolniejsze, e poowa cachu w czym moe by wolniejsza, e uma, numa, sruma... bo koszty wytworzenia i utrzymania softu wzrosn kilkukrotnie. Zazwyczaj wykrywam ilo wtkw w systemie i na podstawie numerka odpalam ilo workerw wykonujcych zadania rwnolegle. Nikt mnie nie zmusi do ifowania w zalenoci od architektury bo doprowadzi to do niesamowitych komplikacji wewntrz samego programu (zmienna iloci kanaw komunikacji midzy wtkami, wywaszczenia, race conditions, pewnie jeszcze warunkowanie tylko tam gdzie dana architektura jest wolniejsza). Do tego cz softu wymaga bardzo mocnej komunikacji midzy wtkami - nie da si tego zmieni ani obej - jeli twrcy architektury godz si, z tym e ich twr bdzie wolniejszy w niektrych zastosowaniach - niech i tak bdzie, ale nie zrzucajmy na developerw winy za niedostatki architektury. Cigle winni developerzy, brak optymalizacji, bugi a rodowiska w ktrych my musimy pracowa to jedno wielkie bagno, jeszcze bardziej potgowane przez coraz wiksze rnice w architekturach.

Bo NUMA dotychczas dotyczya superkomputerw i bardzo drogich serwerw, a nie desktopw. Nie musisz 'ifowa', w kocu komputer z jednym wzem NUMA to przypadek szczeglny dla systemw z wieloma wzami NUMA. Pod Windows trzeba jeszcze uwzgldni grupy procesorw (logicznych) mogce mie co najwyej 64 elementy, inaczej program bdzie ograniczony do tej iloci procesorw. Ale o to moe si martwi posiadacz drogiego serwera z dwoma procesorami EPYC 32c/64t.
Przeczytaj mj post http://pclab.pl/kom89269--0.html#c1088384
w ktrym opisaem pokrtce jak to dziaa.
Ale oczywicie masz racj, e nikt Ci nie zmusi, jeli rachunek ekonomiczny wykae e to si nie opaca, bo na razie TR i EPYC to egzotyka, podobnie jak pisanie programw dla superkomputerw w architekturze NUMA.
sevae2017.08.20, 10:53
Czy dobrze rozumiem, e dla Ryzen'w korzystny byby powrt mostka pnocnego?
duda007Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
duda0072017.08.20, 10:53
motiff @ 2017.08.20 10:43  Post: 1089618
barwniak @ 2017.08.20 09:26  Post: 1089601
'Jak zwykle wiat oprogramowania nie jest gotowy na postp w architekturze PC.'
wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.

Niszowy to jest intelik, w grach robi AMD cae stacjonarne ich, a rynek arm jest teraz globalny.

Czytaem ze 4 razy i dalej nie rozumiem co napisae... mona prosi kogo o tumaczenie?
sevae2017.08.20, 11:00
-6#16
duda007 @ 2017.08.20 10:53  Post: 1089621
motiff @ 2017.08.20 10:43  Post: 1089618
(...)

Niszowy to jest intelik, w grach robi AMD cae stacjonarne ich, a rynek arm jest teraz globalny.

Czytaem ze 4 razy i dalej nie rozumiem co napisae... mona prosi kogo o tumaczenie?

Pewnie to, e konsole przejo AMD a procesory x86 globalnie to mniejszo, bo ilociowo dominuje ARM.

@motiff
ARM musi przej jeszcze serwery i sabsze desktopy a co ofensywa stana.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
Promilus19842017.08.20, 11:01
sevae @ 2017.08.20 10:53  Post: 1089620
Czy dobrze rozumiem, e dla Ryzen'w korzystny byby powrt mostka pnocnego?

Nie. Korzystny byby osobny kawaek krzemu z IMC, do tego najlepiej L4 cache czce wszystkie koci z rdzeniami Zen. Czyli komunikacja w CCX za pomoc L3, komunikacja midzy CCX za pomoc L4 + infinity fabric, jedna przestrze adresowa z jednakowym dostpem dla kadego rdzenia w CCX przy pomocy jednego IMC, a nie dwch. O tym, e dwa kontrolery bd stanowi pewien problem pisaem ju gdy ujawniono TR. Ju wtedy napisaem, e poczenie przez IF bdzie zbyt wolne.
barwniakZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
barwniak2017.08.20, 11:15
Promilus1984 @ 2017.08.20 09:59  Post: 1089610
barwniak @ 2017.08.20 09:26  Post: 1089601

wiat oprogramowania, nie bdzie optymalizowa pod niszowy produkt.

AMD jak zwykle przed szereg. 3dnow, CPU 64bit. Jedyne co im wyszo na czas nie liczc R7, to kontroler RAM w CPU.
A infinity fabric, jak wida nie takie infinity.

1. oczywicie, e developerzy bd optymalizowa pod NUMA, bo nawet intel nie moe cigle powiela rdzeni w monolitycznym ukadzie
2. 3DNow! byo bardzo wanym naciskiem na intela, K6-III potrafio w niektrych grach dogoni Pentium II Klamath (sterowniki nv i 3dfx z optymalizacjami 3DNow! oraz wsparcie w grach). Intel musia zareagowa i tylko dziki temu masz SSE.
3. Intel nie zamierza w ogle rozszerza x86 do 64bitw, ich oczkiem w gowie bya architektura 64bitowa ktr mieli sporo przed opteronami, czyli IA-64 (Itanium). Zatem jakie wyjcie przed szereg z 64bit? adnego. A to, e zrobili sami 64bitowe x86 to powiniene po stopach caowa biorc pod uwag jakim niewypaem Itanium si okazao.

No i jak im to wyszo na dobre? Maj 20% coraz bardziej niszowego rynku desktop, 5% w serwerach i laptopach moe 10%.

R7 to najlepsza konstrukcja AMD od wielu wielu lat. Poszli tak jak Intel, nie za duo linii PCi-e, ale nie za mao, bardzo dobrze dziaajce HT (lepiej od Intela), nieza wydajno w FPU i bardzo dobra w ALU. Na szczcie nie adowali si w AVX 256 i w ogle pooyli AVX. I susznie, bo w domowych zastosowania AVX to taka nisza, jak kiedy 3dnow. Przyjdzie czas kiedy oprogramowanie bdzie garciami czerpao z AVX, wtedy si wyda CPU z AVX. A tak to niech Intel CPU si grzej na AVX.

To nie 3dnow dawao kopa K6 III, bo tylko jedno demo tego uywao. Kopa K6 III dao L2 w CPU.

AMD nie ma potencjau aby kreowa standardy, najlepsze co moe zrobi z biznesowego punktu widzenia to wydawa produkty dobrze spisujce si w aktualnych standardach.
I to si stao w przypadku R7.
lolki123Zobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
lolki1232017.08.20, 11:29
-10#19
KiliKili @ 2017.08.20 09:17  Post: 1089597
Po przeczytaniu artykuu doszedem do wniosku ,e w obecnej sytuacji jeli kto chce zainwestowa w AMD to najlepiej kupi 1900X ,i tak jak SB na ktrym jeszcze siedz starczy na kilka lat...


Wychodzisz z domu w ogole ze 1600 Ci nie wystarcza?
driftrwdZobacz profil
Poziom ostrzeenia: 0%
driftrwd2017.08.20, 11:43
-16#20
te procesory s do serwerw, normalnego uytkowania zupenie si nie nadaj. lepsze 2 mocne rdzenie (z ktrych korzysta wikszo oprogramowania).

no chyba e kogo jara ogldanie cinebencha i odpalanie syntetycznych benchmarkw
Zaloguj si, by mc komentowa